Ålder och detta med konsekvenser

Sv: Ålder och detta med konsekvenser

På den barnomsorg där mina barn har varit så har de samlat ihop dem och satt dem vid bordet oavsett.

Nej faktiskt inte. Du uppfattade det helt rätt att det aldrig varit något problem. Det har alltid räckt med att svamla lite framför barnen så kommer de. Men det måste tilläggas att dessa barn har ju endast gått på denna förskolan och det har alltid varit samma rutin se de var små. Det kanske är svårare om man först gått på ett ställe med en annan rutin och sen byter man? Våra nya barn har varit så enstaka att de "följt flocken".

Skulle det vara någon som tvärvägrade skulle jag ha väldigt svårt för att lyfta barnet till bordet. Jag tycker att det känns som att man kränker barnet då. Faktiskt. Eller det beror på om det är ett barn som skrattar och svamlar eller ett barn som skulle skrika och blåvägra. Som icke föräldrer tycker jag att det är viktigt att barnet har sitt eget utrymme och känner sig trygg i det. De måste kunna lite på mig att de kan säga nej om det behövs. Men det är från situation till situation, jag har ingen färdig mall för det.

Jag skulle i så fall försöka lösa det individuellt med barnet istället för att hela gruppen skulle behöva anpassa sig efter ett barn. Man kanske också kan lösa det med hjälp av den kompisen som barnet sitter med? Båda kanske kan följa istället för att alla ska behöva.

knapplån

Hur man skulle löst frågan vet jag inte, men jag tycker inte det är katastrof om ett barn får hoppa över en måltid.
Märker man framåt fm att barnet blir grinigt och hungrigt så får man väl peta till det en extra frukt eller så.
Det brukar inte vara långt mellan måltiderna på en förskola, hos dottern är det fruktstund klockan 9:30 så det är ju inte som om barnet skulle svälta ihjäl på två timmar.

Ja jag blir faktiskt väldigt upprörd. Jag har suttit och läst spaltmeter här på Buke om att "dagispersonalen" inte får säga vad som helst, inte får komma med krav, inte får det ena och det andra. Helt plötsligt ska jag gå ut till föräldrarna och säga att de inte får ge frukost till sina barn??? Hur går det ihop? Man får ju inte ha åsikter om något annat, att gå in och bestämma huruvida barnen får äta frukost hemma eller inte tycker jag känns väldigt kränkande.

Det är väl inget konstigt i det. För att få en så lugn frukoststund som möjligt (vilket gynnar både barnens och er arbetsmiljö) kommer ni att under frukoststunden sitta tillsammans med barnen och ber därför föräldrarna att lämna barnen antingen före eller efter frukost. För de barn som lämnas före frukost är det bra att de har plats kvar i magen även om de ätit lite hemma p.g.a. tidig lämning.
Behöver någon lämna under frukoststunden får de själv leda in barnet till bordet.

Lämpligen delar man upp på 3 bord om de äldsta barnen fixar att äta själva.

Ska det bli som i en annan tråd att man inte får lämna 7.28 eller 7.32 utan prick 7.30? Hur ska man rimligtvis kunna hålla sådana exakta tider? Det är inte något jag skulle kunna stå för. Man kommer en ungefärlig tid.

Att lämna vid frukostbordet tycker många föräldrar är väldigt dåligt. De vill helt enkelt bli mötta i hallen. Det finns jättemånga föräldrar som blir urförbannade om någon inte står och tar emot dem. Hur ska vi kunna möta upp dem? Då går det ju inte att vi sitter ned.

För oss fungerar det helt toppen att de som inte vill äta leker i stora rummet eller ritar i mellanrummet och de som äter frukost äter det i köket och vi har aldrig haft problem med det. Därför känns det konstigt att det inte ska kunna vara ett alternativ.

Har man fått informationen ovan ser jag ingen anledning till att någon skulle bli arg eller tycka att det är dåligt.
Däremot låter ditt resonemang väldigt oflexibelt, det fungerar utmärkt på andra förskolor så varför inte ta till sig det?
Att ta upp det på ett föräldramöte för att få åsikter kan väl vara ett bra sätt.
Dessutom brukar det endast vara ett fåtal barn som kommer efter åtta men före 8.40 så väldigt få skulle bli direkt berörda.

Om man är två personal på morgonen:
1. En får sitta ensam med 15 barn och äta frukost varav hälften redan ätit hemma och är inte hungriga. Det är sällan det finns så stora bord så dessutom måste den personen ha koll på två bord. En personal har koll på vilka som kommer i hallen.

Det alternativet går bort eftersom ingen är ute i hallen under frukoststunden.

2. Två personal sitter vid varsitt bord och äter med alla barn. Fortfarande är hälften inte hungriga. Ingen personal i hallen.

Varför skulle hälften inte vara hungriga? Ni har ju bett föräldrarna så vad är problemet? Även ett rätt mätt barn kan sitta och gnaga på en macka.
Två eller 3 bord är väl en smaksak, själv föredrar jag 3 mindre bord.

3. En personal sitter vi dtet bord och äter med de barnen som ska ha frukost. En personal har koll på de som inte äter plus har koll på vilka som kommer.

Det alternativet är väl det ni har i dag. Inte helt lyckat kan jag tycka, det är svårt att räcka till både till möten i hallen och koll på de som inte äter.

knapplån

Hur man skulle löst frågan vet jag inte, men jag tycker inte det är katastrof om ett barn får hoppa över en måltid.
Märker man framåt fm att barnet blir grinigt och hungrigt så får man väl peta till det en extra frukt eller så.
Det brukar inte vara långt mellan måltiderna på en förskola, hos dottern är det fruktstund klockan 9:30 så det är ju inte som om barnet skulle svälta ihjäl på två timmar.

Nja, har man lämnat barnet 7.30, frukost serveras 8.15 och lunch 11.15 så är det nästan 4 h utan mat. Alldeles för länge enligt mig.
Jag tror de flesta med fruktstund har tidigare frukost på sina förskolor.

*knapplån*

Jag förstår för egen del inte att inte dagis bara "stänger för frukost".
Och under den tiden tas inga barn emot.
Mina barns dagis stängde alltid för "samling".

Så antingen får man lov att komma före eller efter det.
Och så skall alla vara med.

Alla sitter med och äter frukost.
Eller leker eller pratar eller vad de nu vill.
Men alla är med.

Det är ju även en social träning.

Att ha en evig "drop in" och "drop ut" under hela dagen gör det ju omöjligt att utföra något vettigt pedagogiskt arbete.

Instämmer!:bow:

Nja, har man lämnat barnet 7.30, frukost serveras 8.15 och lunch 11.15 så är det nästan 4 h utan mat. Alldeles för länge enligt mig.
Jag tror de flesta med fruktstund har tidigare frukost på sina förskolor.

Sonens förskola har frukost 0730, frukt ca 0945, lunch 1130. Sen blir det mellanmål 1400 för de som är kvar. Antar att de även serverar något lite senare, för det fåtal som inte går hem förrän senare på em.

Själv kan jag tycka att 3 h mellan målen är lagom, även för små barn och att 2-2,5 h är lite kort för att barnen ska bli hungriga. Tandläkarna rekommenderar dessutom ca 3 h mellan målen för att tänderna ska få vila och förebygga kariesangrepp. Men det är ju klart bättre att det bara går 2-2,5 h mellan än att barnen går utan mat i magen hela 4 h! Det är lite väl länge för småttingar (för många vuxna med för den delen) och då blir det nog ganska mycket gnäll och gnöl.

Att lämna vid frukostbordet tycker många föräldrar är väldigt dåligt. De vill helt enkelt bli mötta i hallen. Det finns jättemånga föräldrar som blir urförbannade om någon inte står och tar emot dem. Hur ska vi kunna möta upp dem? Då går det ju inte att vi sitter ned.

Men vad är det de blir arga på eller för? Jag har jättesvårt att förstå varför man blir förbannad för att ingen står och tar emot i hallen. Man klär väl av sina barn (om de inte är så stora att de klarar den biten själv), eller menar de att personalen ska göra det? Vad har de för argument för att de tvunget måste bli mötta? Varför fungerar det inte att bara informera att "nu gör vi så här istället, för att barnen ska få det lugnt vid frukostbordet"?

För att de känner sig ovälkomna och ignorerade av personalen och för att de måste ta av sig skorna eller sätta på blå plast för att kunna gå in med barnet. Det alternatvivet existerar inte ens. Vi skulle knappt ha några barn kvar om vi kom med det kravet att de skulle gå in själva.

Tänk om jag bestämde att ditt barn var tvunget att ha blå galonbyxor på sig varje dag för att alla andra barn hade det. Det skulle verkligen underlätta för alla, därför måste ditt barn ha det oasvett vad du tycker eller inte. Oavsett om barnet har ett par röda mycket bättre byxor.

För att de känner sig ovälkomna och ignorerade av personalen och för att de måste ta av sig skorna eller sätta på blå plast för att kunna gå in med barnet. Det alternatvivet existerar inte ens. Vi skulle knappt ha några barn kvar om vi kom med det kravet att de skulle gå in själva.

I mina ögon märkliga och egoistiska personer. De måste väl ändå inse att förskolan finns till för fler än deras egna barn och föräldrar än just de själva? :confused: Det är väl jättebra om det finns blå plasttossor att sätta på skorna! Det hade jag själv uppskattat, eftersom jag har svårt att böja mig ner och ta av/på skorna som höggravid.

*kl*

För min del låter det otroligt märkligt att inte alla barn sitter tillsammans och äter frukost. På vårt dagis är det tack och lov helt uteslutet att någon inte sitter med vid frukostbordet av den anledningen att man ätit frukost hemma, de barnen som ätit hemma, de får sitta med en gång till. De flesta ser till att lämna före eller efter frukost, med tanke på om man vill att barnet ska äta frukost eller inte. Skulle det vara så att man lämnar mitt under frukost, då går man in med sitt barn själv. Vi har förresten den rutinen även vid tidig morgonlämning eftersom det är mindre personal och två sammanslagna avdelningar, personalen kan helt enkelt inte vakta två hallar. Fungerar alldeles utmärkt. Man bara knatar in med sitt barn till barngruppen. Att använda sina egna skors ev avtagning som negativt argument är ju bara fånigt. Har man inte den minuten extra på morgonen det tar att ta av sig skorna och följa med barnet, då kanske man ska lägga om sina rutiner lite.

På vårt dagis äter de frukost 08.00, frukt 9.30, lunch 11.30, mellanmål 14.30.

Min son har blivit utan mellanmål en gång förresten, på goda grunder.

Har man inte den minuten extra på morgonen det tar att ta av sig skorna och följa med barnet, då kanske man ska lägga om sina rutiner lite.

Du är välkommen att komma hit försöka övertala föräldrarna det! :bow:

Men är det inte också lite egoistiskt att lägga om en hel rutin för att det skulle passa en eller två föräldrar bättre?? Är det alltid den föräldern som skriker högst som ska få sin vilja igenom??

Nu argumenterar ni för något som inte ens är något problem för att göra om det på ert sätt. Det är samma sak.

Det tror jag är rent snicksnack. Det handlar om en halvtimme per dag (då de flesta redan lämnat/inte ännu hunnit lämna (15-h barn) där man istället för att bli mött får gå in med barnet för att barn och personal ska få matro.

Det skulle alltså inte alls beröra den absoluta huvuddelen av barnen.
Inget hindrar ju att man är välkomnande som personal och säger hej och välkommen även om man sitter till bords.

Det fungerar som sagts på flertalet andra förskolor, varför skulle "era" föräldrar vara så annorlunda? Eller handlar det om personal som inte vill ändra "sina" vanor men hänvisning till att de "knappt skulle ha några barn kvar"??

Tänk om jag bestämde att ditt barn var tvunget att ha blå galonbyxor på sig varje dag för att alla andra barn hade det. Det skulle verkligen underlätta för alla, därför måste ditt barn ha det oasvett vad du tycker eller inte. Oavsett om barnet har ett par röda mycket bättre byxor.

Skulle det underlätta för personal och barn och därigenom ge mina barn en bättre vistelse där på dagarna skulle jag självklart rätta in mig i ledet.
För mig är det en självklarhet att göra det så lättsamt som möjligt för personalen sålänge det inte påverkar mina barn alltför negativt.
Ju mer ork personalen har kvar desto bättre kommer de att fungera med barnen!

Att en personal ska ha frukost med ett antal barn och den andra passa andra lekande barn samt ta emot i hallen samtidigt är inget väl fungerande system enligt mig.

Men är det inte också lite egoistiskt att lägga om en hel rutin för att det skulle passa en eller två föräldrar bättre?? Är det alltid den föräldern som skriker högst som ska få sin vilja igenom??

Nu argumenterar ni för något som inte ens är något problem för att göra om det på ert sätt. Det är samma sak.

Va? Nu hänger jag inte med? Är det alltså bara en eller två föräldrar som blir sura om de inte blir mötta menar du?

Jag fattar inget av det du skriver i sista stycket. Vad argumenterar jag för som inte är något problem? Vad är det jag vill genomföra på mitt sätt?

Känner mig så här: :confused: :confused: :confused:

Så här skrev jag och jag förstår verkligen inte ditt svar på mitt inlägg:
I mina ögon märkliga och egoistiska personer. De måste väl ändå inse att förskolan finns till för fler än deras egna barn och föräldrar än just de själva? Det är väl jättebra om det finns blå plasttossor att sätta på skorna! Det hade jag själv uppskattat, eftersom jag har svårt att böja mig ner och ta av/på skorna som höggravid.

Ska vi införa ett "barninkast" på dagis, ett sånt man har på biblioteken ni vet ;)

Då hade ju föräldrarna sluppit att ens öppna dörren för det är ju besvärligt och tar tid :grin:

Ska vi införa ett "barninkast" på dagis, ett sånt man har på biblioteken ni vet ;)

Då hade ju föräldrarna sluppit att ens öppna dörren för det är ju besvärligt och tar tid :grin:

Med den inställningen så kanske det är dags för att byta jobb.....:crazy:

Jag vet inte om du har lagt märke till i tråden att det inte finns NÅGON förälder som skrivit att de skulle ha något emot att inte bli mött i hallen under frukosttid.

De enda som skrivit att det inte skulle gå, vara för jobbigt etc. är de som jobbar på förskola.....
Intressant.

Jo jag är helt med!
Tyckte bara att det var en enkel lösning.;)

Tycker också att det är lite konstigt att personalen förutsätter att föräldrarna ska sätta sig på tvären.
Man vill ju ändå det bästa för sitt barn och om det innebär blå tossor i plast eller att man tar av skorna och följer barnet in så är det en ganska liten uppoffring.

Jobbar inte på dagis ska kanske förtydligas.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 342
Senast: Voeux
·
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
39 40 41
Svar
808
· Visningar
67 153
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar