Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade samma budget och köpte ett "lågprissläp". En värmlandsvagn och är supernöjd Hästar som tidigare varit svårlastade gillar det här släpet och jag tycker det fungerar jättebra trots att det hör till ett billigare märke
Tack!
Det Boj-släpet jag är intresserad av har aluminiumgolv med lös gummimatta, plyfaväggar där sidoväggarna och baklämmen är bytt för några år sedan. Framsidan (mot bilen och sadelkammaren) är mjuk (rutten antar jag), men det påverkar ju inte säkerheten för hästen egentligen och är kanske inte jättedyrt/krångligt att byta. Allt som är slitdelar, menar du typ bromsar osv? Bör man kolla gamla besiktningsprotokoll?
Hög tjänstevikt, blir matta i lacken. Lacken kan man kanske skita i förstås, tjänstevikten kan ställa till det.Erfarenheter av Thule Exclusive?
Tack för alla svar!
Ytterligare en fråga; erfarenheter om Mustang-släpen? Kvalité på äldre? Glasfibergolv: för- och nackdelar?
Jag har ett som är köpt 06. Lacken är lite matt då jag råkade köra lite nära med högtryckstvätten och har därmed skadat gelcoaten. I mitt fall så valde jag en grå så det syns inte så mycket, hade nog varit värre med en svart eller röd.. I övrigt ser det i princip nytt ut ingen rost någonstans el dyl trots att det stått ute i ur och skur året runt. Dansar igenom alla besiktningar utan problem. Har inte märkt något på golvet än så länge, har dock extra gummimatta inlagd för att skydda mot brodd. Baklämmen är fortfarande jätte lätt trots att jag inte underhållit något. Man behöver smörja stängningen någon gång då och då men jag antar att man behöver det på alla släp. Jag är fortfarande jätte nöjd med mitt släp och har inga planer på att byta ut det.
Det låter ju jättebra! Det jag hittat är en 02:a.
Är det enkla lösningar med bommar och så? Det ska vara smidigt för mig att lasta själv.
Enda nackdelen jag kan komma på är kanske att det är svårare att laga än ett släp i plyfa, tex om man behöver byta ut en vägg. Glasfiber måste ju också åldras.. Vad är din för årsmodell? Är golvet helt i glasfiber eller trä inuti?Jag har rivit ut mellanväggen på mitt och har långbom fram och bak. Åker för det mesta själv och tycker det är smidigt att sadla och tränsa i transporten. Bommarna är vanliga sådana som man lyfter i hål sas och sätter en liten krok i så inget revolutionerande smidigt tyvärr men fungerar utmärkt för mig, hade väl varit smidigt med någon form av clic and go mekanism men tyvärr. Säkerhetsbommarna är sådana som man skruvar ut från utsidan så faller hela konstruktionen ner på insidan. Har aldrig behövt använda den dock. Hästarna har alltid varit extremt lättlastade i släpet och det är gott om plats framför bommen ingen sadelkammare som stör som det är på många andra. Jag har två löstagbara krubbor, en på var sida som jag kan hälla vatten el foder i samt så har jag hösegel framför hästen. Jag har även extrautrustat mitt med taklucka då jag vill kunna ha så god ventilation som möjligt trots stängd övre baklucka. Det ligger som ett strykjärn på vägen och är väldigt stadigt, har även provåkt det själv och det kändes oerhört stabilt, trodde jag skulle behöva hålla i mig men icke.
Enda nackdelen jag kan komma på är kanske att det är svårare att laga än ett släp i plyfa, tex om man behöver byta ut en vägg. Glasfiber måste ju också åldras.. Vad är din för årsmodell? Är golvet helt i glasfiber eller trä inuti?
Det låter ju onekligen väldigt bra. Ringde en verkstad här i kring som var skeptisk till glasfibergolv och föreslog en äldre Boj men det är såklart bara en persons åsikt.Jag vet inte, min brorsa har segelbåt och den första han hade var från 70 talet och den lever än så vitt jag vet.. Nej det är inget trä någonstans i Mustangerna iaf inte i min som är en 06a. Man ska akta sig för sandwichkonstruktioner vilket är vanligast bland glasfibersläp, antagligen en kostnadsfråga.. Om det kommer in fukt i väggarna där så ruttnar ju plyfan och det syns inget från utsidan.. I Mustangen är det polyuretan och väldigt hållbart, om man får ett hål, tex om hästen sparkar så kan man bara plasta hålet på samma sätt som man lagar en plastbåt. Golvet vilar på ett i ett helt stycke galvat nät så det ska nog mycket till innan det blir dåligt.
Det låter ju onekligen väldigt bra. Ringde en verkstad här i kring som var skeptisk till glasfibergolv och föreslog en äldre Boj men det är såklart bara en persons åsikt.
Fast majoriteten har ju glasfibertak utan problem...[/QUOTE][QUOTE="emma-vsm, post: 17285267, member: problemet låter ju onekligen väldigt bra. Ringde en verkstad här i kring som var skeptisk till glasfibergolv och föreslog en äldre Boj men det är såklart bara en persons åsikt.