Aktivera hund

IdaV

Trådstartare
Jag behöver lite idéer när det gäller att aktivera vår hund. Vi har flyttat till Spanien för några månader sedan och för en vecka sedan kom också vår hund hit. Hemma har det inte varit några problem med aktiveringen, men här är förutsättningarna helt annorlunda. Hunden är en treårig Labrador med E-höfter så t.ex. all typ av agility går bort direkt.

Hemma har vi en stor gräsmatta runt huset, stora åkrar och en stor skog bara tvåhundra meter bort, tillgång till många olika sjöar och vattendrag och bil att ta oss runt med. Det vi har hållit på med har varit mycket simning och promenader, enklare blodspår och en del apportträning.

Här bor vi i en lägenhet med ingen gräsmatta, en bit bort finns någon typ av grusstigar på ett litet område men eftersom vi bor i ett hundtätt område är där jämt massor med andra hundar. En kilometer bort finns en skog som vi kan promenera i men jag kan inte gå omkring och droppa blod där. Två kilometer bort finns en liten båthamn där hunden kan simma, men att gå två kilometer kan vi endast göra under tidiga morgnar eller sena kvällar eftersom det är så varmt under dagen och hunden inte är van med värmen.

Jag är väldigt fast i hur jag gjorde hemma och har svårt att kunna "think outside the box" så nu hoppas jag på en massa tips av er.

Där jag bodde fanns en stor rastgård med agilityliknande saker, själva rastgården var riktigt stor och på ena sidan fanns aktiveringssaker till hundar, har du kollat om det finns ? Var i spanien bor du?
Där jag var fanns inte skog överhuvudtaget , men mycket stränder, så människor med hund gick mycket på stranden när de skulle få vara lösa, annars koppelpromenader runt stan.
Går ju hitta på en de som att runda stolpar och bänkar, gå i svåra trappor,träna lydnad på stranden:)

Där jag bodde fanns en stor rastgård med agilityliknande saker, själva rastgården var riktigt stor och på ena sidan fanns aktiveringssaker till hundar, har du kollat om det finns ? Var i spanien bor du?
Där jag var fanns inte skog överhuvudtaget , men mycket stränder, så människor med hund gick mycket på stranden när de skulle få vara lösa, annars koppelpromenader runt stan.
Går ju hitta på en de som att runda stolpar och bänkar, gå i svåra trappor,träna lydnad på stranden:)

Det finns en del små inhägnade områden där man får vara med hundar, men jag har inte hittat något ställe som du beskriver. Jag bor i Palma de Mallorca. Här kan du få upp till 1000€ i böter om du tar med dig hunden till stranden. :crazy: Det finns en hundstrand ca 10 km bort men eftersom vi inte har bil och hundar inte får åka med på bussen så är det inget alternativ.

Jag får som du skriver börja använda mig av bänkar och stolpar för lite agility. När det är riktigt varmt har hon redan simmat i fontäner i olika parker. :o;)

Det finns en del små inhägnade områden där man får vara med hundar, men jag har inte hittat något ställe som du beskriver. Jag bor i Palma de Mallorca. Här kan du få upp till 1000€ i böter om du tar med dig hunden till stranden. :crazy: Det finns en hundstrand ca 10 km bort men eftersom vi inte har bil och hundar inte får åka med på bussen så är det inget alternativ.

Jag får som du skriver börja använda mig av bänkar och stolpar för lite agility. När det är riktigt varmt har hon redan simmat i fontäner i olika parker. :o;)
Du har lov att ta med hund på tre busslinjer i Palma men hunden måste ha munkorg. Linje 30, 20 och 2 tar emot hund ombord. Här kan man hitta mer om Mallorca och hund:
http://www.guide4dogs.com/

TRåkigt=/
Jag blev riktig posiivt överaskad när de byggde den stora hundparken, aldrig sett något liknande i Sverige!
Ochdär jag bodde fick hundr vara på alla stränder, hoppas du hittar lite aktivering för er :)
Höst vinter vår är ju underbart i spanien, varken varmt eller kallt, perfekt promenadväder:)

TRåkigt=/
Jag blev riktig posiivt överaskad när de byggde den stora hundparken, aldrig sett något liknande i Sverige!
Ochdär jag bodde fick hundr vara på alla stränder, hoppas du hittar lite aktivering för er :)
Höst vinter vår är ju underbart i spanien, varken varmt eller kallt, perfekt promenadväder:)

Vi väntar på hösten och svalare väder. Då har vi planerat in lite vandringar i bergen. :)

K9nosework? Nu har jag inte testat men vad jag förstår kan det göras inomhus.

Det har jag aldrig hört om. Men efter en snabb googling verkar det vara ungefär vad jag tänkt mig att vi kunde hålla på med. :up: Jag skall googla vidare.

Personspår
Klickerträning
Balansträning (går att göra både inne och ute och är bra för att träna muskler att stabilisera upp höften).

Är det så varmt får man väl lov att promenera morgon eller kväll, simning hade jag försökt fortsätta med!

NoseWork är bra aktivering också, jag kör enbart för "hemmabruk" med kryddor eller te.

Personspår
Klickerträning
Balansträning (går att göra både inne och ute och är bra för att träna muskler att stabilisera upp höften).

Är det så varmt får man väl lov att promenera morgon eller kväll, simning hade jag försökt fortsätta med!

NoseWork är bra aktivering också, jag kör enbart för "hemmabruk" med kryddor eller te.

Balansträning låter intressant. Kan du berätta mera vad det går ut på och vad man gör?

Balansträning blir styrketräning för små stabiliserade muskler och funkar förebyggande (och hjälper till en högre fart på agilityplan som är en del av mitt eget syfte). Dessutom kräver det att hunden koncentrerar sig ordentligt. Träna bara väldigt korta pass då det snabbt blir tungt.

Det går ju hand i hand med kroppskontroll. Jag tränar trick inne som vacker tass (med alla tassar, bak är svårare), sätta upp fram- eller baktassar på ett föremål, klossträning (framtassar på en bok, snurra runt med baktassarna), sitta vackert mm. Sen tränar jag mina på pilatesboll, först bara att stå när jag håller i bollen, sen vrida sig eller lyfta tassar när de blir duktigare.
Samma trick som ovan kan man också ta med ut och köra på rötter, stenar, baktassar på trappsteg etc.

eftersom vi inte har bil
3529481113.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 504
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 352
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar