Ålder och detta med konsekvenser

Sv: Ålder och detta med konsekvenser

Jag skulle också ha antagit att alla barn som är där då en måltid serveras, också äter av den måltiden. Och att man då som förälder får klar information om vilken tid som gäller för frukost.

Att använda maten som bestraffning, är under alla omständigheter fel, tycker jag. Det ger helt fel bild av mat. Vi äter inte frukost som belöning för gott uppförande, och vi ska inte behöva klara oss utan mat bara för att vi har uppfört oss illa. Särskilt inte i tvåårsåldern.

Jag skulle också ha antagit att alla barn som är där då en måltid serveras, också äter av den måltiden. Och att man då som förälder får klar information om vilken tid som gäller för frukost.

Att använda maten som bestraffning, är under alla omständigheter fel, tycker jag. Det ger helt fel bild av mat. Vi äter inte frukost som belöning för gott uppförande, och vi ska inte behöva klara oss utan mat bara för att vi har uppfört oss illa. Särskilt inte i tvåårsåldern.

Jag tycker inte mat ska användas som belöning eller bestraffning vare sig du är 1 år eller 100 år.

Vår frukost börjar klockan 8. En del kommer 7.50 och har ätit hemma. Jag kan inte förstår varför de barnen inte kan få äta hemma? Eller ska föräldrarna vänta till 8.30 så att alla hunnit äta färdigt? Föräldrarna har kanske en tid att passa?

Hos oss sitter bara de som ska äta med vid bordet. Det skulle bli aldeles för stimmigt om det satt 7 barn till som ätit hemma med vid bordet. Det skulle absolut inte bli lugn och ro. Vi är dessutom vara två personal och skulle vi ha 15 barn vid bordet skulle båda behöva sitta med vid borden och vem ska då stå i hallen och ta emot alla? För alla vill väl bli emottagna i hallen också?

Ekvationen går inte riktigt ihop...

Vi har däremot aldrig haft problem med barn som "ska" äta som inte vill komma till bordet, så den problematiken har vi aldrig behövt brottas med. Kanske för att det faktiskt är mysigt att äta frukost hos oss? Köket är ett något avskiljt rum.

Men varför i hela världen ger man barnen en "hel" frukost om det sedan erbjuds på förskolan? Så att de är så mätta att de inte får i sig några slevar gröt eller fil eller kan gnaga lite på en macka?

På vår förskola lämnar man antingen före eller efter frukost just för att personalen ska få ro att kunna sitta med barnen. Frukosten ska ju vara en rofylld stund.
Hos oss drar de för skynken och stänger en skjutdörr så att varje bord blir lite enskilt. Belysningen dämpas och de brukar tända ett ljus under den mörka årstiden.

Att vissa barn inte sitter med vid bordet och inte heller äter gör ju att det lättare blir problem med barn som blir fast i leken och inte anser sig ha tid att äta frukost. Svårare för personalen också om de ska ha koll på icke frukostätande barn och ta emot nyanlända under frukosten....

Så du menar att föräldrarna inte själv får välja om barnet ska få äta frukost hemma eller ej :eek: Om barnet har andra, äldre eller yngre, syskon ska barnet då sitta och titta på för att vara hungrig när han/hon kommer till förskolan? Vem har rätt att bestämma huruvida föräldrarna själva vill ge sina barn frukost hemma :confused::confused::confused:

Håller fullständigt med dig!
Antingen lämnar man före eller efter frukosten! Skulle det vara så att man lämnar innan och barnet har ätit redan något hemma så ska den ändå sitta med vid bordet, knapra på en frukt, bröd eller dricka lite juice.

Och vilken personal ska då stå i hallen och ta emot de andra barnen och föräldrarna då??? Hur är det tänkt att man både ska sitta vid ett bord och ha frukost med alla OCH ta emot alla i hallen? Står man inte i hallen blir föräldrarna upprörda och tydligen blir föräldrarna upprörda över att man inte sitter vid bordet med alla barn också..? Vilka föräldrar har rätt? De som tycker att alla barn ska sitta vid bordet och ingen tar emot i hallen eller de som vill bli välkomnad i hallen och struntar i alla inte alla sitter vid bordet. Hur ska man tillfredsställa allas behov på just denna punkt? De som låter mest eller är starkast eller..? Ja hur? Ge mig ett konkret förslag!

Min man blir aldrig mött i hallen när han lämnar vår son. Hos oss så måste man lämna in barnen vid 07 för att de ska få frukost. Tyvärr, då vår yngsta ogärna äter frukost hemma.

Men alla i personalen behöver ju inte vara i hallen? Det räcker ju med någon om det nu faller sig att de kommer precis under frukosten, annars får man helt enkelt säga till att man lämnar en viss tid om det inte går att dela på personalen.

Och vilken personal ska då stå i hallen och ta emot de andra barnen och föräldrarna då??? Hur är det tänkt att man både ska sitta vid ett bord och ha frukost med alla OCH ta emot alla i hallen? Står man inte i hallen blir föräldrarna upprörda och tydligen blir föräldrarna upprörda över att man inte sitter vid bordet med alla barn också..? Vilka föräldrar har rätt? De som tycker att alla barn ska sitta vid bordet och ingen tar emot i hallen eller de som vill bli välkomnad i hallen och struntar i alla inte alla sitter vid bordet. Hur ska man tillfredsställa allas behov på just denna punkt? De som låter mest eller är starkast eller..? Ja hur? Ge mig ett konkret förslag!

Fler personal kanske? En som sitter vid bordet och en som tar emot? :)

Jag bryr mig inte så noga om någon tar emot eller inte när vi kommer, men det är trevligt om de säger hej tillbaka när man hälsar i alla fall. I början behövde sonen att de hjälpte honom in, eftersom han inte riktigt ville skiljas från mig och det blev kanske lite väl många och långa kramar. Numera verkar det räcka att vi kramas hejdå, sen springer han in själv och det är gott nog åt mig.

Där jag arbetat så har barnen fått komma innan frukost (dvs. innan kl. 8) eller efter frukost (dvs. runt 8.30) Kommer mellan den tiden så får de vänta eller själva ta hand om barnet i tamburen och komma in med det så får de sätta sig vid bordet också. Detta för att frukostbarnen skulle få en lugn frukost utan fröknar som är uppe och springer.

Likadant som vid lunchtid, då får de hämta/lämna antingen innan lunch eller vänta tills lunchen är avklarad.

Personalmässigt skulle det inte räcka till annars. Vi kunde ha upp till 15 barn (varav flera under 2,5 år) på två personal till frukost alltså gick det inte att avvara någon till att ta emot barn ute i tamburen.

Alla föräldrars behov kan inte tillgodoses, utan man får se till vad som är bäst för barnen, sedan får föräldrarna acceptera det, även om det innebär att de får gå upp tidigare på morgonen för att lämna barnet en kvart tidigare än de tänkt.

*kl*
(har varit bortrest under helgen, därav sent svar!)
Anledningen till att inte alla äter är att en del har redan ätit + att alla som kommer mellan 8 och 8.30 får äta, man behöver inte vara där prick 8 för att få frukost. De barn som äter först kan inte sitta där och vänta vid bordet i en halvtimme. Men min dotter var där vid 8 i just det här fallet. Personalen tar inte emot i hallen alls på dagiset.

Jag pratade med den personal som hanterat detta i fredags och sa vad jag tyckte. Det lät som om hon fortfarande tyckte att det var rimligt att man blir utan mat som konsekvens och hon hade delat ut frukt nån timme senare. Jag försökte förklara att jag inte tycker att det är rimligt just när det gäller maten men jag tror inte att det tog skruv. Den här tjejen är nyutexad och har inga egna barn vilket kanske kan förklara att hon inte tänker så nyanserat. De andra är mer rutinerade, jag tror de förstår om jag tar upp det med dem om det händer igen.

Jag tror att det kan vara så att vissa barn vaknar så himla tidigt att de inte kan vänta på frukost vid 8.

Jag tror att det kan vara så att vissa barn vaknar så himla tidigt att de inte kan vänta på frukost vid 8.

Men det kan man ju lösa lätt genom att barnen får en liten minifrukost hemma och äter den "riktiga" frukosten på förskolan.
Jag har själv en arbetskompis vars lille kille dricker en vällingflaska i sängen hemma och sedan äter frukost på förskolan.

Så du menar att föräldrarna inte själv får välja om barnet ska få äta frukost hemma eller ej :eek: Om barnet har andra, äldre eller yngre, syskon ska barnet då sitta och titta på för att vara hungrig när han/hon kommer till förskolan? Vem har rätt att bestämma huruvida föräldrarna själva vill ge sina barn frukost hemma :confused::confused::confused:

Oj så upprörd du låter?!:confused:

Det går alldeles utmärkt att låta barnet sitta med vid bordet men det behöver inte äta en "hel" frukost utan man sparar lite så att det finns plats till förskolefrukosten också.

Det gör dessutom så att tidsrummet mellan frukost och lunch inte blir så stort utan alldeles lagomt.

Det är väl bara att be/föreslå föräldrarna att göra på det sättet för att få en lugnare och mer harmonisk miljö vid frukosten då faktiskt ALLA kan sitta runt bordet.
Det fungerar ju alldeles utmärkt med detta på andra förskolor så varför skulle det inte fungera hos er?!

Det konkreta förslaget är att man lämnar före eller efter frukost och då välkomnas man i hallen.
Om någon gång måste lämna mitt i så får man själv komma in med barnet eftersom det är frukostro som gäller.

Vår förskolefrukost serveras 8.15 (då har de allra flesta förutom 15 h barnen kommit), före det blir alla välkomnade i hallen. Sedan dyker 15h barn upp vid 9då frukosten är avklarad.

Kolla över vilka lämningstider ni de facto har på barnen, hur många kommer mellan ex.vis 8.15-8.40?

Men det kan man ju lösa lätt genom att barnen får en liten minifrukost hemma och äter den "riktiga" frukosten på förskolan.
Jag har själv en arbetskompis vars lille kille dricker en vällingflaska i sängen hemma och sedan äter frukost på förskolan.

Så gör vi/sonen numera, sedan han fick ändrade tider och börjar redan 0730 (när vårt dagis har sin frukost). Han är nog lite som jag, kan inte äta en massa direkt vid uppstigningen utan behöver komma igång lite först. Så en flaska välling (inte alltid en hel dessutom) när han vaknat och sen äter han rejält på dagis en halvtimme-trekvart senare. :)

Men alla i personalen behöver ju inte vara i hallen? Det räcker ju med någon om det nu faller sig att de kommer precis under frukosten, annars får man helt enkelt säga till att man lämnar en viss tid om det inte går att dela på personalen.

Om man är två personal på morgonen:
1. En får sitta ensam med 15 barn och äta frukost varav hälften redan ätit hemma och är inte hungriga. Det är sällan det finns så stora bord så dessutom måste den personen ha koll på två bord. En personal har koll på vilka som kommer i hallen.

2. Två personal sitter vid varsitt bord och äter med alla barn. Fortfarande är hälften inte hungriga. Ingen personal i hallen.

3. En personal sitter vi dtet bord och äter med de barnen som ska ha frukost. En personal har koll på de som inte äter plus har koll på vilka som kommer.

Jag kan inte lösa det på något annat sätt om man bara är två. Är det alternativ 1 som är det som föredras?

Ja jag blir faktiskt väldigt upprörd. Jag har suttit och läst spaltmeter här på Buke om att "dagispersonalen" inte får säga vad som helst, inte får komma med krav, inte får det ena och det andra. Helt plötsligt ska jag gå ut till föräldrarna och säga att de inte får ge frukost till sina barn??? Hur går det ihop? Man får ju inte ha åsikter om något annat, att gå in och bestämma huruvida barnen får äta frukost hemma eller inte tycker jag känns väldigt kränkande.

Det konkreta förslaget är att man lämnar före eller efter frukost och då välkomnas man i hallen.
Ska det bli som i en annan tråd att man inte får lämna 7.28 eller 7.32 utan prick 7.30? Hur ska man rimligtvis kunna hålla sådana exakta tider? Det är inte något jag skulle kunna stå för. Man kommer en ungefärlig tid.

Att lämna vid frukostbordet tycker många föräldrar är väldigt dåligt. De vill helt enkelt bli mötta i hallen. Det finns jättemånga föräldrar som blir urförbannade om någon inte står och tar emot dem. Hur ska vi kunna möta upp dem? Då går det ju inte att vi sitter ned.

För oss fungerar det helt toppen att de som inte vill äta leker i stora rummet eller ritar i mellanrummet och de som äter frukost äter det i köket och vi har aldrig haft problem med det. Därför känns det konstigt att det inte ska kunna vara ett alternativ.

jag förstod det som att ni inte hade problem med barn som ska äta inte vill komma till bordet. Men någon gång måste det väl ha hänt att ett barn som ska äta vill leka färdigt? Hur skulle du hantera den situationen?

Där jag arbetat så har barnen fått komma innan frukost (dvs. innan kl. 8) eller efter frukost (dvs. runt 8.30) Kommer mellan den tiden så får de vänta eller själva ta hand om barnet i tamburen och komma in med det så får de sätta sig vid bordet också. Detta för att frukostbarnen skulle få en lugn frukost utan fröknar som är uppe och springer.

Likadant som vid lunchtid, då får de hämta/lämna antingen innan lunch eller vänta tills lunchen är avklarad.

Personalmässigt skulle det inte räcka till annars. Vi kunde ha upp till 15 barn (varav flera under 2,5 år) på två personal till frukost alltså gick det inte att avvara någon till att ta emot barn ute i tamburen.

Alla föräldrars behov kan inte tillgodoses, utan man får se till vad som är bäst för barnen, sedan får föräldrarna acceptera det, även om det innebär att de får gå upp tidigare på morgonen för att lämna barnet en kvart tidigare än de tänkt.

Samma likadant är det här, man anpassar sig efter förskolans tider. Före eller efter, och jag brukar höra med personalen så jag undviker komma mitt uppe i aktiviter. Fri lek spelar mindre roll, men samlingar, bokstunder och annat. Händer det så händer det, men jag brukar som sagt göra upp med personal så gott det går. Men det är pga att barnet ska slippa bli störd, och det är för timmarna är få för barnet.

*knapplån*
Jag tycker att ni verkar ha konstiga dagis.
Och att den del av er har konstiga krav.

Jag förstår för egen del inte att inte dagis bara "stänger för frukost".
Och under den tiden tas inga barn emot.
Mina barns dagis stängde alltid för "samling".

Så antingen får man lov att komma före eller efter det.
Och så skall alla vara med.

Alla sitter med och äter frukost.
Eller leker eller pratar eller vad de nu vill.
Men alla är med.

Det är ju även en social träning.

Att ha en evig "drop in" och "drop ut" under hela dagen gör det ju omöjligt att utföra något vettigt pedagogiskt arbete.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 342
Senast: Voeux
·
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
39 40 41
Svar
808
· Visningar
67 153
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar