Åldersgränser+höjder

S

slcw

Man får ju inte tävla ponny om man är 18 fyllda, men finns det något undantag vad gäller den regeln? Är det så att man kan tävla ponnyn efter att man fyllt 18 om man tävlar hästklass då istället?

Om jag tävlar t ex LA med min d-ponny, men har fyllt 18 så får jag delta om jag hoppar 120 istället för 110?

Hoppas verkligen att det är så

Sv: Åldersgränser+höjder

nee, det tror jag inte att man får. Kolla TR, så får du veta säkert.

Om du mäter upp ponnyn till storhäst tror jag att det är okej. Men då måste du ju tävla ponnyn som storhäst och då blir de ju bl a längre avstånd i kombinationer och så. Är inte helt säker på att det är så, kanske säkrast du kollar i TR :)

slcw skrev:
Man får ju inte tävla ponny om man är 18 fyllda, men finns det något undantag vad gäller den regeln? Är det så att man kan tävla ponnyn efter att man fyllt 18 om man tävlar hästklass då istället?

Om jag tävlar t ex LA med min d-ponny, men har fyllt 18 så får jag delta om jag hoppar 120 istället för 110?

Hoppas verkligen att det är så

jag har för mig att man får tävla det året man fyllt 18 och ska bli nitton på ponny. men sen så behöver man inte mäta upp hästen för att få tävla mot stora utan de e bara att sätta igång :) har en kompis som ska göra de. fast hon har ju då en maxad D-ponny.
men man får inte tävla mot andra ponnysar om man är över 18. alltså! åldersgränsen är att sålänge man ÄR 18 får man tävla. det är när man går över 18 man inte får de.

Ja man får tävla sin ponny som storhäst på storhäst tävlingar när man är över 18. Från och med regional nivå så måste hästen ha hästlicens och den får inte samtidigt tävla som ponny med en annan ryttare. Sedan är det även så att man inte kan tävla hur höga klasser som hellst kan ju tänka mig att gränsen är dragen där det kommer in relaterade avstånd men allt det där står i TR..

det finns ju ett undantag vad gäller regeln för att man inte får vara över 18 år när man tävlar,om man har en unghäst/ponny får man vara över 18 år på tävlingar....:)

men om man tävlar som som ett unghäst/ponny ekipage så får man inte vara med på omhoppningarna...

får man vara med på ungponnyavdelningen även om ponnyn inte är ungponny? (pga ryttaren är överårig)

Man får tävla ponny till och med det år man fyller 18, INTE tills man fyller 19. Ekipage med ryttare över 18 år får tävla som stor häst om ekipaget är proportionerligt. Innan ni åker ut o tävlar så skaffa er kunskapen att slå i TR, det behövs också för att kunna ta Grönt Kort som krävs för allt över klubbtävling. Lycka till

Nja, i vissa distrikt, skåne t.ex. får du tävla äldre ponny i ungponnyavd. Man införde detta på prov förra året. Jag vet inte hur det är med resten av landet, om man får göra det efter årsskiftet.

Suveränt om ekipaget är uppklassat och ryttare / ponny skadar sig. Inte kul att starta LB direkt då alt. vänta till uppklassningen "går ut". Då kan man börja om i LD ungponnyklass i stället.

det är perfekt. det är inte alla ponnyer som är lätta för barn att rida o tävla, det vill ju till att ponnyn är säker på höjden och själva tävlingsmomentet innan en oerfaren ryttare tävlar den och det kanske blir misslyckat och förtroenden förstörs.
Då är det ju jättebra om en mer erfaren vuxen ryttare ger ponnyn mer rutin istället för barnet. Då kan ponnyn dela med sig av rutinen till barnet sen :)

Ja, det är jättebra att kunna göra så. Men som sagt, jag vet inte om regeln infördes över hela landet.

Det kommer jag inte ens ihåg. Jag tror att distriktet berättade det på något sätt. Det har använts en del på tävlingar här nere under året i alla fall.

det låter ju som en bra idé. men jag tror inte att den finns i sthlm iaf, hade aldrig hört talas om det förut

Det finns redan en mängd trådar som diskuterar denna fråga under Tävling. läger därför denna tråd där och låser den

/moderator på hoppning

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 259
Senast: Cambrie
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar