Cillie

Trådstartare
Nu har preliminära startlistor kommit för Åkerbo (redan). :D

De har delat upp 90-klassen till en endagars, och en tvådagars, ser det ut som.
:angel:
Någon som ska dit?

Sv: Åkerbo

Jag ska också. Har precis som Mollgan bett om att få byta klass - från 1* till lätt (kanske kan få hennes starttid då :d)

Ja - jag kanske skall säga att jag själv kommer (om bilen hinner bli fixad innan - den håller tydligen på att rasa). Om vi kommer iväg blir det Lätt klass igen, och jag ska verkligen, verkligen försöka hålla tiden någotsånär. :)

Ingen som har en ledig plats i transport/lastbil fr Stockholm på lördagen? ;)

Längtar!!

Min häst har inte gått överdrivet bra de senaste starterna, så vi ligger lite lågt och ska försöka hitta självförtroendet o känslan igen :)

Hej alla glada! Jag ska också dit! :)
Ska starta debutanten. Jag saknar dock en "tävlingsskötare"/pojkvän eller annan trevlig själ som kan hjälpa till så om någon har en att låna ut typ mellan elva och tolv på söndagen så får ni gärna säga till! :)

Japp, vi ska dit med ordinarie ryttare på hästryggen :D.

kl

Hur gick det för alla då?

Själv är jag galet nöjd med min terrängrunda och min fina fina häst :banana: :banana: :banana:

Jag fick en del idéer efter förra helgens fiasko i Mantorp (stort tack mammaBerg för att du delade med dig av dina iakttagelser :bow: )
och provade en ny taktik i terrängen, nämligen "Plattan i mattan" :D vilket visade sig vara perfekt för en Kamel som tydligen har blivit lite för bekväm av sig.
I praktiken betyder det att man i princip inte tar en enda halvhalt från det att man sitter upp och ända till man har kommit i mål. Istället gasar man så mycket man kan och varierar med att smacka som den värsta ekorre. Kanske inte riktigt efter skolboken men uppenbarligen fungerade det mycket bra, för vi var felfria och bara en sekund över optimaltiden på en bana som ställde till med en hel del både hinderfel och ffa tidsfel.
En av våra bästa rundor på många år!
Till nästa gång ska jag bara försöka installera tillägget som gör det möjligt att sakta ned en aning på vägen ned i ett vattenhinder för det hade vi missat denna gången :o Kamel ville hellre hoppa det enstjärniga inhoppet så det gick ganska fort och vi flöööög ned vattnet, som tur var hann jag få tag på tyglarna igen före b-hindret :rofl:

Är relativt nöjd med hoppning (0 fel, galet stark häst) och dressyr (45 straff) också, även om jag inte håller med domaren om att förra veckans ritt i Mantorp (samma program o domare) var bättre än denna.

Vad resultatet egentligen blev vet jag inte, jag fick med mig en blå rosett hem men det var baserat på ett felaktigt resultat visade det sig, de hade räknat med fel antal straffpoäng för överskriden optimaltid hur nu det kan vara möjligt :confused:
Tror att det egentligen skulle vara Murray som var tvåa och jag trea, men jag åkte hem så jag vet inte om de lyckades få fram ngt riktigt resultat.
En vän som red debutanten sa att de hade stannat kvar en timme efter den klassens slut, och då fått besked om att det inte skulle bli något resultat klart alls...

Synd att det blev så rörigt med resultaten, för annars var det toppentävlingar.
Allt flöt på bra, terrängbanorna var jättefina och välbyggda och krävde bra framåtridning hela vägen runt. Det fanns alternativ på de svårare hindrena, och precis som det ska vara var alternativvägarna mycket tidsödande.
Banvisningen var också jättebra!

ÅÅååh äntligen, Grattis!!

Men du... vill bara påpeka att du faktiskt fick samma tips för mer än ett år sedan från en annan bukefalist som sett dig på en tävling ;) (alltså inte jag då)

Men det är inte alltid man är mottaglig för ideér :cool:

Tack! :love:

Alltså, det är inte förrän nu som Kamel har varit mottaglig för den här typen av ridning. Tidigare hade vi försvunnit i tangentens riktning i sken redan före hinder ett om jag hade gasat så mkt som jag gjorde nu.
Han måste helt klart vara avspänd för att vara mottaglig för kommunikation. Därmed inte sagt att det inte var ett bra tips jag fick :), bara att det inte var praktiskt genomförbart direkt just då. Men sen dess har vi gjort "allt" från grunden igen och nu verkar det fungera fint, mycket tack vare min duktiga och engagerade tränare som även suttit på hästen (och konstaterat att det inte var riktigt som det såg ut att vara) :)

Grattis!

Själv är jag verkligen missnöjd.
OK dressyr (för att vara oss) men hoppningen stirrade hästen på muren vid hinder 3 och jag hann inte trycka tillbaka bogen = stopp. Hinder 7 fick vi också ett stopp på. Helt obegripligt då jag inte vet vad han tittade på och sedan vägrade han gå fram alls. Vi kom över så småningom och låg på makalösa 99 i straff (57+12+30) inför terrängen. Där vi stannade på nästan allt.

Nu vet jag inte vad vi ska göra. Hästen har gått bra och har mååånga felfria debutanter senast två åren och vi har tränat på lätt-banor så jag trodde att vi var klara för det. Mantorp gick åt h-e så jag gick ner en klass till Åkerbo men nu vet jag inte. Är anmäld till Botkyrka och Stockholm. Inte så långt att åka i alla fall.

Bryt ihop och kom igen brukar vi säga ...

Å du är säker på att hästen är helt fräsch? När dom plötsligt börjar stanna sådär brukar vara första tecknet på nån liten inflammation i benen. Tänk på att Mantorp sög rejält i benen på hoppbanan, kan ju ha fått nån mindre skada då.

Precis så tänkte jag, min häst var helt slut efter hinder nr 3, och stannade redan på hinder 4, sen ett stopp på coffin å efter det märkte jag att allt inte va som det ska..å då snackar vi en häst som går på allt i terrängen. Gick med han hur länge som helst efter och han fortsatte flåsa, svettades och gick inte ner i pusl..fick gå till veterinären och även då hade han inte gått ner i puls...kände direkt att inte ngt stämmer...Å veterinär trodde samma..så de blir in till veterinären å ta lite prover och kolla igenom honom på torsdag :(

Ganska missnöjd med min egen instats i det oerhört märkliga vädret.

Fin-fin dressyr - han höll sig avspänd o lyssnade genom hela programmet = jättefina poäng! Yiiihaaa!

Sedan tappade jag allt fokus i hoppningen, lallade runt där inne o red inte alls på alla hinder så som jag måste göra. Då blir han lång och vi får hiskeliga problem med avstånd o tryck i sprången. 8 fel med oss därifrån och en ganska deppig ryttare.

Terrängen red jag bra på första delen av banan, men började sedan - igen - att tappa fokus. Fick 2 riktiga omtramp på sista delen av banan och när C började tränga utåt på steeplechase häcken så reagerade jag inte alls snabbt nog. Tyvärr hade jag låtit tyglarna glida ur händerna (lädertyglar) och när jag väl reagerade var det för sent för att hinna styra med mina 2 km tyglar. Fick således en utbrytning på banans lättaste hinder....

Så; lärdomar att ta med sig:

Se till att få i mig själv energi o vätska så att jag klarar att hålla fokus.

Köp tyg-tyglar

Börja träna så att min fysik blir bättre

Rid ordentligt på varje hinder, även de lättare

Vet inte alls vad vi fick för tid eftersom resultatet inte kommit upp, och jag missade det i söndags, så det ska bli spännande...

Jag bryter oxå ihop och kommer igen, nu ska C vila 3 veckor och sedan blir det Ryttis som avslutning i år.

Hu för lädertyglar :mad: efter den dyra erfarenheten i Bollnäs där det vräkte ned inköptes på en gång ett par GUMMItyglar :)
Och efter helgens stora tävling i öster kan jag säga att den investeringen betalade sig direkt :) där även den terrängen föregicks av ett enorms regn- o åskväder.

GRATTIS till er! Hur roligt som helst!!! :bump::bump: Blev så glad när jag hörde. Vilket ekipage!

Jag är ju lite allergisk mot gummityglar, så jag går på ribbade tygtyglar. GG har ett par med halva distansen mellan "ribborna" - dem blir det!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: miumiu
·
Samhälle Sverigedemokraterna har av TV4:s Kalla Fakta avslöjats driva en trollfabrik. SD:s anonyma konton har spridit propaganda och även sådant...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 687
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar