äldre fånghäst = bäst utan skor?

Sv: äldre fånghäst = bäst utan skor?

Bekvämast för hästen borde väl egentligen vara pg-skor... jag är ingen expert i ämnet, men när vår ena häst fick fång kunde hon knappt gå, och med pg på var hon nästan som vanligt på en gång. Efter det blev hon bara bättre, och efter en skoperiod hade hon vanliga skor, och har hat sedan dess (3 år sen). Hon är väldigt öm barfota, och eftersom hon är 19 år och alltid gått skodd (förra ägaren sa att hon måste ha sula jämt för att inte ömma, vilket kanske var en överdrift...) brukar vi jämt sko henne fram och försöka vara utan bak ett tag då och då eftersom hon ändå inte rids/körs varje dag. Men som sagt, de bekvämaste skorna, för alla hästar, borde väl vara pg. Nu är det väl knappast bra att ha dem instängda så hela tiden ändå...
Vi har testat en del plastskor, och jag vet inga som hållit särskilt bra. Hippogrip satt kvar nån vecka, sen åkte de bara in i hovarna, softstep var väl sådär, men jag tycker inte det verkar finnas några riktigt bra. Eller nu kanske det är annorlunda, var nog nåt år sen vi gav upp det...

hippogrip måste skos av en hippogrip kunnig person. inte som en vanlig sko, annrs händer det där som du nämnde.
jag är väldigt nyfiken på hur hippogrip fungerar hos vanliga hästfolk, men förutsätter då att hovslagaren har noga studerat beskrivningen om hur man sätter söm i hippogrip.

Fråga: Hur gled de in? gick sömmen upp? eller gick plasten sönder?
/jenny

Peter, kul att du skickar info om hovar via en länk som heter HÄSTSKO.
har även en fråga till dig om du verkat enligt barfota principen när din häst ömmade?

Det är väl just det som är problemet: "Barfota till varje pris folket", själv har jag för tillfället två barfota, en helskodd o en framskodd. En av de oskodda kommer att skos fram när hon sätts igång.
Har du läst länken? Författaren är en av världens mest framstående forskare i ämnet men det går kanske inte att läsa ngt som kommer via en "hästskosida".
Har beskrivit tidigare hur jag verkade, inte enligt Strasser men enligt måttligare principer.
PL

snigelfarmor skrev:
varför fråga om man inte vill ha andra svar än man vill ha?

kanske för att mitt ursprungsinlägg var en fråga om fånghästar MÅSTE vara barfota.. eller om de kan skos, om det finns tillfällen då en fånghäst absolut inte bör ha skor..

är svaret att en fånghäst sbsolut inte kan ha skor utan faller ner och avlider direkt på fläcken så var det det svaret jag sökta..

jag sökte INTE efter någons personliga åsikt om att hästen bör äta, bo, sova, leva och tränas i samma jävla hage resten av sitt liv bara för att någons personliga åsikt är att alla hästskor är djävulens påfund..

Jag skulle vara nyfiken på att läsa om dina erfarenheter, var kan jag hitta dem?

Jag är genuint intresserad och är inte ute efter att starta nån smutskastningstävling.

varför har du redan bestämt dig för att sko hästen när hon behöver sin blodcirkulation som mest? att sko är en sak, men att sko på slentrian skrämmer mig och gör mig bekymrad över vad hästfolk egentligen vet om sin hästs kropp? Jag vill absolut inte påstå att du peter skor på slentrian, det visar dina inlägg klart.
men berätta gärna varför hon ska skos fram?
/jenny, inte barfota eller skor till varje pris.

Dörför att hon inte fungerar att ridas på de undelag vi vill kunna rida henne om hon inte har skor.
Det är bra att du fattat att jag inte skor på rutin.
Men jag måste säga att jag blir minst sagt störd av alla okunniga uttalanden från er som vill att man skall ha barfotahästar till varje pris tex citat "en teori jag har är att skor tom kan utveckla fång tillsammans med andra faktorer. då skor stoppar blodflödet i hoven" slut citat , samt temperaturresonemangen.
PL

Du sade att du höll med om den här, eller var det en annan artikel du menade då?
http://web.cetlink.net/~farrier/fads.htm
"The frog is not the blood pump some have claimed, and does not have to bear weight for proper hoof function."
"The coffin bone is suspended within the hoof by its front and sides. It does not rest on its base. So there is no particular advantage to bringing the bone into a position where its "bottom" is level to the ground."

Håller du verkligen med om dessa påståenden? Jag tycker att jag har läst i den där svenska hovboken vi pratade om förut att strålen visst måste ta i marken för att hovmekanismen skall vara optimal (men den är ju inte en blodpump då den inte innehåller några blodkärl, så det är ju sant). Samt att hovbenet är parallelt med marken.

Har läst hela sidan men begrep inte riktigt allt. Skulle du kunna förklara detta på svenska:

THE ALL-NATURAL ÜBERTRIM:
BH describes the Strasser trim. "The heels are right down on the ground", "the bottom of the coffin bone sits level to the ground", "frog on the ground", and "the toe angle will wind up about 45 degrees in the front feet".
We are told that "With any heel length at all, even an extra 1/8 inch, soreness and incorrect working of the hoof and pastern joints shows up almost immediately."

Sounds familiar to farriers who've been around a while. A decade or two back, the low-heel, 45° hoof was promoted in some circles as a way to lengthen stride and improve movement... The result was a veritable epidemic of navicular syndrome, lifeless hooves, and horses living on bute. The backlash from the last low-heel, 45° fad resulted in many horseshoers going too far to "leave all the heel", which isn't good either. The healthy foot has neither overlong (underrun) heels, nor are its bulbs in the dirt. It has enough strong, straight heel to put the digit into proper alignment. That length varies between individuals.
The coffin bone is suspended within the hoof by its front and sides. It does not rest on its base. So there is no particular advantage to bringing the bone into a position where its "bottom" is level to the ground. In fact, derotating the bone into that position can put the bony column within the digit out of alignment. It compresses the front of the coffin joint and opens the navicular area to direct trauma from below. Most healthy hooves have the coffin bone slightly tipped-down within the foot. This has the structural advantages of extending the skeletal support as far down as possible where the peeling stresses are greatest (at the toe) while keeping the solar corium up off the ground and making it possible for the quarters to wear higher (ala the Four Point concept).
The frog is a horny structure which wears and exfoliates (sheds). Because of its variable height/thickness, it can't really be used as a reliable gauge for heel lengths. The frog is not the blood pump some have claimed, and does not have to bear weight for proper hoof function.
At 45°, the mechanical stresses during breakover (when the hoof goes from resting flat on the ground to the toe leaving the ground altogether) are greatly increased. In a typical hoof, lowering the toe angle from 55° to 45° causes the hoof to lift the weight of the horse an extra half-inch with every step. We're talking about an 80% stress increase here. This stress can bow tendons, crush the navicular bursa, and peel the hoof wall away from the coffin bone at the toe, thus ripping the laminae (the tissues that connect the hoof wall to the face of the coffin bone). Remember those "rehabilitation abscesses" you are likely to see with the Strasser approach? Little wonder, since the torn laminae make such a great doorway for infectious bacteria to get into the hoof capsule!

Ska kolla den andra sidan nu.

Det han pratar om är i princip Strassers legendariska 45 graders vinkel på framhovarna.
Dels tror jag att han opponerar sig emot att alla hästar skall ha 45 grader (vilket jag håller med om) men dels opponerar han emot låga trakter eftersom det enligt honom öppnar vägen till de inre mjukdelarna samt inbjuder till skador på dessa.

Jag ifrågasätter att höga, trånga trakter är till för att skydda mjukdelarna.

1. Hur mycket av en blodpump strålen är har diskuterats fram o tillbaka länge, jag skulle vilja säga att den deltar genom att vara en del av hovmekanismen. Det finns mycket forskning kvar innan vi verkligen vet vad som händer inne i hoven när den belastas.
2. Strålen skall vara i kontakt med marken när hästen rör sig, den behöver inte vara i kontakt när hästen står stilla på ett plant underlag. När en häst i rörelse sätter ner hoven trycks strålen neråt, dessutom rider vi till större delen våra hästar på underlag som ger med sig så att strålen lättare når marken. Jag vet inte riktigt hur han menar, formuleringen är i vilket fall olycklig.
3. Hovbenet på de flesta hästar är inte riktigt parallellt med marken. En frisk häst skall ha främre hovväggen parallell med kotan o med hovbenets framsida o då lutar oftast hovbenet något frammåt. Jag har sett röntgenbilder på traktlåga hästar där hovbenet faktiskt lutat bakåt!
4.Det framgår tydligt att författaren inte menar att trakterna skall vara höga o understuckna. Det kan faktiskt finnas något emellan!
Jag skrev faktiskt i stort sett håller med om, jag tar inte ansvar för det han skriver men är beredd att diskutera detaljerna.
PL

Tack! Jag blev nästan rädd där!

"4.Det framgår tydligt att författaren inte menar att trakterna skall vara höga o understuckna. Det kan faktiskt finnas något emellan!"

Understuckna är väl en sak, men med tanke på hur han formulerade sig "opens the navicular area to direct trauma from below" så kändes det som att höga trakter var till för att skydda mjukdelarna i hoven... Och det känns bara knas!

Jag tolkade det som att den öppnare vinkeln skulle göra området mer oskyddat inte höjden i sig, jag tar iofs den biten med en nypa salt. Trånga var helt din egen tolkning.
PL

jag vet att det inte var det han sade, men om öppen vinkel = dåligt skyddat så måste han ju mena att trång vinkel = ordentligt skyddat
OBS. helt min egna läsning mellan raderna!
Jag tycker att han verkar lite extrem åt andra hållet jag...

För det första menas det isåfall inte trång i betydelsen trånga trakter utan han menar vinkeln i hovleden, sen är det din tolkning att han när han propagerar mot låga trakter skulle vilja gå till överdrift åt andra hållet, det står ju prcis motsatsen. Läs lite noggrannare o fundera över vad han menar.
PL

Jag tror att skor kan förvsvåra läkningen av ett fångangrepp, och frågan är oxå varför fången utvecklades. att hoven tvingas bära upp kroppen på sin hovvägg istället för att använda sin hela hov kan ju faktiskt ha med saken att göra. givetvis är vissa raser, typer extra utsatta. Man ska inte bara nonchalera olika teorier om fång, ingen vet ju vad fång är!

Vad menar du med temperaturfrågan? Tror du fortfarande att en varm hov är sjuk? Bara för att din häst hade puls i hoven och ömmade? Min häst har varm hov på alla fyra och är ohalt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka