Ålder och detta med konsekvenser

mino

Trådstartare
Igår berättade en av fröknarna på dagis att dottern (2,5) år inte hade fått någon frukost eftersom hon inte kom och satte sig vid bordet trots 5 tillsägningar. När hon väl kom höll de på och plocka undan frukosten och hon fick då ingen som en konsekvens av att hon inte kom.

Jag tycker å ena sidan att konsekvenser och val är vettigt, men å andra sidan måste ju barnet vara kapabelt att överblicka konsekvensen och förstå vilket val det gör. En 2,5-åring som inte har något tidsbegrepp kan ju inte tänka ut att "kommer jag inte till frukosten så får jag gå hungrig i flera timmar", det blir för abstrakt. Hon satt där med sin bok och några andra barn som inte åt frukost och jag har full förståelse för att hon inte tyckte frukosten var så jätteakut. Jag tycker att vill inte ett så litet barn komma så lyfter man henne till bordet och så får hon sitta med en stund även om hon inte vill äta. Kanske borde man också se till att det inte finns andra lockelser under tiden frukosten är.

Jag ska ta upp detta med personalen idag och jag vill gärna höra era synpunkter hur ni skulle resonerat.

Sv: Ålder och detta med konsekvenser

Jag hade ringt rektorn på dagis samt tagit upp det med personalen för jag skulle inte acceptera att dom tar bort maten ifrån min son eller ens något annat barn.

Flyttade själv min son från ett dagis då dom hämmande hans utveckling genom att hela tiden bära omkring på honom, lät honom sova själv i sin vagn i ett lekrum osv. Vissa saker ska man inte acceptera

jag har dålig koll på så små barn som 2,5 åringarmen man kan ju undra vad "5tillsägelser" betyder. Sa de bara att hon skulle komma och sätta sig eller var det någon som sade att 'kom och sätt dig, annar blir det ingen frukost'?

Vet inte om en 2,5åring kan höra skillnaden på ovan, men ska det vara en konsekvens måste det ju vara en konsekvens barnet på någotvis kan förstå kommer ske.

Jag vet inte i detalj. Det viktiga är ju att barnet förstår vilket val det ställs inför och vilka konsekvenser det får och det tycker jag inte att ett så litet barn kan göra. Att hon inte fick mat var säkert just då inga problem men kanske efter en halvtimme. Så långt mellan val och konsekvens tycker jag inte att ett så litet barn klarar av. Dessutom tycker jag att det ligger nåt i det KisseNova skriver att det är inte helt okej att dra in maten bara för att barnet inte lyder. Det kan man kanske göra på en 5-åring men inte på en 2,5-åring.

Kommer inte en 2,5åring för att den är upptagen med en bok så får de väl gå och ta boken och ta barnet i handen för att gå och äta frukost.
En 2,5åring är inte mogen att ta valet att gå hungrig eller läsa ut boken.

Var det fler barn som inte åt frukost? Jag har lite svårt att tänka mig att alla är bänkade och äter för fullt och hon sitter själv och läser? Om inte annat så borde hon ha gått att locka sedan hon sett att alla andra äter?!

Nu BORDE ju personalen vara klar över hur de lämpligast ska handskas med situationen men jag tror att du ska förbereda dig på ett bra svar över hur du tyckte att de borde ha löst situationen för frågan kommer säkert upp.

Senast ändrad:

jag är lite kluven på denna fråga, jag jobbar själv som dagmamma till 1-3 åringar.
Om h*n inte ville ha så sku jag sätta mig mittemot h*n och berätta vad som händer. Kommer man inte å äter innan vi har plockat undan så blir man utan fram till lunch eller nästa måltid.Jag ser på barnet att h*n verkligen förstår situationen, jag tror tvååringar förstår mera än man tror.
Är det så att h*n trotsar med att inte komma så får h*n vara utan till nästa måltid, de klarar sig tills dess. Blir barnet argt efter det så förklarar man varför de hände.
Nästa gång man är i samma situation så vet barnet vad som händer om man inte kommer.

MEN är det så att man märker att barnet är jättehungrit innan nästa måltid kan de ju få en frukt, för att stilla hungern.....

Detta är MIN åsikt!

Jag tycker det känns mer som en rutinfråga, alltså borde inte alla barn som är där vid en tídpunkt äta frukost? Dvs, vill man inte att ens barn ska ha frukost så lämnar man efter frukost?

Men hon har ju lämnat före frukost för att barnet ska få frukost?!

Men det fick hon inte utan fick vara hungrig till lunch.

De barn som jag har vart i kontakt med vid den åldern, kan inte tänka så långt framåt. Men det de gjorde tyckte jag var helt okey, fast jag tycker ändå att hon borde få något litet äta emellan.
Sedan kan man ju fråga sig hur det kom sig att de inte ledde bort henne till bordet? och tog ifrån henne boken. Är det dessutom flera barn så blir det ju svårt, kanske barn som ätit frukost hemma och inte behövde sitta med? Då blir det ju ännu svårare.
Bäst är väl att gå dit och prata med dem vad som hände, och hur du hade velat att dem skulle lösa det.

Jag hade inte tyckt att det var ok. Har en dotter som är lika gammal som din och jag bedömer inte att hon är kan förstå konsekvenserna som du beskriver. Hon börjar iofs testa gränserna ganska bra och visst behövs det sägas ifrån ibland, men det där känns ganska gammeldags.

Jag hade blivit ledsen å dotterns vägnar!

Jag skulle vilja veta hur dessa 5 tillsägelser lät.

Tänker ju på hur mina är och fungerar. De är ju i din dotters ålder, fyller 3 i april, och visst kan det finnas 10 saker som är viktigare än att t ex komma och äta. Att stå i köket och kalla och säga att nu är det mat, tja det fungerar inte alltid. Men om jag, som sista utväg, t ex säger; antingen kommer ni nu självmant eller så kommer jag och bär er in i köket, så brukar de glatt komma skuttande. :D

Sen undrar jag varför inte alla sitter med trots att inte alla äter frukost. Det är väl bättre att ta bort det som distraherar än att lägga ett så stort ansvar på ett litet barn?

/Timsetim

Men hon har ju lämnat före frukost för att barnet ska få frukost?!

Men det fick hon inte utan fick vara hungrig till lunch.

Det förstod jag också, frågan var varför det satt andra barn med henne som inte skulle äta frukost. Eller har jag missat något?

jag är lite kluven på denna fråga, jag jobbar själv som dagmamma till 1-3 åringar.
Om h*n inte ville ha så sku jag sätta mig mittemot h*n och berätta vad som händer. Kommer man inte å äter innan vi har plockat undan så blir man utan fram till lunch eller nästa måltid.Jag ser på barnet att h*n verkligen förstår situationen, jag tror tvååringar förstår mera än man tror.
Är det så att h*n trotsar med att inte komma så får h*n vara utan till nästa måltid, de klarar sig tills dess. Blir barnet argt efter det så förklarar man varför de hände.
Nästa gång man är i samma situation så vet barnet vad som händer om man inte kommer.

MEN är det så att man märker att barnet är jättehungrit innan nästa måltid kan de ju få en frukt, för att stilla hungern.....

Detta är MIN åsikt!

Jag håller inte med. Du kan förklara och beskriva vad som händer hur mycket du vill för ett så litet barn, men han/hon har inte den förmågan att se konsekvensen, precis som Mino skriver.

Hade det varit mitt dagis så skulle alla barn vara vid bordet när frukosten serverades och om de inte kom, så skulle de bli hämtade, oavsett ålder. Om man inte äter är en sak, men alla är vid bordet tillsammans.

Frukostrutin helt enkelt, som Jane skriver... :)

Det förstod jag också, frågan var varför det satt andra barn med henne som inte skulle äta frukost. Eller har jag missat något?

Vi har inte fått något svar i tråden på om det verkligen satt andra barn med henne eller om hon satt själv. Om det satt andra barn med henne så gjorde antagligen de också valet att hellre läsa än äta frukost trots tillsägelse. Barn som lämnas före frukosttid på förskola brukar äta frukost där.

Vi har inte fått något svar i tråden på om det verkligen satt andra barn med henne eller om hon satt själv. Om det satt andra barn med henne så gjorde antagligen de också valet att hellre läsa än äta frukost trots tillsägelse. Barn som lämnas före frukosttid på förskola brukar äta frukost där.

Precis, de som lämnas vid den tiden äter, det är därför jag frågar efter rutinerna eftersom mino skrev: " Hon satt där med sin bok och några andra barn som inte åt frukost [...].

Vad är det för dagis? De dagis jag har jobbat på har det på alla alltid varit gemensamma måltider. Inget barn fick göra nåt annat utan alla skulle sitta vid bordet även om de inte ville äta nåt. Vi hämtade dem som inte ville komma.

Den meningen missade jag totalt!:o

Jag kan överhuvudtaget inte förstå varför inte alla sitter vid bordet (var sig man äter eller ej) eller varför man lämnar före frukostdags om det inte är tänkt att barnet ska få frukost på förskolan? Har man äldre syskon får ju frukosten hemma vara ytterst lätt om man nu vill att alla barn ska äta frukost tillsammans hemma.

Igår berättade en av fröknarna på dagis att dottern (2,5) år inte hade fått någon frukost eftersom hon inte kom och satte sig vid bordet trots 5 tillsägningar. När hon väl kom höll de på och plocka undan frukosten och hon fick då ingen som en konsekvens av att hon inte kom.

Använde de orden "tillsägelser" och "konsekvens"? I så fall tycker jag det är riktigt illa.

Om det var så att hon inte ville ha frukost, är det en annan sak. Fast då tycker jag att de kunde fråga dig hur du tycker de ska göra när hon inte vill äta. En del barn klarar ju att själva avgöra om de är hungriga eller inte. Andra glömmer bort att äta trots att de kanske egentligen skulle behöva.

Jag tycker att det överallt står att man inte kan förvänta sig att barn under tre år ska lyda "tillsägelser".

"Konsekvenser" är väl okej, som du själv skriver. Men konsekvenser som att förvägras mat, eller att bli inlåst, är INTE okej! Om man inte kommer till matbordet i tid, borde konsekvensen bli att man får äta kall mat, eller sitta själv vid bordet. Det är fullt tillräckligt, tycker jag.

När hon väl kom höll de på och plocka undan frukosten

Vi jämför detta med en liknande situation: Sjuåringarna på en skola har lunch. Alla springer till matsalen, utom två flickor som stannar vi gungorna och glömmer bort tiden. Precis när matsalen ska stänga kommer flickorna in. "Har ni inte ätit?" frågar en mattant. "Nej, vi glömde. Vi gungade."

Vad tror ni mattanten svarar? Jag gissar att de flesta skolbespisningar skulle låta dem sitta ner och äta åtminstone varsitt knäckebröd.

Vår frukost börjar klockan 8. En del kommer 7.50 och har ätit hemma. Jag kan inte förstår varför de barnen inte kan få äta hemma? Eller ska föräldrarna vänta till 8.30 så att alla hunnit äta färdigt? Föräldrarna har kanske en tid att passa?

Hos oss sitter bara de som ska äta med vid bordet. Det skulle bli aldeles för stimmigt om det satt 7 barn till som ätit hemma med vid bordet. Det skulle absolut inte bli lugn och ro. Vi är dessutom vara två personal och skulle vi ha 15 barn vid bordet skulle båda behöva sitta med vid borden och vem ska då stå i hallen och ta emot alla? För alla vill väl bli emottagna i hallen också?

Ekvationen går inte riktigt ihop...

Vi har däremot aldrig haft problem med barn som "ska" äta som inte vill komma till bordet, så den problematiken har vi aldrig behövt brottas med. Kanske för att det faktiskt är mysigt att äta frukost hos oss? Köket är ett något avskiljt rum.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 342
Senast: Voeux
·
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
39 40 41
Svar
808
· Visningar
67 153
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar