Sv: Akita

ja du , där står det att dom aldrig glömmer en oförätt och kan "ge tillbaka" lååångt senare...det påminner mig om hanen jag känner.
Matte var o hälsade på en kompis som hade en katt, hunden gick fram o skulle nosa.....katten slängde ut en klo mot nosen på hunden och såpass att klon fastnade i nosen på honom....han rörde inte en min.

Ett par veckor efteråt var dom tillbaka, katten satt på golvet och åt ( tuff katt) Shiro gick fram helt lugnt , tittade på katten och det bara small över ryggen på den. Hunden gick lika lugnt därifrån...Typ...jag här fick du.

Katten överlevde måste jag få tala om..

Men just detta med ett minne som en häst och det ges igen när tillfället uppenbarar sig stämmer.
 
Sv: Akita

( ang sidan: googlade runt lite och hittade sidan.. tänkte att det är lite kul vad nån som håller på med akita tycker om rasen.. har alltså inte att göra med sidan..)

usch ja.. det är en mycket inteligent hund.. och lixom ska ha sista ordet!
 
Senast ändrad:
Sv: Akita

Fast en lättprovocerad hund är knappast vad Akitan framställs som av de som föder upp den, alltså kommer de oftast till folk som vill ha nallebjörnar.

En hund som tänder till på allt och söker provokation är väl inte direkt önskvärt inom något. Kan komma på vissa delar av jakt där de säkert passar, men man ska ju kunna hantera jycken... Skillnaden på ex Akita och APBT är ju att hos APBT är aggressivitet mot människor absolut inte önskvärt, även om de används i kamp. Jag kan alltså på rak arm nämna ALLA exemplar av Akita jag har mött som potentiellt aggressiva hundar. Var vill man ha det?

//E
 
Sv: Akita

Det är klart... jag har ju aldrig träffat en Akita på riktigt. Men en kille på svärfars jobb har en hane och han älskar sin hund. Den är med honom på jobbbet (kontorsjobb). Inte gosig av sig men håller sig helt lugn i sitt hörn.
Jag har inte läst någonstans att det är önskavärt hos en akita med aggresivitet mot människor.

Däremot tycker jag att man kan bevara vissa raser lite skarpare och inte göra dem till familjehundar. Vi har ju haft diskussionen om Rottis innan.
Självklart har uppfödaren ett stort ansvar att se till var hundarna hamnar. Men folk får väl fatta att man inte kan köpa en hund bara för att den är söt.
 
Sv: Akita

Efter att ha googlat runt på kennlar för akita, tycker jag att det
verkar lite smått oseriöst då vissa avlar på hundar som inte
är skottfasta för fem öre, visar rädsla och inte är MH-testade.

Skulle tänka mig för mer än en gång innan jag köpte något dylikt.
 
Sv: Akita

Ok... så långt kom jag aldrig i min efterforskning. Men det är ju klart att det låter lite väl knepigt...
 
Sv: Akita

Det ska man vara:)
Jag slutade mina efterforskningar rätt så tidigt då jag bara behövde läsa lite olika rasbeskrivningar för att förstå att det inte var rätt hund för mig.
 
Sv: Akita

Har en vän som har en Am. Akita, har aldrig träffat tiken men han har berättat om allt sen han skaffat henne.
Han har tränat henne sen hon var valp och när hon var fyra månader satte hon hans föräldrars äldre labbetikar på plats och sedan dess varenda hund, gammal som ung. Vännen är 40+ och har haft hundar i hela sitt liv, och erkänner att de är en svår ras..
Hon tycker inte om att gosa, leka med andra hundar, nya människor går an.
Just nu är hon i trotsåldern och envis som synden och vill ha sista ordet och biter sönder allt och har vax i öronen, men underbar när hon sover ;)
 
Sv: Akita

Precis som med många andra raser: Grand Danois exempelvis...

Skulle aldrig i hela mitt liv skaffa en Akita utifrån de regler som ( inte ) existerar ....
 
Sv: Akita

Att Aveln inom GD är rent ut sagt SKIT, liksom Akitan i många fall ( nu är jag inte helt 100% insatt i akitaaveln )
 
Sv: Akita

Nu är det väl inte "aveln" som sådan som är skit med akitan, utan mer att dom är INTE "förädlade" och därmed har mycket av ursprungshunden kvar i sig...som Dingon t ex.
 
Sv: Akita

...det är förmodligen därför dom är så facinerande...så gåtfulla och med sån power.......Jag blir hänförd av deras "inre styrka" men dom kanske inte ska vara i människans tjänst......
 
Sv: Akita

Jag svarade bara Kanelbullen som skrev i just sitt inlägg om aveln av Akita och det faktum att regler för att föda upp akitan i Sverige är futtiga...

Annars får jag hålla med dig, Akitan är otroligt vacker och utstrålar någon otroligt skönhet/styrka...
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 246
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp