Akademisk v. engelsk

M

marylou

Finns det någon här som tittade på Levade-showen?
Då var det en "engelsk" ryttare och en "akademisk" ryttare som red parallellt i ett program. Är det någon som kan hjälpa mig att belysa de viktigaste skillnaderna i deras olika ridsätt? Jag vet att det låter flummigt men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att få veta det jag vill. Man kanske kan säga nyckelskillnaderna mellan akademiskt och engelskt?
När delade sig stilarna?
Jag försöker göra en undersökning om skillnaderna. Jag skriver projekt arbete om akademsik ridkonst och vill då kunna belysa skillnaderna.

:bow: Marylou

Sv: Akademisk v. engelsk

I Levade-showen var det väl inte så mycket som skiljde de två ekipagen du syftar på förutom klädsel och utrustning och att det var lite olika typ av häst (dock spanska hästar båda två? olika varianter på andalusier? nån som vet?) Både tjejen och fuxen var väl med i andra programpunkter och smälte in bra...? Kul programpunkt, men om det var "engelsk" och "akademisk" ridning vet jag inte?

Ja, och så måste du ta reda på vad det är för ridning du pratar om. Engelsk ridning är väl närmast jakt ;) ....
Är det fransk eller tysk eller tävlingsdressyr eller akademisk eller barock eller klassisk osv.....

Etiketter är svåra!!!mvh/T_B

Det var väl egentligen ingen större skillnad på ridningen, den ena red en spansk häst med traditionell spansk utrustning, den andra red ett halvblod med för tävlingsridningen typisk utrustning.

Hur hästarna är utbildade är en annan fråga... Den spanska ryttaren har antagligen använt den klassiska, spanska utbildningen medan den tävlingsklädda ryttaren gissningvis har en blandning av spansk och mer tävlingsmässig utbildning.

true_blue skrev:
Ja, och så måste du ta reda på vad det är för ridning du pratar om. Engelsk ridning är väl närmast jakt ;) ....
Är det fransk eller tysk eller tävlingsdressyr eller akademisk eller barock eller klassisk osv.....

Etiketter är svåra!!!mvh/T_B

Ja det är ju det jag menar! Går det öht att sätta såna etiketter på allt (och behöver man kategorisera på ett sånt sätt)?

Det var en andalusisk vit hingst o en hanoveranarhingst (godkänd?) som Martina red. Martina red även med i kadrilljen etc på andaluser.

Egentligen så tycker inte jag att man behöver kategorisera så som vi gör nu. Vissa diskussioner som vart här inne, kanske inte så mycket nu?, har varit "vi och dom" ungefär istället för att låta god ridning vara god ridning oavsett inriktning. Vi har ju allihop nästan samma mål. I stort sett bara vägen dit som skiljer :smirk:

Jag tyckte det var skillnad både på ridning och resultat. En häst gick fram till handen, var rel rak och kunde länga sig. En annan krökte ihop sig, gick inte fram till handen och kunde inte länga sig. En ryttare satt lodrätt och inverkade på sin häst, den andra verkade mest åka med, satt som sadeln och hästen placerade den.

Okej, jag vet inte om jag fattat rätt men är det så att den moderna tävlingsdressyren formades när två stycken ryttmästare under klassicismen försökte hitta en väg att använda skjutkraften för att nå bärkraft och samling? Det fungerade väl till slut trots att de hade olika metoder? Men det är ändå därifrån den moderna dressyren härstammar?
Am I right?

såg inte detta men det kan vara intessant att få veta vilken ryttare som gjorde vad.

Frågar du 100 åskådare på galan får du 100 svar... Jag tyckte den tyska hästen var den som utförde något att hetsa upp sig över.

Trots att jag är stolt ägare av en PRE (och ett halvblod) måste jag hålla med Carmenzita. De spanska hästarna var överlag hopdragna och spända :(

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 183
Senast: Myrten
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 889
Senast: Em-Jay
·
Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV