Äldre hästar på lösdrift

mullah

Trådstartare
Jag har två äldre hästar, båda femton år, som jag funderar på att ha på lösdrift hemma i vinter. Dels på grund av platsbrist men sedan har jag också hört att äldre hästar mår bra av att vara i rörelse, att de håller sig mer smidiga då. Vill gärna ha synpunkter på detta.

Sv: Äldre hästar på lösdrift

Femton är ingen ålder...

Jag har ett 21:årigt russ på lösdrift. Det är som med allt annat, beroende på hästarna.

Äldre??? De är i sina bästa år. Om de funkar på lösdrift är ndividuellt och hur lösdriften fungerar, de flesta trivs med det.

Finns fördelar (mer rörelse) och nackdelar (fryser lättare, svårt att hävda sig mot yngre hästar, svårt att få vila, svårt att hålla hullet). Men 15 år är ju inte gammalt!!

Bestäm dig utifrån vad du tror dina hästar kommer trivas bäst med, inte åldern. Vissa hästar älskar lösdrift medan andra behöver (och vill) komma in och vila under natten.

Har haft flera äldre hästar på lösdrift, hästar runt tjugo, och det har funkat hur bra som helst.
Men man får se till individens behov, som nån skrev här, och man får tänka på att det kan ta tid att vänja in hästen vid lösdrift. Det bästa är väl egentligen att helt enkelt inte börja ta in på hösten utan fortsätta ha hästen ute.
Vi har ett sto som enligt förra ägaren inte kunde gå på lösdrift, men det har hon gjort här, med invänjningsperiod. Tjockt täcke på vid dåligt väder, in i stallet vid jättedåligt väder, in i stallet några timmar varje dag oavsett väder för egen ät- tid, pyssel och vila. Fast det får förstås alla mina lösdriftshästar göra, komma in några timmar varje dag.

Som några andra har skrivit det beror på hästen.

Har 3 hemma som går mer eller mindre på utedrift 2 av dom klarar det utan problem men ponnyn gör det inte hon behöver komma in 4-5 timmar om dygnet för att må bra.

Ponnyn är den naturliga spanaren i flocken och av dom hästar jag har träffat är det oftast dom som inte klarar av utedrift.

På lösdriften där jag har min häst har vi en 20-åring, en 17-åring, två 15-åringar och så en 4-åring. Inga problem. Och 15 år är inte någon ålder. ;) Bara bra att de får röra på sig mycket så inte kroppen stelnar till. Ingen av de äldre har täcke på vintern och får tjock vinterpäls.

Tack för bra konkreta tips.

Har haft flera äldre hästar på lösdrift, hästar runt tjugo, och det har funkat hur bra som helst.
Men man får se till individens behov, som nån skrev här, och man får tänka på att det kan ta tid att vänja in hästen vid lösdrift. Det bästa är väl egentligen att helt enkelt inte börja ta in på hösten utan fortsätta ha hästen ute.
Vi har ett sto som enligt förra ägaren inte kunde gå på lösdrift, men det har hon gjort här, med invänjningsperiod. Tjockt täcke på vid dåligt väder, in i stallet vid jättedåligt väder, in i stallet några timmar varje dag oavsett väder för egen ät- tid, pyssel och vila. Fast det får förstås alla mina lösdriftshästar göra, komma in några timmar varje dag.

I min hage 25år, 24år, 20år.17år, 6år och 10år. Alla mår förträffligt. Ingen fryser, ingen blir bortmotad, alla får sova på massor av halm, ingen är svår att hålla i hull. De två äldsta får extra mat utanför hagen.

Vi har vår gamla 29 åring på lösdrift! Han har blivit en helt annan ponny till de bättre :D Slipper sin elaka hosta plus att han håller sig smidig och i trim då han rör sig mycket mera när han är ute dygnet runt :p

Femton år är ingen ålder, men det är ändå inte den faktorn som är avgörande för om en häst passar på lösdrift eller ej. Själv har jag en 19åring och en 25åring på lösdrift.

I min hage 25år, 24år, 20år.17år, 6år och 10år. Alla mår förträffligt. Ingen fryser, ingen blir bortmotad, alla får sova på massor av halm, ingen är svår att hålla i hull. De två äldsta får extra mat utanför hagen.
En av de viktigare aspekterna i en fungerande lösdrift enligt min mening:) Har hästarna ingenstans där det är torrt, komfortabelt och tryggt så sover de också sämre = blir trötta.

Skönt att det inte bara var jag som tänkte "äldre??" :D

Fast en häst som är femton år får väl ändå betraktas som äldre. Det jag var lite intresserad av synpunkter på kopplingen äldre häst och fördelarna av att vara i rörelse. Men jag fick ju ett bra svar från flera stycken så tack tack..

Då är smaken olika, men med äldre menar jag vid åldern när de flesta börjar tackla av lite, kanske behöver mer mat inte orkar så mycket eller kanske extra varma täcken och tandvänlig mat. En 15 årig häst är ungefär på toppen när det gäller ridhästar och är inte i närheten av att börja tackla av pga ålder.

Då är smaken olika, men med äldre menar jag vid åldern när de flesta börjar tackla av lite, kanske behöver mer mat inte orkar så mycket eller kanske extra varma täcken och tandvänlig mat. En 15 årig häst är ungefär på toppen när det gäller ridhästar och är inte i närheten av att börja tackla av pga ålder.

Jaha, nä så tänkte inte jag. Nä, den 15 åring som jag har hemma är vid full vigör och den femtonåring som jag väntar hem från Irland har väl fått bekänna färg eftersom han gått jakter och annat men jag hoppas han kan ge mig många trevliga ridupplevelser ett antal år framöver. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 559
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 165
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka