Ålder vid mentaltest?

Sv: Ålder vid mentaltest?

Från att de är 12 månader kan de gå mentalbeskrivning. Det är alltså inte ett test där man kan bli godkänd eller inte utan en beskrivning av hur hunden reagerar. Eller ja, undantaget är väl vid korning, då de kan bli godkända (korade) eller inte.

Här står det mer om MH och Korning: http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=643

och här står det om BPH: http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Tack :)
När är det lämpligast att göra ett MH eller Bph, bör de vara lite äldre eller är det bra om hunden är ung?
Jag har gjort MH en gång med min riesen men det var ca 10 år sen så jag kommer inte ihåg så mycket.

Jag är sugen på att göra MH eller Bph men Bph finns inte i Umeå så då måste jag åka till Timrå och dit är det ca 30 mil nånting.

Jag tycker det är bra om hunden är ganska ung. Iaf om man ska ha ett så jämnt undersökningsmaterial som möjligt. Hade jag gått ett MH med min 9-åring hade jag fått ett helt annat resultat idag än när vi gick det med henne som unghund. Helt naturligt, hon har ju lärt och vant sig vid olika situationer under sitt liv och största poängen är ändå att kolla den nedärvda mentaliteten och det man inte hunnit jobba bort osv.

Jag tycker också att det är bra om de är unga, så att man inte hunnit påverka dem speciellt mycket. Vet att det finns vissa som bestämmer sig för att jobba massor på tex hur hunden är mot människor, för att få ett "fint MH" eller "fint BPH" men det tycker jag är väldigt, väldigt dumt att göra. Det ger ju inte en rättvis bild då.

Själv kommer jag gå BPH med min 4åring nu, men hon är en saluki och det är MYCKET ovanligt att man öht kollar mentaliten på salukis, så jag tycker det är bättre att man testar när de är lite äldre än inte alls då. (BPH är ju dessutom nytt, så jag kunde inte gå det med henne när hon var yngre och MH gick jag inte av olika skäl). Däremot, med min nästa saluki kommer jag definitivt gå BPH så tidigt som möjligt och jag försöker just nu peppa alla med vinthundar att gå BPH, just för att vi ska få en bra bild av hur de är mentalt, något som egentligen inte finns nu.

Kanske finns fler som vill göra det så det kanske går att samåka? :) Har också kollat och sett att Timrå är det enda stället "norröver".

Då kanske jag bör boka en tid till ett MH eller BPH, ska kolla upp om det är fler som skulle vilja åka till Timrå annars får det nog bli MH, det finns här hemma.

Ja det är synd att min är för liten ännu annars hade jag gärna åkt med dig till Timrå! Men han har ju en bit kvar, är 12½ vecka nu ;)

Jag dammar av den här tråden med en fråga för jag har inte kommit iväg på något MH eller BPH...

Jag undrar om jag kan få svar på min fråga.
Jag har en dvärgschnauzer, får jag vara med på ett MH anordnat på brukshundsklubben eller måste det vara anordnat av schnauzer/pincherklubben eller dvärgschnauzerklubben?

Jag dammar av den här tråden med en fråga för jag har inte kommit iväg på något MH eller BPH...

Jag undrar om jag kan få svar på min fråga.
Jag har en dvärgschnauzer, får jag vara med på ett MH anordnat på brukshundsklubben eller måste det vara anordnat av schnauzer/pincherklubben eller dvärgschnauzerklubben?

Du får vara med på vilket MH eller BPH du vill.
Däremot om du ska göra MT senare måste det vara SSPK som arrangerar.

Och du måste ha gjort MH för att göra ett MT (mentaltest, verkar vara många som blandar ihop det med MH...). BPH kan du naturligtvis också göra, men du får inte göra MT med endast BPH i bagaget ;)

Jag gick MH med min Berger på en OG (Ortsgrupp Schäfer).
;)
På din hemma BK, där du är medlem är du garanterad MH plats.

Man är inte garanterad utan har förtur vilket ju inte riktigt är samma sak :).

Vet att det finns vissa som bestämmer sig för att jobba massor på tex hur hunden är mot människor, för att få ett "fint MH" eller "fint BPH" men det tycker jag är väldigt, väldigt dumt att göra. Det ger ju inte en rättvis bild då.
Vad är allmänt bruk hos uppfödare inom olika raser? Hur mycket tränas en hund inför testerna?

Vad är allmänt bruk hos uppfödare inom olika raser? Hur mycket tränas en hund inför testerna?

Jag vet inte hur folk brukar göra, men själv skulle jag aldrig försöka träna bort något bara för ett MHs skull.
Har jag en osäker hund är det självklart att jag lägger ner tid på att få den mer säker, för att få det att fungera bättre i vardagen. Men hade jag haft tex en 2åring som fortfarande var osäker så hade jag inte sagt "Näe, jag måste träna lite mer på det här och det här innan vi går MH, det blir ju så tråkigt resultat annars". (vilket jag alltså hört folk säga) I vissa fall har det även blivit att folk som sagt så sedan inte gått MH med sin hund. Därför skulle jag också vara riktigt petig med att kolla upp sådant på en hund jag ville köpa/köpa avkomma från. Mycket kan jag leva med, men tråkig mentalitet påverkar ju livet så väldigt mycket.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: tanten
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka