Akut fång

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

cup

Favvoponnyn fick akut fång idag.
Vill göra allt i min makt (vilken inte är alltför stor) för att hon ska må så bra som möjligt. Hon är alltså inte min utan ridskoleponny, men är beredd att göra allt jag har laglig rätt till att göra om ingen annan gör det, vilket det tyvärr ofta blir sådär med på ridskolan.

Hon har varit tjock och stenhård i mankammen hela betet och har till vardags/allmänt dålig blodcirkulation i benen, då man vänder henne i spiltan för att t ex ta henne till manegen går hon väääldigt långsamt och stelt. Hon kom hem från betet för 2 veckor sedan och har stått inne på dagarna utan att ridas, ute på bete på nätterna sedan dess.

Andra veckan har hon ridits av småbarn och gått ute på natten.
Hon har tydligen varit lite stapplig påväg till och från hagen men det var i morse det sa BAAM, hon ville inte gå öht.

Hon äter nu hö men ingen kraft.
Nu står hon i box (tack och lov för det iaf), dock på torv.
Det finns inget spån i stallet, hur pass viktigt är det eg?
Ska försöka få dem att lägga in ännu mera torv, nu har hon lika mkt som alla andra.

Hon har börjat få smärtstillade som hon ska äta i 5 dagar.
Kyler hennes ben så mkt jag kan, blir iaf flera gånger om dagen 20-40 min om gången med dubbla slangar.
Hon följer med till vattenspilan (ca 20 meter) men hon stapplar ju som tusan på betongen.
Är detta väldigt skadligt lr är det bättre att hon går lite men blir kyld?
Vet inte exakt hur känsligt det är..
Hon är så snäll så hon gör ju det man ber henne om liksom.
Dock märker man hur skönt hon tycker det är med kylan.
Kan man göra ngn form av kylbandage och ha över hoven, som hon kan ha i boxen?
Hur gör man det isf?

Hon har fortf skor på sig, som hon fick på sig för en vecka sedan.
Bör dom tas av? Hur påverkas hon av om de inte tas av? Vad är det som gör att det är bättre att inte ha skor?

Något mer man kan göra/tänka på?
Vill bara att hon ska må bra och inte ha ont!
Antar att om det inte blir bättre om en vecka så borde hon in och röntgas?
Gaaah känner mig så hjälplös, hoppas bara att de går med på att göra det så bra för henne även om det kräver lite mer :cry:

Sv: Akut fång

Jobbar inte där och hon är inte min så vet inte vad som sas mer än att hon är väldigt dålig och att hon ska äta det i 5 dagar.. Vad som händer då får vi väl se menar mer om det finns ngt praktiskt man kan göra.

Ang smärtstillande så antar jag att du menar buffa? Det får nästan alla hästar. Även vid lindrig fång.

Ang skorna så kan hästen ha dem på OM de är korta i tån. Men som sagt har vet varit där så tror jag allt e som det ska med dem. Om inte annat så tror jag att ägaren har koll på läget.

Ang torven så går det lika bra med det. Att kyla hovarna är bra. Du kan ju ställa hovarna i hinkar med vatten. Den korta sträckan till spolspiltan tror jag ej hästen tar skada av. 20 min åt gången räcke det att kyla.

Det är inte så mycket mer man kan göra med fång. Det är bara att vänta ut. Hade det varit min häst hade jag tagit av skorna och kortat tån. Ev satt på skorna bak och fram så att tån ej belastas. Men det är jag det!

Butta ja..

Är så konstigt, tycker hovarna ser långa ur fast hon är nyskodd :S
Har läst att det är skönare för dem och minskar risken för komplikationer om man tar av skorna, men det står ju så mkt så är mer ute efter konkreta erfarenheter om det. Samma med underlaget, läst på många ställen att det är luftigare med spån, men det kanske är samesame..

Hmm.. mmm om man får ner hennes fossingar där i.
Gör det ingen nytta att kyla längre än 20 min menar du?
Vilken del av benet är viktigast att fokusera på när man kyler?
Hon tycker iaf det är skönast att ha vattenstrålen rakt på hoven..

Aldrig tänkt på det där med bakofram, låter ju logiskt som en bra ide men det kan jag nog inte styra över.
Kan tillägga att hon bara går med skor på framtassarna, är alltid barfota bak.

*uppdaterar*

Idag var hon mkt gladare, vet. hade sagt att smärtstillande skulle börja kännas idag..
Hon har inte varit ute än men ska tydligen kolla på henne vilken dag som helst. Fick perosnalen att lägga in en till torvbal då hon stod väldigt tunnt.
Hon har legat ner hela fm så det känns skönt.

Hovis tänkte ta av henne skorna idag men hon vägrade lyfta det minsta så gick inte, inte heller när personalen försökte.

Hon lyfte dock som vanligt med mig så övade lite med att ha fot i hink med vatten men det gick inte så bra.
Är inga små b-ponnyfötter om man säger så, hon är stor d-ponny,
så även fast det var en stor hink hamnar hon på "sidan" och vattnet bara åker ut när hon står i den. Så fortsätter spola..

Stallchefen sa att man helst ska spola 5 gånger om dagen minst 20 min men det kommer personalen aldrig få ihop..
Ska försöka hinna med att spola 40 min 1-2 gånger om dagen iaf.

Känns inte som om hon kommer bli bra på lååååååååång tid, oroar mig för hur hon blir när hon inte går på smärtstillande längre :crazy:

I normala fall kan de gå på smärtstillande betydligt längre! Mina har gått minst 14 dagar. Och då har det varit så pass kraftig fång att vi fått åka in och röntga så det ej blivit nån rotation. Konvalecenten tog ca 2 månader innan jag kunde börja rida. Alltså det gick otroligt bra! Men vi valde att röntga innan och få klartecken hos vet på klinik innan minsta igångsättning.

Hon stod på box i ca 2-3 veckor sedan fick hon gå ut i hage igen. Henne ställde vi i hinkar 2-3 ggr/dagen. Även hovslagaren kom ut samma dag och drog av skorna, och kortade tån. Smärtstillande sattes in samma morgon. Hon fick fång i februari pga foder chock. (Bytte hö för snabbt, hon hade haft fång innan därför det snabba insjuknandet) Vi plockade omedelbart bort ALL kraft ur hennes giva. Och ordnade annat hö. Hästen hade jag på tillridning, och ägarna hade ej informerat mig om att hon tidigare haft fång. Och vi diskuterade införandet av hö tillsammans men de tyckte man kunde byta rakt av.

Skönt att veterinären kommer ut och kollar på henne. Vet du vad det var som gjorde att hon fick fång? Bete? Grovfoder? Kraft?

Håller med om att 5 dagar låter som ganska kort tid, å andra sidan så kanske de förlänger kuren efter utvärdering då.

Jag skulle INTE gå med henne fram och tillbaka till spolspiltan, de ska stå stilla, på djup bädd. Hellre spån än torv är för de ska kunna köra ner tårna, torven blir lite för kompakt och tillpackad. Men går det inte ha på spån så vräk in torv och 'fluffa' den.

Rekommenderar i övrigt fångtråden för frågorna, där finns jättebra kunskap =)

Röntga bör man oavsett om hon är bättre eller ej, men inte åka och röntga förrän hon är bekvämare, inte röntga sålänge hon är så dålig som nu. När hon mår bättre och lättare kan lyfta ben är det bra att korta tårna som sagts, men låt henne må lite bättre först.

Och ja, tyvärr är det ju lång konvalescens, 2 - 3 månader som minst utan arbete, 8 -9 månader minst om det är lägesförändring av hovbenet.

Håller tummarna hon snart mår bättre av det smärtstillande. Det tog ett tag för min innan det började ge ordentlig effekt, tog en 5 - 6 dagar. Han står fortfarande på smärtstillande (och boxvila), 1½ månad efter anfallet, men mår betydligt bättre även om vi har lång väg kvar.

Mmmm låter ju ungefär som jag gör.
Hur länge stod hon i hinkar varje gång?
Hur f*n får man fossingarna att stå rakt pch inte på sidan?
Är ju inte så att hon gillar att stå i hinkar..

När jag pratade med stallchefen idag sa hon att de skulle se hur länge hon skulle käka smärtstillande, det var mer att de "börjar med 5 dagar och ser hur det går", men lär ju bli betydligt längre.

Det är konstigt..
Det är ju pga bete/foder.
Hon gick på bete i 1½ månad, ganska smalt bete.
Stenhård mankam..
Och sen som jag skrev, kom hem, stod inne dagtid, åt lite kraftfoder+hö och ute på ganska mkt bete på natten.
Måste ha med omställningen att göra att det bröt ut, har nog varit på g ett tag.

Så konstigt bara att det BARA är hon som reagerat.
Hon gick på samma bete som 60 andra hästar/ponnysar, alla kom hem, åt samma sak, samma bete osv.

Testa med mineral hinkar de är bredare! Hon stod ca 30 min åt gången. Hon hade så ont så vi kunde lämna henne själv stående i hinkarna. Hon kunde nämligen inte gå så vi kylde i boxen.

Skulle inte ett rektangulär kar kunna fungera med? Jag har ett, tror det är 60 liter, ev 90, jag ger grovfoder i det iofs, men borde ju funka utmärkt att stoppa 2 hovar i? Om man har ett sådant vill säga, men en större behållare som man kan ställa ner båda fötterna i samtidigt?

Jag körde med isbandage jag med en boots med isbitar upp och nedvänd högst upp, mest för jag saknar spolmöjligheter.

Ja det går säkert. Is kan ju vara svårt då det i huvudsak är hoven man ska kyla och inte benet.

ENligt 'min' vet så kyla minsta upp på halva skenbenet om det ska ge resultat. Inte bara kyla hoven, utan även kyla benet ovanför, så man kyler blodkärlen som går till hoven med? Att det ger bättre effekt än att bara kyla hoven, då det är svårt kyla 'ända in' i hoven, däremot om man kyler blodet som går till hoven, och minskar blodflödet.

Så jag, som tyvärr inte kan spola som sagt, lindade isbandage ända ner över kronranden, en kylkudde runt vardera hov (sån med gele) och så en boots med isbitar högst upp, då smälte de ju och kylde mer. Kylde 30 min, väntade 30 min, kylde igen där i början, sen mer utglesat.

Ställer man i vatten kan man ju ställa i så mycket vatten att det går en bit upp på benet.

*delvis KL*

Jag tycker att allt detta med kyla låter konstigt....menar ni att ni fått dom råden av veterinär? Enda jag har hört om kyla är att man ska göra det om man har onda aningar, för att försöka förhindra att det blir värre, men har ponnyn redan blivit så dålig som den här har tydligen blivit så är skadan redan skedd, och då är det bra med blodcirkulation i hovarna och inte dåligt, för att det ska liksom kunna börja läka och det kan det inte göra utan ett ordentligt blodflöde.

Min ponny råkade ut för sin värsta fånganfall hittills för en månad sen och jag ringde överallt inkl till Strömsholm och fick aldrig rådet att kyla på det sättet. Det som jag fick höra var: ställ hästen på box, ta av skorna och korta tårna så fort hästen tillåter det, medicinera tills den är bra nog att transporteras, och röntga för att få vidare prognos.

Så jag blir fundersam :confused:
Är detta bara ännu ett inslag av att det finns så olika åsikter även bland veterinärer om vad som är bäst vid fång

Det finns nog lika många behandlings metoder som det finns veterinärer. Kyla gör man för att lindra smärtan. iaf har jag gjort det och man ska även kyla om man tror att fången är på väg.

Testade med stor foderhink idag så det var ingen "vanlig" hink liksom.
Hon hamnar ändå fel, och när hon satt ner foten tycker hon ju inte det är så kul att behöva lyfta igen. Känns som att det skadar mer att hålla på o lyfta upp o ner, att hon ska hamna fel och stå i oskönt läge och "snubba" ur hinken, än att jag går till vattenspiltan och kyler.
Hon tycker ju det är så skönt att bli kyld.

Oooops.
Till alla:
Nu funkar det tydligen att skriva från min vanliga Zorbabuke.. trodde jag var avstängd men tydligen icke.
Är alltså samma som cup, skapade den för att jag bara ville få råd och inte trodde jag kunde skriva från denna.
Det är alltså lilla Zorbis som fått fång.

Rektangulärt kar skulle säkert funka bra om jag hade nåt.
Dock får det inte vara för högt heller, för hon kan kliva själv och så och snubblar hon ur det är det risk att hon halkar :/
+ att det blev vatten i halva boxen när jag övade med hinkarna så jag skulle nog ändå behöva ta henne till spolspiltan om jag skulle använda hinkar så då kan jag ju lika gärna spola..

Har jag missat nått eller har du 2 användarnamn? Eller är ni olika personer?

Ok nu fattade jag=)

Mhm precis, tror inte att det gör det bättre på så sätt, mer att hon tycker det är så skönt när man kyler,
för att det domnar av liksom.

Så konstigt bara att det BARA är hon som reagerat.
Hon gick på samma bete som 60 andra hästar/ponnysar, alla kom hem, åt samma sak, samma bete osv.

Ja, där har vi fångens ironi...:crazy: Usch, det är verkligen någon av de värsta sjukdomarna man kan råka ut för:(!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka