AKUT, transportering...

millus

Trådstartare
Idag ska jag hämta min lilla tvååriga hingst på bete. Han är 12 mil härifrån så det är en bit att åka.

Han är inte hanterad på fyra månader, förutom att han är ledd mellan olika hagar. Innan betet var han väluppfostrad och tömkörd och van att åka transport.

Frågan är när jag kör hem honom. Ska jag plocka ut allt i transporten och han får vara lös med bara grimma, eller ska jag ha honom fastbunden?

Han är ca 90 cm och väger nog 110 kilo!

Sv: AKUT, transportering...

Det låter som att du har en liten ponny. Jag har hafft unghästar i 30 år. Gör lika som när du körde honom till betet. De flesta hästar mognar när de får gå på betet. Det är ovanligt att något är sämre efter betet. Möjligen kan han vara svår att fånga eller övertala till det du skall göra direkt men ta det lungt och var konsekvet och stabil själv så går det säkert bra.
Lycka till

Sv: AKUT, transportering...

Han är inte svår att fånga, snarare vill han sitta i knäet och bli kliad under hakan!!!:love::bow:

Jag var där för en månads sen och hälsade på. Då kom han direkt, stack huvudet i grimman och knatade med mig på promenad som om han inte gjort något annat de senaste veckorna. Att kompisarna var kvar i hagen brydde honom inte ett dugg....Matte var bättre:love:

Det jag oroar mig för med transporten är att han är så liten att han går under bommen. Men jag ska be min man att sätta för en skiva så han måste stå still! Det kanske är lugnast om han är fastspänd. En tom transport blir ju väldigt stor för en sån pytteponny!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 748
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 553
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 451
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka