Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Det finns inget tak för ledbehandlingar? Det finns ett tak för hältutredningar, men det gäller alla hältor och det är än så länge bara agria som har det pga av deras egna dåliga ekonomi. Men visst hältor är troligen en av de kostsammaste bitarna för hästförsäkringsbolagen.

Statistik är siffror inte vysivyg.

Fast vi kan ju inte diskutera ridning med mall som "normal ridhäst" en häst som är felverkad, har skador och har kass utrustning.

Vi måste ju få som normalmall att hästen är verkad enligt sina vinklar, har utläkta akuta skador och har passande utrustning och utfodras korrekt iaf.

Givetvis skulle jag också få ont och ev inflammationer om jag tränade i skor strl 33 när jag har strl 38. Men sen är det inget folk förutsätter att jag ska göra då vi diskuterar träning och skador kring mig och min löpning tex.
Du ser liknelsen vad?
Vi måste ju diskutera kring lite vettiga saker.

Vetrinär sa att om man rider på en häst med svaga leder, dålig benställning, taskiga hovvinklar eller något annat /exempelvis en annan skada (det finns alla möjliga scenarier som kan leda fram till en ledinflammation) så leder detta till ledinflammation oavsett om man rider bra eller dåligt (normal belastning på onormal led eller onormal belastning på normal led).

Alla hästar har inte exteriör för att rida på och det är väl viktigt att man tar hänsyn till detta. Det görs ju inte alltid.

Det finns inga kopplingar där man kan se att bra eller dåliga ryttare har mer eller mindre ledinflammationer på sina hästar. Men om vi inte tränade dem alls skulle de med största sannolikhet inte få problem med lederna.

Därmed blir rådet rid ej om du vill undvika ledinflammationer.

Nja dom flesta veterinärer gör ju just den kopplingen iallafall. Går hästen i obalans är det ju betydligt större risk för ledinflammationer än för en häst som går i balans. Det säger väl sig självt :confused:

Vetrinär sa att om man rider på en häst med svaga leder, dålig benställning, taskiga hovvinklar eller något annat /exempelvis en annan skada (det finns alla möjliga scenarier som kan leda fram till en ledinflammation) så leder detta till ledinflammation oavsett om man rider bra eller dåligt (normal belastning på onormal led eller onormal belastning på normal led). Det finns inga kopplingar där man kan se att bra eller dåliga ryttare har mer eller mindre ledinflammationer på sina hästar. Men om vi inte tränade dem alls skulle de med största sannolikhet inte få problem med lederna.

Därmed blir rådet rid ej om du vill undvika ledinflammationer.

Nämen dåså - hur kan du då påstå att ledinflammationer inte primärt orsakas av ridning?

du drar ju extrem fallen nu - dvs du tar en från början ej OK häst, och lägger på ridning ovanpå det. Det säger sig ju självt då, att problemet ökas hundrafalt under arbetet under ryttare? Nu pratar vi dessutom regelrätt arbete, dvs inte promenad ridning - för du kan nog komma undan rätt långt för att inte säga helt, om du är en apkass ryttare som bara rider hästen lätt i skogen med mkt vila dvs det är egentligen inget större arbete även när du rider - då finns det tolerans och motståndskraft hos hästen även om ryttaren rider rätt taskigt rent principiellt. Att hästen går i en fri, halvtaskig form utomhus förutsättningslöst är en bättre förutsättning faktiskt än när den dras ihop av en halvdan ryttare i det som ska föreställa arbetsmässig form. I en friare halvtaskig form lyckas hästen balansera upp sig rätt vettigt då den har rum att anpassa sig efter förutsättningarna och underlaget utan att ryttaren sitter och drar i den, även om det inte möter föreställningen av det vi kallar arbetsmässig form. Titta på distans hästarna.

det FINNS kopplingar ang. bra och dålig ridning i samband med ledinflammationer. hobbtävlingsryttaren har en betydligt högre statistik i fråga om ledinflammationer hos häst än både topp ryttare och skogsmulle ryttare. dvs den största skade kategorin är de ryttare som lägger ganska mkt arbete på hästen men samtidigt inte fullt behärskar ergonomisk ridning (eller ergonomisk kunskap om vad detta innebär).

Senast ändrad:

Men hur många är det, hur många hästar föds med perfekta vinklar och benställningar, bär väl avpassad sadel, skos och verkas perfekt och har aldrig benägenhet att växa lite för mycket i trakten eller i insidan eller utsidan av hoven. Är dina hästar sådana?

Jag tror personligen att det största problemet inom ridningen är att vi inte märker när våra hästar är skadade och därmed rider på dem när de är halta (eller vad man nu skall beskriva det som när det inte riktigt syns men ändå finns där).

Jag bara ogillar den här benägenheten man har inom hästvärlden där man pekar finger och säger att det är inte konstigt att din häst är halt när du rider så illa. Jag rider förvisso inte särskilt bra, men det har inget med mina hästars hältor att göra om de nu inte slår sig själva på benen i ren förtvivlan för att slippa bli ridna.

Helt perfekt är väl ingen häst. Men vi kan ju inte ha de mest defekta som ram hela tiden.

Min ena häst har kanske inte en korrekt vinkel i hela kroppen. Dock välverkade och välskodda hovar. Så den vinkeln stämmer med resten av hans vinklar. Det lilla som ändras mellan skoningarna ör inte så mycket iom att inte sitter och nöter på helt stumt underlag som inte ger med sig. Iom att underlaget jag rider på inte är helt slätt och ger med sig så tror jag inte han tar skada av den lilla biten som ändras. Inte någon annan häst heller för den delen.
Han har väl utprovad sadel.
Han har aldrig haft en ridrelaterad skada. Han är idag 28 år och vid full vigör. Han har en liten stelhet i v fram som kommer ibland. Dock utredd av vet och ansedd utan smärta(både av mig, vet och tränare då vi satte honom på butta en period utan skillnad efter vanliga utredningen som var ua).
Att han håller idag anses av vet och ET vara för att han rids korrekt och inte vilar för mycket. För ställs han av tacklar han av rejält. Så vila är inte bra för honom. Då kan han nog komma att bli halt rätt fort däremot.

Min andra häst har väl rätt bra vinklar överallt. Välverkad och väl anpassad utrustning.

I vårt lilla stall på stora gården är vi 9 hästar. Samtliga har väl verkade fötter och väl anpassad sadel. Det ser inte jag som märkligt.

Däremot har jag givetvis, som du, sett hästar i dålig sadel och med hovar verkade i vinklar som gör att man vill gråta. Det beror ju sällan på att folk VET att det skadar. Det beror ju på okunskap och är något veterinärerna borde tala om med de berörda. För det kommer ju också ge skador i det förlängda. Som tränare tycker jag också man gärna får påtala sånt. Jag vet att jag själv alltid gör det. Jag vill inte medverka till att skada en häst. och det gör jag ju om jag håller lektioner för någon som antingen inte verkar ofta nog, verkar fel, har fel sadel etc etc.
Det blir ju oftast folk glada för. För de vill ju att deras hästar ska må bra.

Det handlar inte om att peka finger. Det handlar om att hjälpa hästarna!

Vi har alla ridit dåligt. Det kan jag garantera. Jag hade nog mest bara tur att min ponny var just den tåliga häst han är/var som ung iaf. Så jag är ju inte bättre än någon annan för att min aldrig gick sönder. Jag hade tur.
Jag har fortfarande hela livet framför mig att göra otaliga misstag på..

Jag tror många skulle tjäna mycket på att hyra in kompetent ryttare till igångsättningen. Och sedan då hästen är igång låta den rida hästen mkt och rida mkt lektioner de gånger man själv rider. Så man tränar sig själv att rida så hästen håller framöver.

Stora, tunga o även energiska hästar löper av naturliga orsaker större risk till att gå sönder.

min stora skulle egentligen ha gått i en liten ruta för att den har lättare för att göra illa sig o skador blir det när en 800 kg faller oavsett om den är väldigt smidig för sin storlek.

Det räckte inte att skritta den för då gjorde den garanterat illa sig i hagen!
Har till dags dato bara haft ledinflammationer pga lösa benbitar o har ett par nu som inte är operabla.

Vad är en kompetent igångsättare?

Jag vill inte ha mina NH-drillade o tar på mig ansvaret själv att rida mina halvgalna superpigga hästar. Jag tycker att det är kul o se att det är liv i dem- är som hästar. De håller sig dock som regel på mattan med mig på då jag inte ger extra spändhet som en ryttare som inte känner hästen- oavsett kompetens. Lång tygel o en ryttare som litar på sin häst anser jag är boten.

Blir trött på många idag som konstant håller i tygeln som om det vore ett styre. Ständigt beredda. O ja.. då får man räkna med att hästen sprätter.

En som är kompetent nog att känna om hästen går i obalans eller spänner fel muskulatur, är statiskt spänd, känner om hästen inte är på linjen och är kompetent nog att fixa till det. Så hästen får en chans att arbeta icke slitsamt. Och stärka sig och jämna till sig.

Jag förespråkar inte ngt NH-drillande eller skritt i evighet. Vissa hästar skulle kanske klara det. Men många behöver ju få blåsa ur energi. Så när vet ger ok till trav så travar man givetvis. I energi.

Att du rider dina verkar ju funka. Men de ägare som återkommer gång efter gång med inflammation i fram pga ridningen kanske skulle behöva hjälp. Samma med lite grönare ryttare som skaffat första hästen och den får kotpaj fram rätt fort.

Kanske hästen en dag trampar snett på en sten och får en liten liten vrickning, den blir inte varm, den blir inte svullen, den blir inte halt men vrickningen finns där och kan ändå bli till en ledinflamation eftersom ryttaren inte märker att hästen har vrickningen.
Det är ett exempel på vad jag kallar rörelsestörning. Med den vrickningen kommer hästen inte att röra sig som vanligt i alla olika rörelser/övningar/gångarter. Den känns säkerligen inte hela tiden utan kommer fram i vissa rörelser eller moment. En van ryttare känner störningen och då kontakter man lämplig yrkesperson som fåt gå igneom hästen. Utifrån det lägger man upp en träningsplan/rehabplan.
Om ryttaren inte känner av detta handlar det troligen om en mindre rutinerad ryttare. Men då borde instruktör se och säga till. Visst finns det de som aldrig rider för instruktör, men även i de fallen finns det väl andra som ser när de rider? Jag skulle ställa frågan om jag såg detta. Fråga är inte farligt och man kan fråga trevligt.
De skador som man rider fram är faktiskt inte så vanliga som man tror, vanligast är nog att hästen skadad sig i hagen och sen avlastat eller inte blivit helt bra. En hälta är rätt långt gången innan den visar sig för blotta ögat. En missad vrickning är betydligt vanligare utgångsläge än att man lyckats nöta sönder sin häst på ridbanan.
Enligt veterinärer (flera artiklar i olika tidningar) är det alltför vanligt med ridrelaterade skador/inflammationer. Ensidig träning och felaktig form är en stor bov i dramat. Därför har ju vissa kliniker numera ett tätt samarbete med instruktörer/sadelutprovare/ET osv för att de ska se att utrustningen verkligen passar hästen och att hästen rids på ett ändamålsenligt sätt.
Känner själv till flera fall där ryttarna haft hästen uppstallad med tillgång till ridbana och skog. När dessa ryttare sedan flyttat sin häst till ridanläggning med ridhus (oftast för att få bättre träningsmöjligheter) så står hästen med ledinflammationer efter något år. Det säger mig också en del.
Hästens fysiologi är flertalet hästägare dåliga på. Jag är inte någon expert heller, men jag försöker hela tiden lära mig mer samt att jag tar hjälp av de som är utbildade för att få bra stöd/hjälp när det behövs. Man får inte vara rädd för att be om hjälp heller. Man lär sig mera hela tiden bara man är öppen för det.

Men en häst som genomgått trauma såsom en vrickning är blir ju frisk efter behandling samt vila. DÄREFTER sätter man igång den på vettigt vis- inte när den fortfarande inte är helt OK.

En bra ryttare kan skilja på om hästen är svag- kan få hästen till jämnt arbete eller om det är ngt fel- om den inte blir bättre på några träningar.
Det du kallar för att dölja fel handlar mer om att ryttaren har förmåga att avgöra om det är en svaghet eller annat.

Att börja traska runt på rötter o sten kan ju förvärra skadan- lätt o skadan blir permanent.

Är det verkligen så? Mitt mål är ju inte att ha en frisk häst, för det har jag redan så då är ju det målet redan tillfredsställt.

Och om du hamnade i den sitsen att hästen gång på gång drabbades av diverse hältor, och det visade sig att just AR kunde vara en hjälp ur erländet hur gjorde du då?

Vi talade bra ridning vs dålig ridning. Men om du gillar att märka ord så visst. Om vi inte tränade våra hästar alls skulle vi säkert eliminera många ledinflammationer. Så långt är jag också med. I min världs så handlar inte ledinflammationer som är sekundära överbelastningar från en annan skada om dålig ridning. Möjligen har man varit ouppmärksam (om man nu skall gå så långt, vissa hältor är så difusa att inte ens veterinären kan se dom utan att bedöva och bedöva och bedöva och...) men det är ju inte riktigt samma sak som diskuteras här. "Ouppmärksam" kan man ju vara inom vilket ridsportsinriktning man än ägnar sig åt.

Det är trots allt så att hästar går igenom besiktningar utan att vara helt schyssta, de är helt enkelt väldigt duktiga på att maskera problem (det är ju en överlevnadsfråga). Är man fortfarande en dålig ryttare då, för att man ridit på en häst som haft ett problem som den maskerat men som sedan lett till följdskador som ledinflammationer? Behöver man ha en doktor i rörelsemekanik för att kvala in som en ok ryttare?

Har ni det?
Kan ni ärligt säga att ni skulle märka om er häst hade den minsta lilla problem någonstans?

*kl*
Angående artiklarna är det fortfarande bara teorier, det finns för många variabler och sträcker sig över för långtid för att man skall kunna göra vetenskapliga undersökningar på vilken träningsmetod som får de hållbaraste hästarna. Alla hästmänniskor är dock väldigt säkra på att just deras metod är den enda rätta.

Men visst ensidig träning är väll aldrig bra, framför allt är överträning inte så lyckat och det är väll där det faller igenom för elithästarna när de går sönder. Men på elitnivå förväntas man ju att anstränga sig till det yttersta det ingår i konceptet elit att vissa individer inte skall hålla, om alla individer höll = klarade att prestera på den nivån, skulle det inte finnas någon elit.

Jag märker inte ord ett endaste dugg, däremot så ifrågasätter jag dina påståenden.

jag tror det blir mycket svårt att diskutera detta när du hela tiden verkar utgå från ett personligt plan med dina skadade hästar, och drar en parallell mellan dig och dina hästar när folk framhåller att ledinflammationer till stor majoritet är ridrelaterade. Det är väl för 17 ingen som kritiserat dig och din ridning, den har bara du själv dragit upp?

Det som diskuteras i tråden är ju huruvida man verkligen tar tag i och kollar upp små misstänktheter hos sina hästar, eller om man inte gör det.

Och om du hamnade i den sitsen att hästen gång på gång drabbades av diverse hältor, och det visade sig att just AR kunde vara en hjälp ur erländet hur gjorde du då?

Då skulle jag nog göra en koppling mellan AR= friskvård för häst i stora drag. Men oxå fundera på vad som skiljde sig från den tidigare träningen och den nya. Vad var det innan som gjorde att hästen så ofta blev halt? Och vad i den nya träningen det var som gjorde att hästen slapp hältor?

Alla ni som varit i den sitsen, kan ni inte försöka med ord förklara exakt vad i AR som är så välgörande för hästen? Hur red ni innan och när kom vändningen?

Jag utgår inte enbart från ett personligt plan mer än någon annan i den här tråden.

Ingen i den här tråden backar sina åsikter med någon form av referenser till statistik eller vetenskapliga artiklar, kan referera till personer med vetenskapliga belägg eller liknande. Det är helt ok, alla har rätt till en åsikt vetenskapligt uppbackad eller ej, hur skall man annars få nya synvinklar på olika problem.

Jag är inte heller intresserad av att lägga ut mitt hästCV här det skulle motverka syftet att vara anonym. Därför refererar jag inte till saker utanför min person som kan härledas till andra som inte bett om att få vara med i den här diskussionen.

Jag inte på något sätt se att mina åsikter skulle komma från ett mer personligt plan än dina. På vilket sätt menar du att de åsikter du står bakom skulle ha en mer vetenskaplig bakgrund? Var är statistiken, var är referenserna, artiklarna och studierna?

Jag känner inte att min ridning kritiseras. Jag mest undrar varför det är så viktigt att peka på andra och säga att det är deras fel att deras häst blir dålig. Men jag antar att det är en mänskligfaktor, ett sätt att skjuta ifrån sig problemet. Min häst kan inte få en ledinflammation för min ridning/träning är så bra anpassad att det inte är ett problem för mig är lättare att hantera en det trista faktum att vem som helst kan drabbas.

Senast ändrad:

Men en häst som genomgått trauma såsom en vrickning är blir ju frisk efter behandling samt vila. DÄREFTER sätter man igång den på vettigt vis- inte när den fortfarande inte är helt OK.
Om vrickningen är så stor att hästen blir halt så ska den givetvis inte arbetas, men jag menar om det vrickat sig/sträckt sig eller liknande så att den rör sig normalt nästan hela tiden men man ser en liten störning vid vissa rörelser eller övningar. Då är inte vila bra. Då gäller det att röra på hästen, men INTE anstränga. Det är stor skillnad på de två exemplen för mig.
En bra ryttare kan skilja på om hästen är svag- kan få hästen till jämnt arbete eller om det är ngt fel- om den inte blir bättre på några träningar.
Det du kallar för att dölja fel handlar mer om att ryttaren har förmåga att avgöra om det är en svaghet eller annat.
Jag har inte skrivt något om att dölja fel. Du har nog blandat ihop mitt svar med någon annans. Om ryttaren inte har förmågan att känna när rörelsen är störd vid vissa situationer, då ökar ju risken markant för att denne ska rida sin häst till en skada/överbelastning/inflammation.
Att börja traska runt på rötter o sten kan ju förvärra skadan- lätt o skadan blir permanent.
Ja det är ju ingenting man ska mixtra med själv, som jag skrev tidigare. Hur man rider, om man ska rida ska utbildad ET, veterinär eller liknande vara med och diskutera. Jag tycker som sagt att man inte ska avgöra sånt här själv även om man är väldigt duktig. Ett oberoende öga och kvalificerad kompetens är ovärderligt då.

Om jag kontaktar veterinär först eller en ET först beror på vad problemet är. Jag anpassar mig efter situationen.
Jag gör likadant med mig själv. Har jag något problem i rörelseapparaten för min del så går jag absolut inte till en läkare utan till en sjukgymnast.

Senast ändrad:

Jag har aldrig haft en ledinflammation på någon av våra hästar.:D

Inte jag heller.
Nu finns det ju inflammationer som orsakas av annat är felaktig ridning, men det är just de ridrelaterade inflammationerna jag reagerar på och att dessa skulle kunna minska rejält i antal om ryttare blev bättre och mer medvetna om hur de tränar sina hästar. Detta är det ju många veterinärer som belyser också.

Vilka är de här många veterinärerna som anser att många hästägare är så dåliga ryttare har så dåligt träningsupplägg att hästarna går sönder? Jag prenumerar inte på ridsport och läser därmed troligen inte de artiklar som ni hela tiden talar om. Det är svårt att relatera till tredjehandsinformation.

Du kan fråga veterinär på vilken klinik som helst. Det har förvisso varit artiklar i ämnet i olika hästtidningar, men veterinärerna själva pratar ofta om det. Ta kontakt med en klinik och prata med dem. Det är väl enklast.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar