Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Håller helt med i sista stycket.
Tyvärr blir AR lite ibland av en slasktratt. Vissa hästar mår kanske bäst av att inte ridas alls pga dess extriör.
Okunskapen är ibland stor bland förstagångs hästägare, kanske även andragångs med..

Kanske detta är mera anledningen?

Är du allvarlig? Jag har stort kontaktnät inom hästvärlden, och antalet ledinflammationer på hästar där som rids bra och hålls sunt går att räkna på ena handens fingrar, och fortfarande ha fingrar kvar för att hålla en glass.

De ledinflammationer jag vet om är på hästar som rids traditionellt (av "erkända tränare" med bokstav) och hålls på traditionellt sätt i små hagar och mycket tid på box. Och med traditionell hovvård. Ledinflammationer hos häst är ett SYMPTOM PÅ ATT NÅGOT ÄR VÄLDIGT FEL!
Tja om man inte åker in till klinik utan istället låter hästen stå ett år så kanske inflammationen ger sig- kommer inte fram i ngn statistik.

Här kom fördomen in om traditionell ridning, hovisar o troligen Vet.. AR, strasserverkning- då behövs ingen Vet.

Ledinflammationer kan bero på lösa benbitar, vrickning, sprickor samt av avlastande från ömma fötter mm . Det vet man inte innan man har undersökt hästen grundligt.

Mitt resonemang är ju att när man upptäcker/känner att hästen inte är riktigt som vanligt kontaktar man equiterapeut eller veterinär som får undersöka hästen och sedan lägger man tillsammans med dem upp en tydlig plan för rehabilitering. Så gör de ryttare jag träffar vare sig de tävlar hoppning, dressyr, islandshäst eller inte tävlar alls. Så gjorde man även på ridskolorna där jag jobbade, fast då var det veterinär, ET fanns inte då. Vad är det för konstigt med detta i dina ögon? Det är sunt tycker jag. Jag tycket INTE att man ska sjävbehandla i egen regi som du skrev.
Jag tycker inte heller att man som lekman ska avgöra var gränsen går mellan rörelsestörning och marginell hälta, även om man är tillräckligt kunnig för att kunna avgöra det. Just därför ska man ta ut en ET eller veterinär som går igenom hästen. En duktig tränare kan också se mycket och bedöma om hästen behöver ses av vet. Jag tycker INTE man ska avgöra sådant här på egen hand. Det behövs alltid ett oberoende, kunnigt och objektivt öga.
Skulle alla hålla på och självbehandla hästar skulle det nog bli katastrof.

I min värld kontaktar man en veterinär, sen en ET, såvida man inte är veterinär själv.
Hur skulle man vara tillräckligt kunnig att själv avgöra om man inte är veterinär?

De ryttare jag erfar, har tagit ställningstagandet att de "vet" varför hästen är knackig och behandlar i egen regi utifrån den teorin, hästarna är inte genomkollade och ingen veterinär har konsulterats. I vissa fall har ngn ET uttalat sig, men problemen kvarstår och de utreds aldrig, utan man fortsätter självbehandla enligt det ET möjligen spekulerat runt, med resultatet att halvknackigheten hos hästen förblir outrett och man kör lite utifrån konceptet att "den har en liten rörelsestörning som dykt upp igen - borde vara det gamla vanliga som ET sa att det var förra gången, så jag fortsätter rida och det värmer oftast ur". alternativt så släpper man den i hagen ngn vecka och hoppas på det bästa, sen dyker det upp igen men så länge det inte eskalerar ngt nämnvärt så bryr man sig inte om att utreda det vidare utan man kör på lite halvfart och är nöjd med det. Samma sak med hästar som periodvis rör sig knackigt där man antar att det är hovarna som spökar. Det blir "normalt" att hästen helt enkelt "är sån".

Är du allvarlig? Jag har stort kontaktnät inom hästvärlden, och antalet ledinflammationer på hästar där som rids bra och hålls sunt går att räkna på ena handens fingrar, och fortfarande ha fingrar kvar för att hålla en glass.

De ledinflammationer jag vet om är på hästar som rids traditionellt (av "erkända tränare" med bokstav) och hålls på traditionellt sätt i små hagar och mycket tid på box. Och med traditionell hovvård.

Ledinflammationer hos häst är ett SYMPTOM PÅ ATT NÅGOT ÄR VÄLDIGT FEL!

... och där har vi ett bra exempel på att man inte bara kan utgå ifrån sin egen lilla värld :devil:

Ledinflammationer kan uppstå efter olika olyckshändelser även på oridna unghästar.
"Traditionell" hovvård har nog egentligen ingenting att göra med ledinflammationer, utan en skoning är endast så bra som den som utför den :p

Inflammationer uppkommer ofta som ett sekundärt symptom på någonting annat, monoton ridning/rörelse på ensidigt underlag kan vara en orsak.

I min hästs fall, dubbel kotledsinflammation fram, kom det som ett sekundärt problem. Det primära var en ligamentskada i hoven.
Ledinflammationer trots stora hagar, mycket utevistelse och varierad ridning ;)

Har du lust att ge något exempel på en ryttare som aldrig haft en ledinflammation på sin häst. Det känns lite som en enhörning dvs ett mytiskt väsen.

Jag har aldrig haft en ledinflammation på någon av våra hästar.:D

Vad spännande :laugh: är det alla typer av skador ni varit förskonade från eller är det just ledinflammationer?

Fråga ställd av en person som knappt kan titta på en häst innan den drabbas av fraktur, senskada, fång, djupa sår eller diffusa hudsjukdommar ingen någonsin hörtalas om förut :crazy:. Efter nuvarande häst (vi får väll se om den överlever sommaren) skall jag nog ta en paus från hästarna...

Fast jag håller med Boj, ledinflammationer är inte vardagsmat, sen att det kan komma pga orelaterad ridskada är helt klart, men inte hör det till standard att var och gemene man har ledskador "som rutin" i resumen, ens vid enstaka tillfällen.

Vad spännande :laugh: är det alla typer av skador ni varit förskonade från eller är det just ledinflammationer?

Jag har inte haft en enda häst som har haft någon form av ledinflammation eller hälta relaterad till ridningen, nu går ju mina på låg nivå, dressyr främst segrar o placeringar LA, o två utbildade o tävlade till msv o en på placeringar med helt ok %, alla de utbildade längre, seriebyten, piruetter, tramp.

Varför?:confused:, har ingen aning, mycket ute, stora hagar, kuperat, omväxlande ridning, tålig stam? mycket stråfoder, eller allt på en gång.

Räknar aldrig foderstat eller något sådant.

Men vi talade väll inte om skador relaterade till ridningen utan skador i gemen alltså ledinflammationer som inte behöver vara relaterade till ridningen men ibland kan vara det.

Min poäng var ju att de flesta ledinflammationer inte alls har med ridningen att göra utan med helt andra saker som trauman.

Senast ändrad:

Men vi talade väll inte om skador relaterade till ridningen utan skador i gemen alltså ledinflammationer som inte behöver vara relaterade till ridningen men ibland kan vara det.

Då får jag väl förtydliga då, ingen har haft någon ledinflammation av att bara gå i hagen heller, och de få fallen är väl knappast några problem?.

Nä du - de flesta ledinflammationer torde vara ridrelaterade i allra högsta grad, inte tvärtom - då får du visa mig statistik på detta för det är jag högst bestämt övertygad om att så icke är fallet.

Erlichea har jag haft på en häst, samma häst blev sparkad på baken men det redde sig utan komplikationer. En häst slutade äta även det redde sig utan problem, och en skada på en sena som också redde sig utan komplikationer alla kontakter med klinik en gång utom erlichan som krävde ett par besök av vet hemma. Det är på totalt 8 hästar sedan 1995.

Promenader ger inte rätt sorts rörelse för en vrickning. Så den stelheten hade du åkt på iaf tyvärr. Det man behöver då är att låta skadan läka ut det rent akuta. Sen sjukgymnastik som stärker det som är för överrörligt i sidled och stretchar ut det som stelnat i hur man kan böja foten upp/ned.

Har du fortf inte fått hjälp m sjukgymnastik och inget är trasigt så brukar tåhävningar då man rullar upp på hälen rek. Fortare upp och sakna ned. Sen för att få upp känslan för foten igen så brukar man göra balansövningar på ett ben medan man blundar. Så slipper man vricka sig så lätt igen.

KL

Jag förstår lite varför vet bara ger standardrådet att rida rakt fram under igångsättning. De måste anta att folk inte kan rida i balans på böjda spår iom att många inte kan det. Är det en ridrelaterad skada så kan man antagligen inte rida korrekt heller. Men då kommer rakt fram inte hjälpa. För antagligen snedbelastar den hästen iaf. Den är antagligen i framvikt oavsett och möjligen även sned i sidled pga den skjuter ut/in någon kroppsdel.

Man borde ge de som kommer med ridrelaterade skador ridlektioner som en del i behandlingen. Givetvis förstår jag att vet själva inte kan ge det. Men man borde inleda sammarbete med tränare som vet hur man håller hästarna friska.

Ang de som inte tar ut vet till knackiga hästar utan ev en equiterapeut. Vad fasen är det för ET som behandlar sånna hästar? Är man seriös så skickar man dem ju direkt till veterinären då. Min ET vägrar behandla hästar hon tycker ser knackiga ut. De remitterar hon til vet. Sen har hon kontakter i både ridbranchen, trav och töm-körning som hon kan remittera patienter till om hon tycker de bör lära sig arbeta hästen på ett annat sätt. Det tycker jag är ngt fler borde syssla med.
Så jobbar även en vet jag har använt mig av.

Även den friskaste häst kan få ledinflammation. Min gammelgubbe fick det i yngre år av att stå och slå i boxen. Han slog sönder sig bak. Han har aldrig fått någon ridrelaterad skada. Och det är ju snudd på ett mirakel med tanke på hur jävla illa jag red honom under en massa år.
Han är ju superfrisk öht den hästen. Att "vanliga" dressyrhästar brakar sönder oftare tror jag också beror på hur de är skapta och vad man avlat på. Halvblod är ju helt klart skörare än min gamla Islandskorsning. De har större gång, tunnare ben i förhållande till kg och det ger ju mer slitage.
Och inom vanlig dressyr är det ju mer halvblod än inom AR.

Jag tror att om jag skulle rida min halvblodshäst lika illa som jag i yngre dagar red min ponny så hade han gått sönder. Illa menar jag då obalans, statiskt etc.
Samtidigt så fixar han nog längningar och ökningar bättre rent slitage-mässigt iom att han förmår vara kvar i uppförsbacke då på ett annat sätt än min av naturen framtunga ponny. Alltså lämpar sig ju han bättre för tävlingsridning(nu pratar jag slitage och ej poäng.. där hade ju ponnyn gått utan:P).

Strasser har jag bara stött på en gång. Och det var fruktansvärt. En häst som skulle "vänjas" vid att vara utan skor med gravt nedverkade hovar. Hästen hade så ont att den stapplade fram och helst slapp röra sig alls. Det sas att det skulle kunna ta runt 6 mån till året innan hästen vande sig. Det skulle varenda vet fördömt.
Jag tycker att om veterinären tycker det man gör är helt galet bör man ta sig en funderare. Om det så är ridning, hovvård eller annat.
Visst kan man konsultera fler veterinärer. Det kan rent av vara bra. För alla veterinärer är ju bara människor de med. Det finns idioter överallt. Även bland veterinärer. Men säger alla vet man pratat med att det är galenskap så bör man nog fundera över vad man håller på med.

Jag håller med. Är det i framkotorna(och knä) blir iaf jag misstänksam på en gång.

Min häst fick dubbelsidig inflammation fram i karpalleden och troligen kotlederna med (det är länge sedan jag kommer inte riktigt ihåg) hon hade ett griffelbensbrott bak, sen fick hon även en senskada (slag, på andra bak, såklart) och då återkom givetvis inflammationerna fram igen.
Bakbenshältor är svåra att se och ger gärna dubbelsidiga frambenshältor (kot eller karpalledsinflammationer) även ryggproblem, dåligt passande sadlar ger gärna dubbelsidiga frambens hältor med ledinflammationer. När frambenshältorna kommer iom att de är dubbelsidiga så är de inte alltid så lätta att se. Om det var lätt att se hältor skulle ju vetrinären knappast behöva böja och bedöva så himla mycket innan de hittade rätt.
Generellt sett så tycker jag inte man skall generalisera så mycket ;), det blir lätt fel och sedan får man äta upp sin hatt.

Jag skrev misstänksam, inte att jag tror ALLA frambenshältor är framridna. Precis som de skjuter vikten fram av felaktig ridning så överbelastas ju även fram då de skjuter vikten för att slippa belasta en skada bak. Det tror jag alla vi vet om här.

Men vissa hästar kan jag ge mig fasen på att det är framridna hältor då man ser hur de rids. Och det återkommer och återkommer.

Där hade man velat lägga om ridningen för att se om hästen hade kunnat hålla ist.

jamen för att du har stor skadestatistik och ledinflammationer orelaterade till ridning på dina hästar innebär ju inte att du kan generalisera och påstå att ledinfammationer är vanligast då de icke är ridrelaterade. Det är ju käpprätt åt vansinne och stämmer inte.

Thua:
jag håller helt med, inga seriösa ET kommer ut och knackar och fixar och donar på en häst de inte vet är utredd av vet först. Tyvärr finns det gott om oseriösa i den bemärkelsen att de anser sig själva kunna bedöma lika bra som vet.

ang. konvalecentridning på raka spår så japp - det är veterinärens råd och det är helt och hållet pga att de vet att generellt sett rider få sina hästar i balans. även om det inte är fullt i balans ens på rakt spår så att välja mellan två onda ting, rakt obalanserat eller böjt obalanserat, så är rakt att föredra. därav även de lååånga igångsättningsprogrammen med återbesök väldigt regelbundet i samband med att programmet trappas upp.....

Då borde man ju försöka jobba vidare i samrådan med veterinär och BRA tränare för att få ekipaget att snabbt komma till icke-slitsam ridning. Så att de två sammarbetar i team kring ekipaget.

För oavsett om de sätter lååånga startsträckor kommer de ju tillbaks till skitridningen sen. Och hästen riskerar braka - igen.

Jag är för att låta saker läka och ta det väldigt lugnt i igångsättning. Men för mig betyder lång igångsättning nåot helt annat än för en del andra. För en del är det rasa runt i hiskelig form på långa tyglar dock i högt tempo.. Men inget arbete. För mig är det lugnare pass, kortare pass.. men i arbete. Efter första igångskrittandet i fri form.

Jag tror på lång igångsättning vid långvarig skada. Men vettig sådan.

Tror de flesta inte har kunskap nog att sätta igång på ditt sätt. därav standard ordinationen från vet.
sen har jag dock sett flera veterinärer som är långtifrån så noggranna som de jag anlitar, som lägger en rehab plan på ca 1-2 månader innan återbesök och däremellan får ryttaren sköta sig själv och då bär det eller brister liksom vid ÅB sen. de jag respekterar är de vett som lägger ett igångsättningsschema på 2 -3 veckor, och sen återbesök för avcheck innan ingångsättningsschemat justeras och trappas upp. sen återbesök igen 2-3 veckor senare. upptrapp igen om hästen är fräsh, och sen åb igen. osv osv. dock är inte alla hästägare villiga att återbesöka så pass frekevent, så där tror jag också en del av "problemet" kan ligga i fråga om igångsättningsprogram osv. Om man ska välja och det är en medelmåttig ryttare som framkallat en ledinflammation så oavsett om denna inte förbättrar sin ridning radikalt så tror jag ändå det finns en poäng i ett så pass segt igångsättningsprogramm med täta återbesök, för hästen får ändå en chans att komma på bana igen och starta på ny kula liksom.... även om det är långt ifrån optimalt förstås, men förhoppningsvis har ryttaren lärt sig ngt på vägen ändå, om inte annat pga den oerhört långa konvalecensen och den försiktighet vet uppmärksammat denne på, i samband med så försiktig igångsättning med återkoller hitten och ditten.

Det finns givetvis ingen statestik på hurvida hästar fått sina ledinflammationer av ridning eller av andra skador. Hur skulle de fått fram den, frågat ägaren om den rider så dåligt att ledinflammationerna kommit pga av detta eller helt enkelt smugit i buskarna och sedan dragit egna slutsatser?

Faktum är att enda gången jag hört uttrycket SIS (Skit I Sadeln) användas i vetrinärsammanhang är i samband med sk tygelhälta alltså att hästen uppvisar hälta när den rids pga av att ryttaren rider så illa. Så det blir nog svårt med den statistiken för hur skall vetrinären kunna bedömma om inflammationen kommit från en vrickning eller från dålig ridning?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hast_Leder_Ledinflammation_Ledinflammation.aspx

http://www.agria.se/hast/artikel/ledinflammationer-artriter-hos-hast

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?