Sv: Åldergräns på att vara medryttare?
Du har fått många bra svar.
Själv bröjade jag ta hand om en häst som min egen när jag var 13 och hade vid 14 eller 15 års ålder foderhäst.
När jag skaffat medryttare har det ofta blivit lite äldre - av en slump. Jag vet att man kan kara det redan i tidiga tonåren (utan hästkunnig förälder). Däremot har jag varit mer intresserad av hur personen i fråga sköter mina hästar, lyssnar på de förhållningsorder jag har och viljan att lära sig. För mig har det även varit vitkigt med viss hästkunskap, jag hade varit mycket tveksam till en fjortonåring som inte ridit på ett par år, och som innan dess kanske bara har ett par år på ridskolan, om jag ska vara ärlig. Å andra sidan, om viljan är tillräckligt stor från andra sidan skulle det var helt ok att komma förbi när jag är närvarande, borsta, mocka, hjälpa till med småsysslor för att då och då få rida lite/följa med ut vid uteritt på tex cykel/titta på när jag rider på banan etc. Med tiden skulle det kunna bli mer och mer självständigt - när jag anser att personen i fråga är mogen.