Sv: Ålder för att få rida ut själv??
*kl*
Då är jag nog en ganska oansvarig mamma...
Min dotter har ridit ut själv sen hon var 11.
Nu när hon är 12 rider hon o lillasyster på 8, ut runt grannens gård i skritt. Rundan tar ca 30 min o en mindre väg ska korsas.
Jag har som krav att jag ska veta vart de rider, inga avvikelser från tänkt runda eftersom jag måste hitta henne OM ponnyn kommer hem själv!
Givetvis skickar jag ut henne på ponnyer som jag vet att hon klarar av att hantera om såt händer.
Jag tycker hon har växt med ansvaret, o ponnyerna o hon tycker det är roligt! Inte alltid j ag kan följa med o sitta på bana dag ut o dag in är ju tråkigt i längden!
Måste berätta om första gången hon red ut själv...
Efter mycket tjat gav jag med mig att hon skulle få rida ut själv. Hon skulle ta den korta rundan som tar ca 30 minuter. Jag stod o tittade så länge jag kunde o sen gick jag in o mockade. Kollade klockan o gick ut för att se om hon var på väg hem. Ingen unge på häst syntes...
Hmm hon har kanske stannat o pratat eftersom hon har kompisar i andra stallet. Klockan tickade på o mitt hjärta oxå...
Efter en dryg timme kommer hon skrittande nöjd o glad på vägen!
Svalde undan nervositeten o frågade med ett leende om hon haft kul!
Jaaaa sa ungen o strålade med hela ansiktet!
JAg frågade lite försynt om hon träffat nån o prata med eftersom hon varit borta så länge...
Näää sa hon förvånat. Nähä, var har du ridit då? Samma runda som du o jag red igår, svarade hon! (Den rundan tar ca en timme att rida.) Jaha sa jag men jag trodde att du skulle rida korta rundan. Men mamma du sa ju att jag skulle rida runt ****lund????
Näää jag sa ***lund!
Ojjdå sa hon o såg snopen ut!
Men allt hade ju gått bra o nu när hon rider ut så dubbelkollar vi så vi pratar om samma runda!
Numera rider hon ut ganska ofta själv o olyckor kan hända även på cykel. Sen beror det på hur mogna barnen är! Min dotter är inte nån våghals utan en ganska lugn ryttare!