Ålder för att få rida ut själv??

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

12 år är defenitift inte för ungt, tycker jag! Jag har ridit ut själv sedan jag var 10. NU är jag 13, mina föräldrar skulle inte ha någon möjlighet att rida ut med mig varje gång, inte en susning! :P

En gammal luttrad tonårsmorsa som redan hört alla valser som en 15-åring kan dra till med.
Så många tonårsbrudar som varit i mitt stall och så mycker dynga som jag har fått höra.
Det gör att jag genomskådar det värsta dravlet numera.

Förresten så stavar du gräsligt illa för att vara 15.
Om du vill argumentera med gamla tanter så är det lämpligt att anpassa skriften till en något högre nivå än illa stavat tjatt-språk.

:bow:

Honung_92:
Även om hästen är trygg, snäll och ungen har ridit sen innan den kunde gå tycker JAG iaf att det är fruktansvärt vansnnigt att skicka ut en 5-åring på en häst i skogen :eek:
Ja, det kör ibland bilar i skogen, där ja brukar rida ut åker det ganska mkt bilar ibland (orienterare, bärplockare, hundägare osv.) Du behöver inte dumförklara mig.

Senast ändrad:

MEN I DENNA SKOGEN ÅKER DET INGA BILAR ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ????????:mad:

Nej, det är det inte och jag sa inte att det åker bilar i er skog, jag sa att det gör det i vår.

Senast ändrad:

Tydligen finns det en massa crossar och fyrhjulingar körda av 10 åringar i skogen hos TS dessutom.

Visst finns det de, men de använder inte den stigen som Lillan använder när hon rider.
Hon rider nerför lillvägen, och runt crosslingan som hon och hennes syskon har gjort.
Barnen häromkring får inte köra cross och fyrhjuling längs den trafikerade vägen, därför kan de bara köra på grusvägarna vid sitt eget hus.
Alltså är det ingen risk att hon möter en 10 åring på cross.
Vi har inga grannbarn som kan ta sig till "vår" väg om de inte kör långs den traffikerade vägen!!!
Såvida de inte är superstarka och orkar bära crossen över kärret som ligger mellan grusvägarna!

trevligare?? men varför är det inget som fattar vad jag menar?

jo men läs alla inlägg från början... och se sen om du inte med skulle bli arg.

Från det jag va 1 och nu är snart 16 så har jag haft 22 hästar och min första häst va då varmblodet som jag red på. jag har nu ridigt till 2 extrema problemhästar som varit på väg till slakt. "min ponny på bilden" Dom går nu båda 2 som jätte fina tävlings hästar. Jag vill nog knappt tänka på hur många hästar som jag har ridigt in :S. Och när jag red mitt varmblod så red jag INTE i trafiken. Och hästen kunde jag lite på till 110% och mamma viste det och jag KUNDE kontrolera den så jag fattar inte vad det är att hätsa upp sig för??????:S:S:S:S:S Hästen och jag va ETT. That's it............. :):):):):) ha ett bra liv alla.... Jag Hjälper hästar som andra har förstört och som en profstrännare sa va oinridbar så jag är nöjd med att min mamma har kunnat lita på mig och mina hästar.. Jag blir ETT med mina hästar så är det vi är inte bara kompisar dom är min familj... SVARAR TILL ALLA NU...

22st hästar på knappa 15år :eek::eek:

Du har inte gått i skola antar jag eller träffat kompisar med mer än 2 hästar hemma året om sas. Det är ju rätt mycket tid speciellt om det är problemhästar :cool:

Grattis du har nog haft fler hästar än någon annan i den åldern :angel:

Jag har haft 11 hästar:banana: Bara hälften av de Honung_92 har haft

En liten fråga bara. Vad gör ni med era hästar eftersom ni har haft så många hästar i redan ung ålder??

Jag rider till och rider in hästar. En häst tog vi hand om eftersom det var en som hade ridit sönder hovarna på honom:cry: De hade fortsatt rida fast hästen tappade skor:eek:
Har även köpt ett varmblod som skulle till slakt, eftersom han inte sprang tillräckligt fort på travet:cry:
Mina första hästar var 2 st som va korsning mellan islandshäst och shetlandsponny. Det var mor och dotter. "fölet" var ett år när vi köpte dem. Stoet, lärde jag mig rida på, jag lärde mig alltså inte rida på en ridskola. När "fölet" var 3,5 år red jag in henne, så det var den första hästen jag red in.
Nu har jag en ardenner som jag håller på att rida in, en nordsvensk travare som jag håller på att utbilda, och ska börja tävla på snart.
Och en fjording som ska ridas in till våren.
Vi har även 2 st varmblod på gården, ett av dem är den som jag räddade ifrån slakt. Fast de hästarna är mest min pappas, men han hinner inte rida på dem, men jag letar medryttare till en av dem:)

jo men läs alla inlägg från början... och se sen om du inte med skulle bli arg.

Nej det är skillnaden på flera av de andra och dej. DU blir arg när du blir motsagd. Varför skriva överhuvudtaget då? Vill du bara ha medhåll?

Jag undrar var du bor då det finns skog med bara stigar och inga vilda djur. :confused: Blir lite nyfiken bara.

Men vad gäller 12-åringar och att rida själv. Jag red själv som 12-åring men det är inget som jag uppmuntrar. Mina döttrar har ridit ut själva ibland men när de var så unga red de alltid 2 ihop. Än idag när de är 16 resp 20 så känns det inte bra när de rider ut helt själva OM det händer något.

INGEN kan säga att en häst är 100% säker eller så utan det handlar om ifall man väljer att ta den risken eller ej. Risken kan såklart var större på vissa hästar..

När min äldsta dotter var 11 red hon och hennes tjejkompis ut själva(en vanlig runda vi brukade rida). De blev ett himla ståhej på kompisens mamma. Då var de 2 och det tyckte jag var ok men inte hon. Däremot tyckte hon det var ok att de cyklade omkring i byn utan hjälm. Det tyckte inte jag. Så man har olika värderingar!

och hur många har du haft, gamling? :idea:

Om jag skall vara ärlig så vet jag inte på rak arm, men så många som 22st egna har det dock inte varit under alla år :crazy:

Fast jag räknar ju inte andras hästar som mina heller :idea:

Hur många har du haft? Du är ju evighetsäldre än mig :p

;)

Om jag skall vara ärlig så vet jag inte på rak arm, men så många som 22st egna har det dock inte varit under alla år :crazy:

Fast jag räknar ju inte andras hästar som mina heller :idea:

Hur många har du haft? Du är ju evighetsäldre än mig :p

;)

Ja... hästar som jag själv köpt/ägt/fött upp ca 50. Hästar som jag ägt ihop med morfar/kusin ca 50. Sen ett antal lånehästar....

Så det blir några stycken men som sagt jag är ju skitgammal :idea:

ni får tro vad ni vill.... det är sant i alla fall

HAHA 3 av hästarna va problem hästar.. jag hade inte alla samtidigt.. ett år hade jag 9 hästar samtidigt men då hade jag shettis uppfödning. så det kanske inte va så konstigt. men alla dom är nu sålda till norge sen har jag haft övriga hästar dom andra åren

jag rider till problemhästar och säljer + att jag hade shettisuppfödnig. och sen har jag villat tästa olika raser och så.. det är lite kul tycker jag att se hur olika hästar kan va.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter