äldre fånghäst = bäst utan skor?

Sv: äldre fånghäst = bäst utan skor?

Jag förutsätter att hästen inte har akut fång?!
Då det är viktigt för en fånghäst att hålla sig smärt och i trim skulle jag absolut rekommendera att använda skor så att hästen kan användas och brukas. Att försöka hålla tån relativt kort så att hästen får lättare att rulla över är att rekommendera. Alla foderregler bör givetvis tas på största allvar när man har en häst som haft fång en gång. Jag hoppas att hästen är röntgad efter sitt fånganfall så att hovslagaren får veta om den har någon hovbensrotation eller sänkning så att han kan verka den rätt. Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka