MissFideli

Trådstartare
Hur är den? Syrran har en Shiba, är dom lika i sättet? Akitan är ju större, men mer?

Tycker den är så otroligt vacker!
 
Sv: Akita

Jag har en kompis som har 2 akitor...dom är otroligt vackra . MEN....det är skarpa hundar,
I USA skjuter dom hellre en sån hund än att försöka fånga den om det är läge för det.....
 
Sv: Akita

Akitan eller GJD som dom oxå heter är en skarp hund.

Jämför dom gärna med "Amstaff" eller "apbt" då även Akitan/GJD är en s,k ""kamphund"".

Men med ett sunt förnufft och en bra lydnad och uppfostran är det en jätte trevlig hund!!
 
Sv: Akita

men akitan är väl betydligt tuffare mot sin förare än vad amstaffen och pitbullen är? GA (eller var det Jadzia?) hade väl rätt bra pejl på de här hundarna tror jag.
 
Sv: Akita

ja, dom är betydligt mer hårda mot sin förare! jag tycker nästan att amstaff o pb är gullgossar i jämförelse.
 
Sv: Akita

Känner en Akita hane och han är HELT underbar alltså!
Ur go och snäll!!
Han verkar lite blåst och "korkad" skulle jag vilja säga! :rofl:
Han kan komma springande, snubblar och ramlar på marken, reser sig upp, springer vidare och så kan de hända igen!! :rofl:


Han är verkligen ur go, går jämt lös på gården han bor på oxå!!
En helt underbar pojke!!
 
Sv: Akita

Min kompis fick sy 37 stygn i ansiktet pga hennes akitahanne...han lever än.
Det är en ruskigt trevlig o vacker kille om jag ska försvara honom, men dom har vissa integritetsgränser man inte får överskrida....Det säger bara pang.....utan förvarning om dom tycker man går för långt.

Tiken hennes däremot har aldrig visat aggressivitet.
 
Sv: Akita

Jag ska inte ha, jag är inte hundmänniska och har heltidsjobb. Träffade på en igår och jag blev nyfiken.
 
Sv: Akita

Jag är rätt så skeptisk till Akita, de är vackra, men det kommer inte in en sån i mitt hus.

Har två bekanta som skaffade Akita (båda män, med naturlig pondus som båda haft hund hela livet, den ena instruktörsutbildad, den andra en mycket erfaren jägare), båda avlivades strax efter könsmognad.
Anledningen var deras skärpa, de drog sig inte för att gå på deras barn, morra och hota. Även deras fruar var i farozonen när inte männen var hemma, båda hundarna var hanar.

Har nu i vår haft en Akitatik i valpkurs, hon har inte heller några spärrar. Vid sju månaders ålder har hon inga problem med att ta invecklade strider med ägaren, prova ledarskap fullt ut. Hon går även på andra hundar, de behöver bara ge henne någon smått hotfull signal och hon går på dem direkt med full styrka.
Denna tiken är inte rädd, ostabil eller på något annat sätt "onormal", hon är bara fruktansvärt dominant och lider av enorm hybris, precis som många andra Akitor.... Jag skulle inte vilka träffa en osäker individ i den rasen...

//E
 
Sv: Akita

Akitan eller GJD som dom oxå heter är en skarp hund.

Jämför dom gärna med "Amstaff" eller "apbt" då även Akitan/GJD är en s,k ""kamphund"".

Men med ett sunt förnufft och en bra lydnad och uppfostran är det en jätte trevlig hund!!

Tycker inte att man kan jämföra dessa raser alls..
 
Sv: Akita

men akitan är väl betydligt tuffare mot sin förare än vad amstaffen och pitbullen är? GA (eller var det Jadzia?) hade väl rätt bra pejl på de här hundarna tror jag.

Helt klart...

De erfarenhet jag har av Akitor är att det är grymt mycket skarpare och tuffare rent generellt än både amstaffen och pittbullen...

Jag skulle aldrig kliva in i ett hus där man inte hade full kontroll och en väldigt diciplinerad Akita :crazy:
 
Sv: Akita

Hur är den? Syrran har en Shiba, är dom lika i sättet? Akitan är ju större, men mer?

Tycker den är så otroligt vacker!


Blir så full i skratt när man läser vad folk skriver om dom, kan inget o vet inget om rasen...men så tittar man på bilder på dom....det ser ut som nallebjörnar.....snälla o trogna.
Men ack vad man kan missta sig =)
 
Sv: Akita

Ja, dom är iskalla. Det är den pondusen dom har....Shiro ( hanen) han vek aldrig en tum för någonting, men han var aldrig otrygg eller osäker. Han tog hennes Papillon också och dödade honom på ett hugg...bara sådär....Jag måste ändå säga att jag tyckte mycket om den hunden, han var så otoligt vacker och hade sån power i sig...kritvit med svart nos, och dom är verkligen snygga.
 
Sv: Akita

Vi var intresserade av Akita inu när vi skulle skaffa hund. Vi tyckte också de var så maffiga och vackra.
He he men vi behövde inte forska länge för att inse att hunden inte var ngt för oss förstahundsägare:idea:
Jag känner dock inte att jag fick intrycket av att de var så "farliga" som det sägs här.
Som jag förstod det var de självständiga och inte speciellt aggresiva eftersom de såg sig själva som så högt rangade. (Som ni märker är jag inte så slängd i hundspråket)
Däremot hade de en väldigt påtaglig vaktinstink vilket fick mig att backa tio steg.
Japanska polisen använder väl dem som tjänstehundar?

Som jag förstod det var det en enmanshund som krävde mycket stimulans både fysiskt och psykiskt. Känns inte som en familjehund.

Däremot kan jag anse att de är underbara hundar ändå :love: men det är bara att drömma om att jag någonsin skulle klara av en sådan.
 
Sv: Akita

Nä, precis! Det är ju inte så att de har ngt fel i skallen som gör dem aggressiva. (Som jag har för mig att vissa kamphundsraser har *hukar mig*)
Pondus var rätt ord!
 
Sv: Akita

Fast jag kan nog tycka att det är "fel" på en hund när den vid sju månaders ålder utan att tänka sig för går in i en konfrontation. Vad händer då när en unge snubblar över en sån hund?

//E
 
Sv: Akita

Akitan eller GJD som dom oxå heter är en skarp hund.

Jämför dom gärna med "Amstaff" eller "apbt" då även Akitan/GJD är en s,k ""kamphund"".

Men med ett sunt förnufft och en bra lydnad och uppfostran är det en jätte trevlig hund!!

Går inte att jämföra raserna med varandra då dom är totalt olika.
Akitan har en betydligt mer blandad historia och varierande användningsområden.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 246
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp