Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har haft flera äldre hästar på lösdrift, hästar runt tjugo, och det har funkat hur bra som helst.
Men man får se till individens behov, som nån skrev här, och man får tänka på att det kan ta tid att vänja in hästen vid lösdrift. Det bästa är väl egentligen att helt enkelt inte börja ta in på hösten utan fortsätta ha hästen ute.
Vi har ett sto som enligt förra ägaren inte kunde gå på lösdrift, men det har hon gjort här, med invänjningsperiod. Tjockt täcke på vid dåligt väder, in i stallet vid jättedåligt väder, in i stallet några timmar varje dag oavsett väder för egen ät- tid, pyssel och vila. Fast det får förstås alla mina lösdriftshästar göra, komma in några timmar varje dag.
Äldre??? De är i sina bästa år. Om de funkar på lösdrift är ndividuellt och hur lösdriften fungerar, de flesta trivs med det.
En av de viktigare aspekterna i en fungerande lösdrift enligt min meningI min hage 25år, 24år, 20år.17år, 6år och 10år. Alla mår förträffligt. Ingen fryser, ingen blir bortmotad, alla får sova på massor av halm, ingen är svår att hålla i hull. De två äldsta får extra mat utanför hagen.
Äldre??? De är i sina bästa år. Om de funkar på lösdrift är ndividuellt och hur lösdriften fungerar, de flesta trivs med det.
Skönt att det inte bara var jag som tänkte "äldre??"![]()
Då är smaken olika, men med äldre menar jag vid åldern när de flesta börjar tackla av lite, kanske behöver mer mat inte orkar så mycket eller kanske extra varma täcken och tandvänlig mat. En 15 årig häst är ungefär på toppen när det gäller ridhästar och är inte i närheten av att börja tackla av pga ålder.