C
cup
Favvoponnyn fick akut fång idag.
Vill göra allt i min makt (vilken inte är alltför stor) för att hon ska må så bra som möjligt. Hon är alltså inte min utan ridskoleponny, men är beredd att göra allt jag har laglig rätt till att göra om ingen annan gör det, vilket det tyvärr ofta blir sådär med på ridskolan.
Hon har varit tjock och stenhård i mankammen hela betet och har till vardags/allmänt dålig blodcirkulation i benen, då man vänder henne i spiltan för att t ex ta henne till manegen går hon väääldigt långsamt och stelt. Hon kom hem från betet för 2 veckor sedan och har stått inne på dagarna utan att ridas, ute på bete på nätterna sedan dess.
Andra veckan har hon ridits av småbarn och gått ute på natten.
Hon har tydligen varit lite stapplig påväg till och från hagen men det var i morse det sa BAAM, hon ville inte gå öht.
Hon äter nu hö men ingen kraft.
Nu står hon i box (tack och lov för det iaf), dock på torv.
Det finns inget spån i stallet, hur pass viktigt är det eg?
Ska försöka få dem att lägga in ännu mera torv, nu har hon lika mkt som alla andra.
Hon har börjat få smärtstillade som hon ska äta i 5 dagar.
Kyler hennes ben så mkt jag kan, blir iaf flera gånger om dagen 20-40 min om gången med dubbla slangar.
Hon följer med till vattenspilan (ca 20 meter) men hon stapplar ju som tusan på betongen.
Är detta väldigt skadligt lr är det bättre att hon går lite men blir kyld?
Vet inte exakt hur känsligt det är..
Hon är så snäll så hon gör ju det man ber henne om liksom.
Dock märker man hur skönt hon tycker det är med kylan.
Kan man göra ngn form av kylbandage och ha över hoven, som hon kan ha i boxen?
Hur gör man det isf?
Hon har fortf skor på sig, som hon fick på sig för en vecka sedan.
Bör dom tas av? Hur påverkas hon av om de inte tas av? Vad är det som gör att det är bättre att inte ha skor?
Något mer man kan göra/tänka på?
Vill bara att hon ska må bra och inte ha ont!
Antar att om det inte blir bättre om en vecka så borde hon in och röntgas?
Gaaah känner mig så hjälplös, hoppas bara att de går med på att göra det så bra för henne även om det kräver lite mer
Vill göra allt i min makt (vilken inte är alltför stor) för att hon ska må så bra som möjligt. Hon är alltså inte min utan ridskoleponny, men är beredd att göra allt jag har laglig rätt till att göra om ingen annan gör det, vilket det tyvärr ofta blir sådär med på ridskolan.
Hon har varit tjock och stenhård i mankammen hela betet och har till vardags/allmänt dålig blodcirkulation i benen, då man vänder henne i spiltan för att t ex ta henne till manegen går hon väääldigt långsamt och stelt. Hon kom hem från betet för 2 veckor sedan och har stått inne på dagarna utan att ridas, ute på bete på nätterna sedan dess.
Andra veckan har hon ridits av småbarn och gått ute på natten.
Hon har tydligen varit lite stapplig påväg till och från hagen men det var i morse det sa BAAM, hon ville inte gå öht.
Hon äter nu hö men ingen kraft.
Nu står hon i box (tack och lov för det iaf), dock på torv.
Det finns inget spån i stallet, hur pass viktigt är det eg?
Ska försöka få dem att lägga in ännu mera torv, nu har hon lika mkt som alla andra.
Hon har börjat få smärtstillade som hon ska äta i 5 dagar.
Kyler hennes ben så mkt jag kan, blir iaf flera gånger om dagen 20-40 min om gången med dubbla slangar.
Hon följer med till vattenspilan (ca 20 meter) men hon stapplar ju som tusan på betongen.
Är detta väldigt skadligt lr är det bättre att hon går lite men blir kyld?
Vet inte exakt hur känsligt det är..
Hon är så snäll så hon gör ju det man ber henne om liksom.
Dock märker man hur skönt hon tycker det är med kylan.
Kan man göra ngn form av kylbandage och ha över hoven, som hon kan ha i boxen?
Hur gör man det isf?
Hon har fortf skor på sig, som hon fick på sig för en vecka sedan.
Bör dom tas av? Hur påverkas hon av om de inte tas av? Vad är det som gör att det är bättre att inte ha skor?
Något mer man kan göra/tänka på?
Vill bara att hon ska må bra och inte ha ont!
Antar att om det inte blir bättre om en vecka så borde hon in och röntgas?
Gaaah känner mig så hjälplös, hoppas bara att de går med på att göra det så bra för henne även om det kräver lite mer