Akvarifisk togs i beslag

Sv: Akvarifisk togs i beslag

Jag håller med, helt rätt. Och jag blev faktiskt ganska förvånad samtidigt som jag blev imponerad av händelsen. Mycket bra:laugh:

Den första artikeln jag läste om ämnet var däremot starkt vinklad som att det skulle vara fel, och att mannen ju bara hade skaffat djuret för att få sällskap (?).
Fantastiskt vilka felvinklingar pressen kan hitta på.

Inte var det en "skäggmunsmal" heller, såklart...

Senast ändrad:

Helt rätt om djurförbudet gällde alla djur. Tyckte personen i fråga annorlunda skulle han söka för upphävande av djurförbudet INNAN han skaffade djuren. Tyvärr är det ju så här det går till, personer belagda med djurförbud skaffar djur IGEN och IGEN..:(

Helt rätt.

Jag är dessutom imponerad över att de gjorde ett besök bara sådär för att kolla upp mannen då de hört rykten. Jättebra agerat från myndigheternas sida. :bow:

Jag tycker man har tappat proportionerna fullständigt. Svenska yrkesfiskare fångar årligen många tusen ton fisk som låts självdö. Fiske med nät borde då också klassas som avancerat djurplågeri och leda till djurförbud, samt även allt sportfiske.

Jag tycker man har tappat proportionerna fullständigt. Svenska yrkesfiskare fångar årligen många tusen ton fisk som låts självdö. Fiske med nät borde då också klassas som avancerat djurplågeri och leda till djurförbud, samt även allt sportfiske.

Men var ska gränsen gå då? Om jag tycker att katter är lite halvtråkiga, ska jag få plåga en sådan? Vi har ju 100.000 hemlösa katter i Sverige. Har man tappat proportionerna om man ingriper mot en tamkatt som plågas då?

Men var ska gränsen gå då? Om jag tycker att katter är lite halvtråkiga, ska jag få plåga en sådan? Vi har ju 100.000 hemlösa katter i Sverige. Har man tappat proportionerna om man ingriper mot en tamkatt som plågas då?

Men visst är det väl så för de flesta att ju lägre stående djur desto mindre hänsyn behöver tas? Självklart är ett avsiktligt plågande av fiskar inget att uppmuntra precis men om någon missköter sitt akvarie så att fiskarna dör är det inget jag upprörs över och det är en alldeles för obetydligt sak för att myndigheter skall lägga resurser på sådant.

Gränsen är flytande som jag ser det, för riktigt lågt stående djur accepteras i princip vad som helst, för fisk en hel del och för katter betydligt mindre. Annars skulle vi inte kunna ha något fiske.

Självklart är ett avsiktligt plågande av fiskar inget att uppmuntra precis men om någon missköter sitt akvarie så att fiskarna dör är det inget jag upprörs över och det är en alldeles för obetydligt sak för att myndigheter skall lägga resurser på sådant.

Obetydlig? Fattar inte riktigt..
Att myndigheter ingriper för ALLA djur när någon är förlagd med djurförbud tycker jag bara är bra. Oftast så brukar de inte bry sig om akvariefisk men i detta fallet så gjorde de ju så. Att du sen tycker att akvariefisk är något obetydligt hör faktiskt inte hit.

Jag tycker definitivt att myndigheterna la denna resurs helt rätt. (och det är bara synd att det inte händer oftare, men det är en helt annan diskussion)

Men visst är det väl så för de flesta att ju lägre stående djur desto mindre hänsyn behöver tas? Självklart är ett avsiktligt plågande av fiskar inget att uppmuntra precis men om någon missköter sitt akvarie så att fiskarna dör är det inget jag upprörs över och det är en alldeles för obetydligt sak för att myndigheter skall lägga resurser på sådant.

.

Tur att inte berörda myndigheter delar din uppfattning utan i högsta grad kontrollerar även akvariebutiker, fiskauktioner mm. Sedan är ett annat problem att de saknar tillräcklig utbildning för att kunna ingripa i annat än extrema situationer som när en ägare med djurförbud köper en fisk och glömmer mata den.

Det beror på vad man anser är viktigast, när det inte finns resurser till att kontrollera verksamheter som släpper ut tonvis med miljöfarliga ämnen ordentligt men däremot till att kontrollera akvariefiskar så tycker i varje fall inte jag att det är rätt priorterat.

Och det här är en allmän paradox, samtidigt som man applåderarar stränga krav på saker som i det stora hela och på längre sikt har väldigt liten betydelse är det väldigt få som är beredda att avstå från den moderna livsstil som verkligen påverkar miljön och förutsättningarna för allt liv på ett negativt sätt.

Det beror på vad man anser är viktigast, när det inte finns resurser till att kontrollera verksamheter som släpper ut tonvis med miljöfarliga ämnen ordentligt men däremot till att kontrollera akvariefiskar så tycker i varje fall inte jag att det är rätt priorterat.

Fast att då kritisera myndigheterna för att de gör något, blir för mig att kasta sten i glashus. Jag begriper ju på dig att du bryr dig om fisken i havet. Men nu gäller ju denna diskussion om detta agerandet i sig var rätt eller fel.
Visst det är synd om fisken i havet, det är synd om alla hemlösa katter, det är synd om alla hästar som far illa, hur lång vill du jag skall göra listan?

Jag skulle aldrig komma på tanken att kritisera och anse att myndigheterna har lagt sina resurser fel, när de faktiskt i detta fallet har agerat. Det är vad som räknas för mig.

För mig är alla husdjur lika värda, skaffar man ett djur så skall man ta hand om det på bästa sätt, och jag skulle vilja påstå att det är akvariefiskarna som oftast går en säker död till mötes p.g.a ägarens okunskap.
Jag har nog aldrig hört att lilla Ellen som fick en guldfisk i en skål av sina föräldrar plågade detta djuret till döds när det avled efter 2 veckor.
Lilla Ellen blir jätteledsen och föräldrarna köper en ny fisk åt henne. (and so on) Ja det är så det går till med akvariefisk. Men ingen bryr sig, för precis som du skriver, det är ju bara en akvariefisk och bör inte prioriteras högt.

Och nej jag är inte blödig just för att detta fallet gäller en akvariefisk, jag är bara så himla glad för att de prioriterade fisken som ett husdjur med samma behov och samma värde som t.e.x en katt.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
760
Senast: Krålus
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar