mino
Trådstartare
Sv: Ålder och detta med konsekvenser
Jag håller med om att ett barn inte kan få styra. Men å andra sidan (om man hårddrar det) så kan man ju heller inte organisera gruppen så att det blir möjligt för ett barn att liksom aldrig få i sig någon frukost. Just mat är ett gränsfall men jag anser ändå att vuxna har rätt att bestämma en del om detta som i ett större perspektiv handlar om barnets hälsa. Ungefär som att de måste ha mössa och vinterkläder när det är kallt, där kan man inte utgå från barnets önskemål. Jag tycker nog att alla ungar som ska ha frukost ska sitta med en stund och ha en macka framför sig även om man självklart inte tvingar dem att äta upp dem. Men det får inte vara för lätt/lockande att ägna sig åt nåt annat.Skulle det vara någon som tvärvägrade skulle jag ha väldigt svårt för att lyfta barnet till bordet. Jag tycker att det känns som att man kränker barnet då. Faktiskt. Eller det beror på om det är ett barn som skrattar och svamlar eller ett barn som skulle skrika och blåvägra. Som icke föräldrer tycker jag att det är viktigt att barnet har sitt eget utrymme och känner sig trygg i det. De måste kunna lite på mig att de kan säga nej om det behövs. Men det är från situation till situation, jag har ingen färdig mall för det.
Jag skulle i så fall försöka lösa det individuellt med barnet istället för att hela gruppen skulle behöva anpassa sig efter ett barn. Man kanske också kan lösa det med hjälp av den kompisen som barnet sitter med? Båda kanske kan följa istället för att alla ska behöva.