Åka två gånger på en dag?

Presto

Trådstartare
Hej! På måndag ska jag vara hos vet med min ponny, vi ska vara där kl. 09.00. Men sen på kvällen är det körträning också (18.00). Jag funderar om jag kan åka på båda. Jag våga inte ens tänka på att åka på båda. Men mamma håller på att övertala mig att åka med på körträningen. Körträningen innebär ca. 20 min tömkörning. Hos veterinären ska jag kolla ponnyns föl (eller snarare dens ev. tvilling eller om det är en cysta).

Min ponny är inte så glad på att åka transport, men hon verkligen älskar körträningarna. Jag vet inte om hon kommer vilja gå på transporten om hon redan har åkt en gång. Det tar max. 20min enkel väg till båda ställerna.

Tycker ni att jag ska försöka åka på båda (jag är mycket osäker, men mamma vill som sagt). Eller tycker ni jag ska se hur hon verkar, om hon verkar tagga ska jag åka. Eller ska jag skita helt i körträningen?

Sv: Åka två gånger på en dag?

Äh, jag skulle försöka om jag var du.
Kanske vill hon inte åka en gång till efter att ha varit hos vet, men kanske är det inga problem.

Att köra hästen två gånger på en dag är knappast skadligt på något vis.

Lycka till!

Är hon nydräktig? I så fall skulle jag inte ha stressat henne med att åka en gång till på kvällen om hon nu inte gillar att åka transport, pga risken att hon resorberar.
Jag åker iofs ingenstans med mitt sto när hon är dräktig pga smittorsik och annat, men det är ju jag det;)

Åk! Om hon ogillar att bli transporterad är det väl bara bra om hon får träna, särskilt när det rö sig om så korta sträckor

Själva åkandet i sig, tycker jag inte är något problem, utan det beror ju lite på hur det går hos veterinären.

Upplever hästen besöket som jobbigt så tycker jag nog att det kan räcka som dagens övning.

Åk! Om hon ogillar att bli transporterad är det väl bara bra om hon får träna, särskilt när det rö sig om så korta sträckor

Då är det väl ändå bättre att träna när stoet inte är dräktigt eller? Varför utsätta stoet för den stressen när hon är dräktig om det absolut inte nödvändigt?

Mvh

Tora

Hej! På måndag ska jag vara hos vet med min ponny, vi ska vara där kl. 09.00. Men sen på kvällen är det körträning också (18.00). Jag funderar om jag kan åka på båda. Jag våga inte ens tänka på att åka på båda. Men mamma håller på att övertala mig att åka med på körträningen. Körträningen innebär ca. 20 min tömkörning. Hos veterinären ska jag kolla ponnyns föl (eller snarare dens ev. tvilling eller om det är en cysta).

Min ponny är inte så glad på att åka transport, men hon verkligen älskar körträningarna. Jag vet inte om hon kommer vilja gå på transporten om hon redan har åkt en gång. Det tar max. 20min enkel väg till båda ställerna.

Tycker ni att jag ska försöka åka på båda (jag är mycket osäker, men mamma vill som sagt). Eller tycker ni jag ska se hur hon verkar, om hon verkar tagga ska jag åka. Eller ska jag skita helt i körträningen?

Det beror på hur det har gått hos veterinären. Är hästen dräktig och allt ser normalt ut så är frågan hur stor risk man vill utsätta stoet för?

Är det tvillingar och ändå skall sprutas bort så spelar det ju ingen störrer roll. Samma sak om hon inte är dräktig, då kan du lika gärna åka.

Det är ju inte bara transporten i sig som kan vara lurig utan även smittorisken. Visst är den liten men den finns ändå där.

Så frågan är hur gärna du vill ha ett föl och vad du är beredd att riskera?

Mvh

Tora

Hästar har inte samma tidsuppfattning som oss, så om du åker samma dag eller bara samma vecka spelar inte så stor roll!

Kan ju inte säga hur du ska göra, det måste du känna själv, men jag kan säga att om jag var i din sits så skulle jag helt klart åka!

Oj, skrev lite fel i första inlägget. Hon gillar inte att bli lastad, varken av eller på. Men inne i tansporten står hon lugn och äter hö.

På måndag är hon på dygn 28. (det är då vi ska iväg). Sist jag var iväg på träningen var hon var på dygn 21.

Vi tränar ute i en paddock en och en. Så angående smittorisken kan den nog inte vara större än när jag rider iväg och lånar grannens paddock?

Men jag tror att jag bara åker till vet, men jag blir så osäker hela tiden vad jag än bestämmer mig för :p

Hon är ju inne i de känsligaste dygnen nu innan fosterblåsan har fäst, så hade det varit mitt sto hade jag inte stressat henne med att lasta i onödan om hon inte tycker om det.
Sen finns ju luftburna smittor (tex abortvisrus), dvs hästen behöver inte ha kontakt "mule mot mule" för att bli smittad, så det spelar ju egentligen ingen roll då att ni är en och en i paddocken.

Jag kankse är i försiktigaste laget, men när mitt sto är dräktigt tar jag inga risker vare sig med stress eller smittor;).

jag känner också lite så.. har ju ingen lust att hon ska tappa fölet. men som sagt så tror jag inte jag åker på körträningen :(

Det är inget att vara ledsen för. Tänk istället på att du ökar chanserna på att få ett frisk föl nästa år. Tänk vad jobbigt det kommer att vara att sitta och räkna ner dagarna till fölningen.

Hoppas att hon är fortsatt dräktig.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 416
Senast: Pinus
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 629
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Måste bara skriva av mig om den smått osannolika situation som uppstått... Jag bokade för några månader sedan biljetter för att flyga...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 611
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025