Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Fast min frågeställning är i rakt nedstigande led en respons på ditt påstående att ledinflammation får de primärt pga icke ridrelaterad anledning. Jag finner inga som helst ens i närheten belägg för detta, så därav min fråga om statistik och vad du grundar det påståendet på?

Men vi talade väll inte om skador relaterade till ridningen utan skador i gemen alltså ledinflammationer som inte behöver vara relaterade till ridningen men ibland kan vara det.

Min poäng var ju att de flesta ledinflammationer inte alls har med ridningen att göra utan med helt andra saker som trauman.

vad apotekets allmänna information eller agrias allmänna information om ledinflammationer har att göra med saken förstår jag inte riktigt?

Senast ändrad:

Men hur länge gör det det? Det tar ju upp till ett år innan hästen är fullt igång igen efter en skada. Åker du in varannan till var tredje vecka hela den perioden då?

Egna erfarenheter, iaktagelser på klinikerna, diskussioner med andra hästägare och veterinärer.

Var finns din statistik som visar på det motsatta?

ordinationen brukar vara var annan till var 3:e vecka under perioden att hästen trappas upp från skritt arbete till travarbete till galopp arbete på raka spår, och sen ngn återcheck då den ridits successivt på böjda spår en period. så japp - det är täta återbesök den perioden som gäller om man är klok och har en klok veterinär.
hur lång perioden är är inget standard utan har att göra med graden av inflammationen, hur lång tid det tog hästen att svara på behandlingen, samt ev. prognos bakom anledningen till problemen om sådana finns att härleda till andra fynd hos hästen. att det tar ett år för alla är en grav överdrift och generalisering.

min statistik går nog att härleda till de flesta veterinär journaler som jag vågar påstå inte har en majoritet av oridna hästar med ledinflammationer pga spontana vrickningar i hagen. det är ju du som rakt ut påstått att majoriteten orsakas av såna scenarios - därav är min fråga högst befogad hur du dragit den slutsatsen.
egen erfarenhet och iaktagelser på klinikerna? tycker du det är legitimt som källa för ett generellt uttalande nationellt?

Senast ändrad:

Det kan jag inte tycka, målet för de flesta ryttare torde väl vara att ha en frisk häst. Om AR är lösningen på ett tidigare problem för den ryttaren, så varför skulle man ens fundera. Till det ska man väl lägga att merparten av hästfolket är ju vanliga Svenssons som har häst för sitt nöjes skull, det kan knappast vara ett nöje att ha en sjuk häst. Om ridstilen fungerar, så varför ändra på ett vinnande koncept?

Är det verkligen så? Mitt mål är ju inte att ha en frisk häst, för det har jag redan så då är ju det målet redan tillfredsställt. Däremot gör jag allt för att hästarna ska ha det så bra som möjligt och i största möjliga mån undvika skador (utan att för den skull bli paranoid och börja dutta med allt möjligt, då blir risken istället att man får sig en porslinshäst). Men med god ridning, kan alltid bli ännu bättre och med ett realistiskt mål för den hästen man har och på bästa sätt komma dit.

Rider du enligt den Akademiska Ridkonstens principer? Vad ser du har varit den största skillnaden mellan AR och andra? Har du varit med om människor som blivit bättre ryttare efter att de börjat rida mer enligt AR? Och har deras hästar "drabbats" av mindre sjukdomar sen dess?

Jag läste i Leif Stillingsträningslära att det tar minst ett år för ben och leder att uppnå full styrka efter vila. Det är väll inte förrän hästen är fullt igång man vet om skadans läkning håller?

så enkelt lär det inte vara, läs det jag tidigare skrev. Vila? det beror ju på vad för vila vi pratar om? en häst med en måttlig kotledsinflammation lär komma in från full tävlings/träningskonditon och står kanske i 2 månader max, med promenader i kontrollerad form under tiden - då tar det inget år att komma åter. tar det ett år för din häst som har sommarsemester att vara åter styrkemässigt????

Senast ändrad:

min statistik går nog att härleda till de flesta veterinär journaler som jag vågar påstå inte har en majoritet av oridna hästar med ledinflammationer pga spontana vrickningar i hagen.

Så för att en häst rids så är alla skador den får kopplade till ridningen?

det är ju du som rakt ut påstått att majoriteten orsakas av såna scenarios - därav är min fråga högst befogad hur du dragit den slutsatsen. egen erfarenhet och iaktagelser på klinikerna? tycker du det är legitimt som källa för ett generellt uttalande nationellt?

Och du påstår att de flesta ledinflammationerna beror på ridning utan att ha statistik att uppvisa som stöd för det. Med största sannolikhet beroende på att det inte finns någon sådan statistik. Det finns ingen statistik som visar på varför hästar får ledinflammationer (mer än att det är en överbelastning av leden som kan bero på en mängd olika orsaker). Vi har alltså lika lite på fötterna statistiskt sett för våra respektive påståenden.

Det finns egentligen heller ingen statistik som visar på att hästen håller bättre för ridning om den lägger mer av sin vikt på bakdelen. Det är en teori, en väl underbyggd teori, men den har inte kunnat vetenskapligt bevisas med hjälp av statistik. Det finns helt enkelt alldeles för många variabler för att det skall vara mätbart.

Om en häst har KS men har ridits (man har inte vetat att den har KS och den har inte uppvisat symtom) och sedan får ledinflammationer beror ledinflammationerna då på KS eller på ridning? Är det dålig ridning för att ha ridit på en häst med KS?
Om du sitter upp på en ny häst och den är kort i steget, skall du då kunna bedöma om den har ett naturligt kort steg eller har ett kort steg pga av att något inte riktigt är som det skall?
Är alla som rider en halt/skadad häst utan att inse att den är halt/skadad dåliga ryttare?

Enligt en massa studier så lägger inte ens hästen vikt bakåt i samling, det var väl i fri skritt den la mest vikt bak , eller hur var det nu ? (minns inte riktigt).

Om en häst har KS men har ridits (man har inte vetat att den har KS och den har inte uppvisat symtom) och sedan får ledinflammationer beror ledinflammationerna då på KS eller på ridning? Är det dålig ridning för att ha ridit på en häst med KS?
Om du sitter upp på en ny häst och den är kort i steget, skall du då kunna bedöma om den har ett naturligt kort steg eller har ett kort steg pga av att något inte riktigt är som det skall?
Är alla som rider en halt/skadad häst utan att inse att den är halt/skadad dåliga ryttare?

Men en häst kan ha KS och ändå inte få ledinflammationer beroende på hur den rids. Rider man en häst dåligt som har KS kommer den få både ont i rygg och ben. Det finns ju en hel drös hästar som har KS som inte har problem. Har hästen svår KS går det nog inte att rida på den alls utan att det märks direkt.

Enligt sagda träningsbok tar det 3 år för en oriden häst att arbeta upp full träningskapacietet och styrka i ben, leder och senor. Vad det gäller sommarsemester så får min häst ingen eftersom hon har fång. Men vad jag minns så är det någon form av tumregel att det skall ta lika långtid för hästen att komma igång igen som den tid den har vilat, jag har dåligt koll på den vetenskapliga bakgrunden till det. Vad det gäller ledinflammationer så verkar ju ingen riktigt veta, vilket väll ändå är en del av det problem som vi diskuterar här. När hästen vid sista återbesöket visar sig vara UA så släpper veterinärmedicinen taget med rådet rid rakt fram och öka träningen successivt. Eftersom de har kass uppföljning så vet de därmed heller inte hur igångsättningen går till och vart det eventuellt brister.

Jag vågar nog påstå att de flesta veterinärer för att inte säga alla, skulle rakt av göra en utsago vid ställd fråga att JA - den förkrossande majoriteten av ledinflammationer är belastnings dvs rid mässigt påkallade - JA.

återkopplar igen till ditt påstående att du anser det är en majoritet som är icke ridmässigt relaterade och kommer sig av olycksfall i hagen. VART har du ö.h.t fått det ifrån att du kan göra ett sånt uttalande? Det är absurt och det finns inte ens ett embryo till statistik om du frågar vilken veterinär som helst, som skulle styrka det påståendet.

Jag tror inte det finns så mycket att spekulera om ifråga om vikt på bakdel osv korsen och tvärsen som hör till denna diskussionen. Faktum kvarstår att en förkrossande majoritet av hästar har hältor av olika de slag som är helt klart ridrelaterade.

ang vila: på allvar? en bok du läst gör att du drar den generella slutsatsen och framställer den som sanning här generellt? vila beror HELT på vilka förutsättningar hästen hade innan vilan dvs dess kondition och muskelstatus innan vilan, vilans längd, och hur den tränas rent generellt.Det är sen länge mätt och vedertaget att det tar ca 6 veckor för en häst med god muskulatur att ö.h.t förlora muskelmassa, och minst 3 veckor innan konditionen börjar dala så sakteliga. Detta gäller häst i kondition och med god muskulatur - ju sämre sådan innan vilan, desto längre tid att sätta igång den sen. Vad har vila på en frisk häst ö.h.t att göra med denna tråden där det handlar om skador och konvalecens?????

din bild av veterinärvård uppföljningsmässigt överensstämmer ö.h.t inte med mina som jag redan redogjort för. har aldrig varit med om att man släpper hästen vind för våg såvida hästägaren rakt ut inte kommunicerar att den inte är intresserad av återcheck under igångsättningen, för att mota olle i grind.

ang. din sista fråga ang. halta/skadade hästar och ryttare:
nej, alla kan missa ngt och sitter man upp på en helt ny häst man inte känner till och den är kort i steget kan det självklart missas. Har man dock en egen häst och den uppvisar avvikande rörelsemönster eller en sk. rörelsestörning och man ignorerar eller bortförklarar det med att det är så den är, jag behöver inte kolla upp det, ja då tycker jag man begår ett misstag, ja.

Senast ändrad:

Jag har för mig att det var så att det enda man lyckades bevisa var att ryggen höjdes mest vid lång och låg?

Ang KS: Jo men det kan ju också bero på vart KS sitter och vilket rörelsemönster hästen naturligt har (alltså varför vissa inte uppvisar symtom medan andra gör det). Ur en KS synvinkel så lär lång och låg vara det bästa eftersom det är då tornutskotten spretar mest isär, men för en frisk häst som inte har tornutskott som går i varandra kanske det är bäst att ha en lite högre form för att lägga mindre vikt på framdelen (eller kanske snarare en varierad form).

vill man inte prata med flertalet kliniker så går det utmärkt bra att checka veterinärforumen på nätet utöver det samt ta del av alla de veterinär rapporter som regelbundet publiceras på marknaden både inom deras egna forum och allmäna häst tidskrifter.

3 år säger du!!! Men då borde det väl ta tre år att komma ner igen till den nivån som en helt otränad häst har ;). Det säger sig självt att så inte är fallet.

Var är din statistik som visar på det då?

Se dig omkring, där har du din statistik :D Väldigt många rider ju omkring i obalans med hästar som är oenergiska och sneda och som inte sitter ihop i sin kropp.

Hans Delling har ju tagit till sig en del utdömda (som har chans att bli bra) och fått dom friska genom balanserad ridning. (Han är ju ingen AR-gubbe utan hoppgubbe).

Några kliniker har ju en beridare kopplad till sig som kan rida hästen för att utröna om skadorna är ridrelaterade. Dom känner det direkt på hästen om den är sned och hur den är sned, sen är ju vissa hästar mer tåliga och hållbara än andra naturligtvis.

Men jag trodde det var väl känt att just ledinflammationer i kot, hov och knäled är just ridrelaterade pga snedbelastning. Annars skulle väl inte försäkringsbolaget infört ett tak på just hältor av det slaget? Så många hästar far ju inte runt och snedbelastar sig i hagen? Då hade det väl varit billigare försäkringar för dom hästar som står inne på box :D

eller så kan man ju isåfall införa en kategori med lägre premie som heter sälskaps/promenad häst, där man intygar att hästen utöver hagvistelse, aldrig ansträngs annat än max som skogsmulle på skogsstigen - noll belastning ;)

Vetrinär sa att om man rider på en häst med svaga leder, dålig benställning, taskiga hovvinklar eller något annat /exempelvis en annan skada (det finns alla möjliga scenarier som kan leda fram till en ledinflammation) så leder detta till ledinflammation oavsett om man rider bra eller dåligt (normal belastning på onormal led eller onormal belastning på normal led). Det finns inga kopplingar där man kan se att bra eller dåliga ryttare har mer eller mindre ledinflammationer på sina hästar. Men om vi inte tränade dem alls skulle de med största sannolikhet inte få problem med lederna.

Därmed blir rådet rid ej om du vill undvika ledinflammationer.

Jag tror du lägger lite för mycket personligt i det här. Alt att du med inflammation tänker all inflammation.. tex i en muskel/sena var som i kroppen. Om man tänker en överbelastning i lederna så rids väldigt mycket sånt fram.

Jag står i ett stort stall, 100 hästar på gården. Jag är verksam som tränare och reser runt i landet och ser olika stall. Jag åker med vissa elever på klinik med hästar. Jag är inne där med mina egna ibland. Jag har lite sammarbete med ET och sjukgymnast, känner hästkiropraktorer, andra tränare, veterinärer etc. Jag åker med som lärling till tränare på träningar. Vi pratar alla väldigt mycket friskvård, då det är ett stort intresse för oss alla. Samtliga av dem är eniga om att på tok för mycket ridskador existerar. Och att vi alla skulle kunna minska dem genom kunskap.

Veterinärerna jag pratat med, min ET som sammarbetar med klinik, mina tränare etc ser väldigt mycket av det där. Det är ledsamt!

Jag skulle tippa på att av de hästar jag möter som haft mkt problem med framkotorna så har det iaf i ca 90 % varit ridrelaterat. Visst har de en större benägenhet att få dessa problem än vissa andra hästar. De hade kanske tålt samma ridning utan problem. Men genom rätt ridning tror iaf jag att man kan slippa de flesta inflammationer. Har man en häst som måste stå eller inte kan belastas ordentligt i bak pga skada så är man ju kanske körd. Men i övrigt brukar det gå att rida så att problemen inte återkommer. Om hästen inte är för utsliten av att gått så för länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2