Akademiskridkonst, barock vs klassikridning?

sanio

Trådstartare
Nu vill jag gärna ha någon som benar ut det här åt mej.

Vad är den stora skillnaden mellan dessa?

Vad rider ni?
Vad är mest posetivt med det?
Varför valde ni just den ridstilen?

Jag fundera fram och tillbaka vad som passar mej.. Men behöver hjälp med vad de olika stilarna är

Sv: Akademiskridkonst, barock vs klassikridning?

Jag tycker mer att det är tränaren som avgör vad som känns bäst än inriktningen i sig.
Hade jag haft fler tränare att välja på kanske jag hade fastnat på klassiskt (tänker inte på vanlig dressyr alltså men jo, nog hade jag kunnat fortsätta med VD också om jag hittat rätt tränare). Nu blev det istället en form av trappa där jag först upplevde en AR-tränare som bättre (mer pedagogisk) än tidigare tränare, sen en annan.. osv (hann prova ett par andra inriktningar på tränare också under tiden) till min nuvarande som hittills är absolut bäst för mig och min pålle av de tränare vi provat! :)

Som många på det här forumet varit inne på tidigare så tycker jag att tränarna skiljer sig betydligt mer åt som individer än vad inriktningarna skiljer sig åt egentligen.
Åk på clinics/kurser/träningar och se och jämför så du kan bilda dig en egen uppfattning! :)

Jag tycker absolut det syns skillnad på (de flesta) resultatmässigt beroende på inriktning, vad man är ute efter, men jag har svårt att förklara skillnaderna och bra/resp. dåligt för god ridning är alltid god ridning och "målen" är ändå ungefär samma.

Tänker mig klassiskt som VD som spårar över till lite högre mål på samling och därför också lite andra prioriteringar medans AR mer är en gren för sig med egna tillvägagångssätt och ännu mer anpassning efter individen.

Sv: Akademiskridkonst, barock vs klassikridning?

Det finns en jättebra nålad "instruktion" överst på detta forum. Där besvaras många frågor.

Sedan hoppas jag att du får svar här - jag tycker också det är intressant att höra just vad man tycker är mest positivt med respektive ridstil och varför man valde den!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar