Sv: akademisk ryttare=teoretisk ryttare
du har ju en muskel som fäster i knät från insidan från låret, tunna piriformis kanske den heter. Om den är svag eller drar då pekar knäskålen lite inåt, eller så finns det kombinationen knä-tronchanterit-höften det kan man få om knät skevar lite inåt (brist på stöd i det), då kan man vinkla det fel så man lägger tyngden i höftkulan istället, med följd att man sliter ut i höftkulan (ungefär där man har ischias nerven).
Ischiasnerven gör också ont om den fastnar kring i höftkuleområdet och knäpper till sig, det kan låsa sig och det brukar svida som bara den, men det lär komma mer då ifrån L5-L4 kotorna (korsryggen i dagligt tal), och då är ursprungsfelet snarare på motsatta sidan.
Olika långa ben exempelvis vanligt och kompensation för det genom att lägga mer på den andra höften.
Eller :-) Som kiropraktorn gjorde med en kompis till mig ... fniss ...
Hon klagade på att hon ofta hade ont i svanskotorna - och de sitter sammanväxta, så de är inte lätta att dra isär - och jag frågade om hon åkt på rumpan någon gång/gånger, och det sade hon Jo, jag har allt landat på den delen när jag blivit avslängd.
Jaha, sade jag, säg det till kiropraktorn då, så får den fixa det.
Sedan kom hon efter hon varit där ... fniss ... och sade Vet du vad han gjorde!!!? ... fniss ... Ja, sade jag med ett leende, han stack upp fingrar i rumpan på dig va? ... JA!, sade hon ... fniss
Men det måste man sade jag, för att få grepp om svanskotorna innifrån och grepp med andra handen utifrån, så man kan dra i dem
Jag utelämnade den delen innan hon gick dit. haha
jag är så busig
En del kiropraktorer har sådan där fluoroscopy röntgen utrustning som den lilla bilden är tagen med - idrottsläkare osv utomlands använder den ofta för fötter, knän, handleder, ryggar osv för man ser hur ledstrukturerna beter sig i rörelse live direkt på en videoskärm under tiden. Man kan även frysa bilderna och ta sådana statiska foton som min var också.
Jag är väldigt intresserad av alla sådana tekniska apparater.
Själv har jag en osteopat, han är också min lärare i bindvävsmassage - Ralf heter han, inne i Gbg centrum. Han har magiska fingrar och händer och drar inte ens i en, använder Soft Tissue teknik.
På hästar som har svanskotorna utanför, drar man som tur var i svansen för att korrigera - men inte alla heller som tycker det är kul, så man får hoppa undan fort om de inte tycker det är kul :-)
Jag har diplom i Kroppsbalansering för häst, byggandes på Meridianläran och akupressurpunkterna och osteopati :-)
Det finns behandlare för alla djurarter idag
och nej, just nu går mitt inget att göra något åt - det blir alldeles för mycket metallskrot som måste sättas in på flera ställen hela vägen för att jag tycker det verkar trevligt - och narkos tilltalar mig inte alls, verkar otrevligt med sådana främmande substanser i hjärnan och kroppen, och så har jag ingen kontroll på vad de gör - jag måste se allt som folk gör med mig. Sätta dropp på mig kan de ju bara drömma om, så nära kommer de aldrig inte med den tjocka droppnålen
så ... just nu är det inget att göra på den fronten