Ålder för att få rida ut själv??

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

??? Såvitt jag vet är der 15-årsgräns på att köra moped, mindre barn som kör t ex kross får väl bara köra på avlyst bana under uppsikt av vuxna?

:rofl: ja givetvis. :rofl:
ja ville bara ha fram att det faktiskt är ungarna själva som kör och de mognar med det de får göra....
vore allt en fin syn d, ungen tar krossen till skolan själv första dan. :crazy:

Jag tycker faktiskt inte att en 12åring ska rida ut ensam!
Med en kompis i samma ålder skulle det vara helt okej men inte helt ensam.
En olycka kan hända även den bästa och inte vill väl du vara ansvarig för att ngn annans dotter kan blir allvarligt skadad/dö?
Nej lyssna du på mamman.

Jag hade en jättesnäll trafiksäker fjording som aldrig gjorde en fluga förnär som jag åkte av en gång och fick hjärnskakning på.
Som tur var höll jag just då till i en hage inte så långt från stallet och kunde ta mig hem.
Man kan aldrig lita till 100% på en häst och om ni bara har haft den i ett halvår så känner ni henne inte helt o hållet än!

Om man betänker att det är åldersgräns på vanlig moped så skulle jag inte vilja att min dotter red ensam på trafikerad väg vid 12 års ålder. Hur trygg än hästen är så vill det ju till lite mognad för att förstå trafiken. Nu säger du inte nåt om hur trafikerad vägen är... Min dotter fick rida ca 20-30 meter utmed en grusväg. Annars höll hon till på täkterna hemma.

Nej, jag tycker ni har gjort ert bästa när det gäller säkerheten :)

Jag red ut själv, på galna hästar när jag var 12 år. Ingen mobiltelefon och ingen som frågade var jag red. Inte att rekomendera, men jag klarade mig bra.

Det häger inte på åldern, utan på erfarenheten! :idea: Om ni litar på ponnyn och att barnet kan reda ut de situationer som kan uppkomma på ett bra sätt ser jag inga som helst problem att hon kan rida ut själv..

men gud jag har red ut själv redan när jag fick min häst, som jag tror var i 3an om jag minns rätt:crazy:
Om man kan rida & har en trafiksäker och lugn häst ska det inte vara några problem.. + ni vet ju vart hon rider och hon har mobiltelefon med, ni gör helt rätt som släpper ut henne själv!

knapplån

Jag hade inte låtit henne rida ut själv.
Jag tycker som många andra att man vet aldrig vad som kan hända. För ett år sedan ramlade jag av min häst och slog mig riktigt ordentligt. Då har jag ändå ridit en hel del år och hästen är supertrygg. Men hon blev ändå rädd för ett par fåglar och jag var helt oförberedd. Det var rikitigt otäckt för jag var långt hemifrån, tur att jag hade mobilen med. Det skulle jag inte vilja utsätta mina barn för.
Och framförallt inte någon annans barn !! Det är ju inte din dotter och jag tycker nog att hennes mamma har rätt att säga att hon inte vill det. Varför kan ni inte följa med henne istället?

Min dotter är 13 år och har ridit ut ensam ett par år. Hon talar alltid om vart hon ska, har mobil etc. Dock fick jag en tankeställare i går när jag red ut på hennes ponny (hade sällskap med mig). Ett antal hemvärnsgubbar började skjuta (lösa skott) ett par meter från hästarna, de måste ha sett oss (men vi såg inte dom). Det var typ k-pistar och ett otroligt oväsen. Hästarna fick självklart totalpanik och flydde hysteriskt därifrån. Jag är väldigt glad att det var jag och inte dottern som satt på hästen. Hon rider visserligen mycket bättre än mig men jag skulle inte vilja att hon var med om denna skräck, innan det gick att få stopp på hästen. Vågar inte ens tänka på vad som kunde hänt om någon av oss trillat av. De hästarna hade ialla fall inte stannat och väntat på oss.....

Jag tycker inte du är oansvarig. Men det år svårt att avgöra bara på text. Men dina punkter är bra. Viktigt med mobilen.

Jag red ut på bra mycket heta hästar som va okunnig innom ridning när jag va i den åldern. Jag klarade av att bromsa och styra..(oftast)...
Men är hästen som du säger lugn o du litar på båda så är det säkert bra.

Men den biologiska mamman måste få ha åsikter.
Varför inte bjuda hem henne att kolla lite och visa henne lite vad det hela handlar om. Så hon har lite kött på benen när det kommer till hästar.
För jag förstår henne oxå!

Jag klarade av att bromsa och styra..(oftast)...

Det är naturligtvis förutsättningen för att man ska komma på tanken att rida ut själv överhuvudtaget.

Jag har ridit i många fler år än vad som överhuvudtaget är möjligt för ett tolvårigt barn. Hästen hade jag ridit i tre och ett halvt år. Jag rider på ut på henne nästan varje dag. Hon är enligt min mening ganska lättriden. Men jag ramlade ändå av och slog mig. Jag rider naturligtvis fortfarande ut ensam varje dag.

Men jag vet inte om man blir alltmer försiktig ju äldre man blir. Vår äldsta dotter fick rida ut själv men vår yngste som faktiskt red i fler år än henne red aldrig ut ensam. Jag tycker att man är för ung när man är tolv år. Man vet aldrig vad som kan hända. Det är möjligt att jag överbeskyddar barnen men tänk om det händer ngt.

Jag fick min första egna ponny som 3åring och har nog flängt runt själv mest hela tiden jag, haha stackars hästarna fick väll gallopera hela tiden;) jaa vad ska man säga, jag lever ju:D

*kl*

Då är jag nog en ganska oansvarig mamma...:angel:
Min dotter har ridit ut själv sen hon var 11.
Nu när hon är 12 rider hon o lillasyster på 8, ut runt grannens gård i skritt. Rundan tar ca 30 min o en mindre väg ska korsas.
Jag har som krav att jag ska veta vart de rider, inga avvikelser från tänkt runda eftersom jag måste hitta henne OM ponnyn kommer hem själv!
Givetvis skickar jag ut henne på ponnyer som jag vet att hon klarar av att hantera om såt händer.
Jag tycker hon har växt med ansvaret, o ponnyerna o hon tycker det är roligt! Inte alltid j ag kan följa med o sitta på bana dag ut o dag in är ju tråkigt i längden!

Måste berätta om första gången hon red ut själv... :)
Efter mycket tjat gav jag med mig att hon skulle få rida ut själv. Hon skulle ta den korta rundan som tar ca 30 minuter. Jag stod o tittade så länge jag kunde o sen gick jag in o mockade. Kollade klockan o gick ut för att se om hon var på väg hem. Ingen unge på häst syntes...
Hmm hon har kanske stannat o pratat eftersom hon har kompisar i andra stallet. Klockan tickade på o mitt hjärta oxå...
Efter en dryg timme kommer hon skrittande nöjd o glad på vägen!
Svalde undan nervositeten o frågade med ett leende om hon haft kul!
Jaaaa sa ungen o strålade med hela ansiktet! :love: JAg frågade lite försynt om hon träffat nån o prata med eftersom hon varit borta så länge... :angel:
Näää sa hon förvånat. Nähä, var har du ridit då? Samma runda som du o jag red igår, svarade hon! (Den rundan tar ca en timme att rida.) Jaha sa jag men jag trodde att du skulle rida korta rundan. Men mamma du sa ju att jag skulle rida runt ****lund???? :confused:
Näää jag sa ***lund!
Ojjdå sa hon o såg snopen ut! :p

Men allt hade ju gått bra o nu när hon rider ut så dubbelkollar vi så vi pratar om samma runda!;)

Numera rider hon ut ganska ofta själv o olyckor kan hända även på cykel. Sen beror det på hur mogna barnen är! Min dotter är inte nån våghals utan en ganska lugn ryttare!

Det är naturligtvis förutsättningen för att man ska komma på tanken att rida ut själv överhuvudtaget.

Jag har ridit i många fler år än vad som överhuvudtaget är möjligt för ett tolvårigt barn. Hästen hade jag ridit i tre och ett halvt år. Jag rider på ut på henne nästan varje dag. Hon är enligt min mening ganska lättriden. Men jag ramlade ändå av och slog mig. Jag rider naturligtvis fortfarande ut ensam varje dag.

Men jag vet inte om man blir alltmer försiktig ju äldre man blir. Vår äldsta dotter fick rida ut själv men vår yngste som faktiskt red i fler år än henne red aldrig ut ensam. Jag tycker att man är för ung när man är tolv år. Man vet aldrig vad som kan hända. Det är möjligt att jag överbeskyddar barnen men tänk om det händer ngt.

Jag tycker att min far och hans fru kunde ha hjälpt mej mer med de hästar vi hade. Visserligen bodde vi efter en så gått som otrafikerad väg. Iaf vintertid. Jag skulle inte släppa iväg mina barn på så heta hästar.
Min poäng till TS va att om jag då klarade det så tror jag att hon inte behöver vara orolig med en lugn ponny.

Min poäng med det hela är att det finns inte en hundraprocentigt trygg häst (utom en gunghäst). Man vet aldrig vad som kan hända även den lugnaste ponny kan bli skrämd. Jag menar absolut inte att man ska vara överdriver försiktig då skulle man inte våga gå utanför dörren. Men kanske man ändå inte ska utsätta ett barn för det speciellt inte ett barn där mamman tycker annorlunda. Egentligen förstår jag nog inte problemet riktigt. Varför inte följa med eller i alla fall se till så att en kompis följer med, med eller utan häst?

Min poäng med det hela är att det finns inte en hundraprocentigt trygg häst (utom en gunghäst). Man vet aldrig vad som kan hända även den lugnaste ponny kan bli skrämd. Jag menar absolut inte att man ska vara överdriver försiktig då skulle man inte våga gå utanför dörren. Men kanske man ändå inte ska utsätta ett barn för det speciellt inte ett barn där mamman tycker annorlunda. Egentligen förstår jag nog inte problemet riktigt. Varför inte följa med eller i alla fall se till så att en kompis följer med, med eller utan häst?

Nej jag anser inte heller att ett djur kan vara 100% säkert. Men det finns betydligt säkrare hästar än de jag har/hade.
Och jag tycker inte man ska linda in barn i bomull.

Men som i tidigare inlägg så tycker jag absolut att de ska lyssna på den biologiska mamman. Hennes oro är väldigt viktig att respektera.

Nej jag anser inte heller att ett djur kan vara 100% säkert. Men det finns betydligt säkrare hästar än de jag har/hade.
Och jag tycker inte man ska linda in barn i bomull.

Men som i tidigare inlägg så tycker jag absolut att de ska lyssna på den biologiska mamman. Hennes oro är väldigt viktig att respektera.

Visst finns det mer eller mindre lämpliga hästar till detta.
Jag menar inte heller att man ska linda in barnen i bomull. Det tycker jag egentligen att vi gör alldeles för mkt med alla typer av skyddsanordningar som vi har kring barn både i hemmen och på dagis och i skolor. Tex lekplatser som tas bort för att de kan skada sig.

Backa ur denna diskussion.

Det är inte fråga om hur du känner och vilka åtgärder du tagit.

Det är frågan om vad mamman känner samt vad barnets far känner.De två måste prata ihop sig om detta.Det de kommer överens om ska du backa upp som en vuxen person.(Oavsett vad du tycker om det.Men undergräv inte någon av föräldrarnas auktoritet.)

Sen kan man ju tycka saker......eller hur......men det hör liksom inte till frågan....

Jag skulle nog inte låta min dotter rida ut själv när hon är tolv. Vet att många gör det men jag vet hur jag gjorde när jag var 12:crazy::crazy:. Det var helt livsfarligt! Det berodde på mina föräldrars totala okunnighet.

Jag jobbar med hästar och har ibland med min lilla dotter i stallet MEN jag är nog lite överbeskyddande för att man vet vad som kan hända. Hon är inte en sådan unge som har dragits med runt på träning/tävling mm för jag tror att det är de barnen som sedan INTE vill hålla på. Hon ska få uttrycka själv att hon vill till stallet/rida. Egen ponny kommer hon att få när hon har tjatat lite :):).

I ett stall där jag har hållt till lät rutinerade mammor sina barn göra hur som helst och Ja, det hände till slut olyckor som jag visste skulle komma :eek::eek:. Nu var det inte ridrelaterat utan mer hanteringsmässigt.

Jag tycker som övriga att detta är något mellan pappan och mamman och inte riktigt din sak att bestämma....

Om hon så gärna vill rida själv så kan hon väl rida lite kring stallet själv medans du spionerar lite :smirk:, gå lite halva vägen liksom.

Min dotters förra ponny var lika säker som den ni beskriver, kunde släppt en bomb bredvid honom tro jag:) Men en dag när jag red han i skogen var det ett par som slagit upp ett tält, ponnyn blev så rädd skenade in bland träden med mig och där fastnade jag med ena benet mellan häst och träd, trillade av o skadade 3 kotor:cry: Nej, oavsett hur säker hästarna är släpper jag inte min 12-årigadotter själv utan att jag eller ngn annan är med:smirk:

Det berodde på mina föräldrars totala okunnighet.

Jag håller med dig :bow: Det var lika dant när jag var liten. 8 -9 år, vi ungar kunde vara borta halva dan med ponnierna. Nu gick det ju bra fast vi red rätt vilt kan jag säga:D:crazy:;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama