Ålder för att få rida ut själv??

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

Jag tror jag började rida ut med vuxen sällskap när jag var 11.. efter några gånger red jag ut själv. inga problem!

Senast ändrad av en moderator:

Åh, du är inte bara tillridare, utbildare och tävlingsryttare, utan även uppfödare. Wow.

jag bor i Halland/Falkenberg. det finns djur här men dom håller inte till i den skogen för där är mer folk som promenerar och så. + att den är liten. jag blir inte arg utan iretterad pga att folk typ inte tror på vad man säger.. allt jag säger är sant jag hatar att ljuga + att jag har ingen anledning till det. problemet med att jag har haft så många hästar är att min mamma gick i från min pappa för att han hade alkoholproblem mm och då flyttade vi ut på en gård och mamma köppte in hästar crossmaskiner och lite vad vi ville ha.. man kan ju säga att vi blev väldigt bortfjäskade på så sätt och att folk irreterar sig på det men varge gång jag har sålt en häst har jag allltid fått pengarna sj och jag har alltid valt att ta hem en ny häst att rida till och sälja för man tjänar rätt bra på det men nu har jag tröttnat på att sälja och köpa. så nu ska jag sälja så vi bara har 2 hästar kvar och sen satsa på tävling lite mer. Detta va ett svar till alla kan man säga;);):D:D

så du menar att jag räknar anndras hästar som mina....???? knappast mina är mina andras är andras.

jag vaa shettisuppfödare... vad är ditt problem??? Vadå woow??? tror du att jag tycker jag är märkvärdig eller så i fall knappast.:rofl:

hahah ajag har inte sagt att jag är tävlings ryttare vad har du fått det i från?:rofl::banana::banana::banana:

Jag har inte läst igenom hela tråden men tänke slänga in min åsikt i frågan iallafall!
När jag var 13 red jag och min kompis ut själva på hennes varmblod och halvblod - travaren kom direkt från banan och halvblodet var en minst sagt egensinnig dam. Vi hade också hela ansvaret för hästarnas skötsel och vård. Allt funkade finfint för oss - men då ska väl tilläggas att jag ridit sedan 5års ålder och alltid på problemhästar och svåra hästar som ingen annan ville ha något att göra med.. :D

Nåväl, jag tycker att man mycket väl kan vara mogen för att rida ut själv vid 12-års ålder, men det är otroligt individuellt! Det är nog ingen här på forumet som kan svara på detta utan det är helt enkelt ni som får sätta er och diskutera igenom det hela. Varför inte försöka få mamman att vara med när dottern rider någon gång - låt henne ta en promenad med och se att dottern klarar det hela fint! :)

Men vad gäller 12-åringar och att rida själv. Jag red själv som 12-åring men det är inget som jag uppmuntrar. Mina döttrar har ridit ut själva ibland men när de var så unga red de alltid 2 ihop. Än idag när de är 16 resp 20 så känns det inte bra när de rider ut helt själva OM det händer något.

INGEN kan säga att en häst är 100% säker eller så utan det handlar om ifall man väljer att ta den risken eller ej. Risken kan såklart var större på vissa hästar..

När min äldsta dotter var 11 red hon och hennes tjejkompis ut själva(en vanlig runda vi brukade rida). De blev ett himla ståhej på kompisens mamma. Då var de 2 och det tyckte jag var ok men inte hon. Däremot tyckte hon det var ok att de cyklade omkring i byn utan hjälm. Det tyckte inte jag. Så man har olika värderingar!

Det vet jag väl att jag inte kan garantera att inget händer.
Kan hålla med dig att jag hade inte låtit en unge cykla omkring utan hjälm! Billig livförsäkring!

Tyvärr har hon ingen hon kan rida med.
Jo, mig, när jag har tid. Jag försöker rida minst fyra gånger i veckan, men kan vara tufft att hinna med med ett heltidsjobb!
Lillan har inga kompisar som rider, hennes syster rider någon gång då och då.
Men jag skulle aldrig uppmuntra Lillan att rida ut ihop med sin storasyster.
Dels litar jag inte en sekund på systern, hon är väldigt omogen, och sen tror jag aldrig att de kunnat hålla sams en hel runda.
De hade nog inte ens kommit av gårdsplanen innan de blivit osams.

Jag har ju inte orkat läsa alla inlägg..

Men, att kanske inte rida så långt ifrån de första gångerna, att inte hoppa. Tex förklara att om man rider där det finns gående att inte bränna förbi osv. allmäna saker om hur man ska bete sig.

Att bestämma en tid när hon ska vara hemma, samt att hon kan ju ringa efter en viss tid, eller när hon är påväg hem.. det tycker jag låter rimligt. Då kanske hennes mamma går med på det också.

När man blir tolv- tretton är man redo för lite mer ansvar.

Ska bara tilläga :bump:
Det är ju en sak att rida ut själv, eller med kompisar. Kan ju låta henne växa med ansvaret, så de första gångerna får hon inte rida så långt.. o sedan så ökas det på.

Nej det är skillnaden på flera av de andra och dej. DU blir arg när du blir motsagd. Varför skriva överhuvudtaget då? Vill du bara ha medhåll?

Precis! Det är faktiskt ett disskusionsforum, då är det bra att vara beredd på att det blir diskussioner ;)

Jag tycker att du resonerar klokt o väger för o nackdelar mot varandra på ett bra sätt. Så länge flickan berättar var hon rider o inte frångår det så ni kan hitta henne OM något inträffar så låt henne rida ut själv. Efterhand kan man ju bli mer o mer tillåtande. Jag lät min flicka skritta ut själv i början o efterhand som hon blev trygg fick hon utöka till att trava. Hade hon kompis med sig fick de bara trava, inte galoppera. Nästa steg var att få galoppera ute själv o sen när det funkade, galopperade hon med kompisar.
Hon har givetvis ridit ut med mig tidigare i alla gångarter!!
Min dotter har alltid varit väldigt ärlig med vad som händer på ridturerna o fråga ibland hiur hon ska lösa vissa situationer som uppkommer.
Hon har trillat av vid olika tillfällen, o ponnyn har kommit hem själv en gång. Visst blir man nervös, men fördelen med ponnyn är ju att den oftast springer hem o då vet man att nåt har hänt! Det gör ju inte cykeln om nåt händer...
Du känner flickan bäst när det gäller stallmiljö o jag tror att du kan avgöra om hon är mogen eller ej för att rida ut! Prata med mamman o förklara lugnt o sansat vad som gäller o hur du resonerar!
Ni vill båda flickans väl o är ju självklart rädda om henne båda två!!!
Lycka till!

Lillan har inga kompisar som rider, hennes syster rider någon gång då och då.
Men jag skulle aldrig uppmuntra Lillan att rida ut ihop med sin storasyster.
Dels litar jag inte en sekund på systern, hon är väldigt omogen, och sen tror jag aldrig att de kunnat hålla sams en hel runda.
De hade nog inte ens kommit av gårdsplanen innan de blivit osams.

Jag har haft "tur". Mina tjejer har kunnat rida ut ihop alla år men just nu går det inte. När storasyster planerade att hon skulle flytta hemifrån så blev lillasyster skitsur. Hon känner sej såklart övergiven. De har en (ganska) bra relation förövrigt.
Rida ut funkar bra. Men jag inser problemet om de inte kan det. Och liksom ditt problem när det inte fungerar.
Men hur fungerar du när den lilla rider ut själv? Numera får jag ågren ibland .. ändå är flickorna stora. Fast det beror kanske också på hästarna som blivit fler och inte bara är de gamla vanliga.

Vet inte om min ryggsäck är för tung så det är därför jag inte vill att de ska rida ut själva men något är det. Bla trillade grannens flicka av som 12-åring, på en supersnäll, gammal häst som trampade snett ner i en håla. Det tog 5 timmar innan vi hittade henne då hon ridit en liten extra runda som hon själv hittat på. En annan gång red tjejerna vilse i vår egen skog, som de väl känner till, men hamnar man fel så blir hjärnan osäker. Det hann bli mörkt innan vi httade dom. På väg åt helf fel håll. De hade hittar rätt själva men det hade tagit en timmar i mörker hem.

Men hur fungerar du när den lilla rider ut själv? Numera får jag ågren ibland .. ändå är flickorna stora. Fast det beror kanske också på hästarna som blivit fler och inte bara är de gamla vanliga.
QUOTE]

Jag försöker lita på henne.
Hon är ganska förståndig.
Förra veckan när hon var ute och red, kom en bil på grusvägen, då red hon av vägen och ställde sig vid sidan tills bilen passerat, och sen fortsatte hon.
Känner att jag kan lite på henne, har jag sagt till henne att hon bara får skritta och trava, så håller hon sig till det.
Däremot fick jag ågren när hennes syster en dag tvunget skulle gå med henne ut på en tur.
Det tog längre tid än väntat, och jag vet att systern gärna vill prova Lillans häst, men jag har sagt nej, för jag tycker hästen är för liten!
Och storasyster övertalar gärna lillasyster att göra saker hon inte får.
Den gången gick det bra.
Storasystern har dessutom förlorat sin rätt att rida ut när hon känner för det.
Jag tycker att man får banne mig hjälpa till att sköta hästarna om man vill rida, men det orkar inte hon längre.

Hej!! Min lillasyster fick sin shettis när hon va 8. Då red hon först med mig.Sedan fick hon rida ut själv i skogen.
Shettisen är väldigt snäll men oxå nervös av sig!!skulle aldrig vara dum.

Min dotter är 8 år och rider ut kortare svängar på sin ena shettis nu. Hon har under 2 års tid följt med mig ut på ponny medans jag ridit/kört annan häst/ponny. Ingen av shetlandsponnyerna har ridits innan hon satt på dem men båda är inkörda och jobbas av mig. Hon har även gjort det mesta av jobbet på ridbana under min stränga övervakning, vilket gör att hon har en mycket bra uppfattning om hur man påverkar hästen och hon klarar av många situationer. Detta i kombination med att ponnyn är trafiksäker och vägarna ovanför oss är i det närmaste otrafikerade gör att hon får rida ut själv. Hon rider oftast inte så långt, kanske är borta i 30 minuter och kombinerar med bana. Trots att ponnyn slänger av henne i princip varje tur om hon rider fortare än trav är jag inte speciellt orolig - hon litar på honom och han gillar att vara ute med henne. Den andra vill hon inte rida ut med, vilket jag förstår, han är het och betydligt svårare för henne även på bana.

Sedan är det naturligtvis så att jag håller reda på när hon försvinner och när hon kommit tillbaka och håller utkik så länge jag kan se henne. Från början gick jag "motvarv" för att jag var orolig men det visade sig vara helt onödigt och hon blev närmast förnärmad för att jag inte trodde att hon skulle klara av det...

Många 12-åringar tävlar ju och det kräver ofta mer än att rida en snäll ponny hemma. Om ekipaget är tränat och känner varandra och omgivningarna är OK ser jag ingen större risk än vad man normalt utsätter sig för vid ridning överlag. Hur många av oss vuxna skulle fortsatt rida om vi aldrig fått chansen att göra det utan att vara kontrollerade?

jag red ut själv i den åldern. att hon har mobil med är bra!

var med om att en liten tjej i 10-12 års åldern inte vågade galoppera sin egen ponny för hennes mor som inte kunde nått om hästar hade skrämt upp henne :eek: när jag sedan red hennes ponny och galopperade ifrån halvblodet i stallet (till hennes försvar var hon 29 år gammal) och berättade det för henne var hon ju tvungen att prova själv. och jäklar vilken säker unge i sadeln!

hennes ponny var utav den supersäkra stabila varianten och ungen insåg ju detta såfort hon kom över moderns rädsla...

inte för att det har med saken att göra men, okunskap hämnar ju ofta ganska rejält.

jag tycker det låter som en bra kompromiss - antar att 12åringen har ridit ett tag för att fått egen häst så :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter