Ålder vid mentaltest?

Sv: Ålder vid mentaltest?

Jag är lite skeptisk till MH överlag, så som det är utformat idag. Det känns som att det bygger på den föråldrade inställningen att man låter hunden vara helt under det första levnadsåret, och sen sätter den i träning "när den är träningsbar", dvs inte knäcks av korrigeringsträning.

Mina unghundar är ju väl förberedda och grundtränade vid ett års ålder, och har då lärt sig att tex, inte sticka från mig och jaga saker, lägga sig passiva vid mina fötter när jag står stilla, inte reagera på ljud/överaskningar, kampa villigt även med främmande, och de är även grundligt skottränade. Inte för att prestera bra på ett MH, utan för att vara trevliga hundar. För att "fånga dem" innan de är allt för förarpåverkade måste de ju alltså testas vid 6 veckors ålder:confused:

För att inte tala om hur galet det är att ha banor som gås av flera hundar utan att doftsaneras mellan ekipagen. Hundar lever i en doftvärld och avger massor av olika lukter vid rädsla osv. Detta tas knappast med i beräkningen av reslutaten.

Tanken med MH är god, men behöver minst sagt uppdateras!

För att inte tala om hur galet det är att ha banor som gås av flera hundar utan att doftsaneras mellan ekipagen. Hundar lever i en doftvärld och avger massor av olika lukter vid rädsla osv. Detta tas knappast med i beräkningen av reslutaten.

Får mig att tänka lite på när jag gick BPH med Wahidah.
Hon är normalt sett ett extremt matvrak, men hon vet också att hon inte(!) får ta upp saker och äta ute hur som helst och är inte direkt van vid aktiveringsleksaker.

På BPH ska man ju testa hur matintresserad hunden är genom att släppa fram den till några burkar med mat i. Wahidah tog visserligen den första, som var lätt att komma åt, men sedan var det jättespännande att gå och nosa på någon buske. Jag misstänkte direkt att någon hund kissat där eller så, men ja, vad ska man göra? På hennes BPH ser det alltså ut som om hon inte är speciellt brydd om mat, vilket är ungefär tvärt emot hur hon är till vardags.

Däremot, en vän gick samtidigt med sin whippet. Denna whippet är INTE något matvrak, tvärt om. Hon är dock van vid aktiveringsleksaker och var väldigt på de där matgrejerna. Enligt BPH-resultatet ser det ut som om hon är mycket mer matintresserad än vad Wahidah är ;)

Låter ju som ett helt galet moment. Ingen av mina skulle ta mat från marken på främmande plats. Det har vi tränat noga av säkerhetsskäl. Här i trakterna dör det hundar titt som tätt pga förgiftade köttbitar osv...

Tänker de verkligen inte längre än så när de sätter upp de där testen?:crazy:

Låter ju som ett helt galet moment. Ingen av mina skulle ta mat från marken på främmande plats. Det har vi tränat noga av säkerhetsskäl. Här i trakterna dör det hundar titt som tätt pga förgiftade köttbitar osv...

Jadu.. Jag vet inte. Tanken är att man ska se hur matglad hunden är, typ, för att sällskapshundsägare vill veta hur lätt det är att belöna hunden med godis (det var något sådant jag läste iaf).

3 minuter in i filmen här kan du se hur det såg ut när Wahidah skulle kolla in den där godisgrejen: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ENDA5GrHjMk (Hela BPHt är med där om du är nyfiken)

"Ha med favoritgodiset" sa de till mig. Jag visste inte ens vad hennes favoritgodis är eftersom hon vanligtvis försöker smaka även på småsten i hallen och slukar allt. Slutade med att jag tog med några gamla köttbullar, men ja, hon var ju måttligt intresserad. Hemma kan hon stå och gräva i köksgolvet en halvtimme om det ramlat in en torrfoderkula under kylskåpet och hon hittar direkt alla främlingars godisfickor :o Det syns ju verkligen där i BPHt ;)

Jag kan mycket väl förstå att de vill se hur matmotiverad hunden är - det är ju väldans praktiskt vid träning. Men måste ju finnas bättre sätt att kontrollera tycker man?

Har tittat på ert BPH förut, jättekul att se så tack för att du lagt ut det! :)

Får man gå BPH med BCs nu?

Kan inte tänka mig att man inte får gå med BC. I beskrivningen på SKKs hemsida står det: "BPH är anpassat för alla hundar, oavsett ras. Även oregistrerade hundar kan delta. För alla hundar gäller att de måste ha fyllt 1 år, vara id-märkta och vaccinerade."

Ingen av mina skulle ta mat från marken på främmande plats.
Inte min vovvling heller; han tar inte ens emot godis från veterinären. :D

Jag har aldrig använt godis vid inlärning - bara massor med beröm, gos o lek. Däremot när vi kommit hem efter en ridtur, när han väntat länge på mig, hjälpt mig med något eller annat bra så går vi till kylskåpet o hittar nåt gott. Då pratar vi om vad han gjorde som var bra o vad duktig han var etc. Så han är väl medveten om vad belöningen är till för. :p

Jag godisbelönar i groteska mängder vid många inlärningssituationer. Men aldrig från marken.

/.../

Tanken med MH är god, men behöver minst sagt uppdateras!

halvt kl

När jag gick kurs för ett par år sedan så gick instruktören igenom hur man fuskar sig till goda poäng på MH med nästan vilken trasavel som helst i kopplet. Distrahera på rätt ställe, etc. :cool:

Det är viktigt att göra MH, men upplägget är absolut något gammaldags.

Samtidigt är det ju så korkat, snacka om att förstöra för sin egen avel! Ok att det ser bra ut på pappret men generna lär ju inte bli bättre av träningen :crazy:.
Man undrar verkligen hur en del tänker... (nu menar jag inte dig alltså!)

Maten/godiset ligger inte på marken utan i burkar. Fast visst, har man lärt sin hund att inte ta någonting utan tillåtelse så har det kanske ingen betydelse ändå.

Jag (eller rättare sagt min hund :) ) hade mer "problem" med att det hade varit ett gäng kaniner på planen tidigare på dagen...

KL

Det har varit väldigt intressant på våra föreläsningar där Hans Temrin har föreläst om MH och Kenth Svartberg om BPH.
Kenth som har varit med och utformat BPH tycker givetvis att det är ett bättre sätt att beskriva reaktioner än MH och sa även att han tror att MH kommer att dö ut för att lämna plats åt mer rasbundna beskrivningar.

Väldigt intressant!

Samtidigt är det ju så korkat, snacka om att förstöra för sin egen avel! Ok att det ser bra ut på pappret men generna lär ju inte bli bättre av träningen :crazy:.
Man undrar verkligen hur en del tänker... (nu menar jag inte dig alltså!)

Eller så är det ett sätt att visa på hur osäkra mentalbeskrivningarna faktiskt är. Givetvis bättre än ingenting men, som Migo skrivit, det är väldigt många faktorer som påverkar resultatet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
905
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka