Ålder för att få rida ut själv??

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

Min erfarenhet av barn är att de inte har samma verklighet som vuxna.
Det som de ser som att "rida ut ensammen" kan vara "rida runt huset" eller "rida sommarhagen runt".

Så hur dina minnen är - är inte nödvändigtvis samma som hur det verkligen var.
Du är 1år yngre än min dotter och vi har pratat om sådana här saker.
Hon kände det som att hon "gjorde själv" när hon var 6år även om jag var precis där och hjälpte till.
Hon red "gårdsplanen runt" på sin shettis och kände det som om hon red ut själv.

Jag skötte min häst nästan sj och med mammas hjälp om det behövdes. men att le henne va inga problem så hur kan du säga att en 5 åring inte kan le en stor häst???????????????????

men jag red ut en liten runda i skogen och det va inga problem.....

Det räcker med en liten träd-dunge för att ett litet barn på 5 år skall klassa det som skog.
Jag har små hagar runt mitt hus som känns precis som "Stora Skogen" för en 5-åring.

jag red ut själv på grannens shettis när jag var 11 år.
Den var också trafiksäker och typ 20 år gammal men busig!

Kommer inte ihåg om jag hade mobil då, tror inte det.
Inte var det tal om att någon skulle vara hemma heller... Jag red den shettisen 3ggr/veckan.

Jag tycker era regler var väldigt bra! Önskar jag själv hade haft sånna regler nästan även om inget hänt hittills...

ja men lilla du jag är 16 och jag kommer i håg den rundan jag red vi bor typ på samma ställe fortfarande så man glömmer inte i första taget. så jag fattar inte vad du är ute efter jag red i en skog.... ingen dunge utan en skog och jag kunde reglera hästen

Jag var 8 år när jag fick rida ut själv första gången. Men det var typ 50 meter från gårdsplan och på en shettis som inte ville gå hemifrån :) Men det var ändå stort! Sen jag var 9 år red jag ut dagligen själv eller med min lillasyster. Utan mobil och utan väst. (Dom fanns inte i samma utsträckning som idag) På alla möjliga sorters hästar. Vår mamma litade på att vi gick i land med det. Och det gjorde vi. Kan oxå tilläga att under alla år(haft egna hästar i över 20 år), har jag åkt av en gång ute.
Så låt tjejen rida ut! :D

jag blir snart 16.... fan va petig

tänkte faktiskt ändra deet innan men jag han inte hade en lektion

nej nej nej är min absoluta spontana reaktion.

5.11 hade vi en ridolycka i stallet med dödlig utgång (finns mer i ett inlägg som ja skrivit då)

detta handlade om en 22 årig tjej som red sin egen häst, ett varblod ut i skogen. hon hade hjälm, säkerhetsväst o säkerhetsstigbyglar. hon trillade så oturligt att hon bröt nacken.

till saken hör att hon var utbildad hästskötare 3½ årig utbildning. blev klar i våras

det finns så mycket som kan hända i ute. i detta fall mötte de på en älg

Jag har ridit ut själv sen jag var 8 tror jag det var..
Då hade jag en liten shettis som var perfekt trafiksäker och allt..
Visst jag åkte av men jag hade med mig mobil och berättade vart jag skulle. Säkerhetsväst hade jag också.. Sedan köpte vi en gammel man till mig som jag ridit sen jag var 12 en islandshäst han har jag åkt av några gånger också men han är så snäll så han springer hem istället för att vänta så jag har fått gå hem en bit några gånger :P Men somsagt jag är 16 nu och har verkligen inte lidit utav att jag får rida ut själv. Det är ju kul att äntligen få vara alldeles själv med hästen utan att ha hök ögon på sig hela tiden..
Senast idag var jag ute och red själv på en häst jag haft sen i måndags.. Så min mamma litar på mig. Och jag har alltid mobil med mig så att jag kan ringa hem om det händer något och hitills har det inte hänt någe allvarligt bara fått lite skrapsår och blåmärken men det kan man ju stå ut med bara man får rida :)
Så jag tycker defenetivt inte att "lillan" är för liten för att rida ut själv. Grannens tje som jag tror är 11 nu rider ut själv och hennes föräldrar behöver inte vara hemma så det är ju skillnad för hur man prioroterar...

Snuffsan menade med största säkerhet att ett fall på sådan höjd riskerar att kunna bli väldigt hård och skador då uppstå och dessa skador kan förhindra barnet från att ta sig hem.
5 åringar lämnar jag för min del inte ens nämnvärt obevakade under lek i närhet då mycket kan hända med såpass små barn.
Det skulle också bli ramaskri om förskolan började släppa ut sina 5-åringar för att leka i skogen en bit bort under utevistelsen alldeles på egen hand :crazy:
Släpper man glatt iväg en 5-åring på en häst för att rida ut en sväng på egen hand är man antingen ignorant när det gäller barns utveckling alternativt tror att saker aldrig händer dom (19 årings mentalitet) alternativt skiter i det.
Välj vilket alternativ du tycker passar i olika situationer.

Tänk bara på att det säkerligen är oerhört mycket viktigare för flickan att era (de vuxnas) relationer är bra i det långa loppet, eller så bra som de kan vara. Att mamman undrar och oroar sig är kanske inte alls konstigt speciellt om hon inte vet eller kan något om hästar. Säkerligen har ni läget under kontroll men från mammans sida krävs det väl en hel del tillit till er vuxna i närheten. Kanske saknas denna?
Kanske kan mamman ges möjlighet att följa med dottern ut ett par gånger så hon också lär känna pållen. Då kanske hon kan se själv med egna ögon.

Hade nog låtit tjejen rida ut själv. Iaf om hon varit min tjej. Alla mammor som inte kan något om hästar är lite rädda för dem, även om de inte vill erkänna det direkt. :)

7 av 10 barn har egen cross på landet...
Det måste vara där NI bor.

Lite tolkningsfel.
Menade att just här är det så.
Även i den lilla håla jag växte upp i hade typ alla cross eller moped.
Tycker inte det är jätte stor skillnad med att låta henne köra cross eller rida. Förutom att man hör om hon kör och välter med crossen, men man hör inte om hon ramlar av.

Senast ändrad av en moderator:

För att svara på grundfrågan så ja.
Min dotter red ut själv från ca 10års ålder på en säker gammal Islandshäst.
Och det skulle jag även skicka ut andra barn på själva i skogen.
Han bär hem dem.

Ja jag är petig.
Om siffrorna är fel på ett ställe så kan de också vara det på ett annat.

Hur kan vi då vara säkra på att du verkligen var just 5år samt hur stor hästen var?
Dessutom så tycker jag allt att det är skillnad på att gå i nian och att gå första året i Gymnasiet.

jag är säker på att jag va 5 år ev 6 men det är ingen stro skilnad. och hästen va ca 158 varmblodssto hon hetta Delvina Bob och va född 1987-05-16...... och jag fyller snart 16 så så är det... vad är du sj för en människa????

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama