äldre fånghäst = bäst utan skor?

Sv: äldre fånghäst = bäst utan skor?

Du kan ju inte läsa! Jag har aldrig skrivit att en varm hov måste vara sjuk, däremot har jag srivit att en ömmande hov blir varm. Hovar, oskodda o skodda, varierar i temperatur beroende på omgivning, aktivitet mm, det gäller våra o en massa andra hovar jag känt på. Bakgrunden till detta var vad du skulle läsa om i artikeln plus att hästarna i försöket sänkte sin hovtemperatur i en kall omgivning.
Att skodda hovar skulle vara kalla o oskodda varma som regel vidhåller jag är rent nys.
Att säga att ingen vet vad fång är är knappast riktigt, snarare är det så att det fortvarande finns många kunskapsluckor ffa när det gäller vilka inflammationsmediatorer som gör att en tarmstörning påverkar cirkulationen i hoven men även när det gäller andra mekanismer.
Jag är mycket intresserad av olika fångteorier o försöker hålla mig påläst. Din teori om att fång uppkommer pga att blodflödet stoppas i en skodd hov ger jag inte mkt för. Jag ser fång på på både skodda o oskodda hästar.
PL

Senast ändrad:

Precis. Båda mina skodda hästar har "varma" hovar. En väl skodd häst får inte problem med "strypt" cirkulation.

Min åsikt är ja till barfota, nej till strasser! :mad:

I övrigt så har jag min 23 år gammla pensionär, som haft fång, skodd året om. Det är grymt att plötsligt plocka bort skorna på en så gammal häst som haft skor hela livet, och isär om den haft fång!

Det spelar väl ingen roll om han får ont ett år eller två bara det är naturligt :devil:
Det verkar vara många barfotafundamentalister som säger nej till Strasser men använder hennes argument ändå.
PL

Så långt som till att 45 grader och inte bra hängde jag oxå med. Sen är det en del termer som jag inte förstår. Nån som vill översätta dessa:
coffin bone
frog
"to put the digit into proper alignment"
"put the bony column within the digit out of alignment"
"the front of the coffin joint"
"possible for the quarters to wear higher"
"be used as a reliable gauge for heel lengths"
"stress can bow tendons, crush the navicular bursa"

Ju mer jag läser om Strasser desto mindre gillar jag det.

vill bara säga att jag är skeptisk till strasser, och tillhör alltså inte kategorin som tillför smärta. Jag accepterar aldrig smärta.
/jenny

coffin bone = hovben
frog = stråle

"the front of the coffin joint" främre delen av hovleden
"possible for the quarters to wear higher" göra det möjligt för trakterna att växa sig högre

"be used as a reliable gauge for heel lengths" användas som pålitligt mått för trakthöjden

"stress can bow tendons, crush the navicular bursa" stress (eg. påfrestningar) kan skada lederna och krossa strålbensområdet

Obs! detta är mina ganska dåliga översättningar.
De två andra kan jag bara översätta på ett ungefär och de handlar om att man skall kunna dra en rak linje i kotleden och hoven, ni vet sådär som finns i "alla" böcker, när hästen bara står rakt upp och ner.
"put the bony column within the digit out of alignment"

snigelfarmor skrev:
vill bara säga att jag är skeptisk till strasser, och tillhör alltså inte kategorin som tillför smärta. Jag accepterar aldrig smärta.
/jenny

Jaså, vad är då detta eviga argument ni kommer med om att hästen ömmar på grusvägar och annat när man tar av skorna. Upp till ett år kan den få gå och ömma enligt er, det är ingen fara för det är ju på hästens villkor och för hästens bästa :devil:

Jag köper inte en sån metod helt enkelt.

Bra översättningar men bow tendon betyder överanstränga eller skada sena.
Bowed tendon är en sena med bågformig ansvällning, ffa böjsena.
Digit betyder tå el finger dvs det som är nedanför kotleden.
"to put the digit into proper alignment" ung sätta "tån" i rätt linje
"put the bony column within the digit out of alignment" sätta benen i "tån" i rätt linje
PL

emindy skrev:
coffin bone = hovben
frog = stråle

"the front of the coffin joint" främre delen av hovleden
"possible for the quarters to wear higher" göra det möjligt för trakterna att växa sig högre

"be used as a reliable gauge for heel lengths" användas som pålitligt mått för trakthöjden

"stress can bow tendons, crush the navicular bursa" stress (eg. påfrestningar) kan skada lederna och krossa strålbensområdet

Obs! detta är mina ganska dåliga översättningar.
De två andra kan jag bara översätta på ett ungefär och de handlar om att man skall kunna dra en rak linje i kotleden och hoven, ni vet sådär som finns i "alla" böcker, när hästen bara står rakt upp och ner.
"
put the bony column within the digit out of alignment
"

Ja, det var allt lite dåliga översättningar :smirk:

possible for the quarters to wear higher" göra det möjligt för trakterna att växa sig högre
Möjligt för trakterna att slitas högre... wear = slitas

pålitligt mått för hälens (ballarnas) höjd...
Du kan inte kalla både quarter och heel för trakter.

stress can bow tendons, crush the navicular bursa" stress (eg. påfrestningar) kan skada lederna och krossa strålbensområdet
Påfrestningar kan böja (dra ihop) senor och pressa ihop (krossa) strålbensbursan

to put the digit into proper alignment"
Få rätt vinkel på hoven

put the bony column within the digit out of alignment
Få benpelaren i hoven ur led, d.v.s. om vinkeln är fel så ligger inte lederna rätt i varann

peter_lundin skrev:
Hornkapseln är isolerande o hovens cirkulation anpassad så att den inte behöver släppa ut mer värme än nödvändigt. En fångartikel där det finns en del intressanta temperaturfakta:
http://www.horseshoes.com/advice/laminitis/sublamellarbloodflow/sublamellarbloodflow.htm
PL

Har den undersökningen blivit intressant igen?

För ett år sedan sade du så här om den:

peter_lundin skrev:
Har du några intressantare länkar så vill jag gärna veta. Länken du gav var lite gammal o sade i stort sett att temperaturen blev högre i hoven när man förgiftade hästar med en överdos stärkelse. Att kapillärgenomblödningen är stor trots öppna shuntar är författarnas egen tolkning. Om behandlig sägs stort sett ingenting.

Fast jag håller nog med, det finns intressantare artiklar nu. Utdraget på horseshoes du länkar till är en del av en undersökning om fångorsaker, hela artikeln finns HÄR för dom som är intresserade:

Senast ändrad:

nå, jag hade i alla fall fått någorlunda rätt andemening, förutom då bowed tendon.
Borde naturligtvis ha kopplat tendon=sena, men jag har aldrig påstått att jag är speciellt på att översätta engelska.

bobo skrev:
Du kan inte kalla både quarter och heel för trakter.

Nej, för quarter är inte trakt.

Names-of-hoof-parts.jpg

Quarters - In hoofcare terminology, this refers to the sides of the hoof wall. If looking at the bottom of a foot, where the center of the toe is at the 12:00 position, the quarters would be at the 3:00 and 9:00 position.

Toe Quarters - Again, looking at the bottom of the foot using the clock analogy, the toe quarters would fall at approximately the 10:00 and 2:00 positions.

Heel Quarters - Again, looking at the bottom of the foot using the clock analogy, the heel quarters would fall at approximately the 8:00 and 4:00 positions.

Senast ändrad:

Min länk går också till hela artikeln! En undersökning kan vara intressant ur olika synpunkter i det här fallet är det hovarnas temperatur innan fångprovoceringen, att akuta fånghovar blir varma är ju ganska allmänt känt.
PL

Ja, det har du tamejfasen rätt i .... :o
Såg inte att dom hade dragit ihop den på en sida.

Förra året försökte du använda artikeln för att stödja ditt påstående att NSAID inte hade ngn direkt effekt på fång. Hur NSAID egentligen påverkar fång kommer att vara en öppen fråga tills man har identifierat de inflammationsmediatorer el dyligt som ger fång.
PL

nej, ömmar hästen köp boots.
har du verkat enligt principen, brukar de inte ömma merän på vassa grusvägar givetvis. där ska man ömma om hoven har känsel.

att tvinga en häst att gå på en grusväg är en gammal strassermetod som någon tror gäller alla barfota intresserade.
jag är inte fundamentalist, då hade jag väl inte ens velat diskutera med "idioterna" som är för skor.
notera citationstecknen.
man kan väl vara mot skor utan att vara fundamentalist?? ni är väl inga skofundamentalister??
/j

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka