Akademisk ridkonst fundering!

Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Det är ju det som är svårt- att rida i full balans i full rulle o sen kunna ta tillbaka lätt. Där har du naturlig samling- övergång.

att man alltid rider i balans utan att behöva vara i komfortzonen. Det är ju det som ger egen balans.Träning.
Fast situps ger lika mkt styrka som man behöver som hästen får av klättring.

Jag hoppas kunna filma någon bra AR-piaff nu under våren, eller iaf i sommar under Bentkursen. Jag har sett många, men av någon anledning finns det mest skräp på nätet.

(Sent svar pga mycket jobb)

Det vore jätteskoj om du får tillfälle att filma och sedan visa upp. ;)

Jag skulle äntligen vilja se ngn göra byten där de inte bara växlar, ökad trav eller galopp för den delen.:laugh:

ett uppvisande av samlade gångarter där de inte bara är korta- sänkt bakdel som ett resultat av bärandet på bakdelen.

Piaffen i sig är ganska irrelevant. Jag vill se att de sen kan rida framåt med kadens mm.

holländskan som visas så mkt. Hennes häst t o m lättar med rumpan i fattningen- allt annat än sittande för att den inte har den orken.
Innan man bryter av från galopp till piaff måste man ha den energin i hästen som den behöver för att kunna gå i piruettgalopp. det har inte den. Den galoppen som Immer beskrev som dundrande i ridhuset. Den ska vilja sätta iväg framåt hela tiden, men stanna kvar tills....Galopp fast inte vägvinnaden o då sittande med samma takt som inna temponedtagningen- samlandet av energin.

Samlat är allt annat än lugnt, utan kräver komprimering- att understödsytan blir kortare. Aktivitet som då blir ansträngande o kan upplevas som spänt. När det ser lätt ut. då är den stark.

Senast ändrad:

Jag vände mig mot påståendet att unga, outbildade hästar trampar inom AR.

Jag anser att en häst som rids allsidigt, i skogen, på stranden, med klättring och ibland full fart framåt, i kombination med träning på ridbana två gånger/vecka ska kunna vara färdig för att börja trampa efter sju år. Allt detta under förutsättning att hästen rids på rätt sätt.

Min häst är nog ung i jämförelse med din. Han är 8 i år. Han har aldrig sett en skog (fanns ingen där han växte upp), han har aldrig sett en strand och han har aldrig ridits i full fart framåt. Han trampar rätt fint tycker jag, trots att jag är en vanlig hobbyryttare. Vill du se honom? :o

Han har aldrig klättrat heller, mig veterligen :)

Varför tror du att både Bent o Karl har såna hästar;)

Naturlig hög energi o lydiga. Temperamentet ser man noga på där.. som jag fattar det.

Sen är det inte lika viktigt att kunna rida en bra ökad trav, när allt annat är så mkt lättare på dem. Fördelarna överväger nackdelarna.

de jag vet som har bytt till såna tycker att det kräver så mkt mindre ridning- lättridna o bekväma:p

Men kryddan. Det går väl ändå inte att jämföra! Och jag tillägger (för att föra in något nytt) att det är rent sorgligt om aveln (främst i andra länder) utvecklas (ännu) mer mot "där pengarna finns" - tävlingsdressyren. För mig är din typ av häst (som jag avundas dig!) den ultimata!

För mig är din typ av häst (som jag avundas dig!) den ultimata!

Håller mig till den här kommentaren... Tack skall du ha, jag älskar verkligen min häst och önskar att fler hade fått förmånen att få ha en så underbart atletisk och dansant kille! Lusitanos tror jag kommer att komma stort, det är en ras som har allt vad en ryttare kan önska - och lite till! :)

Men om man går fram så mycket saktare hur kommer det sig att man då kommer till tramp, som regel?
Varför tror du att man som regel kommer till tramp? Det gör långt ifrån alla. Goda ryttare kommer dit med tiden, men det finns många som inte alls gör det.
Och vad är det för grunder som ska sitta först, undrar eftersom det tydligt är helt andra grunder än inom "vanlig dressyr"??
För mig är grunderna de samma oavsett hur jag tränar. (takt, balans, en häst som arbetar bakifrån (överlinjen engagerad/ihopkopplad)Sen behöver det finnas tillräcklig styrka och energi samt en häst som svarar och följer sin ryttares hjälper. (på hjälperna)
det blir lite konstig diskussion då alla menar att grunderna finns för tramp men att ingen kan visa en endaste filmsnutt där man ser grunderna och inte heller ser annat än ben som jazzar upp och ner, var finns muskelringens engagemang?
jag tittar sällan på filmer, men nog har jag sett bra filmer på piafferande hästar ibland. Fast det är på kurser eller träningar jag sett det oftast.
Jag kan inte svara för alla, men jag har inte träffat på varken ryttare eller tränare som vill trampa en häst som inte är redo för det. Det finns säkert, men det kan knappast vara speciellt vanligt. (avvikelser finns ju)

vet inte. jag tittar så sällan på filmer. När jag sett bra filmer har jag oftast ramlat över dem av en slump.
Jag ser helst på träning eller en kurs live.

Men allvarligt talat, är det inte lite konstigt att ingen kan plocka fram ett enda endaste endaste endaste exemple på film som visar skolor med kvalitet från någon AR-utövare? Några säger att man har sett bra skolor på kurser, jag har det inte. Men det säger ingenting!

Det ligger nära till hands att undra om det ändå är så att man har olika syn på kvalitet och att det som visas på kurser är samma som det som ligger på youtube på ett ungefär, eller vad det handlar om?

Vi har ju länkat till många filmer o frågat o frågat... vad man ser:crazy:

Hur kan man då bedöma det man ser IRL eller är det så att man inte vet där heller- ingen åsikt- helt neutral ointresserad...

Om man inte vill titta på filmer som diskuteras- det är klart att den då pratar om ngt helt annat...

Som att diskutera ett TV-program som ngn deltagare i diskussionen ej ens har sett.

Min häst är nog ung i jämförelse med din. Han är 8 i år. Han har aldrig sett en skog (fanns ingen där han växte upp), han har aldrig sett en strand och han har aldrig ridits i full fart framåt. Han trampar rätt fint tycker jag, trots att jag är en vanlig hobbyryttare. Vill du se honom? :o

Han har aldrig klättrat heller, mig veterligen :)

Trampa du på, det gör inget så länge du inte säger att du rider akademiskt för då är det alldeles för tidigt att trampa :grin:

Hoppas du uppfattade ironin ovan. Grattis till en fin häst! :)

Men allvarligt talat, är det inte lite konstigt att ingen kan plocka fram ett enda endaste endaste endaste exemple på film som visar skolor med kvalitet från någon AR-utövare? Några säger att man har sett bra skolor på kurser, jag har det inte. Men det säger ingenting!
Jo det är konstigt. Jag har ramlat över filmer någon gång och sett sådant jag gillar så någon borde ha koll på vad man ska söka på.
Det ligger nära till hands att undra om det ändå är så att man har olika syn på kvalitet och att det som visas på kurser är samma som det som ligger på youtube på ett ungefär, eller vad det handlar om?[/QUOTE
Så kan det säkert vara i vissa fall. Jag ser både AR-ryttare och tävlingsryttare på olika träningar och det som är bra är bra på båda sorters träningar. Kul parentes förresten: när en av de inbitna tävlingsryttarna tillika dressyrdomare, kom förbi och tittade på en AR-träning som höll på i hennes ridhus. Hon stannade och tittade och konstaterade sen att "så här skulle jag också behöva träna". Hon blev väldigt positivt överraskad.
Det handlar väl som vanligt om vilken erfarenhet och kunskap var och en sitter på. Det finns ju ett brett spann. Alla har vi varit nybörjare någon gång och alla blir inte experter över en natt (eller ingen rättare sagt) Det tar tid att lära sig. Vi har ju ingen aning om hur mycket eller lite kunskap som finns hon användare på ett forum.

Jag ser ofta bra "arbetsskolor" på kurser och med det menar jag att man får tag i det man vill för att kunna jobba sig till en jämnare häst, vare sig det betydde att man inte på långa vägar fick till någon riktig skola eller att det är något som är nästan perfekt att titta på som skola.
Å andra sidan tycker jag inte alltid det är det som är närmast fläckfritt som verkar vara det mest effektiva (utan häst som har lätt för rörelsen utan att egentligen jobba lika mycket som den som har svårt för det).

Sorry, det svarar inte på din fråga riktigt. Jag tänker inte påstå att jag ser perfekta skolor hit och dit för de flesta jag tränar med är inte på hög nivå utan på en mellannivå där man fortfarande jobbar mycket med grovjobb/svagheter. Sen är det iofs en riddare som är med ibland också (som dessutom är väldigt petig/har höga krav på sig själv och sin ridning) och där kan man se vad som mer är åt "perfekta skolor"-hållet. Bara det att det inte är det jag kollar efter i det läget - utan vi lyssnar på tankarna bakom, lära sig se det som tränaren ser, effekten man vill ha i helheten. När det börjar bli på såpass hög nivå är det väldigt intressant eftersom det är svårare att se i det man själv redan ser som bra! :) (Kombinationen ryttare som kommit ganska långt, häst som har lätt för sig.)

Själv tycker jag det är jobbigt med skolor för att hästen har svårt för dom. Å andra sidan så om jag totalt skulle strunta i dom (vilket jag periodvis har gjort) och bara tränar ännu mer basic är det lätt att man faller tillbaka ännu mer i utvecklingen tycker jag, istället för att utvecklas framåt i det som var svårt - tvärningen och den "äkta" böjningen, hålla koll på höfter och bakfötter utan att tappa kollen på helheten. Det är lättare att hamna i ett läge man tror är helt ok men egentligen inte är särskilt inverkningsbart. Men skolorna blir oftast mer som en check än en övning i sig.

Själv tycker jag det är jobbigt med skolor för att hästen har svårt för dom.
Ärligt. tror du inte hästen skulle kunna om ett proffs satt upp?

Det är väldigt väldigt sällan det är hästarna det är "fel" på.

sitter AR-tränarna upp o visar hur det ska gå till ngn gång?

att tränaren kan visa att det funkar på bara en liten stunds korrigering gör en ödmjuk inför konsten.

Hästarna skummar i munnen eftersom när de *går på tygeln* Trycker på den körteln som producerar saliv.
Många gånger kan ett överdrivet skummande bero på att hästen inte kan svälja pgs väldigt hårda nosband, men jag har även sett hästar som tränas i halta escuela som löddrar överdrivet mycket på ena sidan men helt normalt på den andra, vad det beror på det vet jag inte. Men jag vet att de hade väldigt löst spända nosband.

Att man ska behöva träna en häst mellan 6 och 12 månader för att se resultat låter helt galet, med god träning brukar resultaten komma under de första ridpassen och efter en till två veckor ska skilladerna synas i musklerna.

Jag har många gånger varit med och tränat *upp och nedvända* hästar som efter ca två veckor musklat om sig så pass mycket att de inte längre har underhals och man kan se hur musklerna växer och hur hästen omformas.

Bara om det är äldre hästar som är för feta och med diverse andra fel som behöver åtgärdas (hältor, hovar osv) tar det längre tid.

Efter 6 - 12 månaders träning ska hästen ha en god muskulatur, en välvd nacke och en stark rygg. Den ska vara mjuk, lösgjord och gilla att arbeta, detta i relation till hästens ålder, självklart finns det massor att arbeta på och hästen är varken perfekt eller färdig.

Det är inte muskler som tar ett år att träna, muskler går fort. Däremot ligament tar lång tid, och är minst lika viktigt för framtida hållbarhet!

Det är sant, det är därför hästen behöver vara välmusklad och korrekt musklad och sedan inte tagen framåt för fort.

Men det tror inte att det var hästens liggament den personen som skrev att det tar mellan 6 - 12 månader innan man ser resultat menade.

Ärligt. tror du inte hästen skulle kunna om ett proffs satt upp?

Det är väldigt väldigt sällan det är hästarna det är "fel" på.

sitter AR-tränarna upp o visar hur det ska gå till ngn gång?

att tränaren kan visa att det funkar på bara en liten stunds korrigering gör en ödmjuk inför konsten.

Självklart tror jag hästen skulle ha lättare med en riktigt skicklig ryttare. Efter att första grovjobbet i att lära känna och acceptera ryttaren på ryggen är gjort.
Från marken t ex märks det en enorm skillnad för att jag fortfarande har väldigt mycket grovjobb kvar att lära mig.
Fortfarande - jag hade inte alls samma svårigheter med skolorna och tvärningen på de två andra hästar jag ägt. När jag kunde ännu mindre än jag kan nu och inte hade hunnit öva lika mycket. Likaså om jag sitter upp och ska prova mini-varianter av skolor på andras hästar, även om de aldrig gjort det tidigare tycker jag ändå oftast det är enklare! :p. Alltså tolkar jag det som att hästen har svårt för skolorna jämfört med många andra hästar jag ridit. Eller så har JAG extra svårt för att få till dom på just denna häst, men resultatet blir ju detsamma. ;)

Att säga att en häst har lätt för en sak och svårt för en annan är inte samma sak som att säga att det är "hästen det är fel på" - tycker jag. Det är att inse att det är en individ man sitter på. Jämfört med en del andra riskerar inte benen att hamna över hela ridbanan eller sju mil bakom. Vilket inte per automatik säger att det kommer bli lätt att samla och rakrikta, utan att det dyker upp andra typer av fällor/svårigheter tills man lärt sig.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur