Har en hingstunge på tio månader efter Akribori. Mamman är e: Miroco (ganska okänd hingst e. Maraton- Cyrano) - Rex - Jumper och 162 cm o något lågställd. Krumelur (som han heter, den lille) är mycket mer högställd än sin mor och har lååånga ben. I dag vid tio månaders ålder, lite drygt, är han redan 149 cm i mankhöjd, så jag befarar att han blir en bjässe... Han är dock som tur är lätt i modellen.
Jag valde Akribori dels för att jag ville ha en allroundhäst, och med A's hoppstam o rörelser får man ju hoppas att fölis både ska kunna skutta över pinnar o springa fint. Dessutom ville jag ha en lite större hingst, då ju stoet är ganska litet, för att få lite storlek på fölungen, o det verkar jag ju definitivt ha lyckats med.
Han rör sig riktigt trevligt, om än inte extraordinärt, och är framförallt hur snäll och vänlig som helst att hantera. Lite försynt skulle man nästan kunna kalla honom. Jättego och jättekelig och vill alltid göra rätt.
I skrivande stund är han dock sjuk
. Han kom in från hagen i går och frös så han skakade och när det inte hade gått över (det var blött o kallt ute, så först tyckte jag väl ínte det var så konstigt) vid kvällsfodringen tempade jag honom o han hade hade 41 graders feber... Bara att ringa jour vet, alltså, så lördagskväll det var. Hon kom snällt klockan elva på kvällen, som tur var, och han fick både penicillin o febernedsättande o Beviplex o kramplösande och så tog vi blodprov som jag förhoppningsvis får svar på i morgon. Nu verkar han mkt piggare och har "bara" 38.9 i temp o äter hö o dricker vatten med god aptit. Stackars liten...