Sofie.S
Trådstartare
Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov.
Hund nummer två är under bearbetning, men tanken börjar smälta hos mannen.
Mina behov:
- Kontaktsökande hund (vad ska vi göra?)
- Ingen jaktlust eller mycket liten
- ska kunna vara med i stallmiljö
Min förhoppning om motion är körtur (med lös hund) med hästen 2/gr veckan, 4-6 km.
Promenad/cykling i olika tempon/distanser 2-4 gr veckan.
Vissa dagar kanske det inte blir någon ordentlig promenad, men kissrunda kväll och lösgående i trädgård.
- Söker en mellanstor hund
Familjens behov:
- ingen skällig ras
- Trygg med barn, hunden får givetvis vara ifred men ska tåla barnskrik och ”vardagligt kaos”
Vi bor på 250kvm med inhägnad tomt, i familjen finns kanin, katt och soffpotatisen av rasen Fransk Bulldog.
Vi som familj åker årligen på skidsemester där hund(arna) följer med.
Raser jag kollat på är:
Shetland Sheepdog - dock orolig för mentaliteten. Har haft en förut som var väldigt harig.
Dalmantin - också skeptisk till mentaliteten.
Soft coated wheten terrier - haft en sedan innan, inga nackdelar direkt, något mycket pälsvård.
Eurasier - gillar att den klassas som ”familjehund”.
Kom gärna med tips!
Hund nummer två är under bearbetning, men tanken börjar smälta hos mannen.
Mina behov:
- Kontaktsökande hund (vad ska vi göra?)
- Ingen jaktlust eller mycket liten
- ska kunna vara med i stallmiljö
Min förhoppning om motion är körtur (med lös hund) med hästen 2/gr veckan, 4-6 km.
Promenad/cykling i olika tempon/distanser 2-4 gr veckan.
Vissa dagar kanske det inte blir någon ordentlig promenad, men kissrunda kväll och lösgående i trädgård.
- Söker en mellanstor hund
Familjens behov:
- ingen skällig ras
- Trygg med barn, hunden får givetvis vara ifred men ska tåla barnskrik och ”vardagligt kaos”
Vi bor på 250kvm med inhägnad tomt, i familjen finns kanin, katt och soffpotatisen av rasen Fransk Bulldog.
Vi som familj åker årligen på skidsemester där hund(arna) följer med.
Raser jag kollat på är:
Shetland Sheepdog - dock orolig för mentaliteten. Har haft en förut som var väldigt harig.
Dalmantin - också skeptisk till mentaliteten.
Soft coated wheten terrier - haft en sedan innan, inga nackdelar direkt, något mycket pälsvård.
Eurasier - gillar att den klassas som ”familjehund”.
Kom gärna med tips!