Sv: akademisk ryttare=teoretisk ryttare
å ja! Sumobrottar dräkterna har jag ju sett, en sådan har jag aldrig provat att brottas med
haha, stackars häst
jag skall fortsätta läsa i urkunderna, det är väldigt roligt men jobbigt
Det är fantastiskt roligt att läsa om hur monsterunder skapas så fort de får tillgång till hästen och lärt sig och utvecklat.
Man kan bli inspirerad :-)
Jag skulle vilja göra en bra stunt på formation och de snabba vagnarna med bågskyttar på, och kortbågsskyttar på hästrygg - se vem som prickar de andra bäst. Göra blitzer och bli lika bra och snabb som partherna till exempel.
Man får så mycket invasioninsperation
Vet ni vad för tokigt jag också har läst - The Oxford Dictionary of Celtic Mythology - grundligt från A till Z.
Varför då kan man undra. Jo, jag undrade nämligen varför Sleipner är grå och har 8 ben.
Solhästar och Vindhästen Lung-Ta är vita nämligen och ingen har 8 ben.
I den hittade jag om Tuata Da Dannan Havsguden Mananna eller vad han heter. Han kommer över havet på sina hästar ibland.
Sedan satt jag och surfade igenom världens alla hästraser - från och till då, och med kunskapen om Camargue hästens existens redan där den är.
På Hebriderna mellan Irland och Skottland hittade jag då Eriskay pony. De är helt vita - som kusiner till Camarguen. Så satt jag och kontemplerade varför det fanns helvita ponnies just där, när det i stort sett inte finns några andra i hela områden som enbart föds och blir vita.
Längre än så kom jag inte, och bara konsterade att den är vit, felplacerad, inte islänningstyp, camarguetyp och camargue är hästen från havet.
Men igår trillade 10öringen ner, när jag läste om hur grekerna bildade sig sina tankar om hästen. De bestämde att havsguden Poseidon/romarnas Neptunus, skapade hästen. Och så får man tänka på det vita vågskumskammarna som blir på havet, så har man den vita havsgudshästen från havet.
Den vita Eriskay pony måste då vara Tuata keltiska havsguden Manammas hästar, precis som Camargue är Neptunus havsgudens hästar.
Sedan har jag suttit och tittat på etruskernas konst, och de har inte sadlar än, men däremot kopinnar. Etruskerna kom till Toskana runt 1000 f.kr tror man, med högperiod 500-400 f.Kr (i konsten då). De var också vad jag kallar för en Tjurkult, och handlade med Minoa bland annat, som hade sin tjurakrobatik. Och Kartagerna/Fenicierna/Libaneserna var de allierade med, och det var ju från Libanon/Mitanni trakten romarna importerade hästar bl a.
Det är så spännande med etruskerna och Toskana för där är ju dagens cowboys Butteris, som håller på sin traditionella form. Plus att Carmargue ligger bredvid. Så nu tror jag, att både iberien (lusitano, pre), carmaguen och maremman fanns där redan från 1000 f.Kr med de tidiga etruskerna, kartagerna och de hästarna var redan vältränade, som som idag.
Etruskerna är intressanta, för senare de ädla italienska raserna den svarta Pepolihästen, murgesen, och neapolitanaren, som alla användes för förälding av lippizanern, den svarta vagnshästen osv.
Men från Etrurien/Toskana, Rhonedeltat till Iberien, där har vi lustigt nog alla cowboys/tjurfösare i ett pärlband och många intressanta hästar bättre anpassade morfologiskt för detta, än exempelvis andra hästar är.
Och just på de italienska öarna, och över till iberien, har jag hittat svarta ponnies som ser ut nästan exakt som den svarta Fell pony vid Hadranius mur i nordengland gör. Fast mer *råa* morfologiskt, eftersom de ser mindre förädlade ut.
Tyvärr har cowboysen idag på sig kläder, men de var nakna förr
det var bättre förr som de säger (för oss tjejer som extra ögongodis)
Som man ser, det kan gå hur illa som helst här om jag fastnar i böckerna, vet man aldrig vad det slutar som :-)