Ålder för att få rida ut själv??

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

Jag var 11-12 år när jag började rida ut själv på min shettis och B-ponny. Jag hade då ridit på ridskola i 5 år, haft shettisen i 3 år och B-ponnyn något kortare. Ganska lagom ålder och i början fick jag bara rida en speciell runda,hade alltid hjälm+säkerhetsväst och ngn visste vart jag red.

Tycker att det låter fruktasvärt oansvarigt att släppa ut en 5-åring på en stor häst i skogen :eek: Hur mkt skulle ungen ha att sätta emot med om hästen ville gå åt ett annat håll/busa/skena osv.
Eller om det kom en bil?
Däremot tycker jag inte att föräldrarna ska vara för överbeskyddande. Man kan inte skydda sina barn från ALLT. Likaväl som att ramla av en häst och skada sig kan man krocka med skolbussen, halka i en trappa osv.

Haha ofta det kör bilar i skogen?????:rofl: och MAMMA hade varit med HUR MÅNGA GÅNGER SOM HÄLST.. jag tycker du ska läsa dom olika inläggen jag har gjort så du förstår... och hästen och jag litade på varandra hur mycket som hälst och hon va som en klocka bara gick dit jag ville.... jag jag är glad att min mamma litede på mig och min häst.... för jag och min häst va ETT... och det har ju inte hänt något.. jag sitter här fullt frisk utan skador.

Du dividerar mot en vuxen människa som man kort sagt kan säga "Det hon inte vet om hästar är knappt värt att veta".
En sån människa som du skulle se upp till, som du skulle kunna lära dig massor av. En människa som vet att det finns situationer till häst & i deras närhet som knappt ens en blivande sextonåring skulle kunna reda ut. Inte_Ung ska du 'lyssna' på.

En femåring är ett "småbarn" och är fortfarande i dagisålder. En femåring har varken utvecklad syn eller hörsel att intiutiv förmåga eller erfarenhet att hantera en uppstådd situation.

Mina döttrar började rida ut ensamna i skogen på häst när de var i tioårsåldern. De var då utrustade med hjälm, säkerhetsväst, mobiltelefon, samt walkie-talkie, och inte minst - en häst som jag litade på till 90%. (resterande 10% är paniksituationer med öppna benbrott, frontalkollision med fordon och liknande - situationer man aldrig kan förutse.)

Sen kan jag hålla med om det några skriver om - små barns som fräser runt på små men kraftfulla fyrhjulingar är ju inte ovanligt numera. Men skillnaden är ju att ett fordons reaktioner kan man förutse med lite erfarenhet & vett. Ett levande djur kan man aldrig förutsäga - och ska man hantera ett levande djur ska man vara medveten om att man ska kunna hantera en paniksituation på så sätt att det minsta insatsen man ska kunna göra är att larma efter hjälp. Det är sällsynt att en femåring är mogen att klara av.

Åjo. Bilar kan dyka upp på småvägar i skogen. Traktorer finns det gott om ute i skogarna.

Och säkerhet till häst handlar inte bara om hur säker hästen är och dens och ditt förtroende för er varandra. Det handlar om att förutse situationer som kan uppstå, och veta hur man ska hantera dem.

Tydligen finns det en massa crossar och fyrhjulingar körda av 10 åringar i skogen hos TS dessutom.

Åjo. Bilar kan dyka upp på småvägar i skogen. Traktorer finns det gott om ute i skogarna.

Och säkerhet till häst handlar inte bara om hur säker hästen är och dens och ditt förtroende för er varandra. Det handlar om att förutse situationer som kan uppstå, och veta hur man ska hantera dem.

Men om hästen litar på sin ryttare till 100% så blir den oftast inte rädd för saker, eller skenar etc.
Traktorer eller bilar KAN INTE komma fram på en skogsstig:rofl:

men det va en SKOG där det inte kunde köra varken bilar eller traktorer. och alla bra utväcklas snabbare än andra och när jag va mindre va jag alltid längst i min klass och jag har utväcklats väldigt tidigt... För nu märker man hur alla i min klass håller på att växa om mig... OCH JAG ORKAR INTE TJAFSA MED ER JAG VET HUR DET ÄR................. SÅ JAG FATTAR INTE VAD PROBLEMET ÄR???? DET FANS INGA BILAR I DEN SKOGEN SÅ NU BEHÖVER INGEN TJATA OM DET NU.....

Det går aldrig att förutsäga hur ett annat levande djur reagerar vid olika situationer. Ett huggormsbett, en skata, en ilsken anfallsbenägen älg - man ska alltid förutsätta att oförutsedda ting kan ske.
Och det är en insikt man får med ålder och erfarenhet.

Nu är det plötsligt en stig. Historien förändras hela tiden och det konstiga är att andra än Honung_92 verkar kunna ändra den? Konstigt.

Men era inlägg säger allt om hur unga ni är. Som honung skrev, med ålder och erfarenhet kommer insikt.

Nu är det plötsligt en stig. Historien förändras hela tiden och det konstiga är att andra än Honung_92 verkar kunna ändra den? Konstigt.

Men era inlägg säger allt om hur unga ni är. Som honung skrev, med ålder och erfarenhet kommer insikt.

historien har aldrig ändrats, som honung_92 har skrivit hela tiden så var det i skogen. Skog för mig är inte något som det kan köra bilar i. Eftersom det inte finns några vägar där en bil kan komma fram på i en SKOG.

Åldern har inte någon som helst betydelse. Man kan vara 25 år och inte ha lika stor erfarenhet som en 15 åring. Det beror på hur länge man har sysslat med hästar, hur många hästar man haft, hur många hästar man ridit osv.

Jodå, åldern har betydelse när ni tjaffsar med damer som hållt på med hästar hela sitt liv och som i vissa fall är tre gånger så gamla som ni är.:smirk:

Jodå, åldern har betydelse när ni tjaffsar med damer som hållt på med hästar hela sitt liv och som i vissa fall är tre gånger så gamla som ni är.:smirk:

Och hur vet du hur gammal jag är???:smirk:

jaa det vet jag med men här där vi bor finns typ inga huggormar inte så många älgar inte i den lilla skogen i allafall. och hon va inte rädd för saker som flög upp eller så... hade hon varit det hade nog alllllllllllllllllldrig min mamma släppt ut mig på henne.. så så är det

Hej måste bara få skriva en underbar upplevelse som vi inte skulle ha fått om inte dom som finns i stallet hade litat på oss. Och vi måste ha mobil med oss.

En kväll i sommras som jag rider ut med ett par kompisar vid solnedgången vid halv 9 tiden ch ska sova över i stallet, vi som inte har hästar fick låna av ridskolan. Vi är mellan 12-14år och vi rider ur barbacka själva på bla ett halv galet russto som kickkade allt och alla två hetsiga fullbold som gått på banan fla. Vi hade ju Så roligt. Det var ju liksom bästisarna som fick göra det dom älskade aldra mest - Att få vara med hästarna och med sina bästa vänner. Vi satt ju och pratade killar, kläder hemlisar vem som hade gjort vad. Och den kännslan hade vi aldrig fått upp levt om vi skulle haft en vuxen med eller att vi inte fick rida ut själva.

Var tvungen att beskriva från en tånorings sida att man får roligar en när vuxna följer med hela tiden. Självklart så kan det vara roligt att vara ute med vuxna oxå men Man för inte samma kännsla.

Hjhopp från mig :)

Senast ändrad av en moderator:

alla ni värkar knasiga för i skogar finns det stigar har ni alldrig sätt det??? FATTAR INGET... ÄR DET SÅ SVÅRT ATT VATA VAD EN SKOG ÄR FÖR NÅTT?

Diskussionen verkar ha spårat ur lite men tänkte ändå bidra...

Jag hade alltid med pappa när jag var 6-8 år då jag hade min första shettis. Men det hjälpte inte - en gång när han gick 2 meter ifrån oss bockade hon av mig så jag bröt armen.

När jag var 10 år fick jag en B-ponny på 18 år, Trygg, säker men bossig. Red väl med pappa 2-3 ggr, sen fick jag rida ut själv. Hade utvecklats massor från shettisen till B-ponnyn, ridit olika hästar och börjat på ridskola.

Tycker helt det beror på hur mogen barnet är och hur säker ponnyn är! Skulle aldrig skicka ut en fartgalen unge på en halvvild ponny i tävlingskondition ensamma i skogen.

vad är du sj för en människa????

En gammal luttrad tonårsmorsa som redan hört alla valser som en 15-åring kan dra till med.
Så många tonårsbrudar som varit i mitt stall och så mycker dynga som jag har fått höra.
Det gör att jag genomskådar det värsta dravlet numera.

Förresten så stavar du gräsligt illa för att vara 15.
Om du vill argumentera med gamla tanter så är det lämpligt att anpassa skriften till en något högre nivå än illa stavat tjatt-språk.

vill bara göra ett inlägg så ni fattar vad jag fått med mig med detta.. Patrik Alorie om ni vet vem det är?? En utav Europas största NH tränare. har träffat han ca 5 gånger i hela mitt liv. första gången jag träffade han va jag 10 år och jag va med min mamma och min kompis med hennes häst som va en EXTREM problem häst. då varken min kompis vågade,ville,eller förstod vad han sa (Engelsktalande) så frågade han om jag ville för det skulle va ett realistiskt möte med barn i corralen. Och givetvis jag tar denna chans fast jag bara va 10 år framåt som jag är i min natur. Och där stod jag med Patrik och kännde mig inte ett dug liten, då förstår jag vad jag har fått med mig tillsammans med min mamma, hästen lyssnade på mig till 110% och gjorde allt jag bad om. Och så blev det dom andra gångerna jag träffade patrik. sista gången vi träffades sa han till mig att jag ska va väldigt stolt över mitt sätt att vara med hästar och mitt lugn. han tycker att jag fortsättnings vis ska ska ta hand om min talang att hjälpa hästar som inte litar på människor. för att man bör ta vara på en medfödd talang. nu har jag hjälpt 3 hästar som varit på väg till slakt pga ingen har velat ta sig an dom. jag har fått lära mig studera hästen i det fria,hagen,stall mm. Så ni kan inte säga att jag är för ung för att veta saker och ting. Det berospå hur man växer upp med hästar och vem man gör det med. jag har typ aldrig ridigt för tränare mm för jag rider på mitt sätt och efter kännsla mot hästen mm. därimot nu börjar jag bli mer intresserad av tävling träning mm. för nu har jag lärt känna hästen så nu börjar jag bli mer intresserad av diverse saker.. så bara för att jag är ung betyder inte det att ni kan mer än mig bara för att ni är äldre. Utan det handlar om tillliten till sin häst. och min mamma är 50 år nu och har haft hästar sen hon föddes. och jag kan inprensip säga att jag är född i stallet pungt slut.............. tack för mig:bow:

jo men jag har alltid haft mitt eget stall och har alltid lyssnat på min mamma och inga andra så barn som hittar på saker.. så har du några problem så välkommen så kan vi lösa dom.

hur gammal är du igentligen??? som orkar tjaffsa med tonåringar det hade inte ens min mamma gjort XD... + att jag skriver så snabbt så jag hinner inte rätta till mina fel....................... Ha ett bra liv lilla dam

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter