Sv: Ålder på tik vid avel
Oftast blir det väl så att rasklubbarnas rekommendationer enbart blir krav för de som vill ha valphänvisning via rasklubben. Det är det enda "maktmedlet" de har, eftersom det är upp till var och en om man vill följa rekommendationerna eller inte. Det är ju bara SKKs krav som är tvingande (för att regga valpar etc). Ibland kan rasklubbarna ha väldigt bra och vettiga rekommendationer, som då tyvärr inte efterlevs i någon högre utsträckning just för att det inte behövs (för att regga valpar).
Jag undrar hur medvetna och välinformerade den allmänna valpköparen är? De som bara vill ha en trevlig hund till sällskap går nog varken in på Avelsdata, Hunddata eller tar reda på hur många avkommor en hanhund redan har etc. Det är väl snarare uppfödarnas ansvar att se till att inte någon hund överanvänds i aveln.
Och det är väl inte bara de hundar som syns på tävlingsbanorna som är lämpliga att avla på? För många raser kan det bli ett väldigt snävt utbud i så fall. Nu tänker jag iofs på utställningar. Jag menar, man kan inte bara gå efter utställningsmeriter när man väljer avelsobjekt. De allra flesta valpar säljs till sällskap och för den "vanlige" hundägaren är det nog viktigare om hunden är bra mentalt och frisk, än om den är skitsnygg.
Lite snurrigt, men jag hoppas det ändå framgår vad jag menar.