Åldersskillnad på föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Abova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 826

Abova

Trådstartare
Vilken åldersskillnad på fölen i en flock anser ni vara ok, funderar på om det kunde funka att ha 2 hingstföl (med sina mammor såklart ) ihop. De skiljer 4 månader mellan dem nu , dvs den ena är 1 månad och den andra är 5 .
Blir det aktuellt att släppa ihop dem ligge rdet dessutom någon månad eller två framåt i tiden! Någon som har föl med sådan stor åldersskillnad ihop?

Sv: Åldersskillnad på föl

Vi har också hästar i alla dess åldrar i flocken. Det är ju det som gör en balanserad och bra flock!

Varför menar du att det inte skulle gå att släppa ihop dem?

Vi har föl födda i januari ute med de föl som har kommit under våren fram till nu.
Det är inga problem alls, så jag tror att det kommer gå bra för dig också. Lycka till!

M

Jag har hela tiden förutsatt att det inte skulle vara några problem och har planerat därefter, hade även tänkt att låta mina ettårs-ston gå med i den flocken ... men jag har nu fått höra av 2 oberoende uppfödare att det inte alls var bra att låta ett så litet föl (nu 5 veckor och 120 hög) gå med föl och unghästar som är så pass mycket äldre.

Därför vill jag höra hur ni andra gör!

Önskar gärna fler svar!

Har också alla åldrar i flocken. Det är nog viktigt att de har lite ytor att sprida sig på så de aldrig blir inträngda. Vissa ston går gärna lite i utkanten av flocken med sina bebisar tills de blivit lite större.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 773
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 507
Senast: malumbub
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 325
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer