Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag blir faktiskt väldigt upprörd. Jag har suttit och läst spaltmeter här på Buke om att "dagispersonalen" inte får säga vad som helst, inte får komma med krav, inte får det ena och det andra. Helt plötsligt ska jag gå ut till föräldrarna och säga att de inte får ge frukost till sina barn??? Hur går det ihop? Man får ju inte ha åsikter om något annat, att gå in och bestämma huruvida barnen får äta frukost hemma eller inte tycker jag känns väldigt kränkande.
Ska det bli som i en annan tråd att man inte får lämna 7.28 eller 7.32 utan prick 7.30? Hur ska man rimligtvis kunna hålla sådana exakta tider? Det är inte något jag skulle kunna stå för. Man kommer en ungefärlig tid.
Att lämna vid frukostbordet tycker många föräldrar är väldigt dåligt. De vill helt enkelt bli mötta i hallen. Det finns jättemånga föräldrar som blir urförbannade om någon inte står och tar emot dem. Hur ska vi kunna möta upp dem? Då går det ju inte att vi sitter ned.
För oss fungerar det helt toppen att de som inte vill äta leker i stora rummet eller ritar i mellanrummet och de som äter frukost äter det i köket och vi har aldrig haft problem med det. Därför känns det konstigt att det inte ska kunna vara ett alternativ.
Om man är två personal på morgonen:
1. En får sitta ensam med 15 barn och äta frukost varav hälften redan ätit hemma och är inte hungriga. Det är sällan det finns så stora bord så dessutom måste den personen ha koll på två bord. En personal har koll på vilka som kommer i hallen.
2. Två personal sitter vid varsitt bord och äter med alla barn. Fortfarande är hälften inte hungriga. Ingen personal i hallen.
3. En personal sitter vi dtet bord och äter med de barnen som ska ha frukost. En personal har koll på de som inte äter plus har koll på vilka som kommer.
knapplån
Hur man skulle löst frågan vet jag inte, men jag tycker inte det är katastrof om ett barn får hoppa över en måltid.
Märker man framåt fm att barnet blir grinigt och hungrigt så får man väl peta till det en extra frukt eller så.
Det brukar inte vara långt mellan måltiderna på en förskola, hos dottern är det fruktstund klockan 9:30 så det är ju inte som om barnet skulle svälta ihjäl på två timmar.
*knapplån*
Jag förstår för egen del inte att inte dagis bara "stänger för frukost".
Och under den tiden tas inga barn emot.
Mina barns dagis stängde alltid för "samling".
Så antingen får man lov att komma före eller efter det.
Och så skall alla vara med.
Alla sitter med och äter frukost.
Eller leker eller pratar eller vad de nu vill.
Men alla är med.
Det är ju även en social träning.
Att ha en evig "drop in" och "drop ut" under hela dagen gör det ju omöjligt att utföra något vettigt pedagogiskt arbete.
Nja, har man lämnat barnet 7.30, frukost serveras 8.15 och lunch 11.15 så är det nästan 4 h utan mat. Alldeles för länge enligt mig.
Jag tror de flesta med fruktstund har tidigare frukost på sina förskolor.
Att lämna vid frukostbordet tycker många föräldrar är väldigt dåligt. De vill helt enkelt bli mötta i hallen. Det finns jättemånga föräldrar som blir urförbannade om någon inte står och tar emot dem. Hur ska vi kunna möta upp dem? Då går det ju inte att vi sitter ned.
För att de känner sig ovälkomna och ignorerade av personalen och för att de måste ta av sig skorna eller sätta på blå plast för att kunna gå in med barnet. Det alternatvivet existerar inte ens. Vi skulle knappt ha några barn kvar om vi kom med det kravet att de skulle gå in själva.
Har man inte den minuten extra på morgonen det tar att ta av sig skorna och följa med barnet, då kanske man ska lägga om sina rutiner lite.
För att de känner sig ovälkomna och ignorerade av personalen och för att de måste ta av sig skorna eller sätta på blå plast för att kunna gå in med barnet. Det alternatvivet existerar inte ens. Vi skulle knappt ha några barn kvar om vi kom med det kravet att de skulle gå in själva.
Tänk om jag bestämde att ditt barn var tvunget att ha blå galonbyxor på sig varje dag för att alla andra barn hade det. Det skulle verkligen underlätta för alla, därför måste ditt barn ha det oasvett vad du tycker eller inte. Oavsett om barnet har ett par röda mycket bättre byxor.
Men är det inte också lite egoistiskt att lägga om en hel rutin för att det skulle passa en eller två föräldrar bättre?? Är det alltid den föräldern som skriker högst som ska få sin vilja igenom??
Nu argumenterar ni för något som inte ens är något problem för att göra om det på ert sätt. Det är samma sak.
Ska vi införa ett "barninkast" på dagis, ett sånt man har på biblioteken ni vet
Då hade ju föräldrarna sluppit att ens öppna dörren för det är ju besvärligt och tar tid
Man vill ju ändå det bästa för sitt barn och om det innebär blå tossor i plast eller att man tar av skorna och följer barnet in så är det en ganska liten uppoffring.