Aktivitetsnivå - människa vs hund

Kibani

Trådstartare
Att matcha energinivån mellan hundägare och hund är ju inte alltid så lätt så vilket/vilka situationer tror ni fungerar bäst?

1: Hundens nivå är högre än människans
2: Hunden är mindre aktiv än människan

Kan nr 1 fungera om människan vill bli mer aktiv och på så vis "växer" för att anpassa sig till en mer krävande ras? Eller är risken för stor att människan trots allt inte orkar?
Hundar är ju ofta väldigt anpassningsbara men fungerar nr 2 eller slutar det bara med två frustrerade parter?

Eller är det alltid det bästa att hund och ägare matchar direkt oavsett vad människan har för ambitioner?

Sv: Aktivitetsnivå - människa vs hund

Pest eller kolera kanske, men vid alternativ 2 är det vanligt att även hund nr 2 införskaffas och då kan alla leva lyckliga i alla sina dagar :). Jag har även sett lyckade fall av alternativ 1 (jag köpte t ex min första hund som promenadsällskap) men då vill det ju till att det finns tid och engagemang hos ägaren annars blir det bara jobbigt för båda parter.

Jag tycker det känns riskabelt med nr 1. Visst kan det funka, men risken är att människan inte orkar, att hunden blir understimulerad och båda mår dåligt.

Jag föredrar alternativ 2 (även i den sitsen själv), även om inget av det är optimalt. Min lösning blev att jag skaffade hund nr 2 :)

Rent generellt tror jag nog att alternativ 2 är bättre än alternativ 1, om det av någon märklig anledning inte går att hitta en hund som passar perfekt i aktivitetsnivå. Bättre att ha en hund som blir lycklig och verkligen får bli trött osv, än en understimulerad hund.

MEN för egen del så passar det bättre med en lite aktivare hund. Inte aktiv som en brukshund, men en hund där man tydligt märker att den blir glad ju mer den får vara ute och röra på sig. Om jag inte har hund, då kan jag utan problem sitta hemma och slöa en hel dag. Jag är galet lat. Samtidigt mår jag bättre om jag kommer ut och rör på mig, men behöver någon som peppar igång mig.

Har jag en hund som är nöjd med att bara gå runt kvarteret, då är risken stor att jag inte gör mer heller. Har jag däremot en hund som vill ha en rejäl långpromenad, då kommer jag ut ordentligt och väl ute så blir det lätt att vi håller igång lite mer än planerat. Vet tex inte hur många gånger det hänt att jag tänkt "vi går gångvägen runt skogen" och sedan hamnar i trasslig terräng på en runda som är många kilometer längre än planerat. Det är mer regel än undantag :angel:

Men ja, är man inte en människa som verkligen vill anpassa sig efter sin hund, då är det nog bättre med en lugnare hund som blir nöjd. Jag lever för mina hundar. Jag anpassar hela mitt liv efter dem och gör allt jag kan för att de ska vara lyckliga och må bra.

I mitt fall så väljer jag alt. nr 2 just för att jag periodvis inte klarar av att motionera så värst mycket och en hund av alt. nr 1 skulle löpa amok här hemma då.

Själv valde jag hundras efter vad jag klarar av att stimulera-en cavalier.
Jag kunde inte heller fått en bättre hund. Man vet ju aldrig hur hunden är för alla är ju unika individer men min tjej är precis den hund jag ville ha- hon är med på korta promenader, långa promenader, inomhusaktivering, enbart snabba kisserundor de dagar jag inte orkar något och det är helt okej för henne att slappa i soffan med mig en heldag.

En tex border Collie hade blivit tokig här.

Jag har även haft en hund som inte alls ville gå promenader- en riktig soffhund som inte ville gå alls och tyvärr så klickade vi inte pga det så han omplacerade jag till en mer lämplig person.
Förra hunden var ungefär som den nuvarande men krävde lite mer motion och därför fick han följa med på mina springrundor så blev han nöjd.

Det bästa är nog om man kan matcha varandra så likt som möjligt så ingen mår dåligt av situationen, varken människa eller hund.

Nummer 2. Eftersom man ofta gör saker där hunden inte är inblandad och då är det bra om man aktiverat hunden trött innan.

Att matcha energinivån mellan hundägare och hund är ju inte alltid så lätt så vilket/vilka situationer tror ni fungerar bäst?

1: Hundens nivå är högre än människans
2: Hunden är mindre aktiv än människan

Kan nr 1 fungera om människan vill bli mer aktiv och på så vis "växer" för att anpassa sig till en mer krävande ras? Eller är risken för stor att människan trots allt inte orkar?
Hundar är ju ofta väldigt anpassningsbara men fungerar nr 2 eller slutar det bara med två frustrerade parter?

Eller är det alltid det bästa att hund och ägare matchar direkt oavsett vad människan har för ambitioner?

Jag tänker såhär: Rent generellt tror jag att människans aktivitetsnivå är betydligt högre än hundens. Vi har ju ett mycket stort verksamhetsbehov, faktiskt. Men vi får utlopp för det genom arbete, studier, olika sociala relationer, informationsflödet vi tar in genom olika kanaler. Hunden får tiden som blir över. Hur väl vi kan prioritera, eller hur mycket tid vi får över, avgör hur aktivt hundens liv kan bli.

Sen händer det saker i våra liv - vi får nytt jobb, får barn, barn flyttar ut, vi blir sjuka, vi blir arbetslösa etc - medan hunden har samma behov som förut. En ung hund som är van att människan lägger ned mycket tid, kan nog bli frustrerad om det tvärt ändrar sig. Precis som en människa som är van att jobba mycket kan bli både deprimerad och frustrerad av att bli av med jobbet. Det är alltid lättare att acceptera en förändring man har valt själv.

Människan har ju makten i relationen människa-hund och kan fatta olika beslut, t ex genom prioritering påverka hur mycket plats hunden får ta i livet. Visst är det viktigt att försöka välja rätt hund utifrån vad man tror om sitt eget liv och vad man tycker är viktigt, men man ska också vara medveten om att ingen av oss kan se in i framtiden särskilt långt. Man kan inte styra allt, och rätt som det är får man tänka om.

Om tävling och träning är viktigt för människan är alt 1 att föredra - hellre än lite för aktiv hund som inspirerar mig att jobba hårdare, än en hund som inte vill något. Om jag är lite bekväm av mig är alternativ 2 att föredra - det kräver mindre ansträngning att minska ambitionen än att öka den.

Jag tror generellt att nummer 2 är att föredra eftersom det i vart fall inte leder till dåligt samvete och känslan av att vara otillräcklig som hundägare. Som många andra skriver så kan man skaffa en till hund om man är en människa som vill träna mer.

Alt 2 är att föredra framför 1:an. Mest för att där kan man stimulera hunden lättare, och lättare få den trött och nöjd.

Fast själv sitter jag med alt 1. Har en hund som är väldigt mycket energi. När jag skaffade henne passade det bra. Hon hade möjlighet att följa med till jobbet och få ut sin energi där. När jag sen var ledig kunde jag koncentrera mig på träningen. Nu när jag har bytt jobb och hon inte kan tyvärr inte följa med. Så har det blivit att hon har mer energi och vill mera än vad jag vill/orkar.

Generellt sett så tycker jag att alternativ 2 är att föredra.
Men när jag skaffade hund så var det ett medvetet val att välja nr 1.
Jag hade en lång period där jag inte hade någon ork. Jag hade fastnat i ett mönster som jag inte alls trivdes med, men hade inte motivationen att ändra mig.
Så när jag skaffade hund så valde jag en med den aktivitetsnivå jag önskade att jag själv hade och gav mig tusan på att ge min hund vad den behövde.
Nu råkar min hund ha mycket mindre energinivå än vad rasen generellt har, men jag har nått den energinivå jag önskade och både jag och hunden mår utmärkt.

Alltid nummer två, om man kan välja..

Har faktiskt själv en hund som just nu är en nummer ett, tyvärr. Vi har matchat fint under hela hennes liv innan, men just nu har jag en fruktansvärt krävande period i resten av livet och orken/lusten brister tidvis. Det betyder att hon då blir frustrerad och understimulerad, medan jag mår ännu sämre pga dåligt samvete.
Nummer två ger bara dåligt mående hos människan i alla fall, och det är nog alltid mitt förstahandsval - eftersom vi kan kontrollera våra liv till skillnad från hunden, som får ta det den får typ.

Är ju en fördel om man inte glömmer bort sina trådar :angel: Svarar alla

Det låter väldigt sunt som ni resonerar, och jag inser återigen att oavsett hur desperat man längtar efter en hund till så måste det nog vänta tills man vet mer om sig själv igen..

Mitt lilla problem just nu och det som får mig att ens fundera på en hund modell nr 1 är att min nuvarande vovve nästan är för perfekt matchad eller anpassningsbar :( Hon vill och kan egentligen mer än hon för tillfället får men hon är så pass självständig (eller vad man ska kalla det) att jag tappar motivationen att träna när jag mer än hälften av gångerna måste kämpa så för att få henne att vilja samarbeta och inte gå i sin egna lilla värld. Men samtidigt är hon så jäkla snäll att hon inte säger ifrån det minsta när hon tycker att promenaderna blir för korta..

Pendlar själv mellan att tycka att en hund som verkligen kräver aktivitet och tydligt visar att den är understimulerad (genom att tex äta upp hemmet) vore bra för mig. För jag vill verkligen bli mer aktiv men har så svårt att på egen hand hålla igång nya rutiner.
Samtidigt som jag är rädd att starta en nedåtgående spiral av måsten med en så pass krävande hund, att glädjen man brukar känna liksom äts upp av att ens energi tar slut för att man "jämt" måste aktivera hunden.

Hur vet man egentligen när man vågar satsa och sikta högt eller när det är bäst att "safea" och riskera att bli besviken?:confused:

Det beror nog på hur du är som person.

Jag satsade på en ras där jag var orolig för att situation nummer 1 skulle uppstå. Men än så länge finns ingen risk för det utan det blev snarare situation 2, iaf än så länge kanske blir det perfekt längre fram när hunden vuxit klart i kropp och knopp (är bara 11 månader).

Jag som person är ambitiös, energisk (trivs bäst med ett ganska högt tempo), lite av en perfektionist och tävlingsinriktad (vill bli bättre på det jag gör och få ett kvitto på det). Från början vet det inte alls någon självklarhet att jag skulle tävla med hunden. Nu tränar vi inför tävling i lydnad och bruks samt ska förhoppningsvis börja med agilityträningen snart också. Just nu hade jag gärna haft två lika krävande hundar som den jag har men är medveten om att det kan förändras i framtiden så det får räcka med en för stunden.

Dessutom tror jag att det är roligare att träna med en hund som har lätt för att samarbeta och tycker att det är kul och det gör automatiskt att man tränar mer.

Det beror nog på hur du är som person.

Jag satsade på en ras där jag var orolig för att situation nummer 1 skulle uppstå. Men än så länge finns ingen risk för det utan det blev snarare situation 2, iaf än så länge kanske blir det perfekt längre fram när hunden vuxit klart i kropp och knopp (är bara 11 månader).

Jag som person är ambitiös, energisk (trivs bäst med ett ganska högt tempo), lite av en perfektionist och tävlingsinriktad (vill bli bättre på det jag gör och få ett kvitto på det). Från början vet det inte alls någon självklarhet att jag skulle tävla med hunden. Nu tränar vi inför tävling i lydnad och bruks samt ska förhoppningsvis börja med agilityträningen snart också. Just nu hade jag gärna haft två lika krävande hundar som den jag har men är medveten om att det kan förändras i framtiden så det får räcka med en för stunden.

Dessutom tror jag att det är roligare att träna med en hund som har lätt för att samarbeta och tycker att det är kul och det gör automatiskt att man tränar mer.

Hahaha, jag hade precis samma tanke när Doris var 11 månader. Nu är hon snart 2 år och jag är glad att jag inte fullföljde den tanken ;)

Vi är väl lite situation 1, jag tappade träningssugen efter konvalescensen. Hunden vill, vill, vill. Nu har jag anmält mig till kurs som börjar i februari och ska ta upp kontakten med en privat instruktör också. Så hoppas jag på att få ordning på det hela :) Jag tycker ju att det ÄR roligt att träna, men just nu känns det bara BLÄ!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 163
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 627
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 218
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka