alaska husky/groendal

Sv: alaska husky/groendal

Det är ju trevligt att man ser massor av annonser med dessa hundar hemma... Låter ju som "lämpliga" hundar för annat än drag...

Tippan skrev:
Låter ju som "lämpliga" hundar för annat än drag...
Jag upplever a. husky som otroligt lättlärda hundar, men en del individer är väldigt självständiga och kräver därför också mer jobb. Plus att de har mycket jakt i sig, så man får lägga ner mer jobb på att kunna ha dem lösa än vad man måste göra med brukshund. Det går att göra i princip allt med en husky, förutsatt att den får sitt enorma behov av att springa tillgodosett. Man ska inte skaffa en husky om man inte är beredd på ordentlig motion! Du kan tävla lydnad, och du kan träna spår och sök. Eftersom de klassas som en blandras så är du begränsad i tävlandet till bara lydnad (och drag förståss). Vill man tävla i andra grenar så är det absolut ingen "ras" att tänka på, utan då är det renrasigt som gäller.

Men faktum kvarstår - dessa hundar vill inget hellre än att dra (undantag finns såklart), precis en Golden Retriver tycker apportering är det roligaste som finns, och en border collie att valla.

Och sedan gillar de faktiskt att ligga i soffan och vräka sig också. :D

Hmm, det första jag tänkte när jag började läsa var att jag rent generellt (mao kan de som minsann vet ett undantag eller flera lägga ner direkt, jag menar inte ALLA individer) inte rekommenderar "flervägskorsningar", alltså blandningar av 3 eller fler raser. Gud kan ju vara god och låta alla valparna få alla fördelar alla inblandade raser har, men det händer ju tyvärr inte alltid. Och ju fler raser, desto större risk att vissa sjukdomar uppkommer. Många sjikdomar kan ligga latent i generna och bara utbryta först när de möts av andra lika dåliga gener. (Jag är värdelös på att förklara, synd man inte kan rita upp ett genetik-schema här ;) Och eftersom hunden har allergi har man ju redan upptäckt en svaghet.

Varför klarar inte nuvarande ägarna av den? En svår allergihund kan kräva mkt pengar & tid så jag kan förstå dem, men då får man sätta sig in i det noga som blivande ägare. En tjej jag känner har en överallergisk hund som bara kan äta ett foder som hon får köra 20 mil för att köpa som bara säljs i jättepack, och som tar upp en hel frys och luktar SKUNK när man värmer upp det. För att inte tala om hur dyrt det kan bli hos vet. (Om man inte som hon jobbar för en..) :smirk: Blodprovstagningar för allergi mm täcks ytterst sällan av våra "gulliga" små försäkringsbolag.

Sen, som många skrivit, är polarspetsarna som brukar vara inblandade i A-H:s från naturen ganska motståndkraftiga mot dressyr. Så man borde veta vad man gör.

jag tror ju att det är så att det är ÄGARNA som är allergiska emot hunden :-)

(Märkligt vad allergier brukar ploppa upp när hunden är 12-24 månader)

Det är säkert lätt att bli allergergisk mot den kombinationen om man bara köpt den som en söt billig hund utan några närmare tankar!
PL

Skojar du?! "Bara hunden kommer till ett seriöst hem,på landet och som vill jobba med hunden så blir det bra" "passar till bruks"(som den inte får tävla i,vilket gör det svårt att få plats i träningsgrupper)
*bittert skratt*

"Bara hunden kommer till ett seriöst hem,på landet och som vill jobba med hunden så blir det bra" "passar till bruks"(som den inte får tävla i,vilket gör det svårt att få plats i träningsgrupper)

Vem skrev det ??

*ha ha* Precis vad jag skulle svara (igen)

Ja jisses vad jag är duktig som lyckats göra min yngre till en sådan himla go och trevlig tjej! Eloge till mig :angel: Hon hade säkert blivit ett köttätande monster hos någon annan :d

jag brukar kontra med "om det vore så, varför vallar man inte får med taxar, ställer älg med doberman(finnns otroligt nog en sådan i norge) och använder salukis som polishundar?

DÅ pratar man helt plötligt som rasegenskaper... Men det verkar bara gälla om man ställer sådana frågor...

escodobe skrev:
jag brukar kontra med "om det vore så, varför vallar man inte får med taxar, ställer älg med doberman(finnns otroligt nog en sådan i norge) och använder salukis som polishundar?

De blir vad man gör dem till inom deras genetiska ramar!

Lenis skrev:
Sen, som många skrivit, är polarspetsarna som brukar vara inblandade i A-H:s från naturen ganska motståndkraftiga mot dressyr. Så man borde veta vad man gör.

Vad menar du med "dressyr"? Om du menar att man ska drilla runt på en lydnadsplan så finns det enklare hundar att välja bland. Men annars kräver faktiskt även polara hundar lydnad! Speciellt ledarhundarna. Hur ska man annars ta sig dit man vill? De går att lära dem saker och det går att ha en hel flock grönisar lösa på promenaden. Allt hänger på tiden du lägger ner på dem som valp, hur du lyckas med att få dig som det roligaste som finns för hunden, och hur du lyckas som flockens ledare. Men visst kräver de betydligt mer tid än hundar som avlas för att vara följsamma.

Läs vad jag skriver innan du börjar klaga. Visst kräver polara hundar dressyr- skrev jag något annat?? Jag skrev att man "bör veta vad man gör" eftersom de är "motståndskraftiga" när det gäller dressyr vilket även går att läsa i vissa rasböcker om dem.

För övrigt har vi tävlat lydnad i högre klasser med mkt goda resultat med alaskan malamute. Men det kräver en jädra disciplin och jag rekommenderar inte de hundarna till förstagångsägare eller folk som kör "let go" metoden som säkert funkar utmärkt på mer timida raser. Det var poängen med det jag skrev.

Att polarhundar inte skulle behöva dressyr är nåt du hittat på alldeles själv, för nåt sånt skrev jag inte. (Om en hund är tuff kräver den väl snarare MER träning än andra, för övrigt.)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 354
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 342
Senast: Modig_Korn
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka