Akvarium - hur mycket jobb?

aiquen

Trådstartare
Min erfarenhet av akvarium sträcker sig ju inte längre än till ett 31 liters-akvarium, och ett så litet akvarium måste man ju städa väldigt ofta för att få en bra balans i, så nu undrar jag lite hur mycket jobb man egentligen behöver lägga ner på ett 100-200 liters-akvarium? Hur ofta måste man byta vatten? Tömmer man hela karet någon gång och rengör in till minsta sandkorn? Ungefär hur många timmar i månaden behöver man egentligen lägga ner på akvariumet?

/aiquen - akvariumsugen men lat, tokpluggande student ;).

Sv: Akvarium - hur mycket jobb?

Tja det är väl inte så mycket jobb enligt mej :) Standard brukar vara att man byter ca 15-30%/vecka och då plockar rent växter, skrapar rutan osv. Jag lägger väl ner kanske en timme i veckan på mitt akvarium. Så ger man ju såklart fiskarna mat varje dag.. Här är en superhemsida där det mesta står och det finns även ett aktivt forum ifall du har frågor :)
http://www.zoopet.com/

Tack för ditt svar! Zoopet har jag dock redan koll på (jag är väl t.o.m. medlem där tror jag) men eftersom jag hänger mest här på Buke tänkte jag att jag kunde fråga här. Jag vet ju att det finns en del akvariefantaster här också. :)

Det behöver inte alls bli jobbigt. Man lägger grunden själv för ett lätt akvarium. Köp rätt stort, och fyll det inte till bredden med fisk. Ett 200 liters med lite fisk är helt klart enklare än ett som är fyllt med pirayor som man matar med fläskkotletter..

Köp också ett tillräckligt stort filter, kanske ett ytterfilter eller ett filterhörn så behöver du inte hålla på att göra rent filter varje vecka. Vi byter vatten ungefär varannan vecka hemma, men då har vi väldigt lite fisk i.
Helrengöringar gör vi aldrig, det finns inga fördelar med det. Akvarium är perfekt för den som vill kunna resa bort lite då och då, och som inte alltid har mycket tid.

Åh, det var precis vad jag ville höra! :bow: :D Men vad är lite resp. mycket fisk i säg ett 200 liters? Och vad är det för skillnad på ett ytter/hörnfilter jämfört med ett vanligt?

Ett ytterfilter är ofta större till filtermassan sett än ett innerfilter. När du väljer filter, tänk dammsugarpåse. Stort filter: stor dammsugarpåse som du inte behöver tömma ofta. Litet filter måste tömmas (rengöras) mycket, mycket oftare.

Svårt att säga exakt vad som är mycket resp. lite fisk i ett 200 liters. Man får börja med att titta på vad vuxenstorleken är om man tänker ha kvar fisken länge. Tänker man bara dra yngel några månader tex kan man ju skita i vuxenstorleken. Jag tycker att några pansarmalar, två par mindre levandefödare och ett litet stim tetror tex är lite fisk i den burken.
Två blåciklider, två oscar och en fet pleco är mycket fisk.

Okej!

Skulle jag köpa fiskar till ett 200 liters idag hade jag gärna köpt:
  • 10-15 kardinaltetror
  • 4 fjärilsciklider
  • 2 black molly
  • 3 pansarmalar
  • 4 siamesiska algätare

Men det kanske är för mycket? :crazy:

Nej, det låter ok. Ta det i omgångar. Möjligen skulle jag skippat mollyn för det rent estetiska och biotopriktiga. Å andra sidan är ju även sydamerika en smula för stort för att kallas för EN biotop, så det är bara att köra.

Åh, vad bra! :bow: :)

Mollysarna kanske inte riktigt passar in, nej, men jag tycker att de är så fina så jag vill ha ett par sådana i alla fall. :D

Men apropå fjärilsciklider, är de lätta att få tag på? Jag har varit i två djuraffärer nu i dagarna, men de hade knappt några av "mina" fiskar ö.h.t. Inga fjärilsciklider, inga kardinaltetror, inga siamesiska algätare o.s.v. Kan man be djuraffärerna att ta hem de fiskar man vill ha, eller måste jag se mig om efter någon annan affär? Jag har för mig att det finns en renodlad akvarieaffär i stan också som jag givetvis ska kolla, men annars vet jag inte...

Sedan, är det lätt att få fjärilsciklider att yngla av sig? Jämfört med t.ex. mollysarna då, som ju är väldigt lätta?

Va? Hade de inga kardinaltetror? Vilken dålig affär.
Kom upp till Göteborg så kan vi gå till Herkules Zoo. De har allting där och de har dessutom bra priser. Samt de är supertrevliga att ha med att göra.

Ja, jag tyckte också att det var ganska märkligt. Kardinaltetror brukar liksom ALLTID finnas, liksom siamesiska algätare. Fjärilsciklider vet jag däremot inte om jag har sett någon gång, därav min undran över just dem. För även om de andra arterna inte fanns nu, borde de tas hem någon gång. Så jag är som sagt mer orolig för cikliderna...

För övrigt hade jag jättegärna kommit upp till Göteborg, men tyvärr är det nog 20 mil för långt att köra. ;) Jag ska försöka i den lokala akvarieaffären istället.

Åh, vad bra! :bow: :)

Mollysarna kanske inte riktigt passar in, nej, men jag tycker att de är så fina så jag vill ha ett par sådana i alla fall. :D

Men apropå fjärilsciklider, är de lätta att få tag på? Jag har varit i två djuraffärer nu i dagarna, men de hade knappt några av "mina" fiskar ö.h.t. Inga fjärilsciklider, inga kardinaltetror, inga siamesiska algätare o.s.v. Kan man be djuraffärerna att ta hem de fiskar man vill ha, eller måste jag se mig om efter någon annan affär? Jag har för mig att det finns en renodlad akvarieaffär i stan också som jag givetvis ska kolla, men annars vet jag inte...

Sedan, är det lätt att få fjärilsciklider att yngla av sig? Jämfört med t.ex. mollysarna då, som ju är väldigt lätta?

Det låter ju onekligen inte så välsorterat, men om de har väldigt få akvarium kanske de satsar på slöjstjärt och guppy typ.
Mitt råd är att du letar upp den renodlade akvarieaffären, fjärilsciklid ska inte vara ett dugg svår att få tag på. Däremot är den inte lättlekt på samma sätt som black molly alls. den är en mer krävande och känslig fisk.

Okej. Ja, jag ska besöka akvariebutiken. Där vet jag ju att de har alla möjliga fiskar. Det är så kul att gå runt där och bara TITTA på alla vackringar! :)

Men, man ska ju inte fylla akvariet fullt med en gång, så vilka av mina fiskar vore lämpligast att börja med? Hur många gånger måste jag fylla på innan jag har alla? Skulle det gå att få i fler fiskar (utan att fiskarna blir lidande) eller är det ett maxantal jag har räknat upp?

Ett jättetack till dig också för att du svarar på alla akvariefrågor här på forumet. Det är så intressant att läsa! :bow:

Black mollyn i det här fallet skulle vara en jättebra inkörare. Jag har kompisar som kör in sina saltvattensburkar med molly.
På sikt skulle du kunna ha fler fiskar än du räknat upp, om filtret är väl tilltaget.

Jag skulle köra i molly, låta gå två veckor, och sedan lägga till en sort eller två om vattnet är nitritfritt. Kanske kan akvarieaffären testa det?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 252
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar