Ålder för att få rida ut själv??

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

*KL*

Jag minns inte exakt när jag fick börja rida ut själv, men vet att det var efter jag hade vågat galoppera första gången, och jag borde ha varit sisådär 8 - 9 år. Innan dess så körde pappa den andra ponnyn när jag red.

Ponnyn (min första) var STENSÄKER i alla lägen, en gammal rutinerad ringräv som aldrig skulle dröma om att hitta på värre hyss än att tycka 'nej du, nu GICK jag hem va'. Jag fick dock inte rida svänger ner i byn vet jag, utan bara på endera bilfria skogsvägen närmast oss, eller till en annan bilfri väg,som man dock fick rida 1 km längs 70-väg (lågt trafikerad) för att komma dit. Vet att pappa första gångerna cyklade eller åkte med i bil tills jag var av asfalten.

Fick dock vid det laget inte rida själv på andra ponnyn. Också helt stensäker trafikmässigt och så, men med en ovana att hinka av sin ryttare i tid och otid.

Det fanns inte mobiltelefoner på min tid, inte heller säkerhetsvästar. Tyvärr minns jag också den hemska hjälmen som i princip bara var något sammetsklätt hårdplastskal, och som for av före mig de ggr jag for av :crazy: (Nästa hjälm var en Jofa, minns att den kändes jättekonstig i jämförelse).

Jag var ALLTID tvungen att tala om var jag red. Och det hände mer än en gång om jag blev lite senare än beräknat, att pappa kom cyklandes/åkandes för att kolla läget i början.

Med de åtgärder du vidtagit, så är det säkert helt OK säkerhetsmässigt att släppa ut tjejen. Men det är inte det som är poängen här - poängen är att du faktiskt inte är hennes mamma, och att det därmed inte är du som bestämmer. Man kan tycka både det ena och det andra, men det är föräldrarna, dvs din sambo och hans ex, som har rätten att bestämma.

jag håller men dig!!
klart hon ska rida ut

jag red ut själv när jag var 11 år min egna ponny(första egna) (hade haft han i 4 veckor) hade jag fått han tidigare så hade jag fått ridit ut tidigaremen han är stencool(man annpassar sin busig het efeter ryttaren:D)

Om man betänker att det är åldersgräns på vanlig moped så skulle jag inte vilja att min dotter red ensam på trafikerad väg vid 12 års ålder. Hur trygg än hästen är så vill det ju till lite mognad för att förstå trafiken. Nu säger du inte nåt om hur trafikerad vägen är... Min dotter fick rida ca 20-30 meter utmed en grusväg. Annars höll hon till på täkterna hemma.

Alltså.
Hon får INTE rida på den trafikerade vägen.
Vi har en grusväg brevid vår lilla gård som hon rider på. den är ca 1 km lång, och där rider hon lite fram och tillbaka.
Vi har henne inom syn och hörhåll ca halva rundan.

Med de åtgärder du vidtagit, så är det säkert helt OK säkerhetsmässigt att släppa ut tjejen. Men det är inte det som är poängen här - poängen är att du faktiskt inte är hennes mamma, och att det därmed inte är du som bestämmer. Man kan tycka både det ena och det andra, men det är föräldrarna, dvs din sambo och hans ex, som har rätten att bestämma.

Jag har inte bestämt att hon får.
Från början var det sambons ide.
Jag var motvillig. Hon fick prova själv några gånger (då jag hönsmammigt stod och väntade vid grinden hela tiden)
Allt gick bra.
Mamman kan inget om hästar, hon vet inte hur bra hennes dotter rider, och hon är för den delen inte intresserad av att ta reda på det heller!

Har fått rida ut ensam sen jag fick min första ponny, var 10 då. B-ponnyn jag hade var trafiksäker men visst kunde han bli rädd ibland. Hade ju oftast sällskap av någon av de jämnåriga i stallet men allt kan ju hända ändå även om man är hästvan och har sällskap.

Jag och min syster var ute och red för kanske 2-3 år sen. Då fick hennes häst något ryck och reste sig och slog över och hon blev typ krossad av hästen. Fick skador på inre organ även om hon hade väst på sig, dom var dock inte jätte illa men tillräckligt för att hon skulle få ligga på sjukhus ett tag. Som tur var så var vi på en stubbåker alldeles vid ett husområde och det kom folk dit fort. Hade jag varit ensam med henne någon annanstans så hade det kunnat gå mer illa då hon inte kunde andas. Mobil ska alltid vara med!

Var inte meningen att skrämma någon men riskerna finns ju alltid.
Tycker dock att en 12 åring ska få rida ut :)

Suck. Vi har nog inte samma åsikt, sambons ex och jag.
Deras dotter är 12 år nu, och sambon och jag köpte ett trafiksäkert och satdigt litet russto till henne för ca 6 månader sedan.
Hon har under en tid tjatat om att få rida ut själv.
Vi kompromissade och hon får rida ut själv OM
-Hon säger vart hon rider.
-Mobilen ska vara med
-Vi ska vara hemma
-Och hon går längs den trafikerade vägen till ridvägarna.

Dock känns det som om mamman inte delar min åsikt, och tycker det är oansvarigt av mig att låta flickan rida ut själv.
Hon har nämnt någon gång att hon tycker att ungen är för liten för att rida ut själv.
Mamman kan inte ett smack om hästar, och jag, som har X antal års erfarenhet, tycker att ungen fixar detta bra.
Hade ni låtit er 12-åring rida ut själv??
Jag red ut med min häst själv när jag var 11, och då fanns inte mobiltelefonen i den utsträckningen som idag.

Jag själv red ut själv när jag var typ 9 - 10 år. Red då på en pigg och het ponny men dom inte hade några problem i trafiken.
Jag vet många som är mellan 8 och uppåt som ridit ut själva.

Men gör så att ni bestämmer en runda som är lagom lång, lagom trafikerad och där det finns lite hus så det inte är i öde marken. så kan hon ju rida den när hon vill rida ut. och sen så kan man öka på när man vet att det inte är några problem osv

Tycker du kan släppa iväg henne

Alltså.
Hon får INTE rida på den trafikerade vägen.
Vi har en grusväg brevid vår lilla gård som hon rider på. den är ca 1 km lång, och där rider hon lite fram och tillbaka.
Vi har henne inom syn och hörhåll ca halva rundan.

Ok...men hur ser det ut med trafik överhuvudtaget? Så länge det är inom syn och hörhåll känns det väl ok men så fort det blir längre än så känns det mer olustigt. Betänk ett scenario att det faktiskt händer nåt där utom synhåll och det ska rapporteras till modern. Försök gå eller cykla med då. Det handlar ju sällan mer än någon timme, eller?

Nu har jag inte läst igenom alla sidor utan jag svarar bara på första inlägget.
Jag tycker att det är väldigt indviduellt på vilken ålder man ska vara för att rida ut själv.
Det är ju bättre att "släppa ut" en 12åring på en trafiksäker häst och att 12åringen verkligen klarar av att tänka till snabbt om hästen skulle få för sig någonting än att "släppa ut" en 15åring som inte har ett dugg koll på sin häst.
Men jag tycker att du ska vara noga med att säga åt henne att hon skall ha med sig mobilen påslagen (på ljudlöst eller liknande) och säga vart hon ska rida någonstans.
Men tycker du att hon är redo för att rida ut själv så är hon antagligen det men jag förstår samtidigt hennes mamma (om jag nu har förstått allt rätt) är orolig för hennes dotter.
Lycka Till!

Ok...men hur ser det ut med trafik överhuvudtaget? Så länge det är inom syn och hörhåll känns det väl ok men så fort det blir längre än så känns det mer olustigt. Betänk ett scenario att det faktiskt händer nåt där utom synhåll och det ska rapporteras till modern. Försök gå eller cykla med då. Det handlar ju sällan mer än någon timme, eller?

Det är en privat grusväg.
Bor ett par längst ner, men Lillan rider alltid av vägen vid de få tillfällena det kommer en bil, och de som bor där vet om att vi rider på vägen.
Skogen som vägen går igenom är en helt vanlig bokskog med många underbara stigar endast framkomliga till fots, eller med cross om man hellre vill det.
Har tyvärr inte alltid tid att följa med Lillan ut när hon ska rida.
Mamman är sjukpensionär, och vid ett tillfälle sa jag att hon kunde ju följa med henne ut själv, men då kom det en massa undanflykten.
Det är okej att barnen har fritidsintressen, bara hon slipper engagera sig alltför mycke i det.
Tyvärr

Har fått rida ut ensam sen jag fick min första ponny, var 10 då. B-ponnyn jag hade var trafiksäker men visst kunde han bli rädd ibland. Hade ju oftast sällskap av någon av de jämnåriga i stallet men allt kan ju hända ändå även om man är hästvan och har sällskap.

Jag och min syster var ute och red för kanske 2-3 år sen. Då fick hennes häst något ryck och reste sig och slog över och hon blev typ krossad av hästen. Fick skador på inre organ även om hon hade väst på sig, dom var dock inte jätte illa men tillräckligt för att hon skulle få ligga på sjukhus ett tag. Som tur var så var vi på en stubbåker alldeles vid ett husområde och det kom folk dit fort. Hade jag varit ensam med henne någon annanstans så hade det kunnat gå mer illa då hon inte kunde andas. Mobil ska alltid vara med!

Var inte meningen att skrämma någon men riskerna finns ju alltid.
Tycker dock att en 12 åring ska få rida ut :)

Apropå det med olyckor.
Det är långt ifrån alla som vet hur man ska hantera sånt!!
Var ute och red med en kvinna i 36-års åldern en gång.
Vi hade hästarna i samma stall då.
Hon hade alltid svårt att sitta upp, och behövde pall.
När vi var på väg hem en gång längs asfalten, vi hade ca 500 meter kvar till stallet, blev min häst lite stressad av ett par hästar i en hage brevid.
Hon trippade sidled, stegrade sig en aning, och råkade trampa ner i en håla. Vi föll handlöst till marken båda två.
Jag hamnade med ena benet under hästen, och då hon reste sig trampade hon mig på andra benet.
Kvinnan vände tillbaka då hon hörde oss dunsa i marken, och frågade mig hur det gick. Men hon satt kvar på sin häst.
Min häst snurrade runt mig, stressad och uppjagad, jag kunde knappt stå på benen så ont jag hade.
Inte kunde jag ta mig upp igen heller.
Jag lyckades på något sätt få min häst att gå ner i varv, och fick stödja mig på henne resten av vägen hem, medan min ridkompis red framför.:smirk:

Men sen kan det ju även hända saker när hon rider i paddok. Hästen kan ju bli rädd även då. Ska man resonera så som din sambos ex gör kan man ju inte låta ungen kratsa hovarna (kan bli sparkad), inte gå in i hagen.
Man kan ju bryta ett ben när man går ner för trappan om man ramlar :angel:

Det är okej att barnen har fritidsintressen, bara hon slipper engagera sig alltför mycke i det.

Det där var onödigt! Du skriver själv att hon inte är bekväm med hästar. Tycker du att hon ska åka till sitt ex och hans nya sambos gård, stå i ett hörn i stallet, som är ditt domän, medan du hjälper dottern med ponnyn och sedan följa med utan att egentligen kunna ingripa om hästan krånglar? Hur tror du det känns? Att följa med barn på ridskola är en helt annan sak.

Det är som andra redan påpekat föräldrarna som tillsammans ska bestämma när dottern är redo att rida ut.

Det där var onödigt! Du skriver själv att hon inte är bekväm med hästar. Tycker du att hon ska åka till sitt ex och hans nya sambos gård, stå i ett hörn i stallet, som är ditt domän, medan du hjälper dottern med ponnyn och sedan följa med utan att egentligen kunna ingripa om hästan krånglar? Hur tror du det känns? Att följa med barn på ridskola är en helt annan sak.

Det är som andra redan påpekat föräldrarna som tillsammans ska bestämma när dottern är redo att rida ut.

Det handlar inte bara om hästintresset när jag säger att det är okej att barnen har intressen, bara hon slipper engarera sig.
Två av barnen dansar, och är riktigt jätteduktiga.
Inte en enda gång har hon varit och titrtat på dem.
Hon gnäller bara när hon måste köra dem till kursen!
Som sagt, Lillan klarar hästen själv, ville bara hon skulle följa med Lillan, och enbart henne och ponnyn ut en gång för att se.
Jag skulle inte ens vara närvarande.

Senast ändrad av en moderator:

Oj då! Jag har inte ens tänkt i dessa banor. Jag och alla mina gamla ponnykompisar red alla ut själv från ca 11-12 års ålder då vi fick våra första hästar (somliga ännu tidigare).

Kanske oansvarigt, men som sagt, jag har ALDRIG ens reflekterat över det. För mig känns det helt normalt förutsatt att barnet i fråga har VETT (vilket somliga inte har i den åldern) och tillräcklig KUNSKAP... Ja och en trygg ponny då förstås.

Jag red ut själv från att jag fick min första ponny när jag var 8 år. Då hade jag ridit på ridskola i ett år tror jag. Slutade på ridskolan o red bara hemma ett år på denna ponnyn helt utan instruktör, men mamma såg ju såklar till så jag inte var dum mot ponnyn eller likande.

Nästa ponny året därpå började jag rida lektion på o den var inte så jättesnäll som den första men jag har alltid ridit ut själv.

Har alltid haft ponnyer lämpliga till min nivå, eller iaf så har jag snabbt anpassat mig o klarat av de kommande som blev hetare o knepigare.

Rätt ponny o frihet röstar jag på, olyckor händer så lätt men allt går inte att undvika mer än med sunt förnuft (och det vill jag nog påstå jag hade tillräckligt av om man ser till ponnyerna o ridningen redan när jag var 8).

Hoppas jag kan vara lika "fri" mot mina barn som mina föräldrar alltid varit mot mig, det är en grundsten i min uppväxt jag mått mycket bra av.

Jag tycker det ska va okej så länge ryttaren behärskar hästen jag red ut sj första gången när jag va 5-6 år och då hade jag ett varmblodssto på ca 159.... MEN min mamma viste att jag klarade det för hon hade gått med mig ett antal gånger innan jag red ut sj, :) så som sagt jag tycker det är Okej så länge hon klarar av det.

Vissa missförstod vad jag frågade efter!
Frågan var, NÄR anser ni att man kan få rida ut själv.
Läser inläggen och konstaterar att åsikterna om åldern är många!
Vissa har ju varit väldigt unga när de börjat rida ut.
Själv var jag 11 år och hade en fjording som gick fortare bakåt än framåt:p

Vissa missförstod vad jag frågade efter!
Frågan var, NÄR anser ni att man kan få rida ut själv.
Läser inläggen och konstaterar att åsikterna om åldern är många!
Vissa har ju varit väldigt unga när de börjat rida ut.
Själv var jag 11 år och hade en fjording som gick fortare bakåt än framåt:p

NÄR föräldrarna till barnet ifrågan är överens!;)

Apropå det med olyckor.
Det är långt ifrån alla som vet hur man ska hantera sånt!!
Var ute och red med en kvinna i 36-års åldern en gång.
Vi hade hästarna i samma stall då.
Hon hade alltid svårt att sitta upp, och behövde pall.
När vi var på väg hem en gång längs asfalten, vi hade ca 500 meter kvar till stallet, blev min häst lite stressad av ett par hästar i en hage brevid.
Hon trippade sidled, stegrade sig en aning, och råkade trampa ner i en håla. Vi föll handlöst till marken båda två.
Jag hamnade med ena benet under hästen, och då hon reste sig trampade hon mig på andra benet.
Kvinnan vände tillbaka då hon hörde oss dunsa i marken, och frågade mig hur det gick. Men hon satt kvar på sin häst.
Min häst snurrade runt mig, stressad och uppjagad, jag kunde knappt stå på benen så ont jag hade.
Inte kunde jag ta mig upp igen heller.
Jag lyckades på något sätt få min häst att gå ner i varv, och fick stödja mig på henne resten av vägen hem, medan min ridkompis red framför.:smirk:

Men gud vad dåligt gjort! :mad:
Jag blev ju helt livrädd när jag såg att hästen slog över så jag kastade ju av mig min häst med en gång. Inte nog med att min systers häst låg på henne utan när han väl rest sig så stod han ju kvar på henne! :crazy:
Vill inte säga att jag själv är speciellt duktig, men vissa får ju verkligen hjärnsläpp och blir hysteriska i en sån situation. Visst fick jag ju panik men jag höll mig ändå sansad trots att min syrra låg typ medvetslös och lät konstigt och kunde inte andas. :cry:

Egentligen borde man få lära sig på ridskolor hur man ska hantera olika situationer och första hjälpen osv. Det hör ju ändå till lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur