Äldre kvalitetssläp vs nyare lågprissläp

Min tävlingssäsong är över för detta år men jag kanske får åka som åskådare i vinter då! I och med att jag hittat ett Boj till bra pris känns det dock som att jag borde åka kolla på det..
 
Jag köpte ett Boj -02 i fjol för 30'. Är jättenöjd, mycket var bytt. Bromsar, kulhandske, gjutna gummigolvet. Inget som behövde renoveras inom den närmsta tiden, har haft det ett år nu och är fortfarande felfritt.

Skulle absolut inte byta det mot ett nyare lågprissläp.
 
Jag har ett glasfibersläp med sadelkammare, extra brett och högt och hellimmad gummimatta. Som de flesta glasfibersläp är det solblekt men i övrigt bra skick efter att bromsarna fått lite "kärlek".
Det är årsmodell 2006 och kostade 89 000 nytt och säljs fortfarande. Jag fick det värderat till 25 000 när jag funderade på att byta in det. Så kan du leva med ett solblekt släp finns det nog en del fynd att göra :)
 
@emma-vsm Det är ett trane släp. Men kan hända att det är easy lock bommar på dem. Då det var det första thule gjorde på alla släp de köpte upp I början.

Finns ju många släp som heter thule trane, thule star, och t ex thule apollo urprungligen kylinge) och thule royal (ursprungligen brenderup). Dessa är från tidigt thule då de precis köpt upp alla andra.
 
Hade samma budget och köpte ett "lågprissläp". En värmlandsvagn och är supernöjd :) Hästar som tidigare varit svårlastade gillar det här släpet och jag tycker det fungerar jättebra trots att det hör till ett billigare märke:)

Jag gjorde likadant för 10 år sen. Betalade 33 000 kr för en två år gammal VV i nyskick. Inte ångrat mig alls. Haft äldre släp innan och det blir dyrt den dag axeln/axlarna måste bytas. Mycket dyrt.
 
Tack!

Det Boj-släpet jag är intresserad av har aluminiumgolv med lös gummimatta, plyfaväggar där sidoväggarna och baklämmen är bytt för några år sedan. Framsidan (mot bilen och sadelkammaren) är mjuk (rutten antar jag), men det påverkar ju inte säkerheten för hästen egentligen och är kanske inte jättedyrt/krångligt att byta. Allt som är slitdelar, menar du typ bromsar osv? Bör man kolla gamla besiktningsprotokoll?

Axlarna/axeln är en ytterligare punkt. Mitt gamla släp besiktigades ua. Gick Max 120 mil mellan den besiktningen och nästa.
Nästa besiktning "axellagringar, båda sidor, glapp". Fick byta axeln. 7000 kr exkl jobbet. Not funny...
 
Har pga att en kompis letat släp kollat runt senaste tiden. Något som är uppenbart är att de sista modellerna av Trane, sen de togs över av Thule, samt övrga plyfamodeller fr Thule har problem med dåligt ytskikt/plastlaminering på väggarna. Har sett flera vagnar där det bara släppt, mitt på väggarna typ, i stora sjok. En ÅF bekräftade detta. Har haft två äldre trane, en från 91 har jag för mig och en fr 02, inga problem i den här omfattningen.
En annan sak är dimensionerna. Min kompis köpte en Kylinge och de är ju ändå rätt vettiga. Dock om man jämför med min BOJ 216 (modell med alu-kaross, tidigare modeller var galvade) så är det helt annan tjocklek och förstärkning på karossen. Om man tar baklämmen så är det på kylingen alu-profiler runt om. På BOJ:en är det rejäla galvade profiler som är svetsade i hörnen. Helt annan stabilitet.
 
Tack för alla svar!

Ytterligare en fråga; erfarenheter om Mustang-släpen? Kvalité på äldre? Glasfibergolv: för- och nackdelar?
 
Tack för alla svar!

Ytterligare en fråga; erfarenheter om Mustang-släpen? Kvalité på äldre? Glasfibergolv: för- och nackdelar?

Jag har ett som är köpt 06. Lacken är lite matt då jag råkade köra lite nära med högtryckstvätten och har därmed skadat gelcoaten. I mitt fall så valde jag en grå så det syns inte så mycket, hade nog varit värre med en svart eller röd.. I övrigt ser det i princip nytt ut ingen rost någonstans el dyl trots att det stått ute i ur och skur året runt. Dansar igenom alla besiktningar utan problem. Har inte märkt något på golvet än så länge, har dock extra gummimatta inlagd för att skydda mot brodd. Baklämmen är fortfarande jätte lätt trots att jag inte underhållit något. Man behöver smörja stängningen någon gång då och då men jag antar att man behöver det på alla släp. Jag är fortfarande jätte nöjd med mitt släp och har inga planer på att byta ut det.
 
Jag har ett som är köpt 06. Lacken är lite matt då jag råkade köra lite nära med högtryckstvätten och har därmed skadat gelcoaten. I mitt fall så valde jag en grå så det syns inte så mycket, hade nog varit värre med en svart eller röd.. I övrigt ser det i princip nytt ut ingen rost någonstans el dyl trots att det stått ute i ur och skur året runt. Dansar igenom alla besiktningar utan problem. Har inte märkt något på golvet än så länge, har dock extra gummimatta inlagd för att skydda mot brodd. Baklämmen är fortfarande jätte lätt trots att jag inte underhållit något. Man behöver smörja stängningen någon gång då och då men jag antar att man behöver det på alla släp. Jag är fortfarande jätte nöjd med mitt släp och har inga planer på att byta ut det.

Det låter ju jättebra! Det jag hittat är en 02:a.
Är det enkla lösningar med bommar och så? Det ska vara smidigt för mig att lasta själv.
 
Det låter ju jättebra! Det jag hittat är en 02:a.
Är det enkla lösningar med bommar och så? Det ska vara smidigt för mig att lasta själv.

Jag har rivit ut mellanväggen på mitt och har långbom fram och bak. Åker för det mesta själv och tycker det är smidigt att sadla och tränsa i transporten. Bommarna är vanliga sådana som man lyfter i hål sas och sätter en liten krok i så inget revolutionerande smidigt tyvärr men fungerar utmärkt för mig, hade väl varit smidigt med någon form av clic and go mekanism men tyvärr. Säkerhetsbommarna är sådana som man skruvar ut från utsidan så faller hela konstruktionen ner på insidan. Har aldrig behövt använda den dock. Hästarna har alltid varit extremt lättlastade i släpet och det är gott om plats framför bommen ingen sadelkammare som stör som det är på många andra. Jag har två löstagbara krubbor, en på var sida som jag kan hälla vatten el foder i samt så har jag hösegel framför hästen. Jag har även extrautrustat mitt med taklucka då jag vill kunna ha så god ventilation som möjligt trots stängd övre baklucka. Det ligger som ett strykjärn på vägen och är väldigt stadigt, har även provåkt det själv och det kändes oerhört stabilt, trodde jag skulle behöva hålla i mig men icke.
 
Jag har rivit ut mellanväggen på mitt och har långbom fram och bak. Åker för det mesta själv och tycker det är smidigt att sadla och tränsa i transporten. Bommarna är vanliga sådana som man lyfter i hål sas och sätter en liten krok i så inget revolutionerande smidigt tyvärr men fungerar utmärkt för mig, hade väl varit smidigt med någon form av clic and go mekanism men tyvärr. Säkerhetsbommarna är sådana som man skruvar ut från utsidan så faller hela konstruktionen ner på insidan. Har aldrig behövt använda den dock. Hästarna har alltid varit extremt lättlastade i släpet och det är gott om plats framför bommen ingen sadelkammare som stör som det är på många andra. Jag har två löstagbara krubbor, en på var sida som jag kan hälla vatten el foder i samt så har jag hösegel framför hästen. Jag har även extrautrustat mitt med taklucka då jag vill kunna ha så god ventilation som möjligt trots stängd övre baklucka. Det ligger som ett strykjärn på vägen och är väldigt stadigt, har även provåkt det själv och det kändes oerhört stabilt, trodde jag skulle behöva hålla i mig men icke.
Enda nackdelen jag kan komma på är kanske att det är svårare att laga än ett släp i plyfa, tex om man behöver byta ut en vägg. Glasfiber måste ju också åldras.. Vad är din för årsmodell? Är golvet helt i glasfiber eller trä inuti?
 
Enda nackdelen jag kan komma på är kanske att det är svårare att laga än ett släp i plyfa, tex om man behöver byta ut en vägg. Glasfiber måste ju också åldras.. Vad är din för årsmodell? Är golvet helt i glasfiber eller trä inuti?

Jag vet inte, min brorsa har segelbåt och den första han hade var från 70 talet och den lever än så vitt jag vet.. Nej det är inget trä någonstans i Mustangerna iaf inte i min som är en 06a. Man ska akta sig för sandwichkonstruktioner vilket är vanligast bland glasfibersläp, antagligen en kostnadsfråga.. Om det kommer in fukt i väggarna där så ruttnar ju plyfan och det syns inget från utsidan.. I Mustangen är det polyuretan och väldigt hållbart, om man får ett hål, tex om hästen sparkar så kan man bara plasta hålet på samma sätt som man lagar en plastbåt. Golvet vilar på ett i ett helt stycke galvat nät så det ska nog mycket till innan det blir dåligt.
 
Jag vet inte, min brorsa har segelbåt och den första han hade var från 70 talet och den lever än så vitt jag vet.. Nej det är inget trä någonstans i Mustangerna iaf inte i min som är en 06a. Man ska akta sig för sandwichkonstruktioner vilket är vanligast bland glasfibersläp, antagligen en kostnadsfråga.. Om det kommer in fukt i väggarna där så ruttnar ju plyfan och det syns inget från utsidan.. I Mustangen är det polyuretan och väldigt hållbart, om man får ett hål, tex om hästen sparkar så kan man bara plasta hålet på samma sätt som man lagar en plastbåt. Golvet vilar på ett i ett helt stycke galvat nät så det ska nog mycket till innan det blir dåligt.
Det låter ju onekligen väldigt bra. Ringde en verkstad här i kring som var skeptisk till glasfibergolv och föreslog en äldre Boj men det är såklart bara en persons åsikt.
 
[QUOTE="emma-vsm, post: 17285267, member: problemet låter ju onekligen väldigt bra. Ringde en verkstad här i kring som var skeptisk till glasfibergolv och föreslog en äldre Boj men det är såklart bara en persons åsikt.[/QUOTE]
Fast majoriteten har ju glasfibertak utan problem...
 
[QUOTE="emma-vsm, post: 17285267, member: problemet låter ju onekligen väldigt bra. Ringde en verkstad här i kring som var skeptisk till glasfibergolv och föreslog en äldre Boj men det är såklart bara en persons åsikt.
Fast majoriteten har ju glasfibertak utan problem...[/QUOTE]
Ja precis. Tror hans poäng var att det är svårare att byta ut enskilda delar, typ en vägg, eller golv. Min sambo håller på med båtar på fritiden och har en del erfarenhet av att laga glasfiber, det känns som en fördel.
Jag skulle vilja läsa om folks erfarenheter men hittar inget om begagnade mustang-släp på nätet, förutom dina svar då (mycket uppskattat)!
 
@emma-vsm Dom jag träffat som har Mustangsläp har alla varit proffs och det verkar som folk är nöjda när dom väl har dom för dom är inte vanliga på beg marknaden. Min tanke när jag köpte min var att jag är inte intresserad av massa reparationer och om en glasfiberbåt klarar saltvatten i åtminstone 40 år så borde släpan klara sig ganska länge med. Jag får helt enkelt se. Hittills verkar det lovande i alla fall. ;-)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 684
Senast: Murray
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp