Ålder och detta med konsekvenser

Sv: Ålder och detta med konsekvenser

Skulle det vara någon som tvärvägrade skulle jag ha väldigt svårt för att lyfta barnet till bordet. Jag tycker att det känns som att man kränker barnet då. Faktiskt. Eller det beror på om det är ett barn som skrattar och svamlar eller ett barn som skulle skrika och blåvägra. Som icke föräldrer tycker jag att det är viktigt att barnet har sitt eget utrymme och känner sig trygg i det. De måste kunna lite på mig att de kan säga nej om det behövs. Men det är från situation till situation, jag har ingen färdig mall för det.

Jag skulle i så fall försöka lösa det individuellt med barnet istället för att hela gruppen skulle behöva anpassa sig efter ett barn. Man kanske också kan lösa det med hjälp av den kompisen som barnet sitter med? Båda kanske kan följa istället för att alla ska behöva.
Jag håller med om att ett barn inte kan få styra. Men å andra sidan (om man hårddrar det) så kan man ju heller inte organisera gruppen så att det blir möjligt för ett barn att liksom aldrig få i sig någon frukost. Just mat är ett gränsfall men jag anser ändå att vuxna har rätt att bestämma en del om detta som i ett större perspektiv handlar om barnets hälsa. Ungefär som att de måste ha mössa och vinterkläder när det är kallt, där kan man inte utgå från barnets önskemål. Jag tycker nog att alla ungar som ska ha frukost ska sitta med en stund och ha en macka framför sig även om man självklart inte tvingar dem att äta upp dem. Men det får inte vara för lätt/lockande att ägna sig åt nåt annat.

Hejsan, till Mino.

Tycker du inte det borde vara lämpligt att ta upp detta till diskusition på din förskola innan du startar en tråd om detta? Eller du vill veta andras åsikter först så du vet vad du själv ska tycka?

Verkar som din förskola skulle behöva se över sina matrutiner. På den förskolan min dotter går på äter alla som skall äta i samma rum och de som har ätit hemma får vara någon annastans då så frukostätarna får lugn och ro. Detta trycker jag verkligen du ska ge som ett förslag till personalen när du ändå ska tala med dem om frukostens uteblivande.

Jag har oxå en 2,5 åring hemma. Spännande ålder och jag tycker det är jätte knepigt nu med maten. Hon har alltid ätit med glädje och nu vill hon inget ha eller en massa saker som hon inte bryr sig om alls när hon väl fått dem Hon har nog kommit på att om man ber om dricka så får hon det. Sedan att hon inte dricker den och jag bli lite sur hajar hon inte alls.

Återkom gärna med hur personalen reagerade, både på dina synpunkter och ev. förslag.
Lycka till!

Jag vet inte varför våra föräldrar är annorlunda. Jag jobbar i ett område där ekonomin är väldigt god. Det finns knappt någon familj som bor i ett hus under 4 miljoner tror jag. Kanske påverlar det? De kanske vill ha mer service?

Va? Nu hänger jag inte med? Är det alltså bara en eller två föräldrar som blir sura om de inte blir mötta menar du?

Jag fattar inget av det du skriver i sista stycket. Vad argumenterar jag för som inte är något problem? Vad är det jag vill genomföra på mitt sätt?

Känner mig så här: :confused: :confused: :confused:

Så här skrev jag och jag förstår verkligen inte ditt svar på mitt inlägg:
I mina ögon märkliga och egoistiska personer. De måste väl ändå inse att förskolan finns till för fler än deras egna barn och föräldrar än just de själva? Det är väl jättebra om det finns blå plasttossor att sätta på skorna! Det hade jag själv uppskattat, eftersom jag har svårt att böja mig ner och ta av/på skorna som höggravid.

Jo... Ni argumenterar för att vårt välfungerande system är dåligt och att vi borde ändra på det bara för att ni har en avvikande åsikt. Bara för att NI inte tycker att det verkar bra. Då undrar jag om inte det är egoistiskt av er att vilja ändra vårt system för att ni tycker att något annat är bättre? Jag förstår inte varför ni tjatar om att vi ska ändra något välfungerande bara för att det ska passa era åsikter bättre? Ego?

Ska vi införa ett "barninkast" på dagis, ett sånt man har på biblioteken ni vet ;)

Då hade ju föräldrarna sluppit att ens öppna dörren för det är ju besvärligt och tar tid :grin:

Ärligt så tyckte jag faktiskt att det var lite roligt :rofl: En del föräldrar skulle nog uppskatta det... Men man måste nog förstå ironin i det....

Tycker också att det är lite konstigt att personalen förutsätter att föräldrarna ska sätta sig på tvären.
Man vill ju ändå det bästa för sitt barn och om det innebär blå tossor i plast eller att man tar av skorna och följer barnet in så är det en ganska liten uppoffring.

Det finns de som låter barnen gå ur bilen och gå in själva också... Vilket de givetvis får en tillsägelse om...

Uppenbarligen går det att lösa på andra sätt än att alla barn måste sitta vid bodet eftersom det fungerar hos oss. Problem ska lösas på längre sikt och man ska bevara barnets intergritet även om det är ett litet barn.

Jo... Ni argumenterar för att vårt välfungerande system är dåligt och att vi borde ändra på det bara för att ni har en avvikande åsikt. Bara för att NI inte tycker att det verkar bra. Då undrar jag om inte det är egoistiskt av er att vilja ändra vårt system för att ni tycker att något annat är bättre? Jag förstår inte varför ni tjatar om att vi ska ändra något välfungerande bara för att det ska passa era åsikter bättre? Ego?

Även om det fungerar så har jag svårt att greppa att ni inte vill förändra er arbetssituation till det bättre. För mig känns det självklart att en homogen barngrupp som alla sitter ner och äter frukost med två personal ger en bättre arbetssituation än när en personal sitter ner med en grupp barn och den andra BÅDE ska ha koll på lekande barn (som kanske lockar de vid frukostbordet när de hör/ser att de leker) SAMT ta emot barn i hallen. Den ekvationen går inte ihop.

Och eftersom det uppstått problem på Minos förskola som har samma system som ni så finns ju risken att även ni får problem. Vilket ni med ett förändrat arbetssätt skulle kunna undvika.

Se det inte som kritik utan snarare som ett tips. Sedan är det ju helt upp till er hur ni vill göra men jag som förälder hade uppskattat alternativet med gemensam frukost.

Men lägg av nu va! Söker du konflikter för sakens skull eller? Du har gnällt och gnölat på de här föräldrarna och du har verkligen inte gett intryck av att ni har ett väl fungerande system. Och jag har inte argumenterat för någon förändring, inte mer än att om du tycker det är så himla dåligt eller om föräldrarna är så besvärliga, så får du väl göra något åt det. :grin: Och jopp, jag tycker de föräldrar som blir upprörda och sura etc för att ingen möter dem i dörren är ego och dåligt införstådda med att det finns andra (barn) vars behov är större.

Men om det du har gnällt så mycket över egentligen inte är något problem (eftersom du nu försvarar det och plötsligt anser att det är ett väl fungerande system), varför klagar du då? ;)

Nja, har man lämnat barnet 7.30, frukost serveras 8.15 och lunch 11.15 så är det nästan 4 h utan mat. Alldeles för länge enligt mig.
Jag tror de flesta med fruktstund har tidigare frukost på sina förskolor.

För länge för att ha det så varje dag, men för en gång om barnet inte vill äta när det serveras så tycker jag inte det är ngt problem alls.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 342
Senast: Voeux
·
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
39 40 41
Svar
808
· Visningar
67 153
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar