Akademisk Ridkonst ridande i Skåne?

S

Spider84

Vilka här inne rider enligt den Akademiska Ridkonsten och håller till i Skåne?

Vilka tränar ni för?
Hur länge har ni hållit på?
Vilka hästar har ni?
Och vart håller ni hus?

Korta enkla frågor eller hur? :D

Jag har själv precis flyttat ned och det hade varit kul att ha lite koll på likasinnade. Än så länge är det bara några få jag har träffat.

Jag tränar sjäv för Carina EB och Bent, även om det inte blivit något sedan praktiken i vinter/våras, men förhoppningsvis snart igen.

Jag började träna för Carina och det var lite drygt 4år sedan nu.

Jag har ett 14-årigt halvblodssto som är som hon är; egentligen inte svårt för sig fysiskt, men jisses vad svårt saker och ting kan vara psykiskt. Men ser man på det från den ljusa sidan så har jag lärt mig mycket av henne p.g.a. det.

Jag bor i en pytte liten by nära Lund.

Det finns förhoppningvis en hel del som redan har lite koll på mig från buke här inne. Det var ett tag sedan jag var inne här också skrev nu. Under praktiken hade jag inte dator och sedan har jag suttit på segmodem fram tills nu.

Sv: Akademisk Ridkonst ridande i Skåne?

hei.
jeg har jo bodd i skåne et tag frem til nå (er jo hos Bent på praktik som du vet). Jeg hadde intrykket at det var svært få akademsike ryttere, ihvertfall i sør-øst skåne, hørte også det var lite kurs og trenare. Har vært noen kurs men de er vel opp mot Gøteborg...

Kom over med amy og ri litt vel! det er jo ikke langt! ;)

Det är inte långt men det är dyrt att åka över med häst på färjan. Tänkte snarare locka över Carina hit istället. ;)

Fast jag kommer nog snart över igen och hälsar på er allihop.

Just nu arbetar vi med övergångarna mellan gångarterna som ju alltid krånglat med den hästen så nu har jag gett mig f*n på att de ska funka. Så det får ta den tid det tar, men vi ska få till dem. :p

Jeg vet det er dyrt, men ta over carina! jeg jobber med skolene i gallopp, + piruetter i trav og litt sånt, men alt under det også selvklart.. Men alt skal jo arbeides med, ingenting kommer av seg selv.. har jo omtrent ikke ridd i sommer...
Trives du i Lund? Skal du kjøpe pre, hørte rykter om det.
syntes det er rart at det er så få AR-ryttere når det finnes så mange hester og hestefolk i skåne.

Är ingen AR ryttare men jag rider lite grann enligt era principer. Har faktiskt anmält mig på en kurs nu!!!! Spännande!!

Jag? Köpa PRE?
Det har jag inte ens haft en tanke på...
Undra vem som tror det.
Jag har dock huvudbry om en häst som jag funderar på att köpa, men inget är absolut ens i närheten av att vara klart med det. Först och främst ska jag ha råd att ha en till häst och det när jag pluggar. :crazy:

Jag trivs jätte bra här nära Lund.
Fast i Skåne är ju tävlingsridningen så befäst så det är väl inte så konstigt. De som vill tävla mycket drar sig ju hitåt och få som söker något alternativt kommer till Skåne....lite synd när det finns så mycket folk som rider.

Får man vara nyfiken och undra vilken tränare?

Jag kanske skulle kommit och hälsa på dig någon gång bara för att få lite av nyfkenheten stillad. Vi har ju diskuterat en hel del här inne och bägge har väl en del koll på den andre.

Jag bor inte i Skåne, utan i Göteborg, men var och red i Skåne för några veckor sedan. På Gustavsborgs gård, de ordnar kurser med BJ och HE. Jättefint ordnat och väldigt trivsamt. Gården ligger inte så långt från Helsingborg. Jag står som reserv på några kurser och hoppas på att få komma med igen.

OA

Jag och min häst var på Gustavsborgs gård lördag och söndag, på kurs för BJ.
Träffade bl a Spider84 (utan häst).

Min häst är en kallblodstravare, ett sto på 13 år. Det är 2,5 år sedan vi slog in på den akademiska banan. Vi har tränat för BJ hela tiden, varit på en kurs för HE samt ridit enskilt för KR.
Dessutom har jag en tränare, som är guld värd, på hemmaplan. Jag rider för honom varannan vecka.

En kort tid till bor jag i Ramlösa och har hästen uppstallad två mil hemifrån. Men fr o m den 1 december bor vi på egen gård på Hallandsåsen. :)

Immer

Jag bor ju i Staffanstorp och tar snart ner min egna häst,har ridit AR i drygt 4 år med.
anordnar ni kurser här i närheten kan ni väl maila,jag vill gärna vara med som ryttare/fotfolk.
rider för CE.BJ mest och har vart på praktik i danmark.
spider84 jag är med på att ta hit CE

Aha, kul. Jag rider mest för BJ också, gillar henne skarpt. Hon brukar komma till oss i Göteborg. Ska bland annat rida för henne nu på söndag.

OA

Åh, nice! Vi kanske kan anordna en liten endagarskurs för henne om vi får lite fler som hänger på. Jag tänkte mer fjäska med henne för att se om hon hade lust att hälsa på en snabbis, men en kort kurs är ännu bättre!

Jag rider en nordsvensak brukshingst av liten lätt lantrasmodell (146cm) och kolsvart. :love:

Har hållit på i snart tre år men egentligen i realtid ridit ganska litet- läs att jag har varit LAT och inte tränat särskilt mycket. :angel:

Över ett halvår gick nästan helt bort förra sommaren tex när min sköldkörtel pajjade och jag var så darrig att jag knappt kunde hålla mig kvar i sadeln.

Sedan i våras red jag mycket litet pga av att min far dog i cancer. :crazy:

De senaste tre fyra månaderna dock känns det som om saker och ting börjar lossna i min ridning. Fast några piaffer blir det inte på ett bra tag ännu!

/KT

försöker desperat hitta boxplats till palla så jag kan ta ner henne men ser dåligt ut än..
hon är en sån tjockis jag skäms kan inte ta henne på kurs :o
mamma har haft hand om henne i två månader haha och dom har tränat "höätning" :D

men jag är helt klart med om CE kommer,vill gärna vara med på andra kurser också men just nu bara som fotfolk pga av hästbrist :p

rider två tävlingshästar o jag får låna dom men det känns inte direkt som ngn idé dom kan "vanlig" ridning och att vara hel stirriga..

Klart du får vara nyfiken:-) Dock får du inget svar här :-)
Du får jättegärna komma hit och få din nyfikenhet stillad. Du kan få titta när jag och min extremt sneda travare sniglar oss runt i snigeltempo :-) De flesta brukar dö av tristess typ :-)
Jag har faktiskt inte så stor koll på dig, jag lägger sällan diskussioner och folk på minnet måste jag erkänna. Jag är som en stor tefonpanna :-)
Du har rätt i att folk här nere är väldigt tävlingsinriktade, inte så att de nödvändigtvis tävlar men ridstilen och träningen är inriktad på det vilket jag tycker är trist. Det alternativa är ju så mkt trevligare ju!!!!!

Jag bor ju som du vet i Helsingborg och har tränat både för BJ och HE på Gustavsborgsgård.
Nu var det dock ett tag sedan då förra pållen blev dålig så jag fick avliva honom i mars.
Sedan i maj har jag en ny liten 3-årig buse som jag inte varit på kurs med men till våren när han fyller 4 kommer vi börja åka iväg.
Än så länge har vi mest tränar ledarskap i skogen, arbetat liiite på volt samt precis börjar tömköra lite på ridbanan.

Just nu är vi mest i skogen pga. jag har en massa annat som tar tid i mitt liv så jag vill mest bara gå en promenad på kvällen och slippa tänka :D
Jag och sambon har köpt gård och håller på att inreda lösdrift/stall.. :bump:
Samtidigt planerar jag två möhippor till vänner som ska gifta sig och säljer min lägenhet. *puh*

kul med folk från gbg!
viste inte att BJ hade träningar här, då får gärna pm mig om var och tid skulle vara roligt att komma och titta.

Okej, verkar som ett av mina inläg tagits bort...trist eftersom de kurser som jag arrangerar är ideella och inte görs i vinstsyfte.

Men vi tar det väl så här istället då, ni som är intresserade att i Skåne rida för en mycket bra AR instruktör kan ju pma mig så får ni adressen till hemsidan vi har.

/KT

Spider84 skrev:
Vilka här inne rider enligt den Akademiska Ridkonsten och håller till i Skåne?

1.Vilka tränar ni för?
2.Hur länge har ni hållit på?
3.Vilka hästar har ni?
4.Och vart håller ni hus?

Korta enkla frågor eller hur? :D

1. SC
2. typ 2-3 år
3.nordsvensk bruks
4. Smedstorp, Österlen

/KT

Jag bor utanfør Tomelilla jobbar i staffanstorp
rider A/r sen 2 ½ år tillbaka.
Ær just nu "hæstløs" pga min enda stora ridhæst ær dålig sen ett par månader tillbaka & ponnyn ær alldeles før liten att rida. Båda går i hagen & kostar pengar. :smirk:
Jobbar hælge vid hand i skritt dom dagar han verkar vara på humør før det & inte ær halt igen av någon anledning. :cry:

Rider annars før suzanne regelbundet på våra kurser i smedstorp :love:

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·
L
Ridning Att rida "barock/akademisk ridning" eller vad nu folk vill kalla det. Har under en tid varit delvis skeptisk mot den akademiska...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 060
Senast: Beppo
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka