Sv: Akvarifisk togs i beslag
Det beror på vad man anser är viktigast, när det inte finns resurser till att kontrollera verksamheter som släpper ut tonvis med miljöfarliga ämnen ordentligt men däremot till att kontrollera akvariefiskar så tycker i varje fall inte jag att det är rätt priorterat.
Fast att då kritisera myndigheterna för att de gör något, blir för mig att kasta sten i glashus. Jag begriper ju på dig att du bryr dig om fisken i havet. Men nu gäller ju denna diskussion om detta agerandet i sig var rätt eller fel.
Visst det är synd om fisken i havet, det är synd om alla hemlösa katter, det är synd om alla hästar som far illa, hur lång vill du jag skall göra listan?
Jag skulle aldrig komma på tanken att kritisera och anse att myndigheterna har lagt sina resurser fel, när de faktiskt i detta fallet
har agerat. Det är vad som räknas för mig.
För mig är alla husdjur lika värda, skaffar man ett djur så skall man ta hand om det på bästa sätt, och jag skulle vilja påstå att det är akvariefiskarna som oftast går en säker död till mötes p.g.a ägarens okunskap.
Jag har nog aldrig hört att lilla Ellen som fick en guldfisk i en skål av sina föräldrar plågade detta djuret till döds när det avled efter 2 veckor.
Lilla Ellen blir jätteledsen och föräldrarna köper en ny fisk åt henne. (and so on) Ja det är så det går till med akvariefisk. Men ingen bryr sig, för precis som du skriver, det är ju bara en akvariefisk och bör inte prioriteras högt.
Och nej jag är inte blödig just för att detta fallet gäller en akvariefisk, jag är bara så himla glad för att de prioriterade fisken som ett husdjur med samma behov och samma värde som t.e.x en katt.