Äldre hund tar sig friheter?

ujent96

Trådstartare
Har en fråga som gäller äldre hundar.. har själv en 10årig golden som alltid kunnat vara lös på tomten (bor i villakvarter) och har kunnat vara själv ute när vi är hemma, utan att ö h t lämna tomten vare sig om det går andra hundar som löptikar eller om någon står utanför tomten och pratar m honom.

Alla grannar har varit förundrade över att han är så duktig o stannar...

Nu den sista månaden har han vid ett flertal tillfället gått utanför tomtgränsen, (vi har ju sett honom o givetvis tagit in hunden....)för att hälsa på grannen t ex....är det vanligt att hundar som är äldre får för sig att de kan göra lite som de vill? Är det vanligt att äldre hundar blir lite "senila" o glömmer sådana här saker? Detta är min första hund så därför frågar jag. Och om någon undrar så har vi inte hunden lös ute nu längre, är mest nyfiken på ovan ställla fråga!

Sv: Äldre hund tar sig friheter?

Har inget direkt svar på din fråga men är med om nå snarlikt med våran äldre hund.

Jag tycker han hör sämre, fast "medvetet" på nåt vis.
Som ett barn som sitter och tittar på tv, man kan få hojta till högt för att få en reaktion.

Min granne hade samma "problem" med hennes gammhunn.

Känner igen syndromet:rofl: Även gamla labradorer får selektiv hörsel:cool:
Vår gamling hör när det passar honom och "ska bara" först innan han kommer, precis hopplös! Men men, är man gammal så är man. Han börjar påminna om min demente farfar:D

/LL

Svaret på din fråga är Ja, äldre hundar kan mycket väl bli "senila". På så sätt fungerar system samma för alla.

Min första hund blev 15 år;det var en Springer Spaniel och hon blev verkligen senil på äldre dar.
Först märktes det bara med att hon tex hoppade upp i soffan och låg kvar fastän hon visste att hon inte fick.Mot slutet vandrade hon iväg från tomten,fast hon aldrig gått utanför tomtenm innan och hittade inte hem igen.
Grannar ringde om att hon hade gått hem till dem och krävt att få bli insläppt.......
Ibland gick hon ut från tomten och la sej att sova mitt i gatan.:crazy:

Min gammelman gjorde också sådana där saker när han började bli senil. Det var som om han inte visste att det inte var ok att göra så. Det blev till att hålla koll ala hundvalp igen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 287
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 184
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 963
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka