Akribori!?!

myfairlady91

Trådstartare
Har en kompis som funderar på att betäcka sitt danska sto med Akribori, stoet är stort (174 cm hög, men hon är lätt i typen). Hon har väldigt bra gångarter och hoppar väldigt bra oxå. Kompisen ska behålla fölet och satsar själv på hoppning. Tror ni att Akribori kan vara något? Stoet är efter Fanals Prydsholm - Blue Hors Agent. Är Akribori mer dressyrhäst än hopphäst? Han har väl hoppstam om jag minns rätt?
Är det någon här som har en avkomma efter honom? Är den stor/liten, lätt/tung i typen etc? Vad lämnar han? Vågar man chansa med ett sådant stort sto?

//L

Akribori är väl snarast en hoppstammad dressyrhingst. Jag har en åring efter honom. Mamman är e. Nactus-Labrador, 168 cm och "normalgrov". Åringen är lättare/ädlare i typen än mamman med låånga ben och rör sig lätt och luftigt. På fölvisningen fick den 48p (8:or rakt igenom).

Har också en åring efter honom :love:. Ganska liten fortfarande men jag hoppas hon växer till sig född sent, 22/6, mamman är 165cm. Mkt trevlig typ och rör sig bra. Hon kan hoppa också har hon visat, så det var bara att sätta upp en tråd till på staketet :) Mamman e. Edingburg-Maraton-Aladin Z.

Jag har två avkommor efter honom hemma nu..två ston.
Båda är riktigt fina exteriört och rör sig bra. Den ena är ue. Guinness-Arram och är betydligt ädlare och mer högrest än sin mor. Den andra ue. Maraton-Gaspari och är både högrest och ädel.
Båda verkar blir ganska stora trots att mödrarna är 164 resp.163 cm.

Är verkligen nöjd med båda två. Den ena är visad som föl och fick 48 p (6 x 8 både på fölmönstring och championat).

Min syster har också en avkomma e Akribori. Hon är lätt i typen, ädel och högrest och verkar också bli stor. Hon har hoppat över allt som går att hoppa över sen hon var föl! En mycket vaken dam. Stoet är e: Maraton-Hertigen, 163 cm.

Har en hingstunge på tio månader efter Akribori. Mamman är e: Miroco (ganska okänd hingst e. Maraton- Cyrano) - Rex - Jumper och 162 cm o något lågställd. Krumelur (som han heter, den lille) är mycket mer högställd än sin mor och har lååånga ben. I dag vid tio månaders ålder, lite drygt, är han redan 149 cm i mankhöjd, så jag befarar att han blir en bjässe... Han är dock som tur är lätt i modellen.

Jag valde Akribori dels för att jag ville ha en allroundhäst, och med A's hoppstam o rörelser får man ju hoppas att fölis både ska kunna skutta över pinnar o springa fint. Dessutom ville jag ha en lite större hingst, då ju stoet är ganska litet, för att få lite storlek på fölungen, o det verkar jag ju definitivt ha lyckats med.

Han rör sig riktigt trevligt, om än inte extraordinärt, och är framförallt hur snäll och vänlig som helst att hantera. Lite försynt skulle man nästan kunna kalla honom. Jättego och jättekelig och vill alltid göra rätt.

I skrivande stund är han dock sjuk :( . Han kom in från hagen i går och frös så han skakade och när det inte hade gått över (det var blött o kallt ute, så först tyckte jag väl ínte det var så konstigt) vid kvällsfodringen tempade jag honom o han hade hade 41 graders feber... Bara att ringa jour vet, alltså, så lördagskväll det var. Hon kom snällt klockan elva på kvällen, som tur var, och han fick både penicillin o febernedsättande o Beviplex o kramplösande och så tog vi blodprov som jag förhoppningsvis får svar på i morgon. Nu verkar han mkt piggare och har "bara" 38.9 i temp o äter hö o dricker vatten med god aptit. Stackars liten...

Ha, ha! Du har samma anv. namn som mitt föl e Akribori
(-Miroco) heter, och jag har dessutom ett vuxet sto e. Nactus (-Dragon). Livet är fullt av sammanträffanden ;)

Det var ju festligt med "krumelur"!!!
Jag har faktiskt inte mätt min åring ännu, men jag tror att hon är ganska stor.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 621
Senast: Hippocampus
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar