ålder på varmblod?

M

Morningstar

har själv ett sv varmblod på 18 år...och undrar lite över statestik på hur länge de olika raserna lever?

(är då mest nyfis på varmbloden då men ser gärna statestik på andra raser också..alltid kul å läsa såhär på kvällskvisten:bump:

Sv: ålder på varmblod?

Ponnyer är väl de som brukar leva längst, varmbloden absolut kortast.

Läste någonstans -visserligen ett bra tag sedan- att medelåldern på Svenska Halvblod/Varmblodiga Ridhästar låg på ca 7 år... De är även mycket dyrare att försäkra än t.ex en varmblodig travare som används som ridhäst. (I mitt fall blev det dubbelt så dyrt att byta häst...:crazy: )

Men medelåldern på de varmblodiga raserna samlat vet jag inte. Men de är ju de som används "våldsammast" i tävlingssammanhang, nästan oavsett ras. Lipizzaner och likande har väl en lite höge medelålder iofs, men de är nog inte så många att de kan påverka statisktiken?

Någon som har bättre koll?:)

Sv: ålder på varmblod?

Min kallblodstravare fyllde 25 år i juni.:love:
Min kompis hblsto fyllde 26 år i år.
Korsningsponnyn på sommarbetet fyllde 30 år i år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 289
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar