Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Det har jag gjort och jag får inte de svaren som ni hävdar här, därav undrar jag vart referenserna finns.

Jag har inte varit i den sitsen, och jag rider inte AR men ska försöka mig på en teori.

Utbildningstrappan är ganska lång, och i de fall man faktiskt tar hänsyn till den så har man nog en väl förberedd och stärkt häst i de fall man ska ge sig på lite svårare moment om man inte helt sonika stannar där och är nöjd. Sedan krävs ju självklart ett underhåll med varierande ridning.

Vilka är de här många veterinärerna som anser att många hästägare är så dåliga ryttare har så dåligt träningsupplägg att hästarna går sönder? Jag prenumerar inte på ridsport och läser därmed troligen inte de artiklar som ni hela tiden talar om. Det är svårt att relatera till tredjehandsinformation.

Men det är allmänt känt, inte bara bland veterinärer utan även hos försäkringsbolagen. Vid te x byta av ryttare på en häst, är det inte alldeles ovanligt att det uppstår ledproblem hos hästen, sedan gör det ju inte den nya ryttaren till en sämre än den förra utan det kan helt sonika startat där för att sedan framträda hos en ny.

I vissa fall kan man faktiskt se att en del ryttare rider fram sk tygelhälta, vid undersökning så finns inte ett spår av problem men lika fullt så är hästen halt med en ryttare dock inte med nästa.

Nej tygelhälta vet jag att det finns men det i sig är ju inte en egentlig hälta utan en rörelsestörning som kommer ur ridningen just där och då. Mig veterligen finns det ingen koppling mellan tygelhälta och ledinflammationer.

Allmänt känt är sådan som jag har en allergi mot. Ett tag var det allmänt känt att jorden var platt...

Nej tygelhälta vet jag att det finns men det i sig är ju inte en egentlig hälta utan en rörelsestörning som kommer ur ridningen just där och då. Mig veterligen finns det ingen koppling mellan tygelhälta och ledinflammationer.

Allmänt känt är sådan som jag har en allergi mot. Ett tag var det allmänt känt att jorden var platt...

ja och idag vet man bättre

Jag undrar vad det är som gör att så många som rider akademiskt på sin häst gör det i orsak av att den "vanliga ridningen/dressyren" inte passade hästen (eller är det kanske människan? Känns mest troligt)?

Jag har hört att just den akademiska sättet ska vara bättre för skadade hästar, både på detta forum och IRL. Men varför vet jag inte, har inte fått något tillfredsställande svar på det.

Svaren kan ha låtit i stil med:

"Man rider på hästens villkor" - Vad menas här, gör man inte det i vanlig dressyr oxå lr? Precis som att alla som rider efter TR skulle vara hänsynslösa tävlingsnarkomander (ingen som sagt det rätt ut, men antydan har funnits).

"Man tar det steg för steg" - Man börjar inte på nästa övning/moment innan hästen klarar av det föregående. Min undran här är vilka steg man isf pratar om?

"Mkt skrittarbete" - Men det kan väl inte vara bara typiskt AR va? Har man en häst som bara kan/behöver skrittas på så gör man väl det oavsett disciplin?

Jag vill gärna höra era uppfattningar och komma med svar (finns det några öht?) på mina frågor. Är det bara en skröna lr är det vedertaget bevisat att skadade hästar faktiskt funkar bättre med AR än andra discipliner?

Till slut: Vad kommer denna uppfattning/missuppfattning ifrån?

Jag tror som en del andra här tex bigganl att man har lagt om sin ridning och träning och att det är nyckeln. Jag tror inte just AR botar skadade hästar utan mer så att man skrittar och arbetar i skritten mkt mer och längre tid än i de andra disciplinerna. Jag tror AR ryttarna generellt ger hästarna ett lugnare arbete över en längre tid och det kan ju inte missgynna någon häst som har varit skadad.

Tex så vill en dressyr,hoppryttare ha igång sina hästar ganska fort så råden som vet. ger är ju minimitid dvs x-antal veckor i skritt, x-antal veckor i trav men ingen vet. skulle ju motsätta sig att man skrittar i 3 månader istället innan man börjar trava. Visst kan man skritta länge i alla grenar men hur vanligt är det egentligen? Inte alls lika vanligt skulle jag säga. Dom flesta jag känner sätter igång hästarna med minimitiden i åtanke.

Sen det andra du skriver om steg för steg osv så är det väl lika i alla grenar.

Fast att man inte skulle kunna låta det skrittas mer inom andra inriktningar håller jag inte med om. Jag känner både vanliga dressyrryttare och hoppryttare och skogsmullar som dragit ut på skrittandet. Det är ju inte så att man helt saknar intresse av en hållbar häst för att man tävlar. Och alla som rider vanlig dressyr tävlar heller inte.

Så det är för mig inte en hållbar teori.

Fast att man inte skulle kunna låta det skrittas mer inom andra inriktningar håller jag inte med om. Jag känner både vanliga dressyrryttare och hoppryttare och skogsmullar som dragit ut på skrittandet. Det är ju inte så att man helt saknar intresse av en hållbar häst för att man tävlar. Och alla som rider vanlig dressyr tävlar heller inte.

Så det är för mig inte en hållbar teori.

Det tyckte jag inte jag skrev heller iof. Jag skrev att det är vanligare att man skrittar och arbetar mer lugnare över en längre tid inom AR än inom andra discipliner och att det kan vara en orsak till att hästarna får tid att rehabilitera sig. Jag skrev att det trots allt är vanligare inom hoppning och dressyr att man håller sig till vet. miniplan om igångsättning.

Jag utgår inte enbart från ett personligt plan mer än någon annan i den här tråden.

Ingen i den här tråden backar sina åsikter med någon form av referenser till statistik eller vetenskapliga artiklar, kan referera till personer med vetenskapliga belägg eller liknande. Det är helt ok, alla har rätt till en åsikt vetenskapligt uppbackad eller ej, hur skall man annars få nya synvinklar på olika problem.

Jag är inte heller intresserad av att lägga ut mitt hästCV här det skulle motverka syftet att vara anonym. Därför refererar jag inte till saker utanför min person som kan härledas till andra som inte bett om att få vara med i den här diskussionen.

Jag inte på något sätt se att mina åsikter skulle komma från ett mer personligt plan än dina. På vilket sätt menar du att de åsikter du står bakom skulle ha en mer vetenskaplig bakgrund? Var är statistiken, var är referenserna, artiklarna och studierna?

Jag känner inte att min ridning kritiseras. Jag mest undrar varför det är så viktigt att peka på andra och säga att det är deras fel att deras häst blir dålig. Men jag antar att det är en mänskligfaktor, ett sätt att skjuta ifrån sig problemet. Min häst kan inte få en ledinflammation för min ridning/träning är så bra anpassad att det inte är ett problem för mig är lättare att hantera en det trista faktum att vem som helst kan drabbas.

du refererar gång på gång till personliga hästar, personliga skador, personliga ledinflammationer och är väldigt på hugget ang. att folk skulle skylla på ryttare för detta osv osv. Det tycker jag är personligt.
du är också den enda som verkar tycka att tråden går ut på att idiotförklara folk för att de rider dåligt.

ang. statistik och referenser har du fått svar från i princip SAMTLIGA i tråden som säger samma som jag - att ledinflammationer är till en överväldigande majoritet ridrelaterade är ett faktum. Är man inte insatt i artiklar och debatter och forskning som regelbundet publiceras så går det bra att som sagt prata med f-bolag eller kliniker eller rent av googla. Jag ser inte hur det skulle hjälpa din skepsis ett enda dugg om jag satt och googlade upp x antal länkar åt dig, - läs på och läs själv.

Då skulle jag nog göra en koppling mellan AR= friskvård för häst i stora drag. Men oxå fundera på vad som skiljde sig från den tidigare träningen och den nya. Vad var det innan som gjorde att hästen så ofta blev halt? Och vad i den nya träningen det var som gjorde att hästen slapp hältor?

Alla ni som varit i den sitsen, kan ni inte försöka med ord förklara exakt vad i AR som är så välgörande för hästen? Hur red ni innan och när kom vändningen?

Jag vill ändå inflika att vissa hältor inte behöver synas om hästen får tassa runt lite långsamt, vissa hältor behöver inte heller synas för att man väljer att inte galoppera eller bara galopperar i en galopp för att den andra funkar inte- alltså hästen är halt men det syns inte/kommer inte fram vid lufs.

Så hästar kan ridas fast de är halta bara man ser till att rida sådant där hältan inte kommer fram.

Jag vet att de finns, men de som bara tassar runt i snigelfart osv är väl ändå i minoritet? Det är iaf min uppfattning att de allra flesta som håller på med AR använder sina hästar till så mycket annat än att bara träna AR på ridbanan.
Vi kör våra hästar, vi tränar för vd-tränare, tävlar i dressyr, tränar och tävlar hoppning, rider i skogen i alla gångarter, tävlar i trav mm.

Det har jag gjort och jag får inte de svaren som ni hävdar här, därav undrar jag vart referenserna finns.

Då förstår jag att du undrar. Har ingen aning om varför förstås, men givetvis finns det veterinärer med olika åsikter också.

Jag tror som en del andra här tex bigganl att man har lagt om sin ridning och träning och att det är nyckeln
. Vill bara påpeka att visst har jag ändrat mitt sätt att träna, men inte på grund av skadad häst. Jag har sluppit ledinflammationer och skador hittills (och hoppas det fortsätter så) Det var ju en helt annan orsak till att jag ändrade träningen en del. (som syns i mitt första inlägg i tråden)

Jag vill ändå inflika att vissa hältor inte behöver synas om hästen får tassa runt lite långsamt, vissa hältor behöver inte heller synas för att man väljer att inte galoppera eller bara galopperar i en galopp för att den andra funkar inte- alltså hästen är halt men det syns inte/kommer inte fram vid lufs.

Så hästar kan ridas fast de är halta bara man ser till att rida sådant där hältan inte kommer fram.

Men det är ju inte någon vettig ridning du beskriver där.

Jag formulerade mig som en kratta. ;)
Men, nej.. Jag håller inte med. Jag känner många ryttare inom olika tävlingsdiscipliner som skrittar längre än vets minimi-plan. Och gör detsamma med igångsättningen öht, dvs drar ut på tiden innan hästen ska anses vara tillbaks på full.

De är ju inte mindre intresserade av att få ett så hållbart resultat som möjligt bara för att de tävlar. Så viktig är ingen tävling att man riskerar hästens hälsa och hållbarhet framöver genom att ligga på marginalen.

Håller med. Och vissa hältor syns inte om man rider på i friskt tempo enbart. Och vissa inte om man inte rider sidvärts. Dvs.. Man måste belasta benet i alla lägen: fram, bak, höger, vänster och samlat och ökat för att var helt säker på att hästen är helfräsch.

Och för att hålla den helfräsch måste den hela tiden få träna sig i alla dessa lägen, hålla sig mjuk och stretchad och stark. Därför kan man inte alltid bara rida sakta eller bara fort eller bara fram och ej sidvärts. Eller bara rak.

. Vill bara påpeka att visst har jag ändrat mitt sätt att träna, men inte på grund av skadad häst. Jag har sluppit ledinflammationer och skador hittills (och hoppas det fortsätter så) Det var ju en helt annan orsak till att jag ändrade träningen en del. (som syns i mitt första inlägg i tråden)
Men du rider ju konstiga övningar för att hästen är "stel" o det verkar vara konstant.
Tänker oxå på att du menar att folk kan "maskera" orenheter t o m på tävlingar där man visar hela registret. Det går inte med en häst som inte är fräsch.

när min häst är stel- ja då har den smygande fång.
Ja man känner väl sin häst o är den ofräsch så rider jag inte på den. Inte tvingar den till ngt.:confused:

Man känner väl så fort man sitter upp om det är ngt som inte stämmer, men om man då rider på kan man kanske tro att det är som det ska.
Jag lyssnar på mina hästar o felsöker hos Vet. som jag ändå tror att de flesta gör.
Man har ju flera checkpoints. Är den pigg. Springer den i hagen?
Även en äldre häst är ju vaken o har den dessutom kondis så syns det på humöret- glad o alert.

Thua. jag skrittar oxå längre för säkerhets skull än enligt ordinationen.
det verkar vara ngn praxis på 2 v. skritt eller vila. rättar mig oxå väldigt mkt efter underlaget. Mest på lång tygel för att det gör att de kan stretcha- röra sig så mkt de kan genom kroppen.
Stelhet i sidorna får man rida till senare. Färskvaran.
Man vill ju inte belasta ngt ben mer än ngt annat- varav man idag har galopp som gångart vid igångsättning vid vissa skadors rehab.

folk med tunga hästar som dessutom är defekta skrittar på makadam eller stenhårda grusvägar o t o m travar. Kan de någonsin bli bra?

Man verkar heller inte ha ngn insikt i att större sten kan utlösa en vrickning lätt. Bara kör på som om de vore bulldozers.
Hästar som har varit halta lågt bör gå på ett jämnt sviktande underlag- min tes.
Sen o ligament skador- jämnt men fast.

Thua. Det sista du skrev om mjukgörande ridning anser jag inte räcker i skritt. Den behöver även styrka för att vara sdn i traven o klättring är en ypperlig stärkande OCH lösgörande övning. Hästen ska ha lätt för sig för att kunna bli mjuk- vara stark o då även mer villig.

Jag tror att underlaget spelar större roll vid rehab när man har kommit förbi skrittstadiet o vid fång är underlaget viktigt även i skritt. ett underlag som gör att även sulan tar en del av belastningen.
Det händer aldrig med barfotaboots på.

Men du rider ju konstiga övningar för att hästen är "stel" o det verkar vara konstant.
:confused: Vad? Jag rider inga konstiga övningar och har inte en häst som är stel konstant. Vart har du fått det ifrån?
Tänker oxå på att du menar att folk kan "maskera" orenheter t o m på tävlingar där man visar hela registret. Det går inte med en häst som inte är fräsch.
Nej maskera orenheter vet jag inte att jag pratat om. P tävling har jag däremot pratat om att vissa rider för att maskera sina svagheter. (ex öka tempot lite på medellinjen så blir uppridningen rakare) Det handlar ju mer om ryttarens svagheter och att man vill visa upp allt för att få så bra poäng som möjligt. Orenheter har jag inte pratat om i sådana fall.
när min häst är stel- ja då har den smygande fång.
Ja man känner väl sin häst o är den ofräsch så rider jag inte på den. Inte tvingar den till ngt.:confused:
Nej just det. Man tvingar inte hästen till något. Men om hästen har sträckt sig lite eller visar någon liten rörelsestörning är det viktigt att röra på den men inte anstränga. Så gör jag med mig själv när jag har en störning i min rörelse någonstans. Hade nyligen en sträckning eller vad 17 det var i ena benet. Jag kunde gå, springa, skutta omkring. ja göra nästan allt som vanligt, men inte föra mitt vänstra ben långt bakåt. Det gjorde så ont. När jag var stilla ökade problemet, men när jag rörde på mig på de sätt som inte kändes blev jag märkbart bättre. Sjukgymnasten menade precis detta och det visade sig stämma bra. Har ingen aning om vart smärtan kom ifrån. Vaknade så en dag. Hade inte gjort något ovanligt. Jag rödre på mig på alla sätt som inte gjorde ont och efter 3 veckor var det hela helt borta.
Man känner väl så fort man sitter upp om det är ngt som inte stämmer, men om man då rider på kan man kanske tro att det är som det ska
. Om det är något så stort så att det känns direkt skulle jag genast sitta av. Jag pratar om en liten störning i rörelsen som bara märks/anas vid vissa rörelser eller övningar. (En sådan störning som en orutinerad ryttare säkerligen inte skulle känna av alls) Då finns en liten störning och då mår hästen bättre av att röra på sig men inte alls ansträngas (tycker jag) Jad skulle som sagt inte mixtra med detta själv utan ta kunnig utbildad person till hjälp.
Jag lyssnar på mina hästar o felsöker hos Vet. som jag ändå tror att de flesta gör.
Jag också, fast jag felsöker hos veterinär, ET, hovslagare osv beroende på vad problemet är. Precis som jag gör med mig själv. Jag går inte till läkare alltid utan till sjukgymnast eller annat beroende på vad som känns fel. När det är tokigt med miin rörlighet är det sjukgymnasten som får besök. Läkaren vill jag inte träffa då. Helheten av kroppen är det få läkare som ser till.
Man har ju flera checkpoints. Är den pigg. Springer den i hagen?
Även en äldre häst är ju vaken o har den dessutom kondis så syns det på humöret- glad o alert.
Ja absolut. Man får ju titta på helheten. Det finns många parametrar.
Eftersom jag hittills haft friska glada hästar och sluppit skador och inflammationer tar jag det som ett delkvitto på att hästarna tränats klokt.

Senast ändrad:

Men du kan inte gå till dig själv när hästar inte kan tala.
Nej jag anser inte att man sitter på en häst med en sträckning.

Ang. att man kan rida lite snabbare inom ramen för vad som är arbetstrav/ galopp är ngt som man bör göra- rider målmedvetet o framåt- hästen går inte o väntar på avsaktning eller vinglar. Små temposkillnader håller hästen alert o tvingar ryttaren att rida hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar