Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

rabalder

Trådstartare
Har sedan ett år haft mina hästar på lösdrift på gården där jag bor. Jag fick då hjälp av en bonde som har lite mark som bara står att stängsla in och från början skulle han även bygga en lösdrift till mina tre hästar.

Det drog ut på tiden och till sist så visade det sig att han inte alls ville bygga utan han öppnade istället ett "hål i väggen" till ladan som står i anslutning till hagen och delade av så det finns ca 30 kvm halmad lösdrift där.

Från början när han frtf skulle bygga ett nytt hus så kom vi överens om att jag skulle betala 1500 kr i månaden tills det arbetet var betalt sedan ett nytt kontrakt för bara arrendet som inte skulle bli så dyrt.

Nu byggde han ju aldrig och därför låg jag på honom hela hösten för att få veta vad jag skulle betala. Han sa hela tiden att han skulle fundera och sköt på det.

Sen, idag, ett år senare ligger det ett kontrakt i min brevlåda där det står att jag ska betala in 18 000 kr omgående för retroaktiv hyra samt 1500 kr i månaden i fortsättningen. Utan att han byggt, så det jag betalar för är ett halvt hektar mark som inte användes samt ett hål i väggen.

När jag försökte säga att det inte var vad vi kom överens om och att jag faktiskt försökt få reda på vad han ville ha betalt redan för ett år sedan så avfärdade han det med att antingen sätter du in 18 000 eller så flyttar du hästarna.

Kan han verkligen göra såhär utan att kontraktet är påskrivet? Att jämföra med priser så betalar gården bredvid som arrenderar från samma ställe som han 6000 per år för 7 hektar. Och en hyra på 4,500 för hela gården med hus och stall för 10 hästar. Jag har ett halvt hektar för 18000!

Nån som vet hur jag ska gå tillväga? Jag vet ju inte ens var jag ska göra av hästarna nu och det vet han. Så jag är desperat och jätteledsen!

Sv: Akut! Måste jag flytta? Vad gäller?

Fast det är ju det ni kommit överens om från början som han vill ha betalt nu? Det vill säga 1500 i månaden gånger 12 = 18 000. Tycker inte det låter om en oskälig avgift för stall och hage för tre hästar med 500/häst/månad.

Vad är det du tycker känns fel? Som Masse påpekar så är ju faktiskt det den summan som ni kommit överens om från början, 1500kr/månaden tills att annan byggnad är uppförd. Du har väl lagt undan pengarna som du skulle betalat i hyra, för du kan väl inte räkna med att det år du haft hästarna på gården skall vara gratis även om du fått tjata om att betala?

Jämförelsesumman förstår jag inte, Betalar granngården 4500kr per år eftersom du jämför med din årskostnad om 18 000?

Jag tycker nog att det bara är att bita ihop och betala vad du är skyldig och sedan tacka nej till fortsatt samarbete & flytta hästarna om du anser att din hyra är oskälig.

Förstår dig att det kan kännas drygt om du hade hoppats på en helt annan lösning, men ändock måste man ju göra rätt för sig..

Men har du alltså inte betalat något alls på detta året? För i så fall förstår jag att han vill ha betalt nu efter ett år.

Eller har du betalat 1500 varje månad och du får detta krav utöver för att han plötsligt vill ha mer betalt?

Jag kanske var otydlig.
Det finns inget stall. Han byggde ju aldrig det som han sa när vi kom överens om 1500. Så jag försökte få veta vad jag skulle betala för hagen. Den är på ca ett halvt hektar.

Att jag jämför med andra är för att all mark ägs av samma ställe där även denna bonde arrenderar. Han betalar nu själv inget för den marken jag använder. Jag hyr alltså mark som han har gratis. Det vill han ha 18 000 om året för.

Jag bad honom att få veta vad han ville ha betalt eftersom han inte byggde det han sagt. Men han kunde aldrig klämma ur sig det förrän nu ett år senare. Då ringde jag honom varje vecka hela hösten förra året. Om han hade tänkt att ta 1500 utan bygge då också så kunde han ju kanske ha sagt det.

De 1500 jag skulle betala var alltså en avbetalning på det bygge som aldrig byggdes, inget annat. Jag gör verkligen alltid rätt för mig så det handlar inte om det. Därför så ringde jag så mycket för att få veta vad han ville ha för hagen utan bygge.

så det jag betalar för är ett halvt hektar mark som inte användes samt ett hål i väggen.

Vad spelar det för roll att marken inte användes?
Det är hans mark som han hyr ut oavsett.

Och jag tycker du är fräck till att påstå att du enbart betalar för ett hål i en vägg. Det är väl JÄTTEBRA att få en del av en lada som lösdrift? Det är ju dessutom stabilt.

Jag tycker bara att du får låda en del av ladan som lösdrift är värt mer än vad du behöver betala.

Tacka och ta emot!

jag ser inte riktigt problemet.

Vad betalar du i månaden då? betalar du ingenting?
annars tycker jag att det är en helt skälig hyra du ska betala (1500kr/månad) för dina 3 hästar. Dom har ju en ligghall som gissningsvis fungerar annars skulle du väl inte stått kvar där ett år?

Jag förstår att du är irriterad att h*n inte gjort som ni kommit överens om, men det är fortfarande billigt med 1500 kr/månad för 3 hästar.

Förstår inte riktigt. De 30 kvm i ladan som du använder som lösdrift - är inte dom bondens?

Du tycker det är för dyrt med 500 kr/häst för en lösdrift? Som jag tolkar det är det en högst rimlig kostnad för det du har tillgång till. Jag hade utan knot betalt.

FAst hålet i väggen är ju tekniskt sett en lösdrifts hall då, så han har ju fullföljt enligt avtal, även om det inte var exakt det du trodde, men det är ju ändå en laglig lösdrift då, om mått och andra saker stämmer.

Pengarna låter väldigt billigt så det skulle jag inte krångla över.

Nej, det är inte bondens mark eller lada utan han har fått låna den i sin tur eftersom han arrenderar en annan gård. Om jag hade fått ett kontrakt där jag hyrt direkt ifrån de som äger marken är det väl en annan sak.
Det är inte summan 1500 jag tycker är hiskelig utan att jag fått ett kontrakt ett år efter och som inte alls överensstämmer med vad vi kom överens om.

Han hade i princip kunnat dra till med vilken summa som helst nu för att han vet att jag är beroende av att ha den hagen.

Men ok, det verkar som att ni tycker jag är ute och cyklar. Om jag nu skulle kräva att få den byggnad som jag blivit lovad för samma summa skulle jag få betala ännu mer då? Det var ju det vi hade muntligt avtal på skulle kosta 1500.

Hålet i väggen är en del i en lada som ägs av det stora bolaget. Det finns ingen ström eller vatten. Det är en gammal hölada som inte användes, således inget som han betalar själv eller behöver ta hand om på något sätt.

Fast det spelar ju ingen roll.
Sålänge det är lagligt att ha som lösdrift till dina hästar så har han ju all rimlig rätt att ta betlat för det liksom, så är det ju med allt.

Man får ju inte saker gratis bara för att nån annan kankse inte har utgifter på det, plus om han arrenderar en gård och det ingår, då har jag ju säkerligen utgifter, och allra minst så betalar han ju för att arrendera både mark och lada.

Såhär är det ju i livet: om du inte gillar läget så betalar du och säger upp avtalet och drar därifrån, och annars så får du sluta att tjafsa om det liksom, det är ju du som stannar, ingen som tvingar dig, om du itne är nöjd så är det ju bara att flytta och betala någon annan, och jag kan lova att det skulle vara betydligt dyrare om det är nåt vettigt ställe.

Varför ska han bedriva välgörenhet så att du kan ha dina hästar liskom? Stallplater kostar, det får man räkna med, sen om den som har det har utgifter eller inte spelar ju ingen roll, det är ju ädnå rimligt att ta betalt, för det blir ju slitage etc. på byggnaden och marken osv.

Varför bekymrar du dig så mycket över vad bonden betalar eller inte?
Det enda du behöver räkna på är om 500:-/häst/månad är rimligt eller inte.
Vad är det värt för dig som det fungerar idag?
Glöm bondens ekonomi!

Varför duger inte ladan åt dina hästar? Varför måste dom ha ett nybyggt hus?
Om bonden ska bygga ett nytt hus åt dina hästar och du ska betala av med 1500:-/månad (inkl vanlig hyra) så kommer du att få betala så länge du lever.

Alternativen du har är att gilla läget och betala, alternativt att bestrida och förhandla fram en lägre kostnad för den tid som gått= flytta.

0,5 ha hage för 3 hästar är alldeles för lite, men det är min uppfattning och en annan tråd.

LIA

Du anser att du inte ska betala för att han inte betalar? Hade du räknat med att ha hästarna gratis där, trots att han ändå har slitage av att du har dem där?

Vad han betalar och inte betalar är ju inte din huvudvärk, han kan få betalt för att ha marken och ladan, du får ändå betala om ni kommit överens om det. Och som det ser ut här har ni ju en överenskommelse, även om du hade förväntat dig mer för pengarna.

Jag förstår dej på ett sätt att du tycker att det är märkligt att du ska betala för något som inte finns, dvs. den nya lösdriften. Men du måste väl ha räknat med att han skulle ha betalt för marken om han inte uttryckligen har sagt att just marken är gratis?

Vad han betalar eller inte betalar spelar ju ingen roll, om du har en vara så kan du ju sälja den för hur mycket ev. köpare är beredd att betala, ditt ev. pris eller om du har fått det gratis spelar ju ingen roll.

Hade jag haft en inackordering så hade de fått betala för sommarbetet även om det är gratis för mej, jag har rätt att ta ut vilken summa jag vill.

Fråga vad det är du ska betala för, är det marken han vill ha 1500 kr/månad för så ja, det är oskäligt anser jag, ett sådant arrende hade jag aldrig tagit för det är dyrt, hutlöst dyrt.
Är det för ladan och marken däremot så är det faktiskt skäligt även om jag själv aldrig hade tagit det om jag hade fått erbjudandet.

Ok, jag har förstått hur ni menar. Jag tycker det är märkligt att jag inte kunde få veta att summan skulle bli densamma trots att det som skulle ingå inte fanns där och att jag får en räkning efter ett år utan att vi haft ett kontrakt eller kommit överens om det.

Men det skulle väl vara ok då också att få hyra en lägenhet i andra hand där det utlovats spis och kyl och frys med tillhörande el och sen få bo där ett år och tjafsa om att få ett kontrakt och vad som ska ingå för att sedan få betala full hyra, även om den är låg.

Men jag får ta tillbaka frågan. Jag känner mig blåst av honom. Eftersom jag inte har kunnat få det vi kom överens om så hyr jag en box med sadelkammare och foderloge i intill liggande stall. I ladan finns ju inte foderplats, el eller vatten. Tyvärr så finns det bara en box ledig där annars hade jag direkt stallat upp alla mina hästar där.

Från maj till september har jag mina hästar på stort bete längre bort så det är bara vinterhalvåret de går på bara ett halvt hektar.

Men tack för att ni tog er tid att svara även om jag frtf känner mig jävligt ledsen.

Förstår att du är besviken och arg.

Jag hyred själv ett helt stall för 2000 kr per månad under 2 år. Mannen som ägde dog under hösten och jag blev lovad att få vara kvar. Inga kontrakt var skrivna, tyvärr ej heller på hyran.
En vecka innan jul blev hyran dubblerad :p Jag hade att betala eller flytta. Jag flyttade.

Muntliga avtal gäller liksom skriftliga. Är du säker på din sak så gå vidare. Låt hyrevärden dra det till tingsrätten. Har du tur jämkar han där. I annat fall får du vackert betala.

Har du provat att prata med din hyresvärd? Försökt att lugnt och stilla förhandla?

Personligen tycker jag ½ ha är på tok för lite för 3 hästar, men det kostar att ha häst ;) 500 i kallhyra helt normalt.

De 1500 jag skulle betala var alltså en avbetalning på det bygge som aldrig byggdes, inget annat.

Men i första inlägget skriver du att ni kommit överens om en hyra på 1500kr/mån fram tills bygget var gjort. Och det är väl de pengarna han vill ha nu...

Från början när han frtf skulle bygga ett nytt hus så kom vi överens om att jag skulle betala 1500 kr i månaden tills det arbetet var betalt sedan ett nytt kontrakt för bara arrendet som inte skulle bli så dyrt.

Bygget är ju gjort (om än inte så som du ville ha det), du har fått en ligghall till hästarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 783
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 958
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar