alaska husky/groendal

M

mosaik

Nu är inte JAG på jakt efter någon ny hund, men jag skulle vilja höra vad ni har för åsikter om en blandning mellan alaska husky (far) och groendal (mor).

Hunden är en omplacering en tik på 1år och 2 månader. Som säljes enligt annonsen pga allergi.

Har den hunden någon framtid, vad tror ni en sådan hund behöver för aktivering för att må bra.

Klarar en vanlig människa som inte är direkt intresserad av träning en sådan blandning? (Det finns en som kan träna hunden kanske 1-2 dagar i veckan)

Vilka raser är det som brukar ingå i en alaska husky? Oftast någon med jakt har jag för mig.
Och en groendal det är vall i den.

Ja jag är inte så insatt i dessa raser, så upplys mig gärna så mycket ni kan, så kan jag hjälpa dem som funderar på detta.

Sv: alaska husky/groendal

rent spontant låter det som en hund som skulle kunna bli rätt "jobbig" och som behöver rejält med både motion och träning. Dessutom beror det MYCKET på hundens mentalitet tex jaktlust,will to please,vekhet osv
Den är med rätt stor sannolik INTE lämplig om man bara vill träna en gång i veckan

Fördelen med en vuxen hund är att det är lättare att bedömma hur hunden faktistk ÄR.
Be att få ta ut den flera gånger, testa hur den fungerar med barn, andra hundar, verkan den vakta, är den känslig för höga ljud ect.

Jag är också nyfiken på vad en Alaskan Husky är för något. Har inte fått svar trots att jag frågat det de senaste fem åren...

Alaskan huskys är ju som de flesta vet inte en ras utan snarare en lös samling hundar med den gemensamma egenskapen att de är otroligt bra draghundar... vanligtvis ingår det någon typ av husky som sedan blandats med andra hundraser för att uppnå vissa egenskaper, pointer är en ganska vanlig blandning har jag sett.

Hunden i fråga du pratar om kommer att kräva kopiösa mängder motion.. du får vara beredd på åtminstone någon/några mil om dagen i raskt tempo, gärna springa med den.
Utöver detta behöver de dessutom en hel den mental träning då det är viljestarka hundar.

Vågar inte rekommendera hunden i fråga till dig då jag inte har någon aning om hur mycket erfarenhet du har av hundar... men det är imo ett måste att ha ett stort friluftintresse så att hunden får den aktivering den faktiskt behöver.

Som escodobe säger finns det ju dock en fördel med vuxna hundar och det är precis som hon säger att man ser klart och tydligt hur hunden är... nackdelen är ju att man inte nödvändigtvis kan forma hunden som man vill, dvs den kan ha lite olater som ligger i.

Nu är ju just den åldern inte omöjlig då de oftast har en vilja att lära sig saker fortfarande.
En fördel är ju dessutom att det är en tik då de vanligtvis är lite mjukare i sinnet.

Sen är det ju alltid tråkigt när folk skaffar hundar de sen inte kan ta hand om... väldigt mystiskt det där.... det är alltid efter ~6-15 månader som plötslig allergi uppstår... tydligen byter folk ofta jobb då också samt skiljer sig... ah och flyttar så klart! Hur kunde jag glömma det! ;)

Hoppas att jag har svarat på några av dina frågor.

Senast ändrad av en moderator:

Alaskan huskys är ju som de flesta vet inte en ras utan snarare en lös samling hundar med den gemensamma egenskapen att de är otroligt bra draghundar... vanligtvis ingår det någon typ av husky som sedan blandats med andra hundraser för att uppnå vissa egenskaper, pointer är en ganska vanlig blandning har jag sett.

Vohrste brukar också finnas med i röran ;) Fast delar av anledningen till att dom nu kallas Alaskan Husky är för att de flesta avlar på korsningarna nu och inte blandar in så mycket nytt.

Tippan:
Alaskan Husky = Blandras kort och gott :)

Det är inte jag som funderar att skaffa hund, jag är nöjd som det är, har nog med min egen ;)

Personerna i fråga är ute mycket i naturen, de har en stuga där de tillbringar i stort sett all sin lediga tid.

De har hundvana sedan förr.

Kanske om de skulle ta hunden på prov en tid så hinner de se hur den verkar och känna efter om det är en hund som de klarar?

Ja, det är konstigt att allergierna alltid dyker upp runt den åldern, kan folk inte vara ärliga och erkänna att de inte klarar av hunden, att de lessnat eller vad nu anledningen är.

Calazirya skrev:
Vohrste brukar också finnas med i röran ;) Fast delar av anledningen till att dom nu kallas Alaskan Husky är för att de flesta avlar på korsningarna nu och inte blandar in så mycket nytt.

Tippan:
Blandras med någon typ av husky inblandad ja :P
Eller tja, oftast ^^
Äh, skitsamma, vi kallar det blandras :D

Ja om de kan få ta hunden på prov en tid är det ju perfekt!
Lär ju framgå rätt snabbt om det är rätt hund för dem.
Men de måste verkligen vara beredda på att gå den där extra långa rundan varenda dag oavsett väder...

Nej har faktiskt inget minne av det... Okej att jag är rörig i skallen, men så rörig visste jag inte att jag var faktiskt...

Men det är ju en blandras, det kommer vi INTE ifrån...

Tippan:

Det var ironi, jag tror jag skrivit det EN gång ;)

Aha.. Hur som så minns jag inget. Ingenting...

:o

Calazirya skrev:

Tippan:

Det låter inte klokt. Det är som att kalla andra blandraser för Schäfer Retriver, Tax Collie eller vad som helst.

Varför inte kalla det blandras av slädhundstyp eller liknande?

folk tror ju på allvar att schabrador är en godkänd ras så... "han är blandning mellan dobberman, collie och schabrador"

//E

Alaskan husky är en grupp hundar avlade för ett visst ändamål o någorlunda likartade i typen. Namnet används internationellt inonm slädhundssporten, så varför inte klokt?
Visst blandras men många "godkända" raser är hopmixade i modern tid.
PL

peter_lundin skrev:
Alaskan husky är en grupp hundar avlade för ett visst ändamål o någorlunda likartade i typen. Namnet används internationellt inonm slädhundssporten, så varför inte klokt?
Visst blandras men många "godkända" raser är hopmixade i modern tid.
PL

Ok - är det så, så vem jag att döma? :crazy:

Jag trodde det var en konstruktion som exempelvis Schabradoren, som ju aldrig blev vare sig ras eller en hund med egentligt syfte.

Problemet enligt min mening är att Siberian Husky och Alaskan Malamute blandas ihop, men det kanske de inte gör? Många kanske känner till att de är två skilda raser och att Alaska Husky är en blandras?

Jag har förstått det som att en del säljer valpar till fullpris genom att hävda Alaska Huskyns renrasighet...

Senast ändrad:

Även om de inte är "renrasiga" finns det många AH med topphärstammning som betingar häftiga priser bland slädhundsfolk.
PL

Jag vet att hemma hemma så blandar man en del fågelhund i för att man vill ha en lättare och snabbare hund... De hundar som inte duger avlivas rätt och slätt, så man får ju alltid en urgallning med bara de bästa hundarna kvar. Så det blir ju ändå en noga selektion i blandrasaveln.

Tippan skrev:
Jag är också nyfiken på vad en Alaskan Husky är för något. Har inte fått svar trots att jag frågat det de senaste fem åren...

”Alaskan husky” är en term vida använd bland slädhundsförare för att beskriva en tävlingshund. Det är inte det lättaste att ge en beskrivning av denna oregistrerade typ av arbetande hund. För en Alskan husky-förare är det fullt logiskt att definiera en hund utifrån dess prestation istället för ett visst utseende. Det är en slädhund som ”drar hårt och springer snabbt” och förväntas ha en kropp som klarar detta, vilket inkluderar tjock päls som skyddar mot arktiskt väder, bra tassar, en ämnesomsättning som tillåter ett högt intag av kalorier (upp till 10 000 kalorier!) en villighet att springa och dra, och en förmåga att växla mellan gångarter från skritt, trav och galopp. Numera är det även inblandat fågelhundar för att få snabbare hundar, och denna typ är vanlig bland dem som tävlar, medan turistförarna har bibehållt mycket av den gamla huskyn med polara egenskaper.

Det går inte att definiera en alaskan husky utefter ett rent utseende och inte heller efter vad det finns för raser i den. Det är en typ av arbetande hund, och det är det som definierar slädhunden. De som har renrasiga polara hundar anser att det är fullt logiskt att definiera en ras utefter en standard som går att mäta. En Alaskan husky-förare anser att det är logiskt att definiera en ras utefter prestation.

Alaskan huskyn har en historia som sträcker sig 10 000 år bakåt i tiden! Men det var först under guldrushen i Alaska som den mordena huskyn började ta form med en avel på dragvilliga och tåliga hundar. Inuiternas hundar blandades bl.a. med setter och newfoundland, och inlandets indianer hade hundar avlade från vargar som också blandades in. Och så har det rullat på... det är en typ av hund som avlas efter dragegenskaperna. Idag finns det många linjer som även har fågelhund (främst vorsteh och pointer) och greyhound i sig.

Vad gäller priset på en alaskan husky kontra renrasig så är en alskan husky betydligt billigare. En slädhund är inte värd mycket pengar förrän den visat vad den går för i selen. Men prova köp en ledarhund i världsklass och du får ta banklån för att ha råd med det.

En alaskan husky är "willing to please", har en otrolig dragvilja även under tuffa förhållanden, och är lättlärd. De är unika djur och avlade till elitlöpare, maratondistans. Om de tränas rätt så kan de springa drygt 20 mil på en dag upp till 10 dagar i rad! De har en maxfart kring 30km/h, men den farten kan de bara hålla kortare perioder.

Aveln är minst lika seriös som den renrasiga aveln och dokumenteras i antalvor. Utan god avel bakom får man aldrig fram en sådan elitmaratonlöpare. Den är frisk och med stor genetisk variation.

Det blev lite mycket nu, och som märks så är det inte någon lätt "ras" att beskriva, eftersom den förändras genom tiden och förändras fortfarande, och kommer fortsätta att färändras. Men det finns en sak som alltid kommer bibehållas - alaskan huskyn drar hårdare och springer fortare än någon annan hund i världen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 354
Senast: YorkWann
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 342
Senast: Modig_Korn
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka