Akvarietråden V

Massor av vattenbyten gjorda. Satte i en värmare i 200L också eftersom jag fyllde på med ganska kallt vatten och det var ett så enormt vattenbyte. Har lite kvar att fylla upp i alla akvarier, men tänker låta det bli lite varmare i karen först (och vila mina armar lite...) innan jag fortsätter. Har iaf inte sett en enda död räka, fisk eller snäcka, vilket känns otroligt skönt!

Justja! Jag måste visa. Jag hälsade på bekantingarna som har en kull kampfiskar nu. Självklart försökte jag fotografera, men det är svårt! Ynglen är två månader nu, och väldigt små. Det går att se att de är kampfiskar, men väldigt små. Och olika små! De har delat upp kullen i två olika kar just för att de är så ojämnt stora. Ska bli spännande att se hur de ser ut om ytterligare en månad. Här är några av dagens bilder:
481062816_3084466471701712_2870782389382290312_n.jpg
481074795_3084466465035046_8464427766014219776_n.jpg
481044018_3084466438368382_45356166747875522_n.jpg

481025305_3084466521701707_5176474246675106828_n.jpg
481061461_3084466575035035_1837896654305601542_n.jpg

Tycker det är kul att de flesta glittrar i antingen grönt eller lila/blå, att vissa ser randiga ut och andra inte, att några har som en rödorange rand på bukfenan och andra inte... Blir jag förtjust i någon när de blir äldre så får säkert någon flytta hit, fast egentligen är jag ju mer för de lite ljusare.

Justja! Jag måste visa. Jag hälsade på bekantingarna som har en kull kampfiskar nu. Självklart försökte jag fotografera, men det är svårt! Ynglen är två månader nu, och väldigt små. Det går att se att de är kampfiskar, men väldigt små. Och olika små! De har delat upp kullen i två olika kar just för att de är så ojämnt stora. Ska bli spännande att se hur de ser ut om ytterligare en månad. Här är några av dagens bilder:
481062816_3084466471701712_2870782389382290312_n.jpg
481074795_3084466465035046_8464427766014219776_n.jpg
481044018_3084466438368382_45356166747875522_n.jpg

481025305_3084466521701707_5176474246675106828_n.jpg
481061461_3084466575035035_1837896654305601542_n.jpg

Tycker det är kul att de flesta glittrar i antingen grönt eller lila/blå, att vissa ser randiga ut och andra inte, att några har som en rödorange rand på bukfenan och andra inte... Blir jag förtjust i någon när de blir äldre så får säkert någon flytta hit, fast egentligen är jag ju mer för de lite ljusare.

Herregud så fina! Brukar inte gilla kampfiskar annars men dessa var ju supersnygga! Har inget akvarium just nu men blir så sugen.

Min palett-hona har tyvärr dött. Ska fundera ett tag på om hanen ska flytta, gå själv eller få en ny hona. Är det bäst för hanen med ny hona eller vara ensam? Risk att han är elak mot ny hona?

Och idag ser jag 10 ancistrus-yngel.

Skaffa två - tre honor?
Vad jag har läst kan honorna vara minst lika revirhävdande som hanarna vid lek så man ska inte ha mer än ett par om man inte har riktigt stort akvarium. De tolererar bara sin partner. Det är därför jag undrar om det går att introduktion en ny hona eller om det är stor risk för bråk.

Vad jag har läst kan honorna vara minst lika revirhävdande som hanarna vid lek så man ska inte ha mer än ett par om man inte har riktigt stort akvarium. De tolererar bara sin partner. Det är därför jag undrar om det går att introduktion en ny hona eller om det är stor risk för bråk.
I ett kar har jag nu ett par paletter
I 2 andra kar, 4-6 stycken paletter. Ingen aning kön ännu
Är för små

I ett kar har jag nu ett par paletter
I 2 andra kar, 4-6 stycken paletter. Ingen aning kön ännu
Är för små
Det är ju just vid lek de blir extremt revirhävdande och skyddar ägg och yngel. Mina lekte en gång och jagade alla andra fiskar, utom ancistrusarna, så fort de kom inom ett par decimeter. Vad jag läst kan de vara ännu värre mot artfränder, men källorna är mest olika forum så det kan ju vara fel. Ska kolla med min akvarieaffär också nästa gång jag är där, de har bra koll.

Det är ju just vid lek de blir extremt revirhävdande och skyddar ägg och yngel. Mina lekte en gång och jagade alla andra fiskar, utom ancistrusarna, så fort de kom inom ett par decimeter. Vad jag läst kan de vara ännu värre mot artfränder, men källorna är mest olika forum så det kan ju vara fel. Ska kolla med min akvarieaffär också nästa gång jag är där, de har bra ko
Ok
Jag köpte ett gäng småttingar från Söders Zoo när de hade utförsäljning
Får väl se om de parar ut sig

Ny 30L påbörjad!
Men alltså. Råda-sand... Herregud vad den dammar!! Helt sinnessjukt dammig. Det gick knappt att andas när jag öppnade den torra påsen. Det var hemskt att hälla ner sanden i en hink. När jag sköljde den tog det rekordlång tid innan jag ens kunde se sanden... Tur att jag av en slump fick sanden gratis :rofl:

Imorgon ska jag fylla upp ordentligt.
1000079179.webp

Ny 30L påbörjad!
Men alltså. Råda-sand... Herregud vad den dammar!! Helt sinnessjukt dammig. Det gick knappt att andas när jag öppnade den torra påsen. Det var hemskt att hälla ner sanden i en hink. När jag sköljde den tog det rekordlång tid innan jag ens kunde se sanden... Tur att jag av en slump fick sanden gratis :rofl:

Imorgon ska jag fylla upp ordentligt.
Visa bifogad fil 163147
Vilket gulligt! Vad kan man ha i ett så litet akvarium? Är sugen på akvarium men vill ha ett litet.

Min apistogrammahane klarade sig inte :( Har läst att fiskar som drabbats allvarligt av cotti kan dö när de får medicin, för att de helt enkelt inte kan få ut den döda cottin ur kroppen. Och det var väl vad som hände nu då tyvärr... Jag misstänkte att det skulle bli så, men det var ändå sorgligt att se honom död på botten när jag kom hem från jobbet idag :(

Vilket gulligt! Vad kan man ha i ett så litet akvarium? Är sugen på akvarium men vill ha ett litet.
Det finns ganska många alternativ, men man kan såklart inte ha speciellt mycket tillsammans. Många med 30L har kampfisk i dem, och inreder man rätt så ser jag inga problem i det, även om de egentligen trivs bättre i lång-låga akvarier. Räkor är också populärt och kul, och snäckor. Det finns enormt många olika, jättefina varianter! Det går också bra att ha små rasboror, och även mindre killifiskar går utmärkt. Det finns också ett fåtal väldigt små tetror som säkert kan trivas bra. Tex kolglödstetra och tukanotetra.

Själv kommer jag ha killifiskar och kampfisk, troligen. (Kommer ha 3st 30L, så det blir i så fall 2st med killis och en med kampfisk) :) Om jag inte får någon annan dum idé. Men jag kommer ha 3st 19L också, och där blir det räkor och regnbågsfiskyngel fram tills de är stora nog att gå med föräldrarna (sådana yngel är pyttepyttesmå och blir direkt uppätna om de går med sina föräldrar).

Nu har jag invånare i nya 30L. Två kampfiskhonor. Pyttesmå än så länge. Den ljusa honan reserverade jag direkt när hon kom till jobbet för två veckor sedan och tja, hon kunde inte gå där reserverad hur länge som helst. Hon fick därför med sig en kompis och flytta hit, så att jag har något trevligt att fokusera på mitt i eländet.

Nu när allt är behandlat så vågade jag ta lite växter från det akvarium hemma som mest troligt inte blivit smittat av cotti ens från början, och senare i veckan ska damerna få en behandling ändå för säkerhets skull.

Sedan är nog planen att de ska få flytta till större. Om det blir till en 54L eller till 125an vet jag inte än. Det beror lite på hur bra de trivs ihop också. Risken är ju alltid att det blir lite tjafsigt när de blir äldre. I värsta fall separerar jag dem då. Röda honan lär bli vrålsnygg i ett svartvatten-akvarium... :D

Just nu lite disigt i akvariet, både från sand och från flytande filtermedia som jag råkade ha hemma och därför slängde i. Hoppas det ser bättre ut imorgon.
1000079281 (1).webp

Stora karet är rätt tråkigt i växtväg just nu, fina alger, anubiasen verkar trivas och nu i veckan rensade jag iofs ut en halv diskho växter men belysningen börjar sjunga på sin sista vers så då blir det lite sisådär med tjusigheten + att jag inte för mitt liv vågar fylla på det utrensande växter från alla de andra karen ifall det som gör öringarna sjuka på ngt sätt skulle kunna gå på pleco också. Väldigt osannolikt förstås men skulle aldrig förlåta mig själv om jag riskerade Sayids hälsa så då får det vara.

Min gamla evighetsfisk börjar se så gammal ut. 💔 Lite krum har han blivit och jag oroar mig hela tiden över att han ska få i sig tillräckligt med mat, och rätt näring med men han vill helst bara äta kokt broccoli. Vet inte om han tar Fenellas ratade pellets och sina algtabletter också eller om det mest blir snäck-föda, sen får de skalade räkor ibland och de smaskar han på men jag vet inte hur mkt han eg. får i sig. Han hade det rätt tufft hos mig som liten för +20 år sen (jag gjorde nog alla fel man kan göra + ngra till som nybliven akvarist) så jag förväntar mig inte max livslängd för arten men jag hoppas ju på att han ska bli så gammal som möjligt.

Svävar-Sayid: <3
Svävare13336.webp

Det ser så rofyllt ut tycker jag:
20250304-130030.gif

Nyfikna Fenellan, hon fyller väl 9 år snart så även hon har varit med ett tag: <3
Video-Capture-20250304-121810.jpg

Så eh. Jag råkade få ännu fler fiskar. Vännen som tidigare gett mig regnbågar hörde av sig och frågade om jag ville ha fjärilsciklider. Hon hade i glädjen åt att hitta lite ovanliga färger råkat köpa på sig lite väl många. Nu blev det lite bråkigt i akvariet och en hade lite svårt att komma fram och få i sig tillräckligt med mat. Så, raka vägen ner i karantän hos mig, sedan sätter jag dem nog i 125an. Det ska vara en hane och tre honor, men de är lite unga än och vännen var lite osäker på om alla honor verkligen är honor.

Den som ska vara hane:
1000079404.webp

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 021
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 140
Senast: Pinus
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 782
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken skärbräda?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur