Ålder på tik vid avel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 784
T

Tie

Jag har tidigare läst någonstans gällande ålder på tik vid avel. Nu hittar jag inte igen var jag läst de någonstans. Någon som vet var jag hittar info om detta och kan lägga in en länk?

Behöver lite skriftligt underlag till en diskusion som dök upp ;)

Sv: Ålder på tik vid avel

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt; 16 § En tik får inte paras förrän tidigast i andra löpet, dock inte tidigare än vid 18. månaders ålder.

Tackar och bockar :idea:

Hade för mig att det var på jordbruksverkets sida eller skk jag läst de, men när man söker nått......:angel:

Och när tiken fyllt 7 krävs ett veterinärintyg för att få lov att para. Helst inte ta första kullen senare än 5 års ålder. Max 5 kullar/tik. Men det gäller ju bara för SKK...men kan ju vara ett litet rättesnöre för alla andra med.

5 kullar per tik? Jisses. Hinner tiken med något annat än att bara ha valpar hela tiden då? Det låter ju jättejobbigt med så mycket valpar...

Nej, iof inte... Tar man första kullen när tiken är ca 2 år så blir den ju inte speciellt gammal heller när 5e kullen är tagen..

Jag tänkte bara att det blev väldigt mycket för att "min" ras blir färdig sent och därför ofta paras första gången vid ca 4 års ålder. Att då börja och ta 5 kullar... Det blir lite väl :p

Det finns ju inget som säger att man tvunget måste ta 5 kullar på en och samma tik. Själv tycker jag det är ganska mycket för en "vanlig" tik, det skulle i så fall vara om hon är något väldigt speciellt. 1-3 kullar verkar vara mer normalt, tror jag.

Sen finns det ju somliga uppfödare som resonerar tvärtom och t.o.m. kan tänka sig att åka till Danmark och regga där (vet inte hur det fungerar), så att de kan få ut fler än 5 kullar. Men jag kallar inte sånt för seriös uppfödning, snarare oseriös valpproduktion. Det var en schäferuppfödare som berättade att man kan göra så, inte för att rasen spelar någon roll antar jag.

5 kulllar på en tik?
Jag har hört någonstans att det är max 3 kullar/tik eller 24 (har jag för mig) valpar...?
Det stämmer alltså inte?
((Kanske var fler valpar, men jag fick för mig att jag hört 24 men kan blanda ihop det..))

5 kullar max är vad som gäller för tikar, oavsett kullstorlek!

Vilket i praktiken innebär att en tik som får stora kullar kan producera upp till 50-60 avkommor.

5 kulllar på en tik?
Jag har hört någonstans att det är max 3 kullar/tik eller 24 (har jag för mig) valpar...?
Det stämmer alltså inte?
((Kanske var fler valpar, men jag fick för mig att jag hört 24 men kan blanda ihop det..))

I Sverige är det antal kullar som gäller, dvs max 5. Sen blir det avelsstopp. I Danmark tex finns det maxgräns på antal valpar efter hanar inom vissa raser, tex min (dvärgpudel). Minns inte på rak arm men har för mig att det ligger runt 30- eller 40-talet valpar/hane.

Max antal kullar gäller oavsett om tiken får 1 eller 15 valpar/kull. Jag tycker det hade varit vettigare med max antal avkommor per hane och tik. Fast det är ju samtidigt inte lätt för tikarna med dräktigheter och förlossningar, så någon slags maxgräns på kullarna är ju inte fel för deras del. Och 5 kullar är rätt så mycket. Men hanarna borde absolut ha begränsningar i antalet avkommor! Har för mig att Sundgren rekommenderar att en enskild hane inte ska stå för mer än någon procent av det totala utfallet, men det efterlevs ju tyvärr inte. Hur många hanar massproduceras det inte efter? Matadoravel är en trist företeelse.

De raser som har problem, tex chihuahua och fransk bulldog mfl, är ju självreglerande eftersom man max får snitta två gånger.

Sedan kan väl rasklubbar gå ut med rekomendationer på hur många avkommor man bör ha som max? Har för mig att det pratats något om max 30 valpar/hund på saluki nämligen...

Visst kan rasklubbarna rekommendera olika saker, men det är ju inget man behöver följa.

Visst kan rasklubbarna rekommendera olika saker, men det är ju inget man behöver följa.

Sedan är det svårt att få till ett sådant beslut i en rasklubb. Beslutet ska ju var förankrat bland medlemmarna. Även om de flesta frivilligt begränsar antal valpar efter tik/hanhund, vill samtidigt nästan ingen riskera att missa en kombination bara för att en annan tik hann bli parad före.

Däremot kan man som valpköpare låta bli att köpa valpar efter alltför välanvända föräldrar. I.o.m att vi numera har hunddata är sådan information lätt att komma åt för alla och en var. Om alla medvetna valpköpare sållar vilka hundar de köper, så är det de som visas upp på tävlingsbanorna och går vidare i avel till övervägande del. Och det viktiga för raserna är vilka hundar som går vidare i avel, det måste vara ett varierat genetiskt urval. Om familjehunden Putte finns i massuplaga genetiskt spelar däremot inte så stor roll.

Oftast blir det väl så att rasklubbarnas rekommendationer enbart blir krav för de som vill ha valphänvisning via rasklubben. Det är det enda "maktmedlet" de har, eftersom det är upp till var och en om man vill följa rekommendationerna eller inte. Det är ju bara SKKs krav som är tvingande (för att regga valpar etc). Ibland kan rasklubbarna ha väldigt bra och vettiga rekommendationer, som då tyvärr inte efterlevs i någon högre utsträckning just för att det inte behövs (för att regga valpar).

Jag undrar hur medvetna och välinformerade den allmänna valpköparen är? De som bara vill ha en trevlig hund till sällskap går nog varken in på Avelsdata, Hunddata eller tar reda på hur många avkommor en hanhund redan har etc. Det är väl snarare uppfödarnas ansvar att se till att inte någon hund överanvänds i aveln.

Och det är väl inte bara de hundar som syns på tävlingsbanorna som är lämpliga att avla på? För många raser kan det bli ett väldigt snävt utbud i så fall. Nu tänker jag iofs på utställningar. Jag menar, man kan inte bara gå efter utställningsmeriter när man väljer avelsobjekt. De allra flesta valpar säljs till sällskap och för den "vanlige" hundägaren är det nog viktigare om hunden är bra mentalt och frisk, än om den är skitsnygg.

Lite snurrigt, men jag hoppas det ändå framgår vad jag menar.

* Enskild avelshund både hane och tik bör ej lämna mer än ca 25 valpar eller ungefär tre normal stora kullar under sin livstid.

Jag var inte helt ute och snurrade, ovan nämnda är taget ur vit herdehunds avelspolicy.
Och gäller alltså VH.

Det är med andra ord rasklubbens rekommendation (avelspolicy) och inget som är bindande.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 442
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 029
Senast: Digbil
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka