Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?
Vem är det som är ansvarig för maken du nyttjar? Är det storbonden eller den bonde som skulle byggt åt dej?
Jag tycker att det här verkar som en enda stor soppa
Om jag har förstått det rätt så äger en person marken och ladan och det hus du hyr? Vi kallar den här personen A
En annan person har tidigare hållt efter marken och det är samma som skulle byggt din ligghall med material som A skulle stå för? Vi kallar den här personen B.
Har A fixat material eller skulle du eller B göra det och skicka räkning till A?
Har material tagits hem och om det har det vem har betalat det?
Du skulle betala B för att bygga och betala av detta med 1500 kr/månad tills det var betalt? Hur lång tid räknade B att det skulle ta att bygga detta? Det är ju ganska relevant om du ska betala för 100 timmar eller 1000 timmar a´ säg 250 kr.
När du flyttar vems skulle ligghalllen vara då?
Jag tycker verkligen synd om dej att du har hamnat i det här och jag tycker verkligen att du har gjort vad du har kunnat för att få ett vettigt svar.
Mitt råd är att förklara för A hur det ligger till och att de får avgöra vem som
nu har rätt att nyttja marken och ladan för det är ju ändå deras mark och de måste ju ha klara papper.
Beroende på vem de säger har nyttjande rätt så ber du antingen dem att skriva kontrakt direkt med dej eller så får du gå till B med ett färdigt kontrakt och väntar där tills han skriver under, vad som är skäligt att betala i arrende kan man få veta hos LRF skulle jag tro, annars kollar du med A.
Sedan frågar du B hur lång tid det tog att göra hålet i ladan och betalar honom den timpeng som är normalt för en byggarbetare (timpengen borde gå att få reda på hos byggfacket vad det nu kan heta.)
Jag vet att många inte vill skriva kontrakt och särskilt när det handlar om "så har det alltid varit" så är det jättesvårt att komma utifrån och kräva papper på saker och ting.
Jag har inga papper på mitt sommarbete utan jag gör dem en tjänst som ser till att deras hagar blir betade (de hyrde får tidigare med följd att de tillbringade eftermiddagar och semesterdagar med att jaga får som rymde trots bra staket, de kom och frågade om jag var intresserad och givetvis var jag det, jag blev ju jätteglad!) så att de får behålla EU bidragen och de gör mej en tjänst genom att jag får sommarbete.
Men skulle de flytta så har jag inga papper eller annat som säger att jag har ett arrende.
Du kan betala in summan han begär till kronofogden medans du överklagar hans krav, då kan du aldrig riskera att du hamnar hos kronofogden.
Lycka till nu och jag skickar ett gäng tröstkramar